Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk

Är inte det minsta insatt eller intresserad av spel men jag tycker inte att grafiken, speciellt på människorna, var snygg alls. Titta på den sista bilden på kvinnan som står vid ett stånd - hon ser ju ut som en plastig och inoljad mannekäng. Nog finns det betydligt äldre speltitlar som har mycket bättre grafik?

Permalänk
Medlem

Är det fler här som har crasher till desktop? Kör 3090 med nyaste drivers, allt på högsta med off på alla effekter under "Basic" taben, har nog crashat ca 5-6 gånger nu tror jag, 4 eller 5 har varit med DLSS aktiverat och 1 eller 2 utan(Har ungefär lika mycket tid med och utan DLSS). Ingen av crasherna har varit vid samma ställe, springer jag tillbaka dit jag crashade så funkar det hur bra som helst.

Tycker förövrigt inte prestandan matchar utseendet, hade räknat med låg FPS på högsta inställningarna men trodde spelet skulle se snyggare ut då än vad jag tycker att det har gjort hitills.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Lite besviken øver grafiken hittills - 1 timma in. Lite suddigt. Væxlar lite mellan Performance och Quality Mode på XSX, men ser ingen større skillnad - dock ær det riktigt mycket bættre flyt i Performance Mode.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Är det fler här som har crasher till desktop? Kör 3090 med nyaste drivers, allt på högsta med off på alla effekter under "Basic" taben, har nog crashat ca 5-6 gånger nu tror jag, 4 eller 5 har varit med DLSS aktiverat och 1 eller 2 utan(Har ungefär lika mycket tid med och utan DLSS). Ingen av crasherna har varit vid samma ställe, springer jag tillbaka dit jag crashade så funkar det hur bra som helst.

Tycker förövrigt inte prestandan matchar utseendet, hade räknat med låg FPS på högsta inställningarna men trodde spelet skulle se snyggare ut då än vad jag tycker att det har gjort hitills.

Krasch till desktop brukar i mitt fall vara när jag har överklockat grafikkortet och har raytracing på.
Haft samma problem med både 2080 och 3080.
Black ops senaste och cyberpunk nu med 3080 har kraschat ett par ggr, händer inte på stock inställningar.
Senaste Wolfenstein kraschade direkt också på 2080s vid minsta överclock med raytrace på.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Jag var helt inne på att skaffa mig 3060Ti.
Kommer räcka gott och väl..
Men efter sett tester här och andra sidor så tog jag och avbeställde mit kort. Hade fått in det på lager.

Hellre väntar jag och skaffar mig ett 3080 som känns mer framtids säkert än 3060.
Som mitt 1080 har hållt hela vägen i 1440p tills nu
Har tjänat mig fruktansvärt bra.
Men tyvärr dags att gå vidare.

Blir att vänta tills det blir normalt igen med lager.

Så CP får vänta .. som tur finns det ju en massa andra spel

Samt känns det som om skaffar 3060 så kanske inte det räcker till nästa stor spel , och då kommer man säkert ångra sig ordentligt.
Speciellt för oss med 1440p.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mitt 1080TI får svettas rejält i low/medium. Ser ut som skit...

EDIT: 1440P

Permalänk
Medlem

Jag ger spelet denna kväll också med lite modifierade inställningar. Om det inte flyter på som önskvärt så funderar jag på att ta tag i Horizon Zero Dawn som jag inte har spelat än tills CDPR patchar upp spelet och jag eventuellt uppgraderat mitt grafikkort. 1080Ti verkar ju inte ge mer än 50-60 fps oavsett vad jag gör i 1440p utan att spelet ser ut som skräp och det funkar faktiskt inte i ett spel som liras ur förstapersonsperspektiv. 🤔

Permalänk
Medlem

Man kommer inte långt på ett sketet 1080 i 1440p. Planen var ju att uppgradera innan spelet släppts, men det gick ju åt helvete.
Jag kommer nog vänta med att köra spelet tills jag fått mitt nya grafikkort.

Permalänk

Utan DLSS är man mer eller mindre körd.

Permalänk
Medlem

Denna visar hur DLSS faktiskt ser ut på ett bra sätt (andra halvan av videon), quality läget kan som sagt se bättre ut i vissa aspekter än native vilket också demonstreras här

Som jag skrev tidigare, quality på DLSS fungerar bra i detta spel, så bra att jag ser väldigt liten anledning att inte köra med quality läget. Men som allt annat, smaken är som baken, låt dock bli att köra auto eller de lägre lägena.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Krasch till desktop brukar i mitt fall vara när jag har överklockat grafikkortet och har raytracing på.
Haft samma problem med både 2080 och 3080.
Black ops senaste och cyberpunk nu med 3080 har kraschat ett par ggr, händer inte på stock inställningar.
Senaste Wolfenstein kraschade direkt också på 2080s vid minsta överclock med raytrace på.

Sänkte OCn 1 steg/15 MHz när det crashade första gången, men det fortsatte crasha efter det, ska testa att köra helt stock nu. Tråkigt om det är det som är problemet, har ju stresstestat OCn i Port Royal mm. Kanske är som när jag skulle överklocka mitt titan x pascal, funkade bra i alla spel/tester med en viss OC men för att kunna spela BF4 så var jag tvungen att sänka 40 eller 50MHz. :/

Edit: Men isåfall så har jag ju hittat det ultimata testet för att finslipa OCn också

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Har spelat i 10 timmar med ett spec i sign. 3900x - 16 gb 3600mhz - 3070

spelat i 5Kx1440p med allt på ULTRA, RT på PSYCHO och DLSS på AUTO, inte 60 FPS, men fullt spelbart med påtvingad Freesync/G-Sync, då jag har freesync skärm.

Räcker 8GB för 5Kx1440p (lite mindre än 4K) med allt på ULTRA, RT PSYCHO?

Nej, det blir dips var 5-10e sekund.

Räcker 8GB för 5Kx1440p med DLSS och allt på ULTRA, RT PSYCHO?

Ja, jag har spelat i 10 timmar, och ja, det dippar i FPS, men det är endast då spelet övergår i en scriptad filmsekvens där spelaren inte har kontroll.

Övriga problem?
Spelet har problem med Ultrawide upplösning, har även skickat en bugreport, men spelet byter ner till 2560x1440 efter en filmsekvens. Varpå man behöver pausa spelet för att få tillbaka rätt upplösning. Kan detta vara orsak till frame-dipsen vid filmsekvenser? Det är möjligt.

Har du 5k 1440p bildskärmar? 5000st? Damn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

I Toms Hardwares test så ligger AMD 6800/6800XT jämns med Nvidia 3080/3090. Men i Sweclockers test så är 3080/3090 betydligt bättre. Hur kan det skilja sig så mycket.
Var väl liknande fall när AMD recensionerna kom ut också?

Det finns ju inget inbyggt prestadatest i spelet så beroende på hur man lägger upp sin testslinga kan det nog variera en hel del. Är i varje fall min gissning.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Mitt 1080TI får svettas rejält i low/medium. Ser ut som skit...

EDIT: 1440P

vad får du för FPS?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

vad får du för FPS?

runt 48-50 fps

Permalänk
Medlem

Har nu spelat 2.2h, med mitt Asus Strix 1070 OC överklockat till max, med inställningar blandat low,med,high fps ligger mellan 45-60fps, upplösning 1920x1200.

Men tycker kompromissen blir för mycket på det visuella, det ser ok ut, men jag vill ha mer.

Så jag lägger ner Cyberpunk tills mitt 3080 dyker, trist som faen men väntat.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara jag som är imponerad över hur bra DLSS funkar? Testade igår med Ultra Performance mode och kom upp över 60 fps (Ultra, 1440p med ett RTX2070). Visst ser man att bilden är suddig, men å andra sidan ser det väldigt cinematiskt ut. Testa det ni som vill komma över 60 fps!

Jag märkte att det började synas mer artefakter och att vissa material inte funkade med den nivån av uppskalning. Men om man verkligen vill köra på högsta inställningarna så funkar det ju okej. Nu väntar jag på Digital Foundrys settings guide så länge.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lagerlöf:

Om man har en 4K skärm och vill att det ska se bra ut, kör man..? Jag tyckte aldrig jag fick ihop en blandning med RT på som gav OK FPS utan att blurra sönder bilden.

Jag spelar på min LG C7 med DLSS Performance och är fullt nöjd med resultatet. Tycker inte det ser blurrigt ut, men det är ju givetvis min subjektiva åsikt. Ultra Performance ser däremot ut som skit på en 4K TV.

Skrivet av Shiprat:

Mer on topic- fick mitt 6800XT igår men satt och spelade cyberpunk nästan 8h med mitt gamla 2080S ändå för att göra en väldig massa RT on/off jämförelser. Vad jag kan säga är dettta- jag fick rätt dåliga framedrops med 2080S, även om jag fick ungefär samma avg som Sweclockers visade så blev det oftast att jag spelade på ultraperformance DLSS för att slippa halka ner till 10fps när man till exempel gick ut ur en dörr. DLSS i UP läge ser är inte i närheten av så clean som balanced och det är en stor mängd artefakter runt objekt i rörelse och mycket flimmer och aliasing runt räta linjer. Gjorde en video för att visa dessa från en instant replay jag tog genom geforce experience.

https://youtu.be/u1EPN48SnJY

https://i.imgur.com/V2T6tqA.png- Skärmdump från original
https://i.imgur.com/JN6aVCh.png - Skärmdump från processed.
Dessa mest för att visa att ingen enorm kvalitetsdrop skett i rendering - dock youtubevideon processas fortfarande och där kan ju vad som helst hända. Nedan är länk till dropbox där både renderad och originalvideon finns om någon inte litar på det riktigt.

https://www.dropbox.com/sh/0zj4efbxt2we04k/AACil3vkHXYHGr-jbU...

EDIT: Ingen ljud i klipper nej, Geforce Experience gillar att skippa ljud kanske 1-3/10 klipp jag spelar in, aldrig lyckats lösa det.

Ultra Performance är menat att användas ihop med bildvisare med 8K-upplösning och ger riktigt kasst resultat med "vanliga" skärmupplösningar. Detta läge renderar spelet i 25 procent av den vertikala upplösningen hos skärmen/tv:n, vilket för en bildvisare med native 1440p innebär 360p.

Skrivet av ronz:

I Toms Hardwares test så ligger AMD 6800/6800XT jämns med Nvidia 3080/3090. Men i Sweclockers test så är 3080/3090 betydligt bättre. Hur kan det skilja sig så mycket.
Var väl liknande fall när AMD recensionerna kom ut också?

Nvidia-korten är även starkare i Toms artikel om du kikar närmare på upplösningarna/detaljnivåerna där de inte CPU-flaskar stenhårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nvidia-korten är även starkare i Toms artikel om du kikar närmare på upplösningarna/detaljnivåerna där de inte CPU-flaskar stenhårt.

Var främst denna tabell jag såg https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/H2v36niENAnpzUD3VP3YXj.png
Men ja, det förklarar ju en del. Såg inte att det fanns fler. Vid högre grafikinställningar ligger 3080/3090 högst upp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Hej.
Finns det ingen multiplayer i Cyberphunk eller släpps det senare ? jag har ett 1070 grafikkort det är kanske inte värt och köpa spelet till det kortet ? kanske bättre och satsa på Watch dogs legion eller, det har väll multiplayer ?

Permalänk
Medlem

Saker och upgrades är dyr i detta spel jag har märkt
Jag börjar nu döda och plundrar ad infinatum á la Red Dead 2 och acceptera all sidemissions.
Verka går bättre nu

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nvidia måste ha viskat till CDPR "psst, kan ni få spelet att fungera skit på 1080 Ti så vi kan få dem jävlarna att uppgradera?"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Finns det ingen multiplayer i Cyberphunk eller släpps det senare ? jag har ett 1070 grafikkort det är kanske inte värt och köpa spelet till det kortet ? kanske bättre och satsa på Watch dogs legion eller, det har väll multiplayer ?

Om du är ute efter multiplayer så kan jag inte rekommendera varken Legion eller Cyberpunk. Båda är Singelplayer spel.
Däremot så har Legion vissa multiplayer komponenter men det är ju inte så att du spelar ihop med andra direkt.
Ett riktigt multiplayerläge kommer släppas till Cyberpunk men det dröjer nog minst 1 år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Man får ju inte diskutera piratande men detta var lite kul, tänker inte länka men cdpr har lagt en fråga på fitgirl-repacks.site

Edit: vet inte om det är fake.

Blev nyfiken och det står att det är ett skämt. Vill däremot inte vara en pirat här, DRM fria spel med lätt tillgänglighet ska belönas. 😁 (Sedan så verkar man uppenbarligen vilja ha patcharna asap.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Denna visar hur DLSS faktiskt ser ut på ett bra sätt (andra halvan av videon), quality läget kan som sagt se bättre ut i vissa aspekter än native vilket också demonstreras här

https://youtu.be/ShHQkuU9W2A

Som jag skrev tidigare, quality på DLSS fungerar bra i detta spel, så bra att jag ser väldigt liten anledning att inte köra med quality läget. Men som allt annat, smaken är som baken, låt dock bli att köra auto eller de lägre lägena.

Den va grym.

3060 Ti Graffekort här. Den tuggar 20-30 FPS när jag går i folkmängder eller kör bil i stora populationsområden.

Måste vara min CPU som storknar: i5-4670K CPU @ 3.40GHz – am I right? Dags för en upgrade I guess

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Skrivet av ronz:

Om du är ute efter multiplayer så kan jag inte rekommendera varken Legion eller Cyberpunk. Båda är Singelplayer spel.
Däremot så har Legion vissa multiplayer komponenter men det är ju inte så att du spelar ihop med andra direkt.
Ett riktigt multiplayerläge kommer släppas till Cyberpunk men det dröjer nog minst 1 år.

Okej, jag tyckte att multiplayer till tidigare watch dogs var ganska skoj, när man körde och jagade en krypterad fil med andra spelare, undra om det spelläget finns i Legion med.

Permalänk
Medlem

Låter som att det defeinitivt blir till att vänta tills man kan spela detta på max. En snabbis med bara main storyn, men sedan vänta tills bättre hårdvara har kommit och då spela igenom det på riktigt.

Skrivet av Krok777:

Den va grym.

3060 Ti Graffekort här. Den tuggar 20-30 FPS när jag går i folkmängder eller kör bil i stora populationsområden.

Måste vara min CPU som storknar: i5-4670K CPU @ 3.40GHz – am I right? Dags för en upgrade I guess

Helt klart dags för en uppgradering. Jag har en i5-10600k som ligger och väntar i kartongen. Väntar bara på moderkort och ram så jag kan uppgradera. Har för nuvarande en i7-4790k och den börjar sacka efter :=)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så blev det ett återköp. Inte alls nöjd med vad jag får ut för prestanda. Sitter på ett 1080TI idag...

Permalänk
Inaktiv

Spelar med 2080super och det räcker knappt till 1080p utan DLSS, trodde kortet skulle hänga med längre (även om detta inte är den typ av spel jag normalt spelar)

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Spelar med 2080super och det räcker knappt till 1080p utan DLSS, trodde kortet skulle hänga med längre (även om detta inte är den typ av spel jag normalt spelar)

Har oxå 2080s kör i 1440p allt på ultra RT av och DLSS på Quality funka hur bra som helst i 60fps
+ i7 8700K