Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är lätt att klaga, speciellt när man pungat ut fullpris för spelet, men som sagt är det ganska komplext så man får räkna med vissa problem i början. Om ni vill ha ett buggfritt spel vid release så kommer komplexiteten istället ligga i nivå med Half-Life 1.

Om spelet når en någorlunda buggfri version någon gång så hade det kunnats gjorts till release med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Herregud vilken tågolycka till spel. Blir försök till återköp på steam ikväll och jag köper det nog aldrig igen.

Man undrar ju verkligen ibland hur spelföretagen testar spelen innan släpp? Cyberpunk 2077 känns ju i dagsläget som ett early access-spel efter 7(?) års utveckling. Har verkligen inget förtroende alls för cd projekt red längre.

Och till folk som fortfarande tror att felen beror på att man har en för klen dator, ni kan ju dra något gammalt över er.

Några av er borde kanske börja jobba som utvecklare så kanske ni förstår bättre vad problemet beror på.

Permalänk
Medlem

Varenda höst sitter jag här och myser när jag bara spelar gamla spel. Har inte alls något att göra med att jag har en backlog lång som ett ösregn, nejdå.

Hur är det, är Assassin's Creed OK att spela snart? Jag menar alltså inte Valhalla, utan Odyssey.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Några av er borde kanske börja jobba som utvecklare så kanske ni förstår bättre vad problemet beror på.

Det är inte mitt problem som betalande konsument att fixa utvecklarnas problem.

Är dom inte tillräckligt skickliga på sitt jobb får dom ju antingen kompetensutvecklas eller byta jobb.

Edit: Har över 1000h i Monster hunter world. Har inte stött på en bugg EN ENDA GÅNG. Cyberpunk är säkert mer komplicerat på många sätt men klarar man inte av att göra det så bör man ju låta bli, eller släppa det i early access som detta borde ha gjort.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Det känns ju onekligen som att CDPR bet av mer än de kunde tugga.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Det är inte mitt problem som betalande konsument att fixa utvecklarnas problem.

Är dom inte tillräckligt skickliga på sitt jobb får dom ju antingen kompetensutvecklas eller byta jobb.

Det är ju knappast utvecklarnas kompentens som sviktar utan snarare någon ekonomichef som tycker att tid är pengar. Det du ser resultatet av är "quickfixes" som utvecklarna inte har fått tid över att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Herregud vilken tågolycka till spel. Blir försök till återköp på steam ikväll och jag köper det nog aldrig igen.

Man undrar ju verkligen ibland hur spelföretagen testar spelen innan släpp? Cyberpunk 2077 känns ju i dagsläget som ett early access-spel efter 7(?) års utveckling. Har verkligen inget förtroende alls för cd projekt red längre.

Och till folk som fortfarande tror att felen beror på att man har en för klen dator, ni kan ju dra något gammalt över er.

Just detta felet är ju någonting som kommer patchas inom en vecka troligen, så ser inte riktigt hur detta är skälet till att avskaffa spelet? Många av de större problemen som finns på PC sidan är saker som jag hade varit förvånad om det inte patchas innan årets slut. Inget av det som uppmärksammats på PC som jag har sett är saker som inte går att lösa relativt snabbt, med möjligt undantag på att det stödjer inte CPU'er utan SSE 4 beroende på hur deras kod är skriven. Ärligt talat så är dessa problemen mindre än vad många andra titlar har, bara mycket större pressfokus och hype.

Själv så kommer jag skaffa det under mellandagarna i hopp om att det värsta har patchats vid det laget och det är då jag faktiskt har tid. Var planen sedan innan release.

Missade ett inte
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av MinpinStudios:

Det är inte mitt problem som betalande konsument att fixa utvecklarnas problem.

Är dom inte tillräckligt skickliga på sitt jobb får dom ju antingen kompetensutvecklas eller byta jobb.

Edit: Har över 1000h i Monster hunter world. Har inte stött på en bugg EN ENDA GÅNG. Cyberpunk är säkert mer komplicerat på många sätt men klarar man inte av att göra det så bör man ju låta bli, eller släppa det i early access som detta borde ha gjort.

MHW släpptes 26:e Januari på konsolerna och 9:e Augusti på Steam, och många uppdateringar släpptes däremellan så knappast en rättvis jämförelse.

Inget gigantiskt och öppet spel har någonsin varit fritt från buggar en vecka efter release. Att antyda att utvecklarnas kompetens har med det att göra är ju bara skrattretande. Det handlar bara om en ledning som vill släppa innan jul till vilket pris som helst, that's it.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Det är ju knappast utvecklarnas kompentens som sviktar utan snarare någon ekonomichef som tycker att tid är pengar. Det du ser resultatet av är "quickfixes" som utvecklarna inte har fått tid över att laga.

Så är det säkert men återigen är det inte mitt problem som spelare att lösa deras skit. Det är ju något utvecklarna får ta upp med sina chefer snarare än att jag ska behöva lägga tid på att fulfixa spelet själv.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Nja skulle jag säga.
Gameplay är det inget fel på, är ett relativt välgjort spel.

Men de skulle behövt lite mer tid för att räta ut de tekniska bitarna.
Lite småbuggar kan jag leva med, det har sin charm.

Har däremot problem med att prestandan är riktigt inconsistent.
Kan gå från att sväva runt 100fps till drops ned mot 30 sträcket för att sedan pendla mellan 40-60fps tills jag startar om spelet och får 100fps ett tag till.

Förväntade mig mer ur ett 3080 på medium/high inställningar utan ray tracing och DLSS igång.
Men trots medium/high ser det väldigt fint ut.

Exakt det här upplever jag med 2080ti/9900k också.
Initialt riktigt fin fps och sen degraderar prestandan över tid.

Om den initiala prestandan hållit i sig hade jag varit rätt nöjd faktiskt, men det här är lite störande.
Får hoppas att det patchas snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

MHW släpptes 26:e Januari på konsolerna och 9:e Augusti på Steam, och många uppdateringar släpptes däremellan så knappast en rättvis jämförelse.

Inget gigantiskt och öppet spel har någonsin varit fritt från buggar en vecka efter release. Att antyda att utvecklarnas kompetens har med det att göra är ju bara skrattretande. Det handlar bara om en ledning som vill släppa innan jul till vilket pris som helst, that's it.

Jag körde spelet på ps4 så...

Du får jättegärna försvara dom och tycka att det är helt ok att släppa ofärdiga spel men jag tycker iaf att när man köper ett spel ska man kunna spela det.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag körde spelet på ps4 så...

Du får jättegärna försvara dom och tycka att det är helt ok att släppa ofärdiga spel men jag tycker iaf att när man köper ett spel ska man kunna spela det.

Det funkar hur bra som helst... för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Det funkar hur bra som helst... för mig!

Kanon 👍

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Funkar fint för mig, på PC.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Det är inte mitt problem som betalande konsument att fixa utvecklarnas problem.

Är dom inte tillräckligt skickliga på sitt jobb får dom ju antingen kompetensutvecklas eller byta jobb.

Nej det är det inte, men jag antar att du inhandlat spelet för att du trodde du skulle gilla det (baserat på vad du sett)? Skulle det vara buggfritt så skulle det inte på långa vägar vara som det är idag, och många skulle förmodligen inte bry sig om det. Eller så skulle de släppa spelet om 6-12 månader.

Jag är gissar på att kvaliten inte har med skickligheten att göra, utan att någon högre upp satte för höga mål och en deadline som inte matchade arbetet (förmodligen inte utvecklarna/programmerarna).

Kanske bör de ha väntat ett tag till, svårt att säga att de skulle ha hittat vissa buggar då de inte sitter med all hårdvara i hela världen, eller kan spela på varje sätt i ett open world spel. Spelet är ändå körbart och fungerar rätt hyfsat på olika konfigurationer.

Jag är själv programmerare, men lirar också spel. Jag förstår vad de åstadkommit och jag vet vilka problem som kan dyka upp, också att det inte är upp till kodarna själva vad gäller deadlines samt mål.

Jag får inte alltid perfekta burgare från Max, sällan hela paket med PostNord, så problem finns det överallt. Detsamma gälelr nya bilar med alla diverse system. Nog blir jag lite sur om det är ett spel jag gärna vill lira som råkar ut för sådant, men det är inte hela världen.

Många idag, inkl jag själv, förbeställer. Innan alla lackar ur och kallar alla för okompetenta, vänta på reviews och gillar ni inte vad ni ser så avvakta. Jag tor def att mestadelen av CD P personal har gjort absolut allt det kunnat fram till release.

Permalänk

Gött för de med AMD, vi behöver allt vi kan komma över för att få bra prestanda i detta spel.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Fungerar väldigt bra på Stadia faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nej det är det inte, men jag antar att du inhandlat spelet för att du trodde du skulle gilla det (baserat på vad du sett)? Skulle det vara buggfritt så skulle det inte på långa vägar vara som det är idag, och många skulle förmodligen inte bry sig om det. Eller så skulle de släppa spelet om 6-12 månader.

Jag är gissar på att kvaliten inte har med skickligheten att göra, utan att någon högre upp satte för höga mål och en deadline som inte matchade arbetet (förmodligen inte utvecklarna/programmerarna).

Kanske bör de ha väntat ett tag till, svårt att säga att de skulle ha hittat vissa buggar då de inte sitter med all hårdvara i hela världen, eller kan spela på varje sätt i ett open world spel. Spelet är ändå körbart och fungerar rätt hyfsat på olika konfigurationer.

Jag är själv programmerare, men lirar också spel. Jag förstår vad de åstadkommit och jag vet vilka problem som kan dyka upp, också att det inte är upp till kodarna själva vad gäller deadlines samt mål.

Jag får inte alltid perfekta burgare från Max, sällan hela paket med PostNord, så problem finns det överallt. Detsamma gälelr nya bilar med alla diverse system. Nog blir jag lite sur om det är ett spel jag gärna vill lira som råkar ut för sådant, men det är inte hela världen.

Många idag, inkl jag själv, förbeställer. Innan alla lackar ur och kallar alla för okompetenta, vänta på reviews och gillar ni inte vad ni ser så avvakta. Jag tor def att mestadelen av CD P personal har gjort absolut allt det kunnat fram till release.

Naturligtvis har du rätt i mkt av det du skriver men faktum kvarstår att dom har släppt ett spel i icke spelbart skick, något jag finner oacceptabelt.

Får man en burgare från Max som smakar skit och ett trasigt paket på posten så beror det ju på att någon har gjort fel, precis som i fallet med Cyberpunk.

Som ni skriver beror det säkert på ”cheferna” som vill få ut det men det är återigen inte mitt problem. 7år utveckling och under 20fps till konsol kan ju inte helt och hållet vara ekonomichefens fel heller?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Vill bara göra ett par klargöranden efter att ha läst på lite.

Det är inte gammal bulldozer-kod som sabbar prestandan. Det är oförändrad kod som gör det. Men det är ju fortfarande rekommendationer som AMD ger idag. Här för bara ett halvår sedan.

Sidan som de länkar till berättar dock en lite annorlunda historia. Där säger de att de flesta multitrådade spel skalar väl med Ryzen , men att det finns enstaka fall där spel presterar sämre utan det. Där gör de klart att de varit försiktiga och lagt in exempelkoden, (kanske för att de som inte har någon aning om hur man hanterar trådar inte ska sabba något?), och rekommenderar starkt att man kollar vilket alternativ som fungerar bäst. Och i det här fallet så verkar CD Projekt Red inte ha gjort det, kanske något AMD skulle förvänta av en så stor utvecklare som dem?

Hittade ett par inlägg från en utvecklare på Riftbreaker. Där säger han att det oftast finns en AMD-ingenjör som hjälper till att avgöra vad som är bäst att använda. Små företag har inte tiden som krävs för att avgöra vad som är bäst, och således litar de på att AMD vet bäst helt enkelt. Från denna synpunkt så är det väl någonting AMD borde hittat och således deras fel.

Den viktigaste frågan är väl inte vem som har mest fel, utan hur t.ex AMD eller CD Projekt Red kan se till att det inte sker igen i framtiden. T.ex kan AMD förbättra kommunikationen, ändra koden och testning? Kan CD Projekt Red förbättra testning och hitta dessa saker? Jag skulle gissa att svaret på samtliga är "ja".

Som tur är så verkar ju fixen rätt så enkel från CD Projekt Reds sida, så ser det inte som någon katastrof direkt. De andra buggarna är nog mycket svårare att fixa.

Permalänk
Medlem

skönt att man valde att vänta tills de släpper RT för AMD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Eftersom det är AMD som drabbas så måste detta helt uppenbart vara Nvidia fulspel som vanligt

Nej i detta fall är det Intels fulspel, det gäller deras CPUr.
Såg du senaste AMD hade gjort? de skickade ett brev i falskt namn till HU, där de låtsades vara Nvidia.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30969-uppdaterad-nvidia-ber...
Alla som känner Nvidia, vet att de inte nedlåter sig till sådan simpel utpressning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Naturligtvis har du rätt i mkt av det du skriver men faktum kvarstår att dom har släppt ett spel i icke spelbart skick, något jag finner oacceptabelt.

Får man en burgare från Max som smakar skit och ett trasigt paket på posten så beror det ju på att någon har gjort fel, precis som i fallet med Cyberpunk.

Som ni skriver beror det säkert på ”cheferna” som vill få ut det men det är återigen inte mitt problem. 7år utveckling och under 20fps till konsol kan ju inte helt och hållet vara ekonomichefens fel heller?

Jag antar att du inhandlat spelet (och möjligen också returnerat det) om du skriver här?

Det är till 100% ditt val att införskaffa spelet från första början, dock. Trisst om du haft så pass stora problem att du känner att du inte kan lira spelet! På min burk fungerar det bra på högsta inställningarna i 4K, även fast jag sitter på AMD processor. Så jag är ändå glad att spelet är ute. Möjligen stöter jag på mer problem längre in i spelet, det återstår att se.

Edit: Gamla konsollerna är ju inte lika kul, där kanske de borde ha sätt till att det flöt på hyfsat. Prestanda kan man optimera i evigheter, så nog är det tidsbrist som gäller där också. Möjligen hade det varit bättre att släppa spelet senare för de påverkade konsollerna, eller kanske skippa de gamla åbäkena helt.

Permalänk
Medlem

Man har visslar några gånger på Roach och blivit härdad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag antar att du inhandlat spelet (och möjligen också returnerat det) om du skriver här?

Det är till 100% ditt val att införskaffa spelet från första början, dock. Trisst om du haft så pass stora problem att du känner att du inte kan lira spelet! På min burk fungerar det bra på högsta inställningarna i 4K, även fast jag sitter på AMD processor. Så jag är ändå glad att spelet är ute. Möjligen stöter jag på mer problem längre in i spelet, det återstår att se.

Hur många FPS? Du kör utan DLSS?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag antar att du inhandlat spelet (och möjligen också returnerat det) om du skriver här?

Det är till 100% ditt val att införskaffa spelet från första början, dock. Trisst om du haft så pass stora problem att du känner att du inte kan lira spelet! På min burk fungerar det bra på högsta inställningarna i 4K, även fast jag sitter på AMD processor. Så jag är ändå glad att spelet är ute. Möjligen stöter jag på mer problem längre in i spelet, det återstår att se.

Jo men hade jag fått veta innan att spelet inte fungerade hade jag ju inte köpt det.

Kul för er som spelet fungerar för! Trist dock att ni inte förstår att vi som upplever buggarna är missnöjda.
Jag når inte 60fps på 1440p/high/dlss quality rt on eller off gör ingen skillnad.

Jag har
3700x
16gb ram
3090

Ni andra kanske kör med 3090sli, 64gb ram och dubbla threadripper allt kylt med flytande kväve, vad vet jag.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Kanske blir som med TW3 för mig. Väntar typ ett år och köper det sedan till halva priset.

Är nog lika bra det, mitt R9 390X kommer nog inte gå så smidigt i alla fall i 2077.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nja, den där configen gör ingenting.
Provade utöver ändringarna i tråden även att ta bort hela den helt. Ingen skillnad. Dock har jag inte problem med prestandan.

Det går även att bekräfta genom att kolla OSD, vram överstiger 3GB med råge.

Hex hacket däremot det är legit.

Från reddit tråden
"Hello, i just wanted to say that i thought it didn't work for me and then out of curiosity I launched Cyberpunk2077 "as an administrator" and... it worked. It is much better now, thanks for this solution, you are great."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinpinStudios:

Jo men hade jag fått veta innan att spelet inte fungerade hade jag ju inte köpt det.

Kul för er som spelet fungerar för! Trist dock att ni inte förstår att vi som upplever buggarna är missnöjda.
Jag når inte 60fps på 1440p/high/dlss quality rt on eller off gör ingen skillnad.

Jag har
3700x
16gb ram
3090

Ni andra kanske kör med 3090sli, 64gb ram och dubbla threadripper allt kylt med flytande kväve, vad vet jag.

Skriver han som har ett 3090, 64 GB kostar 3000 kr, vad kostar ett 3090?
Ditt grafikkort har mer grafikminne, än din dator har arbetsminne.

Men ja! de bör optimera spelet, det skall inte du behöva göra och dessa optimeringar kommer nog snart via patchar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skriver han som har ett 3090, 64 GB kostar 3000 kr, vad kostar ett 3090?

Och vad vill du ha sagt med det? Många på nätet skriver att dom kör 4k med allt på högsta, då undrar jag vad dom sitter på för utrustning egentligen...

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Tråkigt amd började komma ikapp även på spelsidan mer använder amd än nånsin. Hoppas dom fixar det snart.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.