Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Medlem

Folk slänger bort sina pengar på så mycket skit, är det inte BMW på avbetalning så är det 87" TV, Thailandsresor eller krogbesök. Nej, är man intresserad av datorer kan man gott lägga lite pengar på det.

Som andra varit inne på dock, ska man köpa värstinggrejor nu så får man inte ens tag på det om man inte betala scalper-priser. Bättre att köpa lite lugnare grejor, för lägre penning, eller spara i 2-3 månader och sedan lägga en större del kontant vid köpet för att få lägre avbetalningar.

Man bör dessutom vara med i a-kassa om man har några som helst lån, på tal om ingenting. Socialen är inte intresserad att betala dina lån; har en kompis som yxade just 40 000 på en dator efter ett arv, sedan tog visst jobbet slut och socialen tyckte han nog kunde få åtminstone 30 000 för datorn, jag tror han fick 15 (den var ju då ett par år gammal), för han fick inte en krona från soc förrän han sålt datorn och bilen (som också var belånad).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Folk slänger bort sina pengar på så mycket skit, är det inte BMW på avbetalning så är det 87" TV, Thailandsresor eller krogbesök. Nej, är man intresserad av datorer kan man gott lägga lite pengar på det.

Som andra varit inne på dock, ska man köpa värstinggrejor nu så får man inte ens tag på det om man inte betala scalper-priser. Bättre att köpa lite lugnare grejor, för lägre penning, eller spara i 2-3 månader och sedan lägga en större del kontant vid köpet för att få lägre avbetalningar.

Man bör dessutom vara med i a-kassa om man har några som helst lån, på tal om ingenting. Socialen är inte intresserad att betala dina lån; har en kompis som yxade just 40 000 på en dator efter ett arv, sedan tog visst jobbet slut och socialen tyckte han nog kunde få åtminstone 30 000 för datorn, jag tror han fick 15 (den var ju då ett par år gammal), för han fick inte en krona från soc förrän han sålt datorn och bilen (som också var belånad).

Har han inte 3-4 månaders löner sparade ska han inte låna något alls, även om det inte är någon karens just nu om du blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist kan det ta månader att få något från a-kassan och det handlar om 14 500 kr i månaden i 100 dagar (ca 4,5 månader) som därefter trappas ner.

Hade han haft utrymme att betala 3400 kr i månaden för dator så hade han kunnat spara 6 månader och köpt motsvarande dator kontant och hade säkert redan haft 40k+ på banken.

Qliro behöver inte godkänna en så stor kredit med dessa inkomster hur som helst.

Har du normala levnadskostnader så räcker inte a-kassan till hyra+mat+billån ens, du måste ligga under de normala kostnaderna.

Man får lägga en andel av sin inkomst, man kan låna om man inte vill röra sin buffert, men det fungerar inte att låna om man inte har buffert och har begränsat utrymme i ekonomin. Tandläkarbesök kan kosta 5000 kr mitt i allt och till slut kommer man inte kunna ta mer krediter eller bara kunna ta krediter med ockerliknande villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Knappast oförsiktig, jag lyfter knappt musen vid anvädning. Jag har gamla möss från 15-20 år sen också som jag t.ex gett till mina föräldrar. Den fungerar men duger inte till spel för mouse1 klickar dubbelt eller inte alls ibland. Inga problem när man kollar facebook men kan betyda en förlorad match och förlorade prispengar när man spelar. Dvs skrot.

Snittar kring 10m clicks och keys per år. En helg kan vara 120k tryck på mouse1 och typ 10k~ (var) på WASD12345. Inte astronomiska nummer men ganska dedikerat spelande fast man jobbar och har familj. WASD och shift/ctrl ger upp först. Så typ om man smyger så glappar den ibland. Eller att den inte registrerar att tryck. Händer sånt flera gånger på en dag åker det på tippen.

Aldrig varit med om fast jag spelar nog inte så mycket som du heller. börjar grejjerna glappa kan man öppna och göra rent dom. min mus har jag trott varit paj flera gånger, visade sig alltid vara skit som kommit in.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 33k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 33k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k netto varierande

Varför måste du ha den nu? Vad är annorlunda nu jämfört för en månad sedan eller för två månader sedan? Har du börjat att lägga undan pengar? Om inte, prova med att lägga undan 4000kr av din inkomst i två månader för att se om det funkar för dig. Klarar du det så har du lagt undan 8000kr. Klarar du det så skulle jag kunna tänka mig att säga att du kan betala av ett datorköp. Klarar du inte av det så är ett lån för att köpa en nöjesmaskin för 40k inget för dig.

Ha för vana att alltid lägga undan minst hälften av det du får över efter nödvändiga inköp och räkningar. Är det 6000kr i ditt fall så kan du lätt spara 4000kr i månaden för att bevisa för dig själv att du har självdisciplin att spara för framtiden, även om det bara handlar om framtiden två månader frammåt. Det är ganska trevlig att ha självdisciplin och att se det även resulterar i att du sparar pengar på det. Bara det i sig själv kan skapa positiva ringar på vattnet och leda till helt oanade trevliga effekter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Denna kan möjligen skeppa i år, mitt tidigare Intel-exempel hade en 6-kärnors, denna har 8-kärnors och istället för 5600 XT ett Ampere som kanske kommer komma in på lager i år.

Shoppar du runt kan du köpa alla dessa komponenter idag. Med undantag för grafikkort och skärm, om du byter ut modell/märke på dessa (motsvarande) kan du köpa allt idag för 19 934 kr. Ca 13 000 kr mindre än TS exempel om 33k (30k + skärm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag är arbetslös just nu och har låg inkomst men jag brukar köpa på avbetalning ändå för jag har inte råd att betala allt på en gång men nu pratar vi till exempel påfyllning av rak produkter ungefär 2 gånger per år och de brukar kosta ca 1000kr varje gång och de brukar jag sprida ut på 3-4 månader vilket gör att jag har lagom mängd pengar varje månad, skulle jag betala allt rakt av en månad blir de svårt med mat och andra viktiga saker så att ta små krediter på max 1000 kr tycker jag är helt ok.

Hur kan man ha råd med avbetalning men inte att spara samma summa?
Om vi tar ett exempel: Vad är skillnaden på att spara 300 kr i månaden eller att betala av 300 kr i månaden? Jag måste vara korkad som inte fattar skillnaden?!
Är inte 300 kr lika mycket oavsett?

Varför har du råd när du tar det på avbetalning men inte att spara ihop till det?

Stavning
Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Hur kan man ha råd med avbetalning men inte att spara samma summa?
Om vi tar ett exempel: Vad är skillnaden på att spara 300 kr i månaden eller att betala av 300 kr i månaden? Jag måste vara korkad som inte fattar skillnaden?!
Är inte 300 kr lika mycket oavsett?

Varför har du råd när du tar det på avbetalning men inte att spara ihop till det?

Jag tror de flesta vet svaret här. Pengar på fickan bränner man lätt på annat roligt och gott. Men om man har skulder som man förhoppningsvis betalar av först varje månad så försvinner dom pengarna från spenderarkontot. Många har helt enkelt en förmåga att spendera så mycket som dom har kvar på kontot varje månad. Oavsett om man har 1000kr extra på kontot en månad eller 1000kr mindre så kommer kontot gapa tomt oavsett. Det finns alltid saker att spendera pengar på.

Det var därför jag gav trådskaparen en utmaning till sig själv att lägga undan 4000kr i två månader för att se om viljestyrkan/disciplinen finns att spara. Gör den inte det så är ett lån på 40k något för honom.

Det är därför övningen i sig själv att lägga undan pengar är så kraftfull. Speciellt om man sparar till inget, utan bara sparar för att bygga en buffert. Klarar man av det så leder det till många positiva saker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att ts har fått svar på sin ursprungliga fråga och tråden nu börjar att spåra låser jag den i förebyggande syfte. Hänvisar till TS' befintliga köprådstråd som ni hittar här: Tips mottages varmt Gamingdator för runt 33K inkl skärm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...