Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Äh. Beror ju på tycker jag. Har man inga andra intressen som kostar i månanden (gymkort, klubbmedlemskap osv) eller kanske inte far på krogen varje helg, eller andra nöjen som kostar pengar, bilar, bio, resturang m.m, då tycker jag man kan se det som en satans billig månads avbetalning på sitt enda nöje. Rent av billigt månadsmässigt i jämförelse med mycket annat.

Nu vet jag inte om ovanstående stämmer in på TS dock

Det stämmer. Jag gör ingenting.

Skrivet av T0MT0M:

Hur går det ihop? Du har ingen dator just nu, men det enda du gör är att sitta framför datorn? Det luktar troll? Aldrig att någon funderar på att låna från Lendo för att lägga 40 lax på en dator med en månadsinkomst på 16, där du redan lägger 10000kr i månaden på hyra och mat. Vad händer om du får en oförutsedd avgift?

Jag förstår att du tror jag är ett troll men jag sålde min egen gamingdator i impuls och förlorade en 5-7 tusen på det. Detta var för ca 2 år sedan. Lite mindre kanske. Det var oerhört korkat men jag kände att jag kunde styra upp mitt liv utan datorn som distraherade. Jag förstod nästan direkt utan dator att det redan var försent och att det var en korkad idé att försöka.

Skrivet av Nastycrew:

Haha, bästa idag 😂

Som alla andra säger, köp en för Max 25 ink skärm o allt, det går bra med din lön

På avbetalning? Eller lån från banken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Vad har du funderat på för delar/dator?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14560903

Permalänk
Medlem

Det där är ändå en väldigt rimlig dator. Det är vissa komponenter som har gått helt åt helvete i pris, t.ex. 3080. Dessvärre vet jag inte om du kan få tag i ett 3080 nu-nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Det stämmer. Jag gör ingenting.

Har du inte körkort och bil? Vill du inte ha det? Vill du inte ha en cykel? Valfritt elfordon?

Det finns saker som kostar, hade du inte spenderat upp dina pengar hade du inte behövt fråga om lån utan kunde ha tagit det kontant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Har du inte körkort och bil? Vill du inte ha det? Vill du inte ha en cykel? Valfritt elfordon?

Det finns saker som kostar, hade du inte spenderat upp dina pengar hade du inte behövt fråga om lån utan kunde ha tagit det kontant.

Inget körkort eller bil. Inte intresserad.
Vad fan skall jag med det till?

Folk pajar min cykel hela tiden.
Tror jag har lagat den 20 ggr. Slutat cykla på skiten.

Skrivet av Soir:

Det där är ändå en väldigt rimlig dator. Det är vissa komponenter som har gått helt åt helvete i pris, t.ex. 3080. Dessvärre vet jag inte om du kan få tag i ett 3080 nu-nu.

Jag skrev nu nu i trådstarten men kommer förmodligen beställa i januari februari då jag som många påpekat kan dra nytta av att ha sparat upp en liten buffert iallafall.

Grymt tacksam för alla svaren folk! Lite överdrivet många faktiskt men desto mer tacksam.

Permalänk
Medlem

Det är väl i princip inget fel med avbetalning om man är noga med att hålla det till EN avbetalning åt gången. Det är ju en form av sparande fast omvänt :-). Det farliga är att hamna i karusellen. Att påbörja nya avbetalningar under året. Och en till...och vips så sitter man där med en massa månadsbetalningar som äter upp ekonomin och man har till slut glömt av vad det är man betalar för. Det är inte kul och det är därför man rekommenderas att spara. Ett säkrare mindset.

Men om du prioriterar datorn högt så kör på avbetalning. Men håll dig till endast detta och fall inte för nya planer. Håll det på ett år om det går. Och om möjligt försök banta paketet. 40K är mycket. Kan du landa på 30 med skärm?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte gör något med din dator som är mer krävande än att spela så kan du faktiskt få ner priset en bra del. Du kan t.ex. gå ner till en Ryzen 5 5600X utan att det påverkar spelprestanda mer än någon enstaka procent hit eller dit. Samma sak med RAM-minnet, du kan köpa ett 32 GB-kit i 3200 MHz för runt 1400 kr istället.

Moderkort kan du lägga runt 1400-1900 kr på istället, och inte tappa en enda FPS. Och 2000 kr för en 1 TB SSD är vansinne. Du kan få det för runt halva priset.

Ett RTX 3080 för 11 000 kr kommer inte heller prestera nämnvärt bättre än ett RTX 3080 för 9000 kr i slutändan. Några procent hit eller dit. (Å andra sidan, ska du ha grejerna snabbt så är du begränsad av vad som går att köpa idag...)

Noctua NH-U12A är ju en skitbra kylare, men du får ju inte en enda till FPS av en kylare för 1100 kr än en för 200-400 kr. Du kan till och med köra på kylaren som följer med en 5600X utan att det egentligen kommer påverka din spelupplevelse nämnvärt. (Vill du ändå ha en bättre kylare senare så går det bra att köpa och eftermontera.)

Sedan så skiter du i att låta Inet bygga datorn och gör det själv (det är både enkelt och kul). Förutom att du sparar 800 kr i byggavgift så kan du då spara ännu mer pengar genom att köpa in delarna från olika butiker, där de råkar vara billigast just då.

Lägger man ihop allt detta så har du säkert sparat in flera tusen kronor, och har fortfarande en dator som inte kommer "lagga i spel". Det kommer fortfarande vara en high-end-dator.

Här finns det till slut mycket mer pengar att spara än att vela mellan vad som är ekonomiskt mer fördelaktigt, avbetalning eller lån. Men för att försöka svara på den frågan ändå: Om du ska köpa komponenter från flera ställen, avbetala där det går, och låna till det som inte går att avbetala. Se bara till att du inte drar på dig en massa "uppläggningavgifter" och liknande, räkna ihop vad det kommer kosta dig totalt. Till slut är varje krona du lånar en krona du kommer behöva betala någon gång, och en krona du inte kommer kunna spendera i framtiden. Att göra klipp är ännu viktigare när du behöver låna till grejerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flightsim18:

Det är väl i princip inget fel med avbetalning om man är noga med att hålla det till EN avbetalning åt gången. Det är ju en form av sparande fast omvänt :-). Det farliga är att hamna i karusellen. Att påbörja nya avbetalningar under året. Och en till...och vips så sitter man där med en massa månadsbetalningar som äter upp ekonomin och man har till slut glömt av vad det är man betalar för. Det är inte kul och det är därför man rekommenderas att spara. Ett säkrare mindset.

Men om du prioriterar datorn högt så kör på avbetalning. Men håll dig till endast detta och fall inte för nya planer. Håll det på ett år om det går. Och om möjligt försök banta paketet. 40K är mycket. Kan du landa på 30 med skärm?

Super input. Yes. Jag skall försöka banta paketet men troligtvis blir det den ovanför. Det landar väl på 33k totalt.

Gällande att bygga ihop datorn själv håller jag med dig. Förmodligen hade det varit värt det, då jag har tiden och intresse men jag är alltför rädd att förstöra något med statisk elektricitet eller liknande Noob misstag.

Argumentet gällande CPU har jag hört att det ändå är värt i det långa loppet att satsa på denna och inte den som är halva priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bort:

Argumentet gällande CPU har jag hört att det ändå är värt i det långa loppet att satsa på denna och inte den som är halva priset.

Stämmer inte.

En CPU som har fler kärnor är inte "snabbare" än en CPU som har färre kärnor, den kan bara göra mer samtidigt. Så länge man har tillräckligt många CPU-kärnor så att CPU:n inte får för mycket att göra, så att spelet behöver vänta på att CPU:n ska göra klart en sak innan den kan påbörja en annan, så kommer du inte ha någon som helst skillnad i prestanda på t.ex. en 5600X och en 5900X. Inga spel idag eller inom de närmarte åren kommer kräva fler än 6 kärnor och 12 trådar, särskilt inte när kärnorna är så snabba som på en 5600X.

En 5900X är pengar i sjön om man bygger en ren speldator.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte tillgängligheten så bra oavsett vad man väljer.

Vad är det för fel med typ hälften?

Permalänk
Hedersmedlem

Den här datorn nedan kommer prestera så pass likt den du byggt ihop i spel att du inte skulle märka någon skillnad om du ställde datorn du byggde ihop bredvid den här som är här nere:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 5600X (3 290 kr hos Inet)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC 10GB (8 490 kr hos Webhallen)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 (648 kr hos Amazon)
Moderkort: ASUS TUF GAMING B550-PLUS (1 399 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB* (1 266 kr hos Amazon)
SSD: Intel 665P 1TB M.2 (1 029 kr hos Inet)
Nätaggregat: Seasonic Focus GX (1 199 kr hos Inet)
Totalt: 17 321 kr

Varför låna 13 000 kr mer för något du aldrig någonsin kommer märka skillnad på?

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt av andra så är det väldigt många onödiga tusenlappar du slösar som inte ger någon skillnad öht för dina användningsområden (processor, moderkort, CPU-kylare, SSD, byggnation). Även om folk har olika åsikter om huruvida du faktiskt borde köpa en dyr dator eller inte tror jag vi alla (inklusive dig själv) är överens om att man inte behöver vara dum när/om man väl köper en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Inget körkort eller bil. Inte intresserad.
Vad fan skall jag med det till?

Folk pajar min cykel hela tiden.
Tror jag har lagat den 20 ggr. Slutat cykla på skiten.

Ta körkort så du kan låna eller hyra bil/lätt lastbil när du behöver, eller för att kunna ta annat jobb i framtiden.

Cykel eller elfordon klassat som cykel kan vara bra för att kunna vara rörlig, att behöva anpassa sig efter bussar och tåg för minsta lilla är inte kul.

Hur som helst, hade du levt som du beskriver hade du haft ett sparande på 60 000 kr om året som du hade kunnat ta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Tänk att så otroligt många som svarat i denna tråd är oförmögna att se utanför hur deras egna livssituation och intressen ser ut.

Ts har bett om råd kring finansiering av hans mål, betett sig trevligt i alla sina svar trots att flertalet personer väljer att klanka ner på hans val gällande hur han ska spendera SINA pengar. Varför alla nedvärderande kommentarer? Pinsamt för enskild individ samt för forumet.

OT: Jag har tyvärr noll erfarenhet gällande lån och avbetalning utöver mitt huslån... Så kan tyvärr inte ge input där. Men som många andra säger, så finns det många tusenlappar att spara genom att gå ner till det ''näst bästa'', vilket högst troligen kommer ge dig samma spelglädje. Det absoluta topp segmentet lämpar sig väl bäst för benchmarks och avancerade simulatorer Du kan spela på högsta inställningar även med grejer som är näst bäst.

Om det är sitta vid datorn du önskar göra, så ska du självklart göra detta. Oavsett vad någon obrydd fjant och öfversittare säger.

Lycka till med datorköpet!

Men han spenderar inte SINA pengar, han har ju inte tillräckligt, utan han vill ju ta lån.

Han spenderar sina FRAMTIDA MÖJLIGA pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men han spenderar inte SINA pengar, han har ju inte tillräckligt, utan han vill ju ta lån.

Han spenderar sina FRAMTIDA MÖJLIGA pengar.

Och hans framtida pengar är inte hans egna då?

Permalänk
Medlem

Har du någon form av dator idag? Tänker att Geforce now eller Google stadia kan vara ett alternativ tills du sparat ihop pengar till en dator. Och som flera påpekat finns det inte några grafikkort att få tag på, sitter själv och väntar och senaste budet är 1a februari.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 40k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 40k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k varierande

Man ska aldrig ta lån om det inte är akut.

En dator behöver man inte punga ut 40k på en gång, uppdatera istället lite då och då.

Tex kör med 16 GB ram och sen uppdatera till 32/64 GB ram, GPU behöver du den bästa på en gång eller kan du tänka dig att köpa en beg som funkar att driva just det spelet som du spelar.

CPU och moderkort är bra att köpa det man behöver, men resten går att uppdatera.

Även om du tar lån/delbetalning så kommer du få räta på det säg 10% det är 4000 kr på ett år om jag räknar det rätt så 4000/12 är ~333 kr så säg att du betalar 433 kr per månad så skulle det ta ~ 33 år.

Så mitt råd är att undvika att ta lån men om det är ett måste så tänk på att betala av så snabbt som möjligt så att det inte blir räta du bara får betala.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu är ju inte tillgängligheten så bra oavsett vad man väljer.

Vad är det för fel med typ hälften?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/14628167

Detta duger givetvis lika bra när det gäller spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Man ska aldrig ta lån om det inte är akut.

En dator behöver man inte punga ut 40k på en gång, uppdatera istället lite då och då.

Tex kör med 16 GB ram och sen uppdatera till 32/64 GB ram, GPU behöver du den bästa på en gång eller kan du tänka dig att köpa en beg som funkar att driva just det spelet som du spelar.

CPU och moderkort är bra att köpa det man behöver, men resten går att uppdatera.

Även om du tar lån/delbetalning så kommer du få räta på det säg 10% det är 4000 kr på ett år om jag räknar det rätt så 4000/12 är ~333 kr så säg att du betalar 433 kr per månad så skulle det ta ~ 33 år.

Så mitt råd är att undvika att ta lån men om det är ett måste så tänk på att betala av så snabbt som möjligt så att det inte blir räta du bara får betala.

Qliro säger ju dock att det är 0% ränta?
Varför tillkommer det ändå menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köp lite i taget, tangentbord för 200 kr och mus för 250 kr går att använda också. Prioriterar man tangentbord och mus högt får man prioritera ner något annat.

Ett grafikkort för 10k är inget måste, och det blir nog surt att uppgradera varje år om man måste ha ett för 10k. Sen kan man ju köra grafikkortet i 4 år, men om fyra år kommer det inte vara någon höjdare. Med den inkomsten har man inte råd med ett grafikkort för 10k. Kanske att man kan sträcka sig till 4000 kr.

Klart man kan, men istället för att köpa nytt tbord/mus för 250kr varje kvartal så kan man ju köpa bra direkt.

Går ju inte direkt att uppgradera ett 3080 varje år om det tar 2-3 år innan nya kort kommer.

Skrivet av PlogarN97:

Skulle 10k kr vara ett minimum för ett grafikkort? Knappast.

Jag tror att ett 3060 eller 3070 räcker absolut, cirka 5-6000 kr. Väldigt liten skillnad för de extra tusenlapparna för de bättre grafikkorten, marginalnyttan sjunker kraftigt.

Det är verkligen inte så att ett 3060/3070 skulle vara så dåligt att man behöver låna.

Du kan med lätthet hitta bra mus och tangentbord för under 1000 kr totalt.

Nej det finns ju billigare kort men för många ses det nog inte värt att köpa in sig på dem lägre korten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Spara ist ändå finns inget att handlar verken AMD eller NVIDIA topp produkter

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Och hans framtida pengar är inte hans egna då?

Inte ännu. Det är inte precis så att han kan gå till arbetsgivare och få ut dem i förskott. De är möjliga, det kan som redan påpekats hända saker i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Qliro säger ju dock att det är 0% ränta?
Varför tillkommer det ändå menar du?

Varför skulle Qliro bevilja 40 000 kr på delbetalning? Effektiv ränta eller avgifter är aldrig noll när vi talar om avbetalningsperiod 12 månader eller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Det stämmer. Jag gör ingenting.

Jag sålde min egen gamingdator i impuls och förlorade en 5-7 tusen på det. Detta var för ca 2 år sedan. Lite mindre kanske. Det var oerhört korkat men jag kände att jag kunde styra upp mitt liv utan datorn som distraherade. Jag förstod nästan direkt utan dator att det redan var försent och att det var en korkad idé att försöka.

Har det gått 24 månader och du inte har gjort någonting förutom att jobba och betala fasta utifter + mat? I så fall borde du ju redan ha sparat ihop till en dator. Om det är så att du under dessa 24 månader har gjort över med alla pengar varje månad ändå - är du medveten hur tufft det då kommer att bli med en ny utgift på 3400kr i 12 månader?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Qliro säger ju dock att det är 0% ränta?
Varför tillkommer det ändå menar du?

Om det är 0% ränta då kör dom men andra avgifter, som tex administrationsavgift, uppläggningsavgift.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför tror alla att det är sjuttielva miljoner papper som ska skrivas under när det handlar om banken? Lika lite att fylla i som för avbetalningsköp, sluta odla myten att banker är så ”jobbiga” så folk ska välja avbetalningsköp för det är så ”enkelt”. Självklart väljar man det totalt sett billigaste alternativet, allt annat är korkat (på riktigt).

Skrivet av Lagerlöf:

När tog du lån på banken senast? Räcker med bankID, klart på 2 minuter.

Senast 2010. Det har alltid krävts ett fysiskt möte på bankkontoret och det har alltid varit en helt sinnessjuk bunt papper att skriva under.

Om man nuförtiden kan göra det med BankID och med helautomatik utan att ens behöva prata med någon bankjeppe så är det självklart det bästa alternativet, ingen tvekan om det (så länge som räntan inte är helt åt skogen givetvis)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klart man kan, men istället för att köpa nytt tbord/mus för 250kr varje kvartal så kan man ju köpa bra direkt.

De håller i flera år om du inte har problem. Man måste prioritera mellan komponenterna på den inkomsten, vill man lägga 2000 kr på tangentbord får nog det inköpet vänta om det är ny dator som ska kunna köra spel i högsta inställningarna som gäller nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bort:

Qliro säger ju dock att det är 0% ränta?
Varför tillkommer det ändå menar du?

Det är skillnad på ränta och effektiv ränta, räntan kan vara 0 men den effektiva räntan är verkligen inte 0, effektiv ränta tar med alla avgifter som tillkommer och då blir det drygt 12 % effektiv ränta vid delbetalning med 0 % ränta.

https://www.qliro.com/sv-se/villkor
Edit: Du kommer nog att få lite lägre effektiv ränta på högre belopp men troligen inte ett linjärt förhållande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Ingetdera.

Det finns ofta kampanjer där du får 12 månaders avbetalning ränte&avgiftsfritt.
Qliro brukar köra den ~4 gånger per år.

Då blir det faktiskt billigare än att casha den med tanke på inflationen.
_MEN_ är du en enda dag sen med en inbetalning så åker du på typ 20% ränta resten av perioden och då sitter du lite i skiten.
Det blir mer än 600:- i månaden i ränta. (De erbjuder bara sådana här kampanjer för de vet att någon kommer att missa och dessa väger upp de som får avbetalningen räntefritt)

Så om du kör på det alternativet så betalar du fakturan den sekund du får den så att ovanstående aldrig uppstår.

Du kan maxa i princip allt på en dator för 20k, så du behöver inte lägga 40k.

20 000:- för datorn och 5000:- för en 32", 1440P och 144 Hz så är du hemma.

Har du möjligtvis länk till ett exempelbygge på 20k som kan likställas med min på 30k?

Skrivet av backfeed:

Senast 2010. Det har alltid krävts ett fysiskt möte på bankkontoret och det har alltid varit en helt sinnessjuk bunt papper att skriva under.

Om man nuförtiden kan göra det med BankID och med helautomatik utan att ens behöva prata med någon bankjeppe så är det självklart det bästa alternativet, ingen tvekan om det!

Vill du motivera? Jag är mycket nyfiken.
Min bank menar på att de har en rörlig ränta på sitt privatlån. Hur är det bättre än Qliros 12 månader 0% delbetalningsalternativ?

Skrivet av Petterk:

De håller i flera år om du inte har problem. Man måste prioritera mellan komponenterna på den inkomsten, vill man lägga 2000 kr på tangentbord får nog det inköpet vänta om det är ny dator som ska kunna köra spel i högsta inställningarna som gäller nu.

Jag kommer köpa det billigaste tangentbordet tills vidare.

Permalänk
Inaktiv

Shit. 16k och ett lån på 40k helt galet!
Jag har ca 27k rent och mer om jag väljer att arbeta övertid och jag skulle aldrig få för mig att köpa på avbetalning för 40k