Väntade in Ryzen 5000 och Radon 6000, men...

Permalänk

Väntade in Ryzen 5000 och Radon 6000, men...

Tjenamors alla glada Sweclockers.
I lop med att min gamla maskin slängde in handduken, GPUn gav upp i juni, och jag känner att min gamla Intel quad core är gammal nog och det är dags att uppgradera. I mitt sökandes på nya hårdvara stod det klart ganska snabbt att AMD släpper nya processorer och grafikkort så bestämde mig för att vänta inte dessa, sagt och gjort. Har nu bollat med mig själv ett tag men kommer inte längre så jag hade hoppats kunna bolla mer er som kan mer om detta, för och emot, nackdelar och fördelar, vända på det in och ut, innan jag köper något. Har heller inte något behov att av köpa nytt just nu så om det tar lite tid gör inget för min del.

Ryzen 5000: Verkar vara en riktigt bra processor men tycker den ligger lite högt i pris och tillgängligheten är allt annat en god så detta kanske är självavgörande men ändå. Anser att jag är en ganska så vardaglig användare, surfar, streamar och spelar spel, inte de absolut senaste spelen och kommer troligen inte att ha tid att spela så mycket alls de kommande året ändå. Min fundering blir då, försöka få tag i en 5600x/5800x eller spara lite och gå för 3700x/3800x? Eller ska man rent av gå för inte Intel om pris/prestanda är bättre?

Radeon 6000: Det är nu det lilla luriga börjar (som jag ser det). Radeon 6800(xt) verkar helt klart vara bra kort även om det ser ut att ligga lite under RTX3080, en mer vid ray tracing aktiverat, ray tracing är för övrigt något helt nytt för mig och jag funderar ärligt om det är något som ens är av intresse. Sen faller sig priset något högt för att inte tala om tillgängligheten som är lika med -10 och kommer nog vara så ett bra tag till. Då jag är van vid 2 skärmar och den ena gjord sitt i februari och jag funderar på att köpa en Samsung Odyssey G9 men vill att ett grafikkort ska klara skärmen. NU menar jag inte att jag ska kunna köra på max inställningar i 240 hz (fps?) i alla tillfällen. Tycker att den verkar väldigt smidig då man kan köra den som två skärmar vilket är det jag vill. Alternativt har jag kollar på att spara mina pengar och köpa en Radeon 5700xt då jag troligen inte kommer att använda en 6800(xt) fullt ut men hur väl klarar en 5700xt av en G9:a?

Ett annat alternativ jag kom på nu är helt enkelt att köpa ett billigt grafikkort för några hundringar och köra vidare med den hårdvaran för det är inte något fel på resten.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

5600X är nog fortfarande det självklara valet sett till spelprestanda för pengarna när den väl finns i lager, om ett köp ska göras idag är intel-alternativ det som finns att tillgå. 3700X blev redundant i och med ryzen3, den ligger jämt med 5600x som har 2 kärnor mindre även i multicore loads och är avsevärt bättre till spel. Hade inte köpt 6800XT för priserna som gäller idag även om det hade funnits i lager, går rykten om att priserna kommer bli bättre och att AMDs ambition är att hålla MSRP men utan ett definitivt datum för när produkterna finns att köpa är det hela ganska oklart. 3080 duger annars till en G9, tror inte VRAM blir ett problem på ett bra tag.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Tack för svar, firstofmay.
5600X känns som att den kommer att klara mina behov mer en väl de kommande åren men att få tag i en är en annan fråga, tur då att jag inte har bråttom att köpa något just nu.
Jag tittar på Radeon pga att det kommer bli en ren Linux maskin och till vad jag förstår så är AMDs öppna drivare bättre för Linux en nVidias proprietär därav att jag är lite emot att köpa ett kort från RTX 3000 serien (kanske borde fortsätta den diskussionen på ett Linux forum istället), sen tror jag också att RX 6800XT är mer en jag behöver samt att tillgängligheten är lika med noll och kommer nog vara så ett bra tag.
Kanske behöver avvakta ett tag till och se vad som händer med pris/tillgänglighet i Januari.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Herr Kantarell, Tack för länken, passade på att skriva också

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.