Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

När jag vill ha öl och det är dom enda som erbjuds? Vad var det för smart fråga?

Är jag sugen på cola så avstår jag om det bara erbjuds ex Icas eller liknande eftersom jag tycker de smakar illa.
Samma sak gäller med öl om det är en sort jag vet smakar skit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är jag sugen på cola så avstår jag om det bara erbjuds ex Icas eller liknande eftersom jag tycker de smakar illa.
Samma sak gäller med öl om det är en sort jag vet smakar skit.

Ja, finns det bara Heineken är det stor risk att jag avstår...

Vad vill du ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, finns det bara Heineken är det stor risk att jag avstår...

Vad vill du ens?

Jag vill inget särskilt.
Tyckte bara det var lite kul att du kallade Heineken äcklig men samtidigt kunde dricka Carlsberg som du klassade som samma skit.
Ber om ursäkt för det. Uppenbarligen menar vi inte riktigt samma sak när vi kallar saker för skit eller äcklig. Jag dricker inte sånt jag smakat och tyckt smakade skit/äckligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag tycker Heineken är samma skit som Falcon, Pripps och Carlsberg
(Av dom fyra dricker jag nog helst Carlsberg om jag måste välja)

Heineken har en tämligen distinkt smak, så oavsett vad man tycker om den är den inte riktigt jämförbar med mer traditionell pilsner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vill inget särskilt.
Tyckte bara det var lite kul att du kallade Heineken äcklig men samtidigt kunde dricka Carlsberg som du klassade som samma skit.
Ber om ursäkt för det. Uppenbarligen menar vi inte riktigt samma sak när vi kallar saker för skit eller äcklig. Jag dricker inte sånt jag smakat och tyckt smakade skit/äckligt.

Ja, Heineken och Carlsberg är ungefär samma klass anser jag, ja. Heineken har en smak jag inte gillar så därför dricker jag hellre Carlsberg, som sagt, om jag måste välja.

Skrivet av DasIch:

Heineken har en tämligen distinkt smak, så oavsett vad man tycker om den är den inte riktigt jämförbar med mer traditionell pilsner.

Tycker den är väldigt jämförbar med andra pilsner/lager, även om den råkar ha en något distinkt smak för sin stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker den är väldigt jämförbar med andra pilsner/lager, även om den råkar ha en något distinkt smak för sin stil.

Grejen med Heineken är att den inte alls är typisk för sin stil. Heineken har så kallade felsmaker, vilket typiskt uppkommer när något gått lite snett i bryggningen. De menar själva att den är menad att smaka som den gör, och många gillar uppenbarligen smaken, men den är inte jämförbar med en traditionell pilsner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Grejen med Heineken är att den inte alls är typisk för sin stil. Heineken har så kallade felsmaker, vilket typiskt uppkommer när något gått lite snett i bryggningen. De menar själva att den är menad att smaka som den gör, och många gillar uppenbarligen smaken, men den är inte jämförbar med en traditionell pilsner.

Jag har druckit minst 75 olika lager (enligt untappd) och tycker inte att den smakar annat än lager och ganska typiskt för en lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har druckit minst 75 olika lager (enligt untappd) och tycker inte att den smakar annat än lager och ganska typiskt för en lager

+1. Jag har varit med på ett blindtest med 18 lager (där bl.a. Heineken ingick) och det var i princip omöjligt att skilja dem åt. För skojs skull ingick även en "positiv kontroll" i form av Arboga 10.2, och den var den enda som gick enkelt att identifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har druckit minst 75 olika lager (enligt untappd) och tycker inte att den smakar annat än lager och ganska typiskt för en lager

Ledsen men det säger faktiskt mer om din smak och referenser än om ölet. Det jag säger är tämligen välbelagt. Heineken dras med felsmaker såsom pappsmak.

Skrivet av oatp1b1:

+1. Jag har varit med på ett blindtest med 18 lager (där bl.a. Heineken ingick) och det var i princip omöjligt att skilja dem åt. För skojs skull ingick även en "positiv kontroll" i form av Arboga 10.2, och den var den enda som gick enkelt att identifiera.

Jag har också gjort blindtester samt dryftat dylika spörsmål med öldomare. Nu låter det som att ni testade utan några som helst referenser, vilket i så fall inte säger mer än att det är svårt att testa öl. Normalt sett testar man mot en referens och uppsatta kriterier för ölstilen, exempelvis pislner (vilket inte är synonymt med lager - pilsner är en lager men all lager är inte pilsner).
Heineken har tydlig smak av dimetylsulfid och oxidation, vilket smakar burkmajs och blöt papp. Det är smaker som inte ska finnas i en traditionell pilsner, och saknas även i Carlsberg och Falcon (Pripps har jag inte druckit på hundra år). Det här är alltså något som utmärker Heineken.

Ps. 77 lager på Untappd. Säkert det dubbla i verkligheten då jag druckit massor av lokalbryggd öl runt hela Tyskland och även olika hembrygder. Fast nu tror jag inte att det faktum att man druckit mycket öl nödvändigtvis gör en bättre på att känna olika smaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har också gjort blindtester samt dryftat dylika spörsmål med öldomare. Nu låter det som att ni testade utan några som helst referenser, vilket i så fall inte säger mer än att det är svårt att testa öl. Normalt sett testar man mot en referens och uppsatta kriterier för ölstilen, exempelvis pislner (vilket inte är synonymt med lager - pilsner är en lager men all lager är inte pilsner).

Jodå, skrev lite för kort bara. Man fick testa en blint och sedan pröva sig genom 18 varianter och identifiera vilken man fått. Svårt och kul. Det sköttes relativt vetenskapligt men kanske inte på det sättet som ett blint öltest brukar utföras (som du säger jmf mot kriterier för ölstilen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Heineken dras med felsmaker såsom pappsmak.

Haha, ok kul

I så fall gillar jag ibland öl med pappsmak, nu vet jag det. Menar inte att du har fel, mera att det var lite kul med pappsmak.

"Har ni en sådan där öl med pappsmak? Jag menar Heineken?"

En kall Heineken en varm sommardag, jag tycker absolut att det är gott, något måste vara åt h-vete med min smak.

Gillar i och för sig en kall Carlsberg ungefär lika mycket, deras unfiltered tex tycker jag smakar bra.

Att det sedan finns en hel massa öl, diverse olika apa, ipa, kellerbier, mörka belgiska, gud vet jag som jag föredrar över dessa är en annan sak, men jag gillar nog öl antar jag, det blir f-n i mig godare och godare ju äldre man blir.

Har bara svårt att köpa hur man kan tycka en kall Heineken smakar skit, då får man f-n i mig vara känslig... eller annars kanske man inte gillar papp?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jodå, skrev lite för kort bara. Man fick testa en blint och sedan pröva sig genom 18 varianter och identifiera vilken man fått. Svårt och kul. Det sköttes relativt vetenskapligt men kanske inte på det sättet som ett blint öltest brukar utföras (som du säger jmf mot kriterier för ölstilen).

18 öl i snarlik stil låter som att det blir väldigt lätt att förvirra sig själv. Blir ju väldigt mycket att hålla reda på.
Provningar jag kört har varit upplagt med kanske 5 öl per stil och sen en referens. Säg 5 pilsner, en lista med olika kriterier och en kort beskrivning av hur det "ska" smaka samt en referens. Lite lättare att hålla reda på saker då samt lättare att sätta fingret på skillnaderna. Sen kommer förstås ingen vara helt överens ändå.

Skrivet av makatech:

Haha, ok kul

I så fall gillar jag ibland öl med pappsmak, nu vet jag det. Menar inte att du har fel, mera att det var lite kul med pappsmak.

"Har ni en sådan där öl med pappsmak? Jag menar Heineken?"

En kall Heineken en varm sommardag, jag tycker absolut att det är gott, något måste vara åt h-vete med min smak.

Gillar i och för sig en kall Carlsberg ungefär lika mycket, deras unfiltered tex tycker jag smakar bra.

Att det sedan finns en hel massa öl, diverse olika apa, ipa, kellerbier, mörka belgiska, gud vet jag som jag föredrar över dessa är en annan sak, men jag gillar nog öl antar jag, det blir f-n i mig godare och godare ju äldre man blir.

Har bara svårt att köpa hur man kan tycka en kall Heineken smakar skit, då får man f-n i mig vara känslig... eller annars kanske man inte gillar papp?

Att det finns felsmaker behöver inte betyda att det är dåligt eller att man inte kan tycka det är gott. Jag tycka det är gott med en Heineken när jag är sugen på en ljus lager som har lite egen smak. Felsmaker kommer av vad som typiskt sett gått fel i bryggningsproccessen. Fel i temperatur, tid, oxidation, bakterier osv. Nu vet ju dock Heineken hur man brygger öl så det är ett medvetet val och med tanke på att rätt många tycker det är gott kan man inte direkt säga att det är dåligt.
Vad jag däremot menar är att det inte är en traditionell pilsner. Den är inte stiltypisk och utifrån det perspektivet skulle den aldrig vinna några tävlingar om bästa pilsnern. Vad man sen tycker är gott är helt upp till en själv. Det är ju inte för andras skull man dricker öl.

Permalänk
Medlem

Mycket snack och lite verkstad (faktiska dryckesuppdateringar) här nu. Huruvida Heineken är god eller inte kan tas separat tycker jag om det ska sväva ut såhär mycket, och om det är en lager eller inte är ju en icke-fråga, det står ju till och med Lager på etiketten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hembryggd Kölsch under en kaotisk första bryggdag med ny apparat

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Utös brännvin är rätt så gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Fasen vad kul, nu blir jag lite avis. Kanske är början på något stort det här för dig?

Vad har du köpt för maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fasen vad kul, nu blir jag lite avis. Kanske är början på något stort det här för dig?

Vad har du köpt för maskin?

En Brewtools B80 Pro. Har bryggt på egna hopplock i några år men tyckte det var dags att prova en allt-i-ett maskin. Mycket större än såhär så får man nog ta och öppna eget men det känns avlägset än.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

En liten stänkare innan maten.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Årets hemmagjorda glögg.
Den blev ljus med mycket röda vinbär i.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om vin, men denna var fin. (no pun intended)
Jag väljer oftast flaska efter etikett och eftersom wombats är typ coolaste djuret någonsin så var det ett klart val.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Blir en Norrlands så klart

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag och frugan tog en varsin Kungs öl. Mumms.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Lite plantation-rom med cola ihop med tjejen. Spelat lite monster hunter world, nu blandar vi en ny å kollar på Die hard 👍

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Kör en julkalender av öl. Riktigt bra. Dagens öl är helt ok.

Camden Bock Lager

Dold text
Permalänk
Medlem

Här blev det en Founders Underground Mountain som finns på systemet som tillfälligt sortiment just nu...
Rekommenderas!
Jag nämnde den för något år sen men nu går den att få tag på igen (se här: #18085907 )
Stark, men riktigt trevlig med en blandning av brown ale, barley wine och kaffe vibbar)

Skrivet av MinpinStudios:

Lite plantation-rom med cola ihop med tjejen. Spelat lite monster hunter world, nu blandar vi en ny å kollar på Die hard 👍

Om hon gör detta inte bara för att du vill, ta väl hand om henne

...

Behöver verkligen Plantation rom blandas? (Kanske jag som är för mycket single malt whisky människa... Där får man väl en örfil om man ens tänker whisky och cola eller liknande )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En 10-årig rom så här på kvällningen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om hon gör detta inte bara för att du vill, ta väl hand om henne

...

Behöver verkligen Plantation rom blandas? (Kanske jag som är för mycket single malt whisky människa... Där får man väl en örfil om man ens tänker whisky och cola eller liknande )

Nädå hon gör det av egen fri vilja 😀 Träffades när vi var 20 och börjar närma oss 40 nu så vi passar som handen i handsken haha

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Inaktiv

Idag blev det en vanlig Punk IPA på tapp