3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Att casha typ 10000kr är väl kanske inte riktigt samma grej som att punga ut 3 miljoner hur som...

Permalänk
Skrivet av suzaku:

3070 på komplett, 6st

https://www.komplett.se/product/1171366/datorutrustning/dator...

Slog om till "Inte i lager. 10 st förväntas i lager den 11 dec." bara några min senare.

Min order på Eagle OC 3080 hos Komplett (lagd på release dagen) ändrade sig precis från 15 Feb till 2 Jan. Så kanske kommer in massa Gigabyte kort snart?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Sorry, det lager ni ser där är tyvärr "lager hos leverantör" och med situationen som råder så är det inget vi kan norpa då det lagret tillhör en annan återförsäljare who's name i shall not mention.

/Patrik

Skrivet av JesperDa:

Haha tolkade också det som att "Hos vår leverantör" betydde att det fanns på lager där och att nästa "steg" var att det ska skickas till webhallen.

Satan! Jaja beställningen kan väl ligga kvar. Andra har ju 5 beställningar så att jag har 2 känns inte så fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyRonNR1:

Att casha typ 10000kr är väl kanske inte riktigt samma grej som att punga ut 3 miljoner hur som...

Beror väl på ens budget.. Den enes lyx är den andres vardag. För många studerande osv så är nog redan 3070 lyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Påpekar du det till folk som tar lån för att köpa bilar för flera hundratusen också?

Ja, varför inte? Om någon köper en bil av ren lyx och väljer avbetalning så anser jag att det är ett dumt beslut. Men bilar i sig har ett visst syfte där vissa måste ha helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Ja, varför inte? Om någon köper en bil av ren lyx och väljer avbetalning så anser jag att det är ett dumt beslut. Men bilar i sig har ett visst syfte där vissa måste ha helt enkelt.

Jo men sen finns det ju igen skillnad på behov och behov. Många skulle klara sig med en beggad bil för 100lax (och antagligen även där behöva billån), men man vill ha en flashig model från senaste året med massa sköna extragrejer som adaptiv farthållare etc etc
Dessutom skulle man kunna klara sig med en bil långt billigare än 100lax, tex som min far som köpte en gammal saab för 9lax för att åka till jobbet och tillbaka. Han har haft den i 6 år och lagt ca 6lax till på reparationer sen dess. Bråkdel av vad andra anser vara priset för "en vanlig bil".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Såg precis att Overclockers.uk.co gissade att problemen med asus strix korten kunde vara brist av meterial till LCD skärmen som sitter på korten.
De berättade också att alla tillverkade sagt att de får väldigt små mängder GPUer för 3080 kort från Nvidia just nu.

LCD skärm? Strix korten har ingen LCD skärm

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Påpekar du det till folk som tar lån för att köpa bilar för flera hundratusen också?

Han sa lyxvara... inte långsiktiga investeringar.

Visa signatur

Nvidia 1080Ti FE
Intel 10900k + NZXT Kraken X73 @ 5GHz
64GB Corsair Vengeance @ 3600Mhz
Samsung 970 EVO PLUS 2TB
ASUS ROG MAXIMUS XII HERO

Permalänk
Avstängd

Ingen bryr sig om lyxkonsumptionsdiskussionen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabaldern:

Ahem, Elgiganten? 🙃

Komplett eier og leverer varer til Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Beror väl på ens budget.. Den enes lyx är den andres vardag. För många studerande osv så är nog redan 3070 lyx.

Så sant. Så kan man ju oxå se på det!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Frempek:

Komplett eier og leverer varer til Webhallen.

Komplett Group äger Komplett och Webhallen.

Vi köper inte allt via Komplett, och Komplett köper lite av oss ibland också så vi delar ej lager på något sätt.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SK83RJOSH:

Han sa lyxvara... inte långsiktiga investeringar.

En bil för flera hundratusen är en lyxvara. Om man ser det som en långsiktig investering så bör då också ett grafikkort som inte kommer att behöva bytas ut på några år också vara en långsiktig investering om den som köper det har spel som intresse. Varken en ny bil eller ett nytt grafikkort ökar i värde, om det inte är en gammal Testarossa eller annat med samlarvärde.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har fått ett, enligt mig ett jobbigt i-landsproblem som kanske kommer sticka i folks ögon, ledsen för det. =/

Jag har 5st bokningar på 3080 och nu har ett Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER 10GB kommit.
De övriga beställningar jag har liggandes är:

3080 strix OC (köplats ~300)
3080 stric OC white (köplats ~5)
3090 strix OC (köplats ~15)
Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS Xtreme 10GB

Jag har de senaste 5-6 åren alltid kört på strix och varit nöjd alla gånger.
Aorus master är det kort jag minst vill ha.

Har tagit julledigt över jul för att kunna spela Cyberpunk (from. 18/12) och behöver hjälp med hur ni skulle tänka för jag kan inte bestämma mig

1. Jag tar Aorus master-kortet och försöker strunta i att det inte är en 3x8-pin OC-modell
2. Väntar på de övriga korten och hoppas de hinner komma till jul (mindre troligt, strix verkar komma till jan/feb)
3. Kör på Aorus master och säljer det vidare när jag byter upp till strix-modellen.
4. Struntar i att spela cyberpunk till jul och köper spelet samtidigt när något strix-kort dyker upp =/
5. Något alternativ jag missat?

Hur hade ni resonerat om ni som jag, absolut vill ha strix-modellen eller aorus Xtreme hade fungerat också.

Jag förstår inte varför man MÅSTE ha ett 450W kort? Tror du att du kommer få en magisk ökning i prestanda? Säg du får en nice boost efter du skaffat vattenkylning till det och överklockat ditt kort och spenderat 10 timmar med att få det stabilt.

Du har nu 110 istället för 100 FPS på Cyberpunk. Tror du verkligen det kommer göra någon skillnad i hur mycket du gillar spelet?

Har du också överklockat din processor, skaffat monster kylning till det också? Har du pillat med ditt RAM så att du också får ut maximalt av det?

Jag kanske har fel och du ju gjort allt detta ovan och du egentligen gillar mer tanken av att ha en kraftfull dator än att faktiskt använda en kraftfull dator.

But I digress

Alternativ 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Jag förstår inte varför man MÅSTE ha ett 450W kort? Tror du att du kommer få en magisk ökning i prestanda? Säg du får en nice boost efter du skaffat vattenkylning till det och överklockat ditt kort och spenderat 10 timmar med att få det stabilt.

Du har nu 110 istället för 100 FPS på Cyberpunk. Tror du verkligen det kommer göra någon skillnad i hur mycket du gillar spelet?

Har du också överklockat din processor, skaffat monster kylning till det också? Har du pillat med ditt RAM så att du också får ut maximalt av det?

Jag kanske har fel och du ju gjort allt detta ovan och du egentligen gillar mer tanken av att ha en kraftfull dator än att faktiskt använda en kraftfull dator.

But I digress

Alternativ 3

Så varför inte bara köra spelet i 1080p och låta mig ta din köplats

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Helt gäng 3080 kom precis upp på komplett.

https://www.komplett.se/search?q=3080&nlevel=10000%C2%A728003...

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Omg, om jag lyckades knipa ett nu så gråter jag av lycka!

Permalänk
Permalänk

Alltså om jag lyckades knipa ett suprim X så blir jag överlycklig. Hann gå igenom beställningen och få en grön/gul bock och nu är de slut

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

ahh en välkommen syn att se ett 3080 kort i lager som man skulle kunna köpa.. om det nu inte vore för den där TUF OC-beställningen man hade

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Yessss! Tror jag fick ett! Är grön bock "Reserverad (I lager)" i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

ahh en välkommen syn att se ett 3080 kort i lager som man skulle kunna köpa.. om det nu inte vore för den där TUF OC-beställningen man hade

Samma här, men nu är det 0 i lager ändå på alla nyss länkade 😛

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Alltså om jag lyckades knipa ett suprim X så blir jag överlycklig. Hann gå igenom beställningen och få en grön/gul bock och nu är de slut

Står Reserverad(i lager) på min, samma för dig?

Permalänk
Skrivet av DRAKKISH:

Står Reserverad(i lager) på min, samma för dig?

Min står dessvärre som "Beställd, bekräftad i lager 9 december 2020, 1 st.". Räknar kallt med att jag inte hann.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kortas ju ev köer ner när folk avbokar andra kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Min står dessvärre som "Beställd, bekräftad i lager 9 december 2020, 1 st.". Räknar kallt med att jag inte hann.

Samma på min.

Permalänk
Medlem

Sist dom trillade in (3080) så var det bara dom med status "i lager" på sin orderbekräftelse som fick sina. Bara en fyi