Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du kan ju jämföra här (4K)

OFF
https://i.ibb.co/7VqGxHk/OFF.png

Performance:
https://i.ibb.co/hmNWj0V/ON.png
Ser ut som något hällt vaselin över hela skärmen.

Alltså jag hopps det är ett skämt, för om DLSS är så kasst kan ju ingen förorda det...

Permalänk
Avstängd

Dynamic fidelityfx är bra för att boosta fps, kör allt high på mitt radeon 7 skalar ifrån 80 resolution har går ifrån 56fps till runt 90, har satt 80 som target frame rate, det känns väldigt bra runt 80 för min del.

Har även hdr10 srgb igång.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag invänta nvida RTX 4030 innan jag installera spelet

Kanske kommer snart. Nvidia 800 serien var ju rebrandade inte alt för imponerande 700 serie kort för OEM.
Så du kan nog få en från ett rebrandat 3050 Ti om några år med lite lägre klock men med mer minne.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Alltså jag hopps det är ett skämt, för om DLSS är så kasst kan ju ingen förorda det...

Hold your horses. Det du ser är inte DLSS. Det du ser är en av många inställningar av DLSS.

Det finns alltså fler inställningar, fler lägen att välja på som ger olika resultat.

Jag har själv inte testat det här spelet. Men i death stranding ser det superbra ut - om man inte tar den mest extrema varianten iaf. Control ser det bra ut i också. Tittar man bara på den mest extrema varianten så blir inte det heller nå vidare.

Det är till och med så att DLSS kan ge visuella fördelar i en del titlar. I death stranding så elimineras exempelvis aliasingen helt och hållet. Det kan du inte få till med 4K och de olika kantutjämningsalternativen i spelen.
DLSS i quality mode tycker jag ser en hel del bättre ut på 55"TVn än 4K och FXAA. För att bli av med all aliasing gör så pass stor skillnad för upplevelsen. För mig iaf. Och där ser jag heller inte den grafiska skillnaden när jag sitter 3 meter från skärmen. Men ja, 25% mer FPS - det märker jag helt klart av ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, alltså är det ingen idé att köpa detta om man som jag har ett GTX 1080 och en 1440p-skärm.

Ja lika bra att vänta med spelet. Det är bättre att vänta tills nästa generation av grafikkort släpps och köpa nånting då och sen spela alla dessa spel ordentligt fullpatchade med. Om de nyaste korten redan har problem kommer det bara bli värre så snart då alla spel blir mycket mer krävande när de portas över till PC från de nya konsolerna.

Det är en av anledningarna till att jag hela tiden sagt att de nya grafikkorten inte ens är imponerande, inte ens 3080 med tanke på priset jämfört med konsoler. Nästa generation kommer 4070 korten vara mycket mer kraftfulla än 3090 och då kan man köpa ett grafikkort och faktiskt klara alla kommande spel utan problem under hela denna konsol generation.

Stavning osv
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Söderbäck:

Hold your horses. Det du ser är inte DLSS. Det du ser är en av många inställningar av DLSS.

Det finns alltså fler inställningar, fler lägen att välja på som ger olika resultat.

Jag har själv inte testat det här spelet. Men i death stranding ser det superbra ut - om man inte tar den mest extrema varianten iaf. Control ser det bra ut i också. Tittar man bara på den mest extrema varianten så blir inte det heller nå vidare.

Det är till och med så att DLSS kan ge visuella fördelar i en del titlar. I death stranding så elimineras exempelvis aliasingen helt och hållet. Det kan du inte få till med 4K och de olika kantutjämningsalternativen i spelen.
DLSS i quality mode tycker jag ser en hel del bättre ut på 55"TVn än 4K och FXAA. För att bli av med all aliasing gör så pass stor skillnad för upplevelsen. För mig iaf. Och där ser jag heller inte den grafiska skillnaden när jag sitter 3 meter från skärmen. Men ja, 25% mer FPS - det märker jag helt klart av ;).

Ja och man får också ha i åtanke att det finns en temporal komponent i DLSS. Helt enkelt att vissa saker ser bättre ut i rörelse.
Vissa saker ser ju dock också sämre ut i rörelse så det är inte helt straight forward.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Kör med allt på högsta inställningarna inkl. ray tracing (psycho) samt DLSS i performance mode. Håller på att trixa runt lite för att se vilka inställningar jag gillar bäst. Spelar i 3840x1600 och får 60-75 fps med ett 3090.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Intressant att Rx 590 mäktar med 40fps Avg i 1080p. Betyder väl att RX 580 ligger därikring, och alltså att RX480 också gör det.

Inte illa pinkat Polaris. Inte illa pinkat

Permalänk
Medlem

Känns som att nya spel ibland ser sämre ut än gamla spel när det införs massa nya tekniker som nuvarande hårdvaran inte riktigt klarar av. Titta t.ex. på Spider Man på PS4 Pro, det ser ut som en dröm. Cyberpunk där emot på PS4 Pro ser ut som en grynig gröt

Dom borde ha skitit i att släppa detta på nuvarande gen.

Kolla på detta:

Jämfört med den här gröten i 20fps härligt:

Edit:
Blir så klart samma effekt även på PC. Om man nu måste köra 720p LOW för att kunna spela detta med ett 1060. Så kommer det se sämre ut än vad Witcher 3 gjorde. Som man typ kunde sätta på max på ett 1060. Så det känns lite som att gå bakåt på nått sätt.... Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta Men jag tror folk hade blivit mer nöjda med spelet om det såg ut som Spider Man och rullade på i 60FPS än detta som inte kommer rulla på max ens på PS5. Det är lite före sin tid. Om man ska pusha tekniken så ska det ändå skala bakåt bättre än såhär känner jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du kan ju jämföra här (4K)

OFF
https://i.ibb.co/7VqGxHk/OFF.png

Performance:
https://i.ibb.co/hmNWj0V/ON.png
Ser ut som något hällt vaselin över hela skärmen.

Är ju Performance mode som ska ge mer fps men det finns 2 performance lägen, Balanced och Quality ser ju mycket bättre ut men man tappar ju lite fps.
Kanske inte de bästa bilderna för att kolla grafiken men tycker man ser lite skillnad på marken och texturer,ljuset när man åker runt. Men så här ser det ut för mig på natten med Ray Tracing på högsta och DLSS dock kör jag på balanced då fpsn blir högre på dagen samt när man gör mission då det inte är så mycket som blänker. Men Balanced -> Quality enligt mig vilket är mellan Quality och Performance
Quality
https://i.imgur.com/mY7xqsr.jpg
Performance
https://i.imgur.com/MFVdDyp.jpg
Ultra Performance
https://i.imgur.com/XPhaPWD.jpg
Utan DLSS
https://i.imgur.com/Z4uPsCw.jpg

Permalänk
Medlem

Jag får minsann bara runt 60-70 fps i 1440P med dessa inställningar.
Dags att installera om drivrutinerna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som att nya spel ibland ser sämre ut än gamla spel när det införs massa nya tekniker som nuvarande hårdvaran inte riktigt klarar av. Titta t.ex. på Spider Man på PS4 Pro, det ser ut som en dröm. Cyberpunk där emot på PS4 Pro ser ut som en grynig gröt

Dom borde ha skitit i att släppa detta på nuvarande gen.

Kolla på detta:
https://youtu.be/-usL12t4sPM?t=597

Jämfört med den här gröten i 20fps härligt:
https://youtu.be/C5pHpQqhmR4?t=928

Edit:
Blir så klart samma effekt även på PC. Om man nu måste köra 720p LOW för att kunna spela detta med ett 1060. Så kommer det se sämre ut än vad Witcher 3 gjorde. Som man typ kunde sätta på max på ett 1060. Så det känns lite som att gå bakåt på nått sätt.... Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta Men jag tror folk hade blivit mer nöjda med spelet om det såg ut som Spider Man och rullade på i 60FPS än detta som inte kommer rulla på max ens på PS5. Det är lite före sin tid. Om man ska pusha tekniken så ska det ändå skala bakåt bättre än såhär känner jag.

Tja du finner ju förklaringen av att bara jämföra filmerna du hänvisar till.
Spiderman ser väldigt avskalat ut om man jämför med 2077 som har så mycket mer detaljer att det inte är svårt att förstå att det inte är ännu mer tungdrivet.

Permalänk
Medlem

Vad det gnälls haha. Det funkar skitbra för mig med den upplevelsen jag vill ha i ett spel på datorn i sign. Vilket jag är väldigt tacksam för.
Skönt att inte vara så kräsen. Det verkar skitjobbigt och dyrt.

Jag vet inte om det är vanligare för oss som började spela i DOS innan win och 3D-grafik fanns att vi inte känner att vi behöver maxa allt?
Vad säger ni?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja du finner ju förklaringen av att bara jämföra filmerna du hänvisar till.
Spiderman ser väldigt avskalat ut om man jämför med 2077 som har så mycket mer detaljer att det inte är svårt att förstå att det inte är ännu mer tungdrivet.

Jo, jag fattar det också. Och witcher 3 använder mycket enklare detaljer och tekniker. Men det ser ändå bättre ut när det är skarpt och inte laggar sönder. Detta är inte spelbart på nånting sämre än typ ett 3070 idag om man vill att det ska va så snyggt som det är tänkt att vara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Själv blir jag riktigt sugen på detta spelet nu när jag ser raytracing reflektionerna.

Måste bara få mitt 3080 först vilket troligen blir lagom till 2088 lanseras. Dock riktig glad att jag gick miste om 6800xt när man tittar på vissa RT och DLSS videos och vet vilken "prestanda" AMD RT består av samt avsaknaden av DLSS.

Detta är garanterat ett av spelen som kommer driva på utvecklingen från standard rasteresering mot raytracing.

@BrottOchStraff Tja vill man ha den bästa detaljrikedomen i nexgen spel så brukar det krävas den nyaste hårdvaran.
Nöjer mans sig utan RT kan man ju klara sig på enklare hårdvara.
PS5/serie X kommer inte heller de klara av att driva detta spelet fullt ut skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Är ett par timmar in i spelet. Gick precis ut ur lägenhetenhetskomplexet och möttes äv en stor prestanda drop när jag kom ut på gatan med massa folk. Min fps sjönk från ca 65 till 40.

Kört det mesta på high i 1440p med lite på ultra och dlss igång. Ok, att fps'en gick ner är knappast konstigt men ändrar jag grafik preset till low så ligger jag fortfarande på ca 40fps. Msi afterburner rapporterar ~50% cpu och ~60% gpu belastning. Någon som vet vad som pågår?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Nöjd med mitt 3070, placerar sig bra!
Har bara spelat Control än så länge men jag är verkligen imponerad av DLSS där. Ray-Tracing med reflektioner i glas gör jätteskillnad, då är det värt en liten försämring i kvalitet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Spelar utan raytracing och med 90 av inställningarna på high och det flyter på godkänt för mig, håller sig runt 65fps för det mesta, kan dippa ner närmare 50 om det är nått jätte intensivt, men inte tillräckligt ofta för att man ska störa sig på det.
Har också haft tur och inte stöt på några buggar, förutom kanske att nån textur på en skyllt inte laddat in i full upplösning direkt.

Riktigt roligt spel, spelat 14timmar idag och vill gärna fortsätta, men jag måste tyvärr få min skönhetssömn.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Nästa generation kommer 4070 korten vara mycket mer kraftfulla än 3090

Vad får dig att tro att ett 4070 skulle vara mycket mer kraftfullt än ett 3090 när 3070 som bäst är likvärdig 2080ti?
Jag håller såklart tummarna för att det du säger sker men själv tror jag tyvärr det är en dröm som inte kommer till att slå in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Är ju Performance mode som ska ge mer fps men det finns 2 performance lägen, Balanced och Quality ser ju mycket bättre ut men man tappar ju lite fps.
Kanske inte de bästa bilderna för att kolla grafiken men tycker man ser lite skillnad på marken och texturer,ljuset när man åker runt. Men så här ser det ut för mig på natten med Ray Tracing på högsta och DLSS dock kör jag på balanced då fpsn blir högre på dagen samt när man gör mission då det inte är så mycket som blänker. Men Balanced -> Quality enligt mig vilket är mellan Quality och Performance
Quality
https://i.imgur.com/mY7xqsr.jpg
Performance
https://i.imgur.com/MFVdDyp.jpg
Ultra Performance
https://i.imgur.com/XPhaPWD.jpg

Svårt att säga nått utan "no-dlss"

Permalänk
Medlem

Ligger runt 48-55 med 1070 I 1080p shadows I medium resterande high.
Det är riktigt kul spel, kört i 20h nu.
Längtar till mitt 3080..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Är ett par timmar in i spelet. Gick precis ut ur lägenhetenhetskomplexet och möttes äv en stor prestanda drop när jag kom ut på gatan med massa folk. Min fps sjönk från ca 65 till 40.

Kört det mesta på high i 1440p med lite på ultra och dlss igång. Ok, att fps'en gick ner är knappast konstigt men ändrar jag grafik preset till low så ligger jag fortfarande på ca 40fps. Msi afterburner rapporterar ~50% cpu och ~60% gpu belastning. Någon som vet vad som pågår?

Det som pågår är att du kollar på det sammanslagna CPU-värdet för alla kärnor. Du får lägga till alla trådar i overlay-inställningarna så ser du om en eller flera kämpar i 100%.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det som pågår är att du kollar på det sammanslagna CPU-värdet för alla kärnor. Du får lägga till alla trådar i overlay-inställningarna så ser du om en eller flera kämpar i 100%.

Tack, huvet slog uppenbarligen inte på alla cylindrar, ska slå igång och kolla men får bli imorgon.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kör med så höga inställningar det går inklusive psycho RT och i native 2560x1080 pendlar det mellan ~45-55fps i tyngsta områden, med DLSS satt manuellt till quality landar det på ~75-80fps i samma område och med DLSS satt till just quality är det faktiskt riktigt knepigt & se skillnad mot native, en del saker ser faktiskt bättre ut och en del tappar lite skärpa så det är lite win some loose some men samtidigt tjäna en hel del prestanda, skillnaden i bildkvalité med DLSS Q på/av är inte stor i de ställen jag testat. Med full on RT så är spelet galet snyggt och det är inte konstigt att det kräver hårdvara med de galnaste inställningarna. I ärlighetens namn ser det dock jäkligt bra ut även med RT avslaget och med lägre inställningar i övrigt så för de med klenare HW så går det att få det klart spelbart bara man låter bli & maxa allt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Ingen...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test! 10/10

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Lite kul att det finns sliders för att verkligen pinpointa skillnader mellan rtx- no rtx osv. så kan man bilda sig en uppfattning om man bryr sig om att det blir suddigare vid dlss eller inte osv.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

3090 i 4k med high och ray tracing ultra kommer ju ge cinematisk upplevelse.

Du tänker eftersom du kommer ha ungefär 24 fps som i en film?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Svårt att säga nått utan "no-dlss"

Nu har jag lagt till en länk med utan dlss dock förstår jag inte varför det är svårt att säga något om det då dlss ger ju mer prestanda eller bättre bild.
Får ju 34fps utan dlss och är ju samma sak i andra spel med Ray Tracing.
Men jag vet ingen som sitter med Ray Tracing på och köra utan dlss men kanske finns de som har imba datorer och får högre fps utan. Jag har då ingen aning men jag hade inte suttit i så låg fps när man kan få 60+.