Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Elbil är i dagsläget ett bra alternativ ifall du bor i hus med möjlighet till egen laddare och inte kör längre sträckor varje dag, Kör du långa sträckor ofta fungerar inte elbil optimalt tack vare all tid som försvinner vid laddning. tar du 3 semesterveckor till fjällen varje år fungerar det ju, men åker du långa sträckor varje månad, kommer du säkert tröttna.
Samma sak med släpkärra, här är både vikten ett problem, att du har möjlighet att dra ett släp fast du kan ej lasta det då maxlasten blir för hög ALT att du bara kan köra 1-2 mil innan strömmen tar slut.

Kör själv mellan 20-45 mil/dag i min Tesla och ser det inte som något problem. Visst, de dagar jag sniffar på 45 mil, så behöver jag ladda någonstans, men det handlar om 10-20min på valfri stolpe, så man har lite buffert att komma hem. Sedan laddar man upp hemma... Har man en SuperCharger i närheten, handlar det väl om knappt 5 min laddning... men det har jag inte på de vändorna.

Skrivet av GuuFi:

Tesla Superchargers är kul när man får stå och vänta på 15 taxibilar i 2 timmar för att ladda sin bil.

Kan man inte ladda hemma/på jobbet och man har tider att passa så är det en obrukbar bil, kan man det så är det ju ett OK.

Teslas laddningsstationer är verkligen inte bra utbyggt i Sverige... Rent av uruselt.

Att vänta i två timmar har aldrig hänt mig, har faktiskt inte behövt vänta någon gång. Kan tänka mig att det är värre i Stockholm/Göteborg/Malmö, dvs. de större städerna med många Teslor och som ska ta emot alla tillresande också.
Har bara laddat i Stockholmsområdet 3ggr, men aldrig behövt vänta på att få ladda ännu. Men jag såg att det var på gränsen för flera andra... medans jag stog där.

Håller med om att laddning hemma/jobb är ett stort plus och nästan ett måste, för att få vardagen att gå ihop. Men själv klarade jag mig i flera månader med en SuperCharger som jag har efter vägen (liten omväg) de flesta dagar i veckan, innan jag fick upp en laddstolpe hemma. Alla SC är inte lika upptagna som i storstäderna...

Tycker SC är ganska bra utbyggt, men visst, de kan bli betydligt fler. Dock är de ju egentligen till för folk på resande fot, inte daglig användning för folk som inte har laddning hemma. Som en liten ljuspunkt, så bygger de dock en ny fabrik för att producera SC:ers.
https://electrek.co/2020/11/25/tesla-factory-produce-supercha...

Skrivet av epizk:

Beror helt på var du bor. Om man kan få upp en 20A laddbox hemma och har körmönstret för det så tycker jag att man kan satsa på en elbil. Annars skulle jag nog satsat på en diesel om man kan med skatten.

Jag kör med 11kW/16A, men använder bara 11kW/8A och laddar lugnt och ledigt upp min Model S över natten. Brukar oftast ta runt 5 tim...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Väntar in vätgas

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt och hållet på ditt användande. För mig personligen finns för många nackdelar med elbilar; jag kör ofta långa sträckor, jag har behov av att packa större/mer skrymmande saker än vad exempelvis en Model 3 klarar av, och jag vill ha en driftsäker bil.

Min dieselbil är perfekt för mig, men det är så otroligt individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Satsa på en äldre diesel eller bensin om du nu inte bara måste ha en sprillans ny bil. Låter inte som du kör varje dag och då max 5-7 mil per resa så antingen en begagnad hybrid eller en diesel. Årsmodell mellan 2013-2017 så kan du göra något annat kul för pengarna du sparar vid inköp.

Håller med denna, satsa på en 2015+ som är EURO6 klassad för att veta att du klarar miljözoner ett tag framöver och vänta in vettiga elbilar för svensson-familjen, det gör vi

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag kör med 11kW/16A, men använder bara 11kW/8A och laddar lugnt och ledigt upp min Model S över natten. Brukar oftast ta runt 5 tim...

Det lät ju bättre än vad jag hade trott. Förstod det som att man behövde komma upp i strömstyrka för att få full kräm över natten, men bra om det inte är så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Bor i förort till Göteborg och resorna är sällan längre än 1h bilväg.

Tycker att det pratas om elbilar hela tiden och att bensin är på väg bort, men det byggs knappt något. Ta bara svenska elnätet som exempel. Är ju bristningsgränsen som det är. Ska då alla miljoner bilar gå över till el? Ekvationen håller ju inte så känns mer som 30 år i framtiden innan el blir standard i Sverige.

Ska nog börja med att provköra några elbilar så jag vet vad det handlar om

Håller med, finns för få familjebilar. Vill ha en stor kombi på el men få bilar kan köra 60 mil. Är typ bara Tesla's stora för en mille.

Börja med svara på följande frågor:
Har hushållet 1 eller flera bilar?
Kommer du åka till jobbet med bilen 5 dagari veckan? och isåfall hur långt per dag?
Hur många mil kör du per år?
Behöver du en dragkrok och i så fall hur mycket behöver du kunna dra?
Vilken prisklass hade du tänkte köpa bil?
Vilken biltyp hade du tänkt dig?
Kan du ladda hemma? och eller jobbet?
Hur ofta åker du mer än 10 mil? och hur långt åker du då?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tesla Superchargers är kul när man får stå och vänta på 15 taxibilar i 2 timmar för att ladda sin bil.

Kan man inte ladda hemma/på jobbet och man har tider att passa så är det en obrukbar bil, kan man det så är det ju ett OK.

Teslas laddningsstationer är verkligen inte bra utbyggt i Sverige... Rent av uruselt.

Och angående service... antar att din Tesla bromsar med hjälp av svart magi istället för bromsar och svävar i luften med antigravitation och inte alls på hjul/hjulupphängning och alla andra möjliga "fossildelar" som slits ut.

En Tesla bör alltså servas precis som alla andra bilar, minus delar för olja/bränsle.

Speciellt viktigt i Sverige pga klimatet och allt salt vi öser på vägarna.

Har aldrig behövt vänta i kö någonstans faktiskt men jag har väl haft tur sen är ju superchargers något jag endast använder vid långresor, laddar alltid hemma. Teslan brukar i god tid informera om hur många lediga platser det finns vid en superchargerstation så jag kan anpassa mig om så skulle behövas, en icke-fråga för min del.
Och angående bromsar så är det mer att de behöver bytas ut efter tid än efter slitage beroende på regen-inställningar.
Finns att läsa mer här https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance för den som vill.
Personligen mycket nöjd med ägandet hur allt har funkat hittils.

Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror du menar 3-fas 16A och 3-fas 8A.

Instämmer att laddning hemma är ett måste, om man inte är entusiast.

Kilometerskatt är ett otyg som inte bör införas, hör att det ofta talas om det.
Men om vi ska byta till el för att förbättra närmiljön ska dom besparingarna gagna övergången till elfordon.
Miljövänliga fordon ska inte bekosta skattebortfallet av fossila bränslen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Varför ska du ha 60 mils räckvidd på bilen om du kör max en timme bort?

Finns många anledningar. Jag har en halvtimme till jobbet, tex. Men morsans sommarstuga ligger i mitten av Blekinge, mitt ute i skogaträsk utan el eller rinnande vatten i närheten. Jag vill kunna besöka henne utan att behöva hyra en fossilbil, speciellt som ungarna vill dit var o varannan helg på sommaren.

Och valmöjligheten att kunna ta en spontanresa till valfri släkting (när hela det här skitet blåst över), utan att behöva planera varenda steg av resan för att passa med var det finns laddningsmöjligheter.

Poängen är, ska jag anamma ny teknik ska den inte prestera SÄMRE än den teknik jag för tillfället besitter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Det lät ju bättre än vad jag hade trott. Förstod det som att man behövde komma upp i strömstyrka för att få full kräm över natten, men bra om det inte är så!

Nä, det behövs inte. Man kan i Teslorna ställa hur många Ampere man vill ladda med och den kommer ihåg det till nästa gång.
Så är det någon gång jag behöver komma iväg snabbare, så är det bara att ställa upp och kräma på. Men känner att jag i 99% av fallen inte behöver dra på fullt...

(Korrigerar med att jag kör 3-fas, alltså inte vanlig hushålls el.)

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Tror du menar 3-fas 16A och 3-fas 8A.

Så är det nog. Ingen elektriker...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För egen del som bor i Västernorrland. Hus på landet. Pendlar in till stan. Vissa år snöar det så förbannat. Där behövs min gamla Subaru. Den är ganska törstig, men den gör sitt jobb med bravur. Sinnessjuk fyrhjulsdrift.

Samtidigt bryr jag mig massor om miljön. Försöker leva så hållbart jag bara kan. Gällande allt. Tyvärr faller det på bil. Jag anser att det är bättre att köra slut på det som fortfarande funkar än att införskaffa en elbil. Vad har det inte kostat i energi och dylikt för att producera fram en sådan? Lite intressant ändå.

Nu klankar jag inte ner på någon, hade jag haft råd så självklart hade jag förmodligen skaffat en också. Jag kanske känner såhär för att jag bor där jag bor. All heder till dem i storstan med långa köer som investerat för framtiden ändå. Men hade jag själv bott i Stockholm till exempel så hade jag nog aldrig ens ägt en bil.

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lozz:

Det beror ju helt och hållet på ditt användande. För mig personligen finns för många nackdelar med elbilar; jag kör ofta långa sträckor, jag har behov av att packa större/mer skrymmande saker än vad exempelvis en Model 3 klarar av, och jag vill ha en driftsäker bil.

Min dieselbil är perfekt för mig, men det är så otroligt individuellt.

Har ingen bil men om jag skulle köpa så är valet enkelt, elbil alla dagar i veckan.

Sist jag hade bil så körde jag 90% inom stadskärnan och dom få gånger jag körde längre var de max 10 mil vilket inte är några problem med elbil idag, skulle jag ha en Model 3 så behöver jag inte ens ladda hemma utan jag kan ladda ca 1-2 gånger i veckan och handla mat under tiden.

Och att inte tro att en elbil är driftsäker är ett tecken på en person som aldrig kört en elbil.

I mitt förra jobb hade jag elbil under drygt 5 år och jag var inne på service 1 gång per år för byte av partikel filter till AC och 1 gång då tanken till diesel värmaren hade en läcka, utöver de ingen service alls, körde ca 10 mil varje dag utan några som helst problem.
Mina kollegor som hade diesel/bensin bilar hade strul typ hela tiden, på vintern hade dom döda batterier ofta eftersom dom körde med diesel värmare hela tiden då bilen står still vid fika och lunch och på morgonen, sedan var de massor med service av bromsar, insprutning ja allt möjligt strul.

Jag har aldrig haft en bil som var så lite problem med, och på några år har man tjänat in de högre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Väntar in vätgas

Vad finns det för fördelar med det till en personbil? Mer än rent om det framställs vettigt.

Känns mest som ett sätt för biltillverkarna att sälja ren teknik. Utan att bli av med dina tusenlappar de tvingar dig att betala för de årliga oljebytena.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Om du väljer att skaffa en elbil så sälj av bilen bara efter några år, då batteri blir sämre hela tiden och ett nytt kan kosta upp till 50-100 tusen kronor.

Skrivet av frankof:

Diesel!!
Rädda innerstaden, eller rädda miljön?

Det är riktigt synd för miljön att diesel är så politiskt inkorrekt.

Nu finns det även hvo100 som är klassas som miljövänligt.

Frågan är om man kan fula sig på något sätt, och regga om bilen på hvo100 (ren) istället för diesel (skit) och då mindre i skatt.

På min Saab så har jag en biopower och får betala runt 1,5 tusen i skatt, men min andra som är på 2,3T får jag betala över 3,5 tusen skatt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad finns det för fördelar med det till en personbil? Mer än rent om det framställs vettigt.

Känns mest som ett sätt för biltillverkarna att sälja ren teknik. Utan att bli av med dina tusenlappar de tvingar dig att betala för de årliga oljebytena.

Vätgas behöver man bara el för att kunna tillverka det, så om man då bara använder solceller,vattenkraftverk, vindkraftverk ett kärnkraftverk är med ren el bort sätt när man gräver efter uran, sen behöver man bara en omvandlare från vätgas till el.

Det bästa är att man kan förvara vätgas i vatten på det sättet så är risken för explosion mindre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju ett bra sätt för att få folk att tvingas åka till en mack och betala dyrt för bränslet istället för att ladda billigare hemma. För slutanvändaren finns det väl inte många fördelar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Om du väljer att skaffa en elbil så sälj av bilen bara efter några år, då batteri blir sämre hela tiden och ett nytt kan kosta upp till 50-100 tusen kronor.

Nu finns det även hvo100 som är klassas som miljövänligt.

Frågan är om man kan fula sig på något sätt, och regga om bilen på hvo100 (ren) istället för diesel (skit) och då mindre i skatt.

På min Saab så har jag en biopower och får betala runt 1,5 tusen i skatt, men min andra som är på 2,3T får jag betala över 3,5 tusen skatt.

Återigen helt fel angående batteriet i en elbil, köper du till exempel en tesla så håller batteriet längre en bilen.

Taxi bil som rullat i Stockholm.
Batteriet i en av åkeriets Model S tappade tolv procents kapacitet på 41.000 mil, och förmodligen hade siffrorna varit bättre om batteriet inte hela tiden snabbladdats vid Teslas Superchargers. Bilen rullade totalt 48.000 mil

Kolla på Björn Nyland på youtube som gör tester på alla elbilar och även livslängden på batterier.
103.000 km/h med en 6 år gammal Bmw.
https://youtu.be/b4ctPJXuhzA

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vätgas behöver man bara el för att kunna tillverka det, så om man då bara använder solceller,vattenkraftverk, vindkraftverk ett kärnkraftverk är med ren el bort sätt när man gräver efter uran, sen behöver man bara en omvandlare från vätgas till el.

Det bästa är att man kan förvara vätgas i vatten på det sättet så är risken för explosion mindre.

Jag vet hur det framställs. Men om jag ska ha vätgas i en personbil får det allt finnas rejäla fördelar. Med en elbil kan man ladda hemma, man slipper vibrationer och buller från förbränningsmotorn, man slipper oljebyte och liknande, man slipper en trycktank som behöver servas, nackdelen är att batteriet tar några minuter extra att fylla jämfört med att tanka gas/bensin men det är inte ett stort problem om man kan ladda hemma.
Sen vet jag inte ens var närmsta vätgas ställe är medan elbilsstolpar och bensinstationer ser jag överallt.
Visst är elbilar just nu lite dyra men de kommer sjunka i pris.

Vätgas blir nog inget för personbilar och toyota verkar ha insett det eftersom de börjat ta fram elbilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är ju ett bra sätt för att få folk att tvingas åka till en mack och betala dyrt för bränslet istället för att ladda billigare hemma. För slutanvändaren finns det väl inte många fördelar...

Nej vätgas tror jag inte kommer att slå för privatbilister alls. Däremot kan det ju vara idé för annan trafik som går mycket längre typ långtradare eller så (kanske fartyg och flygplan också). Där kan den högre kostnaden vägas upp av en högre nyttjandegrad då man slipper ladda så länge. Men i allmänhet, även för yrkestrafik, så tror jag inte att laddningen är något större problem. Jag körde budbil för ett antal år sedan exempelvis, körde runt i stan hela dan, och det var ju väldigt sällan jag körde längre än 30 mil på en dag ändå liksom, så en elbil hade ju funkat utmärkt. Taxi kör kortare än så då de har så mycket väntetid, men om samma bil ska användas i treskift eller liknande så kan det förstås bli lite segt med laddning. Bussar kan ladda vid ändhållplatser och liknande, där chauffören ändå måste ta rast då det är ett lagkrav för yrkestrafik. De gör redan så häromkring med bussar som är laddhybrider. Samma sak med färjorna Helsingborg-Helsingör; de laddas upp i hamn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nej vätgas tror jag inte kommer att slå för privatbilister alls. Däremot kan det ju vara idé för annan trafik som går mycket längre typ långtradare eller så (kanske fartyg och flygplan också). Där kan den högre kostnaden vägas upp av en högre nyttjandegrad då man slipper ladda så länge. Men i allmänhet, även för yrkestrafik, så tror jag inte att laddningen är något större problem. Jag körde budbil för ett antal år sedan exempelvis, körde runt i stan hela dan, och det var ju väldigt sällan jag körde längre än 30 mil på en dag ändå liksom, så en elbil hade ju funkat utmärkt. Taxi kör kortare än så då de har så mycket väntetid, men om samma bil ska användas i treskift eller liknande så kan det förstås bli lite segt med laddning. Bussar kan ladda vid ändhållplatser och liknande, där chauffören ändå måste ta rast då det är ett lagkrav för yrkestrafik. De gör redan så häromkring med bussar som är laddhybrider. Samma sak med färjorna Helsingborg-Helsingör; de laddas upp i hamn.

Här i Umeå har vi flest elbussar i Sverige som rullar, totalt 35st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja jag håller med, vätgas kan definitivt ha användningsområden inom vissa typer av tyngre trafik (om inget stort händer med batteritekniken eller dylikt). Men för personbilar ser jag verkligen inte nyttan.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Sitter i samma funderingar, fast kanske ytterligare nåt år bort.
Eftersom vi har villa med 3-fas utdraget i garaget känns det som att elbil är det nya nu. De håller också på att bygga ny parkering vid jobb med laddstolpar, vilket ytterligare cementerar min uppfattning.
Det jag inte vet däremot, är VILKEN elbil man bör köpa. I det stora hela känns ju Tesla inte riktigt som en medelsvensson familjebil, om man jämför med den Ford Mondeo (2015) vi har idag. Det närmaste man kommer är väl Model X, men det är ett bastant hopp upp från de 200k vi gav för Fårrden...

Vad finns det egentligen för vettiga alternativ till Tesla, om man vill ha full-on elbil som ska funka som familjebil? Dvs, BMW i3 går ju fetbort, tex.

Om Hyundai Kona inte är för liten för att kunna räknas som familjebil för er skulle jag kolla på den! Klarar 40-50 mil på en laddning med stora batteriet. Riktigt attraktiv prisbild inkl privatleasing. Alternativt Skoda Enyaq som någon skrev.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Det går bra att installera 20 ampere laddstolpe men isf behöver du lastbalansering så att säkringen inte löser ut vid annan belastning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny bil, önsket sade Tesla, plånboken sade Suzuki Ignis. pris skillnad? 500K! Det tog mig ett år att spara ihop till en sprillans ny Suzuki, med skatt på 460,- sek per år och en försäkring på 1800,- (jag är lite äldre så jag får lite rabatt). Bensinen den drar 23 km till arbetet varje dag, är ca. 900,- i mån. och det inkluderar 2 Danmarks-resor över sundet varje år. Så det är noll och ingenting.

En Tesla av den absolut billigaste sorten skulle kosta mig lika så mycket som ett litet hus i Skåne, medan min bil kostar ett års uppsparing. Valet var enkelt, plånboken bestämmer. 145,000 inkl. vinterdäck med TPMS sensorer, back kamera, 6 airbags, ABS, justerbara säter bak OCH foran, Air-condition, DAB radio, GPS, Apple-Airplay/Android auto med skärm. Dragkrok, elektrisk justerbara fönster, spegel, och även bilens front ljus kan justeras i höjden med el kontrol. All vardagslyx, till människopris, jag kan inte se att Tesla eller Nissal Leaf (typ 450,000 för en el-bil i Sverige) skulle kunna kategoriseras som nåt annat en ren LYX om du är till lyxbilar eller vill betala för din bil dom nästa 5 åren.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Kör själv mellan 20-45 mil/dag i min Tesla och ser det inte som något problem. Visst, de dagar jag sniffar på 45 mil, så behöver jag ladda någonstans, men det handlar om 10-20min på valfri stolpe, så man har lite buffert att komma hem. Sedan laddar man upp hemma... Har man en SuperCharger i närheten, handlar det väl om knappt 5 min laddning... men det har jag inte på de vändorna.

Att vänta i två timmar har aldrig hänt mig, har faktiskt inte behövt vänta någon gång. Kan tänka mig att det är värre i Stockholm/Göteborg/Malmö, dvs. de större städerna med många Teslor och som ska ta emot alla tillresande också.
Har bara laddat i Stockholmsområdet 3ggr, men aldrig behövt vänta på att få ladda ännu. Men jag såg att det var på gränsen för flera andra... medans jag stog där.

Håller med om att laddning hemma/jobb är ett stort plus och nästan ett måste, för att få vardagen att gå ihop. Men själv klarade jag mig i flera månader med en SuperCharger som jag har efter vägen (liten omväg) de flesta dagar i veckan, innan jag fick upp en laddstolpe hemma. Alla SC är inte lika upptagna som i storstäderna...

Tycker SC är ganska bra utbyggt, men visst, de kan bli betydligt fler. Dock är de ju egentligen till för folk på resande fot, inte daglig användning för folk som inte har laddning hemma. Som en liten ljuspunkt, så bygger de dock en ny fabrik för att producera SC:ers.
https://electrek.co/2020/11/25/tesla-factory-produce-supercha...

Jag tror du har skrivit fel eller missförstått något. Kör du 8A på tre-fas så laddar du med ca 5,6kW (beroende på exakt spänning du får ut, det är inte alltid exakt 230 eller 240V) inte 11kW som du får med 16A.

Skrivet av anon301768:

Återigen helt fel angående batteriet i en elbil, köper du till exempel en tesla så håller batteriet längre en bilen.

Taxi bil som rullat i Stockholm.
Batteriet i en av åkeriets Model S tappade tolv procents kapacitet på 41.000 mil, och förmodligen hade siffrorna varit bättre om batteriet inte hela tiden snabbladdats vid Teslas Superchargers. Bilen rullade totalt 48.000 mil

Kolla på Björn Nyland på youtube som gör tester på alla elbilar och även livslängden på batterier.
103.000 km/h med en 6 år gammal Bmw.
https://youtu.be/b4ctPJXuhzA

Imponerande att köra 103.000 km/h

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Här i Umeå har vi flest elbussar i Sverige som rullar, totalt 35st.

Enligt västtrafik så ska vi ha 220 elbussar häromkring "vid slutet av 2020" så ni är nog slagna där.

Skrivet av Aktsu:

Ja jag håller med, vätgas kan definitivt ha användningsområden inom vissa typer av tyngre trafik (om inget stort händer med batteritekniken eller dylikt). Men för personbilar ser jag verkligen inte nyttan.

Nej precis. Hade övergången el>vätgas>el igen (i bilen) kunnat göras utan förluster så hade det ju kunnat vara ett alternativ i en del fall men så är det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Jag köpte ny bil, önsket sade Tesla, plånboken sade Suzuki Ignis. pris skillnad? 500K! Det tog mig ett år att spara ihop till en sprillans ny Suzuki, med skatt på 460,- sek per år och en försäkring på 1800,- (jag är lite äldre så jag får lite rabatt). Bensinen den drar 23 km till arbetet varje dag, är ca. 900,- i mån. och det inkluderar 2 Danmarks-resor över sundet varje år. Så det är noll och ingenting.

En Tesla av den absolut billigaste sorten skulle kosta mig lika så mycket som ett litet hus i Skåne, medan min bil kostar ett års uppsparing. Valet var enkelt, plånboken bestämmer. 145,000 inkl. vinterdäck med TPMS sensorer, back kamera, 6 airbags, ABS, justerbara säter bak OCH foran, Air-condition, DAB radio, GPS, Apple-Airplay/Android auto med skärm. Dragkrok, elektrisk justerbara fönster, spegel, och även bilens front ljus kan justeras i höjden med el kontrol. All vardagslyx, till människopris, jag kan inte se att Tesla eller Nissal Leaf (typ 450,000 för en el-bil i Sverige) skulle kunna kategoriseras som nåt annat en ren LYX om du är till lyxbilar eller vill betala för din bil dom nästa 5 åren.

Jo det är än så länge dyrt, speciellt om man inte kör så mycket. Samtidigt är det förstås helt olika kategorier av bilar du tittar på.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TobiasStockholm:

Om Hyundai Kona inte är för liten för att kunna räknas som familjebil för er skulle jag kolla på den! Klarar 40-50 mil på en laddning med stora batteriet. Riktigt attraktiv prisbild inkl privatleasing. Alternativt Skoda Enyaq som någon skrev.

Kona såg faktiskt rätt trevlig ut, så länge man tar till dragkroken så får man ju med sig ungarnas cyklar även om bagaget är mindre än en normal kombi.
Fattade dock inte vad inbyggd 3-fasladdning innebär. Handlar det om att man kan mata den direkt med 3-fas istället för bara vanlig 220 via normalt eluttag?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kona såg faktiskt rätt trevlig ut, så länge man tar till dragkroken så får man ju med sig ungarnas cyklar även om bagaget är mindre än en normal kombi.
Fattade dock inte vad inbyggd 3-fasladdning innebär. Handlar det om att man kan mata den direkt med 3-fas istället för bara vanlig 220 via normalt eluttag?

Det innebär att den inbyggda laddaren i bilen som omvandlar mellan AC och DC har stöd för 3-fas, så pluggar du in den i t.ex. en laddststion som använder en kabel/uttag av den vanliga Typ-2 standarden så kan du ladda med 3-fas istället. Är det 1-fas kan du använda samma stationer men det går långsammare.