Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telia försöker lura mina föräldrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad har mottagaren eller larmcentralen för nummer?

Hade världens bästa nummer för några år sedan, som var typ 10101 och fick massor av påringningar från olika automatiska saker. Pumpstationer och annat... bara pep i luren, när man svarade. Inget man kunde göra något åt, var svaret från Telia.

031425146. Finns en bild längre upp som jag har länkat. Nu är det "vi" som ringer ut var tionde sekund dygnet runt typ. Känns som att det är någon i närheten som gjort någon fel installation, vet inte riktigt hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur snittar de 3.000kr/mån de senaste 5 åren på det abonnemanget och varför reagerade de inte tidigare än efter 5 år om det nu var galet från början?

3 kr, inte 3 k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Jo vi har begärt det då det hände. Det kom flera kilo papper från posten, skojar inte alltså. Det stod att vår nummer hade ringt samma nummer flera tusen gånger om dagen. Google:ade lite och det var faktiskt ett larmföretag. Men vi har ingen alarm. Mina föräldrar är 70+

Flera tusen gånger om dagen, och Telia tycker inte att något verkar fel? Varför är jag inte förvånad.

Det faller ju på sin egen orimlighet. Betala absolut inget. Bestrid fakturorna hos både Telia, eventuell inkassofirma och Kronofogden. Så länge det är gjort kan de inte utmäta något. Som flera sagt: Polisanmäl och kontakta försäkringsbolaget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zxcv123:

Är själv inte så kunnig i detta området. Men när jag kollade sist hade de en vanlig analog telefon som i sin tur kopplade till modemet.. så du menar att vår analoga telefon ringde själv upp alarmcentralen?

Det vet jag inte men om de endast haft en analog telefon inkopplad är det en modell med återuppringning i telefonen/minnen och liknade saker kan den ju ha gjort det om den inte fungerar som den borde, är det en "dumtelefon utan elektronik" är det ju däremot mycket otroligt, närmast omöjligt att det skulle kunna ske.
Det finns ingen apparat kvar i huset som tidigare varit ansluten till telenätet typ ett larm efter en tidigare ägare ?
En del smartar/ip-telfoninterface har möjlighet att ansluta direkt till dect enheter, har de dectmöjlighet eller inte ? Och finns det i så fall nån dectenhet inom räckvidd som kan vara trasig och ligga bakom det hela ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt märkligt hela det här.... Jag skulle säga upp IP-telefonitjänsten och lägga fastnätsnumret på ett av mobilabonnemangen istället. Vad jag vet kan man endast komma åt Telias IP-telefonitjänst inifrån deras nät, så borde vara väldigt svårt att "hacka"..

Men som sagt, helt absurda mängder samtal och deras interna grupp för "fraud" dvs konstiga samtal borde uppmärksammat detta!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Flera tusen gånger om dagen, och Telia tycker inte att något verkar fel? Varför är jag inte förvånad.

Det faller ju på sin egen orimlighet. Betala absolut inget. Bestrid fakturorna hos både Telia, eventuell inkassofirma och Kronofogden. Så länge det är gjort kan de inte utmäta något. Som flera sagt: Polisanmäl och kontakta försäkringsbolaget.

Nej vi ska absolut inte betala något. Problemet är hur Telia har hanterat det hela. Dem sa att de skulle göra en internutredning på det hela för 2 år sen. Har inte hört från dem på nästan 1.5 - 2 år och får Kronofogden efter mina föräldrar. Vad hände med utredningen liksom? Kunde de inte ens skicka ut en tekniker som kommer till huset och kolla läget?

Är bara orolig om vi blanda in en advokat så skulle det gå långt över 10000kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxcv123:

Nej vi ska absolut inte betala något. Problemet är hur Telia har hanterat det hela. Dem sa att de skulle göra en internutredning på det hela för 2 år sen. Har inte hört från dem på nästan 1.5 - 2 år och får Kronofogden efter mina föräldrar. Vad hände med utredningen liksom? Kunde de inte ens skicka ut en tekniker som kommer till huset och kolla läget?

Är bara orolig om vi blanda in en advokat så skulle det gå långt över 10000kr...

Vem ska betala för teknikern?

Är det inte inkasso som skickat det vidare till Kronofogden? De är duktiga på att meddela folk innan det går vidare.

Har de inte hemförsäkring? Rättsskydd brukar ingå där.