Föräldrar, hur har ni löst det med mobilabonnemang till era barn?

Permalänk
Medlem

Föräldrar, hur har ni löst det med mobilabonnemang till era barn?

Jag har en nioåring som börjar efterfråga en egen mobil och jag och mamman har diskuterat igenom det och kommit fram till att det förmodligen är dags.

Telefoner finns, jag har en Galaxy S2a som ligger oanvänd och förmodligen blir min nuvarande S4 uppgraderad inom kort och därmed tillgänglig. Vilken hon kommer att få är inte klart men jag tror inte jag är beredd att ge henne ansvaret att bära runt på en pryl som är värd ett par tusenlappar än. Lutar alltså åt S2an.

Det svåra är att välja ett abonnemang. Jag har sökt en del och hittat massor men abonnemangen förändras rätt mycket just nu och det som funkade för två eller ens ett år sedan är inaktuellt idag.

Det vi är ute efter är ett billigt abonnemang som gärna prioriterar samtal och sms, datamängden kan vara låg. Wifi finns hemma.

Är kontantkort fortfarande ett alternativ? Finns det abonnemang speciellt inriktade mot barn med tjänster man kan ha nytta av?

Svamla gärna på med era funderingar och vad ni landade på, jag är lika intresserad av resonemanget ni fört som vad ni kom fram till.

Du som funderar på att lägga en kommentar i stil med "Nioåringar ska inte ha en mobil alls", spara dina tangenttryckningar, vi har diskuterat detta redan, beslutet är taget och du är förmodligen inte ens förälder själv.

Permalänk
Medlem

Jag och några bekanta diskuterade detta härom dagen och dom sa att https://www.hallon.se/ är bra för just ungdomar.
Har inte testat det själv men mamman i familjen sa att hon funderade på att skaffa det när hennes fasta abonnemang löper ut.

Permalänk
Medlem

Har man ex. Telia mobil komplett redan kan man ju lägga till ett nummer till som ger oändlig samtal och sms:ande men man delar surf på alla nummer som finns med i abonnemang.

Finns säkert liknande från de andra operatörerna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

finns denna med, verkar samma som hallon.se, https://vimla.se/

Permalänk
Inaktiv

Kontatkort finns fortfarande och är nog enklast, annars blir du nog tvungen att ringa, till operatören ni föredrar, för att spärra hur pass mycket pengar som kan gå åt. Lyckades själv dra upp det till 1000kr någon gång i tonåren, och det var mina föräldrar inte speciellt glada över..
Kontatkort går att beställa från Comviqs hemsida utan kostnad, möjligen frakten som kostar en tia..
-Stockholmare, så jag har inte koll på de ovannämnda-

Permalänk
Medlem

Comviq kontantkort borde vara smidigast. Du tankar bara på en valfri prisplan och du kan övervaka allt via ett konto på deras hemsida.
http://webbutik.comviq.se/kontantkort.html?gclid=Cj0KEQjw_9Oo...

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Vad har du och fin fru för abonnemang nu, inte så att ni bara kan lägga till 1 extra sim kort till nuvarande?

Vår familj kör med telenor familj t.ex och inne på Mina Sidor så kan man separat lägga till att detta numret inte kan köpa saker från t.ex app store/play store som jag förstår det, och sen fanns det en hel del andra saker jag inte gått igenom, något sånt skulle inte funka?

Permalänk
Medlem

s2'a som första telefon. börjar känna mig gammal. Min första telefon var en ericsson T30.

ursäkta off topic men blev lite nostalgi

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Till min dotter som fyller 13 i april kör vi med Halebop rubbet liten vist finns billigare av andra leverantörer men tycker det är bäst täckning med Telia(dom använder deras nät) körd med 3 för några år sedan men deras täckning har bara blivit sämre och sämre där vi bor så då testa vi det istället.
Dottern kan vara väldig snabb på att göra av med datatrafiken(youtube) ibland men då får hon vara utan hon kan fortfarande ringa och sms oss om det behövs. hon kopplarupp sig på Wifi hemma med men jag har gjort så att när klockan blir 22:00(sön-tor) så kan hon inte surfa på wifi heller för då använder hon med telefonen halva natten.

Vad det gäller kontantkort så har hon en kompis som kör med det och det funkar för henne för dom fyller på med typ 200 om året eller nåt och har 0.5gb data i månaden vilket hon gör slut på fort. Samtal tror jag inte är några problem med varken kontantkort eller med abonnemang det är snarare en smaksak hur mycket man vill betala.

vad det gäller telefon så tycker jag du gör rätt som tänker på s2'an för det är fortfarande en okej telefon för någon i den åldern.
Dottern har tjatat massor på att hon vill ha en iphone för det finns dom i hennes klass som har men hon har börjat inse att den kostar mer än vad den är bra och att hon kan göra samma saker på sin telefon fast den kosta mindre. Hon har någon galaxy modell som jag inte kommer på namnet på men den kosta runt 2k då när hon fick den för ca 15 månader sedan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Tommty:

s2'a som första telefon. börjar känna mig gammal. Min första telefon var en ericsson T30.

ursäkta off topic men blev lite nostalgi

Hade du en färgskärm på din första mobil? Dagens ungdom, ni var bortskämda redan som barn.

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

Hade du en färgskärm på din första mobil? Dagens ungdom, ni var bortskämda redan som barn.

Åh farfar! Snälla berätta om hur det var att ha en mobiltelefon med en skärm utan färger?

On-topic

Jag har hört från vänner som har abonnemang på https://www.hallon.se/ att dem är förvånansvärt bra. Priset är överkomligt minst sagt på 99kr/mån på Mobilabonnemang Liten, passar nog utmärkt till en 9-åring

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Oj vilken respons! Måste sova nu men återkommer imorgon och plöjer igenom alla svar.

Och for the record, här är min första mobil. Det ni, ungdomar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Oj vilken respons! Måste sova nu men återkommer imorgon och plöjer igenom alla svar.

Och for the record, här är min första mobil. Det ni, ungdomar!

Haha, liknande den där hade jag i husvagnen. Kunde dra upp en anskrämligt lång antenn ur den, som för övrigt var helt nödvändig för att klara av att ringa bra.

On topic så skulle jag påstå att Comviqs fastpris för 145kr är alldeles utmärkt. Detta beror väl dock på hur noga man är med att barnet ska få surfa med telefonen då det är en 0.5gb gräns, men då jag förespråkar att man ska minimera sin digitala underhållning så mycket som möjligt för ett mer levande liv, är det enligt mig ett bra val.

För dig själv, som också hade en sådan där mobil, rekommenderar jag Comviq fastpris senior med 6GB surf för 195kr.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Oj vilken respons! Måste sova nu men återkommer imorgon och plöjer igenom alla svar.

Och for the record, här är min första mobil. Det ni, ungdomar!

Exakt de var min första mobil med , snacka om tegelsten

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Hallon Liten är en väldigt bra idée tycker jag. Dock så kan det vara så att i början så skall du satsa på Hallon Stor i början. Blir ju lite mer samtal/sms/surf tills 'wow'-faktorn lagt sig för ungen. Andra alternativ skulle kunna vara Halebop rubbet (169k), Universal Fastpris (195kr). Eller varför inte Comviq Fastpris ifall ni känner en student så kan ni få en Samsung S5 för 100kr extra i månaden(totalt 295kr i 24mån) via Mecenat (Rea i några dagar till).

Personligen skulle jag nog satsat på Hallon Stor för att sedan gå ner till Hallon Liten när hypen lagt sig. Men lutar det åt en S5 så är Comviqs deal ganska bra kan tyckas...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har en nioåring som börjar efterfråga en egen mobil och jag och mamman har diskuterat igenom det och kommit fram till att det förmodligen är dags.

Telefoner finns, jag har en Galaxy S2a som ligger oanvänd och förmodligen blir min nuvarande S4 uppgraderad inom kort och därmed tillgänglig. Vilken hon kommer att få är inte klart men jag tror inte jag är beredd att ge henne ansvaret att bära runt på en pryl som är värd ett par tusenlappar än. Lutar alltså åt S2an.

Det svåra är att välja ett abonnemang. Jag har sökt en del och hittat massor men abonnemangen förändras rätt mycket just nu och det som funkade för två eller ens ett år sedan är inaktuellt idag.

Det vi är ute efter är ett billigt abonnemang som gärna prioriterar samtal och sms, datamängden kan vara låg. Wifi finns hemma.

Är kontantkort fortfarande ett alternativ? Finns det abonnemang speciellt inriktade mot barn med tjänster man kan ha nytta av?

Svamla gärna på med era funderingar och vad ni landade på, jag är lika intresserad av resonemanget ni fört som vad ni kom fram till.

Du som funderar på att lägga en kommentar i stil med "Nioåringar ska inte ha en mobil alls", spara dina tangenttryckningar, vi har diskuterat detta redan, beslutet är taget och du är förmodligen inte ens förälder själv.

Dold text

Jag skulle föreslå ComviQ Kontant fastpris. Jag kör med det, och då kan du ringa och smsa oändligt, till 147:- per månad. (det gäller alltså i 30 dagar från tankdatum)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skurtbert:

Hade du en färgskärm på din första mobil? Dagens ungdom, ni var bortskämda redan som barn.

Pffft, skärm? Vilken lyx!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Exakt de var min första mobil med , snacka om tegelsten

Min var tyvärr bara en halv tegelsten, Nokia 2120

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut ha satsat på ett kontantkort. Finns det en specifik mängd samtal och SMS som barnet kan använda per månad så lär det hushålla bättre med vad som finns istället för att i tid och otid sitta och snacka i telefonen eller skicka SMS.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Hade du en färgskärm på din första mobil? Dagens ungdom, ni var bortskämda redan som barn.

Min 3210 hade bara en färg Grön.

Permalänk
Medlem

Givetvis kan det vara en fördel att ha hennes abonnemang hos samma operatör som ni själva har.
För min del hade vi Telenor och la då även sonens där, eller rättare sagt jag tecknade ett nytt abonnemang som han fick använda.
Då fanns inte billiga abonnemang med fria samtal så det fick bli ett vanligt (dock fri surf) som jag satte sms notering på till mitt nummer när en viss summa uppnåtts.

Telenor har idag ett abonnemang med fria samtal och sms samt 0,5 GB surf, när surfgränsen nåtts sänks hastigheten men det skall inte bli någon merkostnad vad jag vet. http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/abonnemang/mobil-...

Det jag märkt är att surfen för ens barn stiger för varje år dom blir äldre så det kan vara bra att ha ett abonnemang som inte tar betalt för surfen, sen får man tänka på att det idag finns appar som är populära som tar mycket dataanvändning, t.ex. spotify.

Kan ju även vara bra att spärra abonnemanget för utlandssamtal och betalnummer eftersom dessa inte brukar vara fria även om abonnemanget i övrigt har fria samtal.

Permalänk
Medlem

Bägge kidsen på 10 och 13 år har Halebop rubbet liten med 2 gb data.
Tror det är en rejäl mängd sms och hundra samtal per månad as well.
Allt för 169 per månad.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips. Som det känns nu kommer jag att satsa på ett abonnemang med fast pris och fria (eller åtminstone generöst med) samtal och sms. Surfvolymen är inte så viktigt känner jag. Vimla för 150:- månaden ligger rätt bra till, jag tror Telenors nät (som dom kör på) kommer att funka bra också.

Fler tips och erfarenheter är välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Oj vilken respons! Måste sova nu men återkommer imorgon och plöjer igenom alla svar.

Och for the record, här är min första mobil. Det ni, ungdomar!

hehe.. och min första var en Nokia 101 NMT 900

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Åh farfar! Snälla berätta om hur det var att ha en mobiltelefon med en skärm utan färger?

On-topic

Jag har hört från vänner som har abonnemang på https://www.hallon.se/ att dem är förvånansvärt bra. Priset är överkomligt minst sagt på 99kr/mån på Mobilabonnemang Liten, passar nog utmärkt till en 9-åring

Är född 94 och min första nokia jag fick när jag var 10 hade ingen färgskärm så han är inte så gammal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

s2'a som första telefon. börjar känna mig gammal. Min första telefon var en ericsson T30.

Om din första telefon var en T30 är du inte så gammal.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte riktigt varför man skulle vara bortskämd eller ung för att man hade färgskärm på sin första mobil..
De första med färgskärm, annat än Nokia, hade inget att använda det till, man satt inte direkt och dreglade över det gula kuvertet, knappt att det spelade roll med Snake men det var i alla fall lite häftigare.
Sedan finns det nog en hel del människor som inte köpte mobil så fort de kom ut. Om ni minns så var de rätt snusk dyra, och var inte speciellt användbara under tegelstenstiden.. Nej jag är inte så gammal men jag har lekt med flera äldre lurar då far min haft några roliga exemplar.
En av de nyaste modellerna nu som första, det hade jag däremot hållit med om är att vara bortskämd. Kan dock säga att de flesta nioåringar på plugget jag jobbade i hade detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se någon poäng med kontantkort som man ska komma ihåg att fylla på nu när det är fria sms/samtal i de flesta abonnemang, det är ju inte som förr när det kunde springa iväg tusenlappar.
Alla operatörer kan lägga in kostnadstak med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag kan inte se någon poäng med kontantkort som man ska komma ihåg att fylla på nu när det är fria sms/samtal i de flesta abonnemang, det är ju inte som förr när det kunde springa iväg tusenlappar.
Alla operatörer kan lägga in kostnadstak med.

Jo, men om an inte ringer och ber om kostnadstak kan det ganska enkelt springa iväg, med t ex surf eller härliga tjänster som habbo hotel. Har själv aldrig dragit iväg höga fakturor på sms/samtal, men har ändå fått hem rätt rejäla räkningar. Enkelt sagt är det nog ett måste att ringa och ordna lite gränser för kostnaderna, småbarn tänker inte alltid igenom allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo, men om an inte ringer och ber om kostnadstak kan det ganska enkelt springa iväg, med t ex surf eller härliga tjänster som habbo hotel. Har själv aldrig dragit iväg höga fakturor på sms/samtal, men har ändå fått hem rätt rejäla räkningar. Enkelt sagt är det nog ett måste att ringa och ordna lite gränser för kostnaderna, småbarn tänker inte alltid igenom allt.

Fick googla för att kolla vad habbo är, jag hade för mig att betalning via sms inte är tillåtet längre (det går ju inte att betala bussbiljetten utan att registrera kreditkort/faktura längre t ex). Men ja, då får man spärra det med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."