Höga temps efter övergång till lufkylning.

Permalänk
Medlem

Höga temps efter övergång till lufkylning.

Hej,

Bestämde mig att gå tillbaka till luftkylning av GPU och CPU från att i flera år kört custom loop.
Skaffade en CM MA620M till min deliddade i9 7900X (10core)
i9an låg på tidigare ca 80c under maxbelastning vid 4,6ghz, detta uppnåddes dock efter att loopen värmts upp.
Med Luftkylaren ligger idle temp på ca 40c och vid full belastning hoppar temparna direkt upp till ca 90c för att därefter klättra en bit över 100. Kylflänsarna blir i sig endast ljumna så känns som att det är något knas med värmeöverföringen från IHS till Kylaren då deltat mellan idle och load är 50c efter ca 1sek.
Har plockat loss två gånger för att försäkra mig om att grejerna sitter på plats ordentligt och ser onekligen ut att göra det.

Någon med mer erfarenhet, är det normalt med låg värmeöverföring på lufkylare, framförallt på en strömtörstig cpu?

Permalänk
Medlem

Det låter som att du inte får bra kontakt där, ja. Testa att smeta på lite mer kylpasta?
Hur ser det ut på kylaren när du plockar bort den, finns det ordentligt med pasta på den så du kan se att den har kontakt?

När du/någon deliddade den förresten, förseglades IHS igen då, eller ligger den löst på chippet? Det sitter ju lite silikon/eller-vad-det-är under IHS normalt som gör att den blir något högre än om den bara "ligger ovanpå". Det kan definitivt påverka kontakten med kylaren.

Som jämförelse har jag har jobbat på en 7940X i flera år som kyls av en Noctua D15S, och det har fungerat fint. Visst blir den varm, men den håller sig inom ramarna. Det bör alltså absolut fungera med en 7900X också, menar jag.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Hej, yes det är fin kontakt mellan IHS och kylare så felet ligger inte där. All silikon är borta under ihs och kontakten där ska vara bra. (funkade fint med vattenblocket)
Funderar på om det är ett fabrikationsfel där man kanske glömt kylpasta där heatpipesen är ihopskruvade med blocket som ligger mot ihs. Blir till att ta isär igen.