Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 3090 når knappt 60 FPS i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kan vi äntligen byta till "But can it run Cyberpunk 2077?" nu?

Om två veckor ska Microsoft Flight Simulator få VR-stöd. De systemkraven lär bli något i hästväg.

Permalänk
Medlem

Går nog att skruva ner en hel del grejer utan att det märks.
Personligen kör jag Doom Eternal på Ultra (det finns två lägen ytterligare) då jag knappt ser skillnad gentemot Ultra Nightmare (högst kvalitet).

Jag inbillar mig också att jag gillar det enklare läget mer.
Min dator fixar svåraste på 1440p galant, så det är inte det.

Kanske är det likadant med detta spel.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är mer 1200p uppskalat till 4K och i nativ 4K är det hela 22fps.

Missade att det var med DLSS. Då är det en potentiell kandidat i alla fall

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sätter en spoilervarning på första delen av video men han håller sig bara på samma gata sedan så han kan kolla FPS mellan olika kort. Så inte så mkt spoilers ändå.

Obs. utan day 1 patchen

RX 6800 ca 92 FPS average 1080p med low inställningar.
RX 6800 ca 82 FPS average 1080p med ultra inställningar.
RX 6800 XT ca 99 FPS average 1080p med ultra inställningar.
RX 6800 XT ca 105 FPS average 1080p med low inställningar.
RTX 3080 ca 90 FPS average 1080p med ultra inställningar RT OFF DLSS OFF.
RTX 3080 ca 39 FPS average 1440p med ultra inställningar RT OFF DLSS OFF.
RTX 3080 ca 73FPS average 1440p med ultra inställningar RT OFF DLSS Balanced.

Intressant att gå från Ultra till low ger typ 5-6 FPS enbart men på low tycker jag det ser ospelbart ut. Ngt håller prestandan tillbaka.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Får nog pilla endel på inställningarna för att få det att flyta på bra, lär ju inte vara några problem, hoppas jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Sätter en spoilervarning på första delen av video men han håller sig bara på samma gata sedan så han kan kolla FPS mellan olika kort. Så inte så mkt spoilers ändå.

Obs. utan day 1 patchen

RX 6800 ca 92 FPS average 1080p med low inställningar.
RX 6800 ca 82 FPS average 1080p med ultra inställningar.
RX 6800 XT ca 99 FPS average 1080p med ultra inställningar.
RX 6800 XT ca 105 FPS average 1080p med low inställningar.
RTX 3080 ca 90 FPS average 1080p med ultra inställningar RT OFF DLSS OFF.
RTX 3080 ca 39 FPS average 1440p med ultra inställningar RT OFF DLSS OFF.
RTX 3080 ca 73FPS average 1440p med ultra inställningar RT OFF DLSS Balanced.

Intressant att gå från Ultra till low ger typ 5-6 FPS enbart men på low tycker jag det ser ospelbart ut. Ngt håller prestandan tillbaka.

https://www.youtube.com/watch?v=0dSeaCDZGeE

Väldigt intressant hur det kommer sig att 6800XT är så pass mycket bättre än 3080 när det är ett spel som utvecklats i samarbete med Nvidia för RT? Känns ju helknasigt.

Jag kan dock bara konstatera att det inte är ett spel jag kommer att spela om det är 100 fps i 1080. Då lär 1440 lida enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Och raytracing. Och onödigt höga inställningar. Och ett temporärt DRM som utvecklarna själva sagt sänker prestandan. Och innan patch.

Jag förstår varför sweclockers har den här artikeln men den har ungefär lika värde som ”nästa iPhone ryktas få en snabbare processor”.

Skrivet av Zippeer:

Tycker inte man ska släppa ett spel med skit prestanda om man har försenat det 3ggr.

Jag håller med dig. Men hur vet du att spelet är dåligt optimerat bara för att man inte får en gazillion fps?

Som andra varit inne på tycker jag det är bra om nya spel får dagens hårdvara att gå på knäna. Självklart förutsatt att man kan sänka inställningarna tillräckligt för att få det spelbart samt att det inte beror på dålig optimering.

Skrivet av Oliver91:

Nån som vet om man kan få stabil fps runt 100 med ett rtx 2080 ti utan att dra ner på allt ögongodis?

1440p 144hz.

Annars väntar jag ett tag tills de blivit optimerat

Ett sett kan ju vara att läsa artikeln. Eller, du behöver inte ens läsa, räcker med att titta på bilderna.

Spoiler: Nej, inte om du räknar med raytracing och ultrainställningar som ögongodis.

Skrivet av Bad Habit:

Sitter alla med 4k skärmar eller? Trodde fortfarande 1080p eller 1440p var det vanliga.. 🤔

Det är det vanliga. Men sweclockers är nördarnas tillhåll, inte så representativt för övriga befolkningen med andra ord.

Ungefär som att skicka en enkät till alla yachtägare och bli förvånad över vilken hög inkomst folk verkar ha.

Skrivet av SellahiR:

Jag önskar verkligen att jag var hypad inför det här spelet. Men jag förstår verkligen inte hypen.

Öppen värld + Witcherutvecklarna + cyberpunl/sci-fi + ”AAA+”-spel.

Alla dessa fyra för sig har en stor skara anhängare så när de buntas ihop till ett spel blir det inte konstigt att förväntningarna blir höga.

Men sen har vi förstås olika intressen. Majoriteten av jordens befolkning kan nog inte bry sig mindre om spelet.

Skrivet av wessmen:

Plocka bort AA? Det känns som den i särklass viktigaste inställningen i något spel.

Beror lite på vilken upplösning man har. AA när man kör i 4K på en normalstor skärm känns lite onödigt. Jag kan i vissa spel ta bort det på min 140-skärm om prestandavinsten blir tillräckligt stor och spelet ändå ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Så himla nice att ha köpt GPU för 10k så man kan få mellan 40-60 fps i Cyberpunk!

Får se, detta är siffror med Denuvo, drivers eller day-1 patch som sägs fixa en hel del buggar.
Denuvo fullkomligt slaktade prestandan i Metro Exodus, så upplevelsen inatt kan vara helt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Man undrar ju lite hur spelen sett ut om det funnits ekonomisk möjlighet för spelutvecklare att jobba med ett spel tills de var helt nöjda.

Man hade gjort ett nästan färdigt spel, kommit på att man ville ha en annan spelmotor, gjort nästan klart igen, filat lite för länge så att motorn hunnit bli omodern, börjat tjafsa internt, fått slut på pengar och sålt konkursboet till Gearbox som slutfört med enklast möjliga medel. På vägen hade man blivit hånad i 10 år för sin devis "when it's done" och slutligen landat i ett enorm flopp. 3DRealms har redan provat

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Väldigt intressant hur det kommer sig att 6800XT är så pass mycket bättre än 3080 när det är ett spel som utvecklats i samarbete med Nvidia för RT? Känns ju helknasigt.

Jag kan dock bara konstatera att det inte är ett spel jag kommer att spela om det är 100 fps i 1080. Då lär 1440 lida enormt.

Var ingen direkt skillnad mellan AMD och Nvidia i Witcher 3 heller. Förutom när det kom till t.ex. Hairworks då AMDs prestanda tankade helt.
Om Nvidias RT prestanda är såhär låg vill jag nog inte ens veta vart AMD hamnar.

Permalänk
Medlem

Säkert massa "ultra"-inställningar som i praktiken knappt märks som kostar sjukt mycket prestanda. Tycker ultra i 9 av 10 fall är rätt meningslöst i de flesta spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Så himla nice att ha köpt GPU för 10k så man kan få mellan 40-60 fps i Cyberpunk!

ja men utan gpu för 10k hade man kanske fått 10fps så klaga inte

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på Stadia, kommer det att rulla på i 4k med stadi-ga 60fps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Var ingen direkt skillnad mellan AMD och Nvidia i Witcher 3 heller. Förutom när det kom till t.ex. Hairworks då AMDs prestanda tankade helt.
Om Nvidias RT prestanda är såhär låg vill jag nog inte ens veta vart AMD hamnar.

Nu är det ju rejäl skillnad i det klippet jag kommentarer till AMDs fördel vilket är konstigt då de är väldigt lika i andra tester.

RT är ändå ointressant för mig. Jag köper ingen GPU för 8000-10000kr och spelar med ”konsol-fps”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte snart dax att skippa allt vad lagringsmedia heter och bara köra onlineförsäljning. Då kan spelet "gå guld" dagen innan det släpps och man har rättat till så mycket att första patchen kan bli efter en vecka eller två.

Absolut! Det mesta är ju redan det till PC. Kanske är svårare till konsol då det även på dem nya konsolerna är rätt begränsat med lagring.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxx:

Hur ser det ut på Stadia, kommer det att rulla på i 4k med stadi-ga 60fps ?

Det tror jag inte

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kan vi äntligen byta till "But can it run Cyberpunk 2077?" nu?

Nej! Crysis har patent på "But can it run" med rätta då också eftersom när Crysis kom så tog det år innan spel kom i närheten utav dess like. Finns spel även idag som är nya och ser sämre ut. Cyberpunk 2077 är bebis, Crysis är Legend. Pratar inte grafik nu utan stämpeln och längden utav dominans.

Crysis fan här. Rör inte "but can it run" Blir då att hämta ut min Nanosuit i garderoben och köra lite MAXIMUM STRENGHT 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Att Nvidia på något sätt verkar skryta om de här siffrorna är bara pinsamt.
Sen även att CDPR verkar vilja att vi konsumenter inte ska kunna njuta av spelets grafikinställningar är jävligt skumt.
Vem fan vill lansera ett spel som ingen kan spela med sina grafikkort i acceptabel frames? Jag förstår att 30 fps är standard för konsoler men 60 är ju inget direkt ovanligt på PC. Det bör det ju minimum ligga på.

Måste ske någon typ av förbättring efter launch, annars kan jag känna att lägga 7 år på ett spel som inte kan köras bra är en skum prioritering.^

Återstår att se hur det fungerar imorgon.

Hur skryter nvidia med dessa siffror?

Hur njuter du mer om de hade tagit bort möjligheten till raytracing och ultrainställningarna? För det är vad du påstår. Det om något är jävligt skumt och vem fan tycker det? Du kanske tycker jag använder onödigt starka ord, well... i så fall skulle du själv inte använt dem.

Permalänk
Skrivet av eXale:

I 4K...

4K skärmar är ju inte direkt standard bland datorsystem, speciellt inte gaming system där FHD och QHD i hög refresh rate är föredraget.

Det är nog fler och fler som spelar på OLED-skärmar (TV-apparater) i 4K.

Permalänk
Medlem

Jag spelar numera på en LG 48cx som datorskärm. Det jag märkt är att man kan ta bort AA utan att man ser någon skillnad. I ass creed valhalla gjorde det ganska stor skillnad i prestanda.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Hur många på SWEC är det inte som postat ”jag köpte ett 3080 och är redo för Cyberpunk 2077”?🤣
Ni får vänta till nästa generation med att spela det om inte AMD’s kort presterar bättre.

Permalänk
Medlem

En hel drös har redan nämnt det men jag är inte ett dugg förvånad, snarare förväntat detta.

Märkligt att lägga någon kritik (mot varken spelet eller hårdvarutillverkare) så här tidigt. Det kommer flera spel varje år som KAN få ner all hårdvara på knä. Spelet kommer patchas och optimeras, även om jag håller med om att det såklart bör vara ett färdigt spel vid release. Men de dagarna är sedan länge förbi.

Det är ju typ inte sen spel släpptes på CD/DVD som en hade de förväntningarna som regel.

Att bli chockad över att ett av jordens nyaste och mest krävande spel får dålig/halvtaskig FPS i absolut maxade settings i höga upplösningar är okunnigt och historielöst enligt mig. Bara för att tekniken existerar leder det inte till någon medfödd rätt till att allting fungerar hundraprocentigt som önskat för det. Hårdvara kan inte göra en tidsresa till framtiden bara för att ett spel teoretiskt kan fälla prestandan med extrema inställningar.

Jag tar detta med ro, även om det är tråkigt att min dator inte kommer kunna kräma på höga inställningar utan låg fps.
Som många också påtalar är många av ultrainställningarna överflödiga i 1440p/4k. Jag kan knappt se ens minimal skillnad mellan t.ex. 2x och 8x kantutjämning på min grymma 1440p skärm i något spel. Än mindre i 4k. Och ÄN mindre om det är på en TV man sitter längre ifrån. Men den inställningen påverkar FPSen enormt mycket å andra sidan.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Det är nog fler och fler som spelar på OLED-skärmar (TV-apparater) i 4K.

Här är en sedan 2 dagar tillbaka

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Sitter alla med 4k skärmar eller? Trodde fortfarande 1080p eller 1440p var det vanliga.. 🤔

De enda som skrattar i slutändan är Klarna. 🤣

Permalänk
Medlem

Av recensioner man har läst är spelet väldigt buggigt och visuellt trasigt här och där. Blir säkert bra inom ett kvartal eller så

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gambit_2K:

Här är en sedan 2 dagar tillbaka

CX 48 TEAM !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur många personer som skrattade åt 6800xt eller 6900xt RT preformance och tyckte att allt under 60FPS var skit och ospelbart. För att nu tycka att under 60fps är helt ok.

Permalänk
Medlem

Mer intressant än Ultra är ju hur bra spelet skalar på lägre inställningar. Ultra får gärna va ospelbart så länge man kan få bra flyt genom att välja lägre nivå på inställningar. Personligen så hoppas jag på ok prestanda med DLSS utan RT i 1440p med de mesta runt high.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Stäng ner tråden, vi har hittat svaret!

Jag är inte speciellt orolig, kan jag landa sen på runt 60 i HIGH istället för ultra med RT igång är jag nöjd!

60fps är som att gå tillbaka till 90talet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fast det är väl inte så dumt ändå om det finns utrymme kvar att höja grafiknivån ett par år senare om man har bättre kort?
Jag är en sån som upptäcker vissa spel sent, eller spelar äldre spel många år efter att de släpptes.

Man kan även upptäcka gamla 90-tals spel som man missat. Då har väl inte grafikkort någon direkt betydelse (ja förutom att ge bild förvisso).