Föräldrar, hur har ni löst det med mobilabonnemang till era barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Tack för alla bra tips. Som det känns nu kommer jag att satsa på ett abonnemang med fast pris och fria (eller åtminstone generöst med) samtal och sms. Surfvolymen är inte så viktigt känner jag. Vimla för 150:- månaden ligger rätt bra till, jag tror Telenors nät (som dom kör på) kommer att funka bra också.

Fler tips och erfarenheter är välkomna.

Finns Halebop, ett dotterbolag till Telia. De har bra närt, täckning överallt, och hyfsat billiga abonnemang.
T.ex halebop rubbet liten ligger på 169kr/mån, då ingår 100 samtal, 1000 sms och 2gig surf.
Finns även som kontantkort, så du slipper binningstid.
https://shop.halebop.se/kontantkort/Rubbet-kontantkort

Permalänk
Avstängd

Du har ju Telenors Familjeflex, kanske inte billigast men kanske enklare.

Permalänk

Jag ser att detta redan nämnts innan, men jag kan ändå rekommendera det:
Jag har tvillingar som är 10 år och de hade tidigare Universal Telecoms Surf abonnemang i 2 år, vilket fungerade ganska bra (kostade 57:-/mån då jag tecknade det). Obegränsat med Surf. Dock så har de börjat ringa och SMS:a en hel del senaste året och då blev det inte riktigt så billigt längre (uppkopplingskostnaden gjorde att kostnaden plockade till). Jag hittade dock ett bra abonnemang som vi kört ca ett halvår nu som heter VIMLA (Telenor ligger bakom det). För 100:-/mån får man 60 samtal + 60 SMS/MMS ... alternativt så är det obegränsat med samtal/SMS för 150:-/mån.
Surfmängden för studenter är för närvarande 2 GB/mån vilket räcker gott för våra barn.

Man betalar genom att ange betalkort (så inga fakturor).
När samtal/SMS/Surf är slut så går det inte längre att ringa/SMS:a (däremot kan man ta emot) så man riskerar inte att råka ut för högre kostnader.

***bort/moderator***

De ger dessutom 50% i rabatt de 3 första månaderna, vilket betyder att man kan testa för 40:-/månad i 3 månader.

Lycka till.

§9
Permalänk
Inaktiv

Jag använder själv Vimla, skrev om det här på särbons hemsida. Jag är mycket nöjd med Vimla.

Permalänk

Vimla bäst abonnemang just nu!

@MickeMM:
Har också skaffat Vilma. Lätt bäst abonnemang just nu.
Riktigt bra upplägg också.

Dessutom när du är kund kan du värva dina vänner och får då 10 kronor rabatt på varje månadsfaktura. Så värva 10 vänner och du ringer i praktiken helt gratis

Permalänk

Nu har hela familjen bytt till VIMLA

Eftersom det har gått ett par år sedan mitt förra inlägg så uppdaterar jag lite om VIMLA.
Nu har hela familjen bytt till detta. Man får numera 60 samtal och 600 SMS för 100:-/mån inkl 2 GB surf (om man inte är barn upp till 18 eller 55+ för då får du 3 GB/mån.
Det du inte förbrukar sparas till kommande månader vilket är bra att ha till tex semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macahan66:

Eftersom det har gått ett par år sedan mitt förra inlägg så uppdaterar jag lite om VIMLA.
Nu har hela familjen bytt till detta. Man får numera 60 samtal och 600 SMS för 100:-/mån inkl 2 GB surf (om man inte är barn upp till 18 eller 55+ för då får du 3 GB/mån.
Det du inte förbrukar sparas till kommande månader vilket är bra att ha till tex semestern.

3 GB /mån är väl inte mycket för en hel familj?

Permalänk
Skrivet av calinou:

3 GB /mån är väl inte mycket för en hel familj?

Nej, jag menar att man har 3 GB/person

Permalänk

Vilket abonnemang är billigast och funkar bäst i Norrland?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Hade du en färgskärm på din första mobil? Dagens ungdom, ni var bortskämda redan som barn.

Mobil? Sladd äger...

Permalänk
Inaktiv

Har inte ens abonnemang själv. Varför behöver man ett abonnemang? Svensken är duktigt att binda upp sig i onödiga saker som kostar pengar om du frågar mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Har inte ens abonnemang själv. Varför behöver man ett abonnemang? Svensken är duktigt att binda upp sig i onödiga saker som kostar pengar om du frågar mig!

För att man inte är eremit?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För att man inte är eremit?

Påstår du att man är eremit om man inte har ett vanligt abonnemang?

Vad är det för fel på kontantkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Påstår du att man är eremit om man inte har ett vanligt abonnemang?

Vad är det för fel på kontantkort?

Priset och att man ska hålla koll på att det finns pengar kvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kontantkort är det enda vettiga sättet att ha fullständig kontroll på barn och ungdomars konsumtion.

Kontantkort blir inte dyrare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Kontantkort är det enda vettiga sättet att ha fullständig kontroll på barn och ungdomars konsumtion.

Kontantkort blir inte dyrare heller.

Går alldeles utmärkt att sätta kostnadstak på deras abbonnemang.
Kollade snabbt igår och det såg då ut som att det fortfarande är bra mycket dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@bog11:
Vimla m.fl. erbjuder ju kostnadskontroll.

Är den aktiverad så kan man inte gå över månadsavgiften hur man än gör. Sedan är ju abonnemang ofta betydligt mer prisvärda än kontantkort nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Går alldeles utmärkt att sätta kostnadstak på deras abbonnemang.
Kollade snabbt igår och det såg då ut som att det fortfarande är bra mycket dyrare.

Jag det beror ju på vilken förbrukningsprofil man har. För våra ungdomar är det billigast med kontantkort. Där kan det ju dessutom själva fylla på om de önskar en högre förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

@bog11:
Vimla m.fl. erbjuder ju kostnadskontroll.

Är den aktiverad så kan man inte gå över månadsavgiften hur man än gör. Sedan är ju abonnemang ofta betydligt mer prisvärda än kontantkort nu för tiden.

Som jag skrev ovan, det beror på hur man använder mobilen. Dessutom ger man ju ungdomarna en möjlighet att fylla på själva, om de så önskar. Detta går ju aldrig med abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Jag det beror ju på vilken förbrukningsprofil man har. För våra ungdomar är det billigast med kontantkort. Där kan det ju dessutom själva fylla på om de önskar en högre förbrukning.

Hur blir det billigare för dem med högre priser för samtal och data?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur blir det billigare för dem med högre priser för samtal och data?

Det blir det ju naturligtvis inte, per definition. Trodde du verkligen det? Det blir billigare med lägre priser på det man förbrukar mest av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Det blir det ju naturligtvis inte, per definition. Trodde du verkligen det? Det blir billigare med lägre priser på det man förbrukar mest av.

Ja, alltså med abbonemang.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har en nioåring som börjar efterfråga en egen mobil och jag och mamman har diskuterat igenom det och kommit fram till att det förmodligen är dags.

Telefoner finns, jag har en Galaxy S2a som ligger oanvänd och förmodligen blir min nuvarande S4 uppgraderad inom kort och därmed tillgänglig. Vilken hon kommer att få är inte klart men jag tror inte jag är beredd att ge henne ansvaret att bära runt på en pryl som är värd ett par tusenlappar än. Lutar alltså åt S2an.

Det svåra är att välja ett abonnemang. Jag har sökt en del och hittat massor men abonnemangen förändras rätt mycket just nu och det som funkade för två eller ens ett år sedan är inaktuellt idag.

Det vi är ute efter är ett billigt abonnemang som gärna prioriterar samtal och sms, datamängden kan vara låg. Wifi finns hemma.

Är kontantkort fortfarande ett alternativ? Finns det abonnemang speciellt inriktade mot barn med tjänster man kan ha nytta av?

Svamla gärna på med era funderingar och vad ni landade på, jag är lika intresserad av resonemanget ni fört som vad ni kom fram till.

Du som funderar på att lägga en kommentar i stil med "Nioåringar ska inte ha en mobil alls", spara dina tangenttryckningar, vi har diskuterat detta redan, beslutet är taget och du är förmodligen inte ens förälder själv.

Vi köpte en iphone 6+ till dottern som delad julklapp o födelse present.
Gjorde om mitt abb hos telenoor till familje abb då kostade det bara 100kr/mån extra för abbonomanget för henne. Då delar vi på 12gb surf o hon har 50k sms o 50k min samtal/mån.

100kr får hon betala själv iform av enkla sysslor som ger henne pengar tex dammsuga 15kr, duka bordet 5kr hänga tvätt 20kr osv. Hon får enkelt ihop 100kr/mån. Resterande får hon behålla som rena pengar.

Dock sköter hon inte skolan eller om hon inte får ihop 100kr så tar vi telefonen tills nästa mån.
Har hänt 1ggr.

Fungerar rätt bra, surf potten fördelar jag enkelt via en app.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, alltså med abbonemang.

Aha, du förstod inte. Nej, jag syftade då naturligtvis på abonnemang ELLER kontant, beroende på hur förbrukningsprofilen ser ut. Kontantkort är inte alltid billigast, inte heller abonnemang.

Permalänk

Kan rekommendera hallons barnabonnemang. Bra pris och ingen bindningstid. Använder 3s nät så glöm inte att kolla täckningskartan så att ditt barn har täckning hemma, skolan etc. Som förälder är det bra också för att du kan aktivera något som kallas för kostnadskontroll på mobilabonnemang. Det innebär att ditt barn inte kan nytta betal-SMS, utlandssamtal etc.

Permalänk
Medlem

Halebop har kontantkort utan krav på månadsladdning,känns säkrare.

Permalänk
Inaktiv

Kör med fello till grabben, 95sek i månaden fria samtal och mms, 2gb surf, spärrat för allt vad det heter, anonymt nymmer så han inte får några telefonnasare som ringer och inte en massa skräp sms.
Autogiro, ingen bindningstid, superb kundtjänst, kan inte bli bättre

kört så i nåt år nu.

Permalänk

Fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny.

Dottern som är 7 år ska få en mobil framöver. Syftet är att hon ska kunna ringa och meddela att hon kommit fram till skolan. Alltså typ bara 20-30 samtal per månad. Wi-Fi har vi hemma så det finns inget behov av surf i övrigt.

Vad finns det för alternativ? Jag ser att Halebop har något kontantkort som heter ”Go”. Du fyller på en summa och kan ringa och smsa. Samtal kostar 2 kr/st.

Frun har Vimla så vi kan ju lösa ett billigt abonnemang för ca 70 kr/månaden men tror det hade varit smidigare med ett kontantkort till en början.

Hur gör ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny.

Dottern som är 7 år ska få en mobil framöver. Syftet är att hon ska kunna ringa och meddela att hon kommit fram till skolan. Alltså typ bara 20-30 samtal per månad. Wi-Fi har vi hemma så det finns inget behov av surf i övrigt.

Vad finns det för alternativ? Jag ser att Halebop har något kontantkort som heter ”Go”. Du fyller på en summa och kan ringa och smsa. Samtal kostar 2 kr/st.

Frun har Vimla så vi kan ju lösa ett billigt abonnemang för ca 70 kr/månaden men tror det hade varit smidigare med ett kontantkort till en början.

Hur gör ni andra?

Kör med Vimla, det är värt att det kanske blir några kronor dyrare att slippa böka med kontantkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny.

Dottern som är 7 år ska få en mobil framöver. Syftet är att hon ska kunna ringa och meddela att hon kommit fram till skolan. Alltså typ bara 20-30 samtal per månad. Wi-Fi har vi hemma så det finns inget behov av surf i övrigt.

Vad finns det för alternativ? Jag ser att Halebop har något kontantkort som heter ”Go”. Du fyller på en summa och kan ringa och smsa. Samtal kostar 2 kr/st.

Frun har Vimla så vi kan ju lösa ett billigt abonnemang för ca 70 kr/månaden men tror det hade varit smidigare med ett kontantkort till en början.

Hur gör ni andra?

Har dotter i samma ålder, med mobil av samma syfte.
Köpte den förra versionen av iPhone SE för 1000kr beggad, skaffade ett surfsim på jobbmobilen och satte i.
Funkar bra med iMessage och Facetime.