Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jo, precis. Mycket tveksamt om Bottas hade någon chans att uträtta något alls efter schabblet i depån.

Bottas problem efter stoppet var ju att han skickades ut på samma gamla hårda däck som han hade på före stoppet. Så kaoset var ju dubbelt dåligt för Bottas del, han fick ju inget uträttat alls utan förlorade enbart position och tappade temperatur i däcken.

(De hade ju tydligen satt åtminstone några av Bottas medium-däck på Russels bil, de upptäckte felet när de höll på att sätta Russels däck på Bottas bil. Då tog de av däcken igen och satte tillbaka Bottas gamla däck och skickade ut honom.)

Skrivet av Flipper:

Nej inte helt säkert men jag tänker scenariot utan SC. Han tog in från runt 9 sek till 4.5 på ett fåtal varv. Eventuellt att de hade gjort ännu ett stopp oavsett SC.

Även om Bottas sladdade runt på sina gamla däck hade George sannolikt sladdat runt ännu mer med tanke på hur mycket han tappade andra stinten.

Jag tänker också utan SC. Det såg ju ut som att Bottas var på väg ikapp Russel, men ikapp och sen förbi vet jag inte om Bottas hade lyckats med. Det såg ut som att Mercedes hade nån brytpunkt där de hårda inte längre fungerade. Men absolut, det kändes lite som den typiska när Bottas ligger 1 och går in och byter däck och HAM gör de 5 varv senare och har 10x bättre pace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddball69:

Men misstänker att jag blir anklagad för att vara konspiratorisk för att tänka så.

Ja, det är faktiskt en otroligt dum teori. Att Mercedes skulle ta på sig negativ publicitet självmant för att gynna ett kundstall är helt orimligt.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk

Kolla på depå stoppet igen då, framförallt vem det är som "upptäcker"
att det är fel däck och avbryter bytet på Bottas bil ......

https://www.youtube.com/watch?v=GVpmuUeCmgk

vid 15 sekunder ......

Det är inte någon av mekanikerna som byter däck som upptäcker
misstaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oddball69:

vid 15 sekunder ......

misstaget.

Gissningsvis är det någon sensor som skriker till inne i garaget eller på depådisken, Toto pratade om att det var radiostrul i en intervju dessutom.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag undrar om Bottas hade tagit sig förbi på de hårda däcken dock? Hans fart var bra fram till pitstop och sedan fanns det ingen fart, så jag skulle nog säga tveksamt att Bottas hade lyckats med en omkörning. Var väl som lägst 4.5 sek innan SC och många låg ju i ett tåg utan att kunna ta sig förbi.

Att Bottas inte hade en chans på slutet har ju just med att göra att han fick tillbaka sin gamla, slitna hårda däck, som då gått ner ordentligt i temp under den tiden han står still. Och med så slitna däck så får du aldrig "liv" i dom igen. Därför var han så långsam i slutskedet.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddball69:

vid 15 sekunder ......

misstaget.

De springer omkring som yra höns fram till 15s, det som ser ut att hända vid 15s är att någon kommer ut och pekar med hela handen vad de ska göra för att minimera skadan.

Hur och var problemet upptäcks är väl inte solklart utifrån vad vi kan se (hade varit intressant att höra radiokommunikationen), men de hade ju redan slutat jobba med att sätta på däcken när det kom en gubbe utspringande vid 15s.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror killen som bytte vf läste GR på däcket. Sensorer känns överdrivet när det finns märkpennor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Att Bottas inte hade en chans på slutet har ju just med att göra att han fick tillbaka sin gamla, slitna hårda däck, som då gått ner ordentligt i temp under den tiden han står still. Och med så slitna däck så får du aldrig "liv" i dom igen. Därför var han så långsam i slutskedet.

Så är de, var egentligen bara Perez som fick ut bra resultat på hårda däck. Tror faktiskt Bottas håller med om att de var rätt att gå in för mediums igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Så är de, var egentligen bara Perez som fick ut bra resultat på hårda däck. Tror faktiskt Bottas håller med om att de var rätt att gå in för mediums igen.

Det tror jag är mycket möjligt.
Problemet var ju inte strategin utan att själva depåstoppet blev ett totalt fiasko.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Okej lite mer analys av Russel.

Vi har ju sett Albon vs Max i RB. Hade Albon i en Mercedes varit top 3? Om man säger ja, hade då Verstappen varit 0,3-0,5 snabbare i samma material också? Eller är det så enkelt att Mercedesen gör att alla förare kan prestera på 95+%?

Att Mercan kan göra vem som helst till en vinnare står ju klart.
Och att Hamilton är extremt överbetald.

Men otroligt kul att Perez lyckades vinna.
Han har ju varit väldigt stark i år.
Kanske Merca borde erbjuda han Hamiltons plats?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Att Perez gick så bra på dom hårda var ju just för att han bibehöll tempen i dom hela tiden. Teamet sa ju till och med åt honom, trots att han ledde med 10s, att inte dra ner på farten. Just för att inte förlora tempen i dom hårda däcken, för när dom är slitna så får du aldrig tillbaka den. Exakt det hände med Bottas iom hans "depåstop".

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dold text

Varför spoiler? Ham är naturligtvis överbetald liksom de flesta i startfältet men toppklass. Jag skulle anställa om pappa betalar ;).

Jag skulle nog inte vinna racet även om de andra kör f2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dold text

Överbetald är han antagligen sett till ren prestation på banan. Men jag antar att han har en hel del andra fördelar vad gäller att dra till sig sponsorer och annat. Han är ju dessutom väldigt engagerad i flera frågor som Mercedes också gärna vill associera sig med, BLM & klimatkrisen för att nämna några.

Sen tycker jag personligen inte att det är någon som helst tvekan om att Hamilton är den bästa föraren som vi har i F1 just nu, kanske någonsin. Han är vansinnigt jämn och presterar alltid på absoluta toppen. Tycker också att han har den här fingertoppskänslan som bara en riktig mästare har. När man kan styra själv när man vill boxa, eller inte boxa. Det gör att han vinner race som han egentligen inte ska kunna vinna, Turkiets GP t ex!

Det är bara min åsikt dock

Permalänk
Medlem

Man undrar ju dock om hans positionering för miljö etc inte bara är varumärkesbyggande? Han har köpt sportbilar även i år trots han har ett tjogtal sen tidigare och uppvisar inget direkt klimatsmart beteende.

Sen kör han formel1 också bara det

Men som racingförare är han komplett.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man undrar ju dock om hans positionering för miljö etc inte bara är varumärkesbyggande? Han har köpt sportbilar även i år trots han har ett tjogtal sen tidigare och uppvisar inget direkt klimatsmart beteende.

Sen kör han formel1 också bara det

Men som racingförare är han komplett.

Mja mjo det är väl upp till individen att bedöma. Personligen tror jag att han är genuin i sitt arbete med dessa frågor, men det kan ju vara fake allting också såklart. Men den världen vill jag inte riktigt leva i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Mja mjo det är väl upp till individen att bedöma. Personligen tror jag att han är genuin i sitt arbete med dessa frågor, men det kan ju vara fake allting också såklart. Men den världen vill jag inte riktigt leva i

Alltså om man bränner gummi som yrke när man redan har tillräckligt med pengar så vetefan om man öht bryr sig om klimat och miljöarbete. Om det inte är så att han resonerar att det får kosta massa utsläpp för att han får en större plattform.

Men jag tror nog det skulle synas tydligare om man lämnade F1 med tydliga ord som att detta är miljöförstöring!.

Permalänk
Medlem

det är lätt att bli konspiratorisk efter dessa händelser, så sätter på mig foliehatten och tar djupa andetag.

Men skamligt att Perez inte fick driver of the day samt inte har en styrning nästa år. den uppkörningen han gjorde var inte dålig.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dold text

Det är mer än att köra för en förare när det gäller denna nivå. Hamilton kan bara ha nått denna nivån genom att kommunicera alla subtila detaljer till teamet för att förbättra bilen. Underskatta inte denna del.

Russel är uppenbarligen bra som förare och det visar också att det är väldigt mycket materialet som avgör. Att det sket sig med däckbytet är inte Russels fel.

Permalänk
Medlem

Bilen är inte heller hela sangingen att en bra bil gör en bra förare stämmer inte heller, se på skildnaden mellan Max och Albon, Att han är kvar är otroligt, nä ge den styrningen till Perez, och sen se mellan Vettel och Leclair denna sesong samma bil men inte samma fart, så Russel är en Kapabel förare som visade framfötterna riktigt bra igår

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag håller inte alls med om att Hamilton är överbetald. Hamilton är sannolikt den mest kompletta föraren i dagens F1. Gör sällan misstag, tar hand om däcken, inget tunnelseende, chansar sällan med sina omkörningar osv. Vidare är han ett varumärke gentemot många andra förare.

Russel gjorde ett fenomenalt jobb. Men med tanke på Bottas form och race pace tycker jag att vissa behöver lugna sig lite. Bottas höll sig inom 3 sekunder bakom första stinten (rejält misstag med försök på overcut) och sedan knappade han in rejält varje varv andra stinten innan SC.

Är Russel bättre än Bottas?
Nej, inte än. Men efter några tävlingar i Merc skulle han sannolikt vara bättre än Bottas.
Är Russel bättre än Hamilton? (Borde Merc signa Russel istället för Hamilton?)
Herregud...

Hoppas Russel får chansen i Abu Dhabi för ett någorlunda riktigt test.

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Att Perez gick så bra på dom hårda var ju just för att han bibehöll tempen i dom hela tiden. Teamet sa ju till och med åt honom, trots att han ledde med 10s, att inte dra ner på farten. Just för att inte förlora tempen i dom hårda däcken, för när dom är slitna så får du aldrig tillbaka den. Exakt det hände med Bottas iom hans "depåstop".

Stämmer. Det jag ställer mig tveksam till är att om HAM hade haft racepace på hårda hade han aldrig gått in aka Perez. Även om Bottas körde ikapp Russel(4.5 innan depå) så undrar jag om alternativet för 1 stoppare för Bottas verkligen funkat.

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Bilen är inte heller hela sangingen att en bra bil gör en bra förare stämmer inte heller, se på skildnaden mellan Max och Albon, Att han är kvar är otroligt, nä ge den styrningen till Perez, och sen se mellan Vettel och Leclair denna sesong samma bil men inte samma fart, så Russel är en Kapabel förare som visade framfötterna riktigt bra igår

Jag är inte så övertygad om att Perez per automatik kommer göra ett bättre jobb än Albon i red bulls bil. Om nu red bulls bil är så notoriskt svår att köra som det sägs lär Perez också få bekymmer att få samma flyt som Max.

Jag misstänker att om red bull signar Perez är risken att de bara får ytterligare en förare som inte är van vid en svår bil. Hade Gasly fått fortsatt förtroende och längre tid på sig att bli kompis med bilen hade han kanske förbättrat sig.

Samma med Albon, han har kört i 1,5 säsong nu och har börjat visa glimtar av att han kan prestera han också. Jag tror att om de byter ut Albon blir det samma visa igen, en eller flera säsonger med att försöka få Perez bekväm i bilen.

Eller så blir Perez en stjärna hos RB 😄 vem vet.

Hur som helst, jag ser gärna att Albon får ett år till på sig hos RB. Samtidigt är det vansinne att Perez inte har en plats, dilemma.

Stavning
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Jag är inte så övertygad om att Perez per automatik kommer göra ett bättre jobb än Albon i red bulls bil. Om nu red bulls bil är så notoriskt svår att köra som det sägs lär Perez också få bekymmer att få samma flyt som Max.

Jag misstänker att om red bull signar Perez är risken att de bara får ytterligare en förare som inte är van vid en svår bil. Hade Gasly fått fortsatt förtroende och längre tid på sig att bli kompis med bilen hade han kanske förbättrat sig.

Samma med Albon, han har kört i 1,5 säsong nu och har börjat visa glimtar av att han kan prestera han också. Jag tror att om de byter ut Albon blir det samma visa igen, en eller flera säsonger med att försöka få Perez bekväm i bilen.

Hur som helst, jag ser gärna att Albon får ett år till på sig hos RB. Samtidigt är det vansinne att Perez inte har en plats, dilemma.

Risken finns att det inte blir bättre med Perez ja. Men det finns ingen förlust för RB att testa Perez och det är därför Perez ska få platsen.

Perez kommer från "Mercedes" och är förhoppningsvis bättre på att utveckla bilen under en säsong vilket RB behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Risken finns att det inte blir bättre med Perez ja. Men det finns ingen förlust för RB att testa Perez och det är därför Perez ska få platsen.

Perez kommer från "Mercedes" och är förhoppningsvis bättre på att utveckla bilen under en säsong vilket RB behöver.

Det är ju max som utvecklar bilen. Så de bör hitta någon med liknande körstil.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det är ju max som utvecklar bilen. Så de bör hitta någon med liknande körstil.

Det blir ju så när bara den ene presterar. Albon har ju ingen erfarenhet så klart det är svårt för honom. Perez kommer ju från ett team med bra bil så hans erfarenheter kan de inte bortse ifrån. Teamet har ju resurser för att ställa in bilarna olika bara förarna kan specificera lite mer vad som ska göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

I ett juniorstall eller ett stall med så låg budget att de inte kan ha annat än juniorer, där kan man kanske få två säsonger på sig att leverera rimliga resultat. I ett toppstall kan man inte räkna med att få ens ett år på sig att börja leverera rimliga resultat. Albon har haft en och en halv säsong på sig att leverera, och visst ... i enstaka race har han gjort det, men i år har det varit två team som haft en bil som kan vara i topp 4 i alla race så länge inte det blir kalkon i depån eller maskineriet rasar. Red Bull behöver inte en förare som kan matcha Verstappen, precis lika lite som Mercedes behöver någon som kan matcha Hamilton, men precis som Mercedes har Bottas som är där åtminstone kan sopa upp resterna efter Hamilton och hålla bilarna bakom på avstånd i de allra flesta fall så behöver Red Bull ha någon som kan göra motsvarande. När Mercedes strular till det ska Red Bull vara där. Verstappen är det, och Albons främsta uppgift är att hålla 16 bilar bakom sig, såvida inte några av dem råkar vara RB eller Mercedes, för då ska det vara fler.
Att Albon kan köra råder ingen tvekan om, men han kan inte leverera på den nivån som kan förväntas av någon i ett toppteam över en längre tid.

Skulle Perez kunna matcha Verstappen? Tveksamt över tid.
Kan Perez hålla ner huvudet och vara (motsvarande för i år) bil 4 på griden? Guess what ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det sägs att:

• Sergie Perez bror laddat upp en bild på en RedBull -logotyp.

• Att Bottas raderat alla referenser till Mercedes på sina profiler.

• Att George Russen radera alla referenser till Williams på sina profiler.

Jag har inte instagram/twitter så kan själv inte bekräfta detta. Kan ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Det sägs att:

Hmm... Det ser faktiskt ut att kunna stämma!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Det sägs att:

Skrivet av vargeEEEEn:

Hmm... Det ser faktiskt ut att kunna stämma!

Vart ser ni detta? Kollar Perez instagram, ingen rb logga, kollar bottas hemsida och instagram, kryllar av Mercedes...

edit. aha var Perez bror! Antar att han bara vill sätta lite press på rb, få folk att slå på jungeltrumman.