Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Enligt mig som kollar på typ de flesta om inte alla större techtubers dagligen för att säkerställa att de inte har något fuffens för sig först och främst så måste jag tyvärr meddela dig att enligt mig så är Recensenterna som du kallar dem PR avdelningar för Företagen idag.

Det går inte en enda video/review då jag undrar, varför gjorde hu/gn/(valfri etablerad techtuber) så här? Varför testade de detta spelet istället för det här som är aktuellt, eller trots sin ålder fortfarande ett av de största spelet idag trots ålder. Varför testar de med ett gammalt spel som ingen spelar längre(hitman 2), varför tar de bort vissa konfigurationer efter ett tag i sina grafer men behåller andra? Varför använder de sig utav msrp prisbilden när det uppenbarligen inte stämmer? Eller, varför använder de grafikkort i viss msrp prisbild när det gick att få tag på högre presterande grafikkort ur den äldre generationen?

Enligt mig som dagligen kollar på techtubers så är det bara de små kanaler som visar mer verklighetsbaserad bild av vår hobby och inte GN/HU/jay/linus då de nu helt enkelt är PR byråer för företagen.

Oftast använder recencenter sig av samma spel under en längre tid för att det ska kunna gå att jämföra tillbaka och att de inte ska behöva köra om hela testsviten varje gång ett nytt spel kommer. Hade du jobbat med detta så hade du förstått att det vore orimligt. Vissa spel är också tacksamma att köra benchmarks på, de har ett benchmark som producerar jämnt resultat och speglar spelprestanda. Att hålla på att spela en runda för att få ut snitt-FPS är otroligt omständligt, och kräver oftast flera rundor för att kunna få ut ett genomsnittligt resultat.

Anledningen till att informationen förenklas i vissa recensioner är t.ex. när man har etablerat en skillnad mellan kort som är stabil, så behöver man inte visa femtioelva grafer till. Också som nu i höst när det testas grafikkort varje vecka så är det onödigt att presentera samma information i varenda video.

När det gäller MSRP så är detta det enda de kan gå på för att kunna presentera ett resultat. Utan priset går det ju inte att veta om kortet är ett vettigt köp, och det är ju det hela recensionen är till för, att få reda på om jag ska köpa kortet eller inte. När det sedan kommer till att det finns äldre grafikkort som ger bättre pris/prestanda så är ju detta inget de kan lägga något värde i då tillgång och pris varierar mycket beroende på var man befinner sig i världen.

Om du följer många Techtubers så hade du nog märkt att alla dina frågor besvaras av dem med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Och där är det igen, att HUB skulle vara AMD fanboys, jag är inte övertygad, möjligen är dom lite väl förtjusta i MSI men gällande AMD vs intel eller AMD vs nvidia har jag ännu ej sett något övertygande argument för att dom är "AMD fanboys".

De är inte förjusta i MSI, om du kollar deras moderkortsrecensioner så är de inte nådiga angående de modeller med kass VRM som MSI slängt ur sig den senaste tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Ja, för nVidia handlar det om att få alla att tro att RT och DLSS är något man måste ha, för de leder ju till att man måste köpa ett kort från dem. Hade det varit någon annan funktion som AMD inte haft så hade allt handlat om den. nVidia har ju kunnat leva på sitt prestandaövertag länge, men nu är ju AMD ikapp och då måsta man särskilja sig på något annat sätt.

Fast det där håller inte riktigt eftersom Nvidia sannolikt började utvecklingen av sin RT och DLSS långt innan AMD var ikapp om nu dom inte förutsåg att AMD skulle ta in försprånget det vill säga. Sen så kommer AMD med sina motsvarigheter så teknikerna är högst troligen här för att stanna, mig veterligen så har ingen teknik någonsin försvunnit men jag kan ha fel.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

@marquzz kan du använda citera flera så är du snäll..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

HU har nu släppt sin egen video De de beskriver händelsen inklusive det ursäktande mailet från Nvidia.

Något kortfattat, men Linus hypotes om att det första mailet lät mer emotionellt än rationellt tycks stämma(om man ska tro mailet).

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Håller med, slutade kolla på Linus för länge sedan.

Du måste också skilja på personen och kanalen. I detta klipp så är det personen Linus Sebastian som pratar och han är smart och formulerar sig mycket bra. Kanalen däremot har ju ett tydligt fokus och metod att nå vald målgrupp och den kan man ju säga vad man vill om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jo det håller jag med om men att inte rapportera alls vore lika fel. Sen så känns det som om att fokus borde ligga på kvalitét inte kvantitet när det gäller RT. Det är inte hur många spel som stödjer RT som egentligen är intressant utan att de spel som bäst passar för tekniken (och där den kan användas på ett så bra sätt som möjligt) lyfts fram. Men Nvidia är som någon som målat med svart och vit penna hela livet och plötsligt får en grön penna, dom vill använda den precis överallt oavsett hur det ser ut.

Saken är ju den att HUB har lagt mycket tid och gjort ganska omfattande genomgång av RT och DLSS, så det som nVidia skriver (skrev) stämmer ju inte. De hade ju i princip åsikter om att HUB inte tycker om det och inte tycker det är så relevant (än) för köp av kort idag, då pris och ren rasteringsprestanda är viktigare för de allra flesta konsumenter. Vilket nog de flesta nog kan hålla med om, om man ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@marquzz kan du använda citera flera så är du snäll..

Haha, jag borde nog gjort det, hade inte räknat med att jag skulle svara på så många

Permalänk
Medlem

Brukar titta på wan show med linus, tycker han verkar rätt vettig där iallafall

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får problem för att jag gick in på HU's nya klipp som lades upp vid kl 12:00 idag?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://i.imgur.com/5ar5c64.png
Är det bara jag som får problem för att jag gick in på HU's nya klipp som lades upp vid kl 12:00 idag?

Youtube funkar bajs för mig just nu på appen.

Permalänk
Medlem

En bättre reklam för deras kanal kan man knappast få...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Youtube funkar bajs för mig just nu på appen.

Inte bara YouTube heller.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618839-google-nere

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Skönt att jag valt bort alla tjänster från Google, förutom Youtube.

Permalänk
Medlem

Visste att de skulle be om ursäkt när Linus tog upp detta då var det kokta fläsket stekt för Nvidia och de behövde backa från detta.

Dessa fasoner påminner lite om det de försökte göra med sitt Nvidia partner Program för att manövrera ut AMD. Nvidia med Jensen i spetsen kan vara evil så är det bara...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lincoln:

RTX och 5G är helt olika djur, så liknelsen funkar inte.

5G är inte bara en funktion, det är också en standard, och om din telefon stödjer 5G, kan du köra den i 5G-näten så länge de och/eller telefonen håller.

RTX är inte en standard. Olika RTX-kort är olika snabba, och att ett kort har 'RTX' är ingen garanti för att det kan ens kan ha RTX påslaget i spelen som byggs om några år. Trots att dessa spel använder sig av RTX. Testa själv med ett RTX 2060 i Cyberpunk 2077.

Vad gäller om det är en flopp eller inte, så tror jag absolut inte det är en flopp. Däremot skulle jag nog bedöma det som hyfsat kortsiktigt att köpa ett kort nu, och motivera köpet med att kortet har en viss RTX-prestanda. Kortet kommer vara så fruktansvärt otillräckligt när nästa våg spel kommer.

Tycker det är en bra jämförs, men ta RTX som helhet visst det är tungt driven men det kommer blir bättre längre fram.
5G kommer inte att funka bra i början heller och kommer med ta fler år innan den funkar bra, då har man byte ut sin mobil några gånger samma sak med GPU.

Sen så kommer 5G gradvis att förbättras för vare ny gen av ARM CPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hjälpsam

Budskapet har redan gått fram.
- Gör som vi säger! annars...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Budskapet har redan gått fram.
- Gör som vi säger! annars...

Exakt. Vad än recensenter säger, så har ju budskapet från nVidia redan kommit ut. Förtroende tar år att bygga upp, men endast sekunder att rasera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Du har fått en länk till ett snitt över 17 olika recensenter där det tydligt kommer fram att 3080 vinner över 6800xt i 1080p så att HUB får en vinst mot 3090 med ett 6800xt är bara konstigt, som sagt HUB gör precis hur de vill men kommer bortse från deras resultat då det avviker så mycket som det gör.

Att 3080 skalar dåligt på lägre upplösningar är inte sant, det är AMDs infinity cache som inte orkar med i 4k så snarare är det AMDs kort som skalar "otroligt dåligt" över 1440p.

Sen gäller detta fler saker än att HUB handplockar titlar där AMDs gpuer drar fördel, se tidigare svar.

HUB smyger med sin icke-neutrala attityd, inte lätt att se kanske men det märks.

Problemet är att om du ska gå i polemik så måste du hänvisa till rätt uppgifter, den artikeln med 17 recensenter avser 4K prestanda, jag kanske är blind men jag ser ingen referens till 1080p.

Men hursomhelst ska du nog granska HUBs senaste sammanfattning om detta drama så framgår det nog rätt tydligt att dom inte förfördelat AMD genom åren.

Även om jag överlag föredragit nvidia GPUer under de senaste 10 åren så är jag väldigt glad att prestandaskillnaden mellan AMDs och nvidias alternativ är så liten att denna diskussion ens är möjlig.
Konkurrens behövs och idag skulle jag nog inte tveka att köpa en AMD GPU, om jag hittade en till ett rimligt pris.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Undrar om det är någon PR snubbe på Nvidia som precis har blivit arbetslös.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, köp inte någonting som recensenter hyllar, lite inte på någon som helst jämförelse från någon som helst media.

Nvidia dödade precis sin största kanal för reklam, mitt nyårslöfte blir att inte titta på några siffror som kommer från någon form av media.

Lev väl alla och ta hand om er.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Mindre rensning*

Var trevliga mot varandra om ni skall argumentera

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Problemet är att om du ska gå i polemik så måste du hänvisa till rätt uppgifter, den artikeln med 17 recensenter avser 4K prestanda, jag kanske är blind men jag ser ingen referens till 1080p.

Men hursomhelst ska du nog granska HUBs senaste sammanfattning om detta drama så framgår det nog rätt tydligt att dom inte förfördelat AMD genom åren.

Även om jag överlag föredragit nvidia GPUer under de senaste 10 åren så är jag väldigt glad att prestandaskillnaden mellan AMDs och nvidias alternativ är så liten att denna diskussion ens är möjlig.
Konkurrens behövs och idag skulle jag nog inte tveka att köpa en AMD GPU, om jag hittade en till ett rimligt pris.

Allt finns på 3Dcenter. Här är en väldigt lättläst sammanfattning.

https://mobile.twitter.com/3DCenter_org/status/13326328289499...

Vad bra att HUB själva säger att de inte är partiska🤣

https://youtu.be/aY76yGkYSpY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Oftast använder recencenter sig av samma spel under en längre tid för att det ska kunna gå att jämföra tillbaka och att de inte ska behöva köra om hela testsviten varje gång ett nytt spel kommer. Hade du jobbat med detta så hade du förstått att det vore orimligt. Vissa spel är också tacksamma att köra benchmarks på, de har ett benchmark som producerar jämnt resultat och speglar spelprestanda. Att hålla på att spela en runda för att få ut snitt-FPS är otroligt omständligt, och kräver oftast flera rundor för att kunna få ut ett genomsnittligt resultat.

Anledningen till att informationen förenklas i vissa recensioner är t.ex. när man har etablerat en skillnad mellan kort som är stabil, så behöver man inte visa femtioelva grafer till. Också som nu i höst när det testas grafikkort varje vecka så är det onödigt att presentera samma information i varenda video.

När det gäller MSRP så är detta det enda de kan gå på för att kunna presentera ett resultat. Utan priset går det ju inte att veta om kortet är ett vettigt köp, och det är ju det hela recensionen är till för, att få reda på om jag ska köpa kortet eller inte. När det sedan kommer till att det finns äldre grafikkort som ger bättre pris/prestanda så är ju detta inget de kan lägga något värde i då tillgång och pris varierar mycket beroende på var man befinner sig i världen.

Om du följer många Techtubers så hade du nog märkt att alla dina frågor besvaras av dem med jämna mellanrum.

jag får ju alla dessa frågor när jag kollar på dem för de vänder på kappan efter vinden, video efter video. Jag behöver inte heller nån försöka förklara saker för mig när jag har varit med ett bra tag i den här hobbyn och ser klart och tydligt att dessa "independent reviewers" är sällen till någon nytta än just underhållning eller introduktion till hw för avg joes...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Budskapet har redan gått fram.
- Gör som vi säger! annars...

Med stort "skuta foten" potential.
Vem litar på att en nyhet från nvidia faktiskt är bra efter detta?
Är dom(recensenterna) tvingade eller är det faktiskt roligt/kul/användbart?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Allt finns på 3Dcenter. Här är en väldigt lättläst sammanfattning.

https://mobile.twitter.com/3DCenter_org/status/13326328289499...

Vad bra att HUB själva säger att de inte är partiska🤣

https://youtu.be/aY76yGkYSpY

1.) 3% skillnad på 1080, det är så lite att minsta inställning eller drivrutin kan ändra på saker.

2.) JA att HUB säger det själva då allt de säger går att verifiera genom att titta på deras historik.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag får ju alla dessa frågor när jag kollar på dem för de vänder på kappan efter vinden, video efter video. Jag behöver inte heller nån försöker förklara saker för mig när jag har varit med ett bra tag i den här hobbyn och ser klart och tydligt att dessa "independent reviewers" är sällen till någon nytta än just underhållning eller introduktion till hw för avg joes...

Du inkluderar t.ex. Sweclockers till dessa då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Folk säger hela tiden att de inte är fanboys sen hittar de på skäl att tycka att Nvidia har rätt.

Nvidia känner flåset i nacken...

Jag är AMD fanboy själv men har inte köpt något nytt kort sedan Hedenhös, sitter på ett bättre begagnat 290 i väntan på mitt 6800 som kommer i veckan. Roligt nog beror det på ett Nvidia kort som hette GeForce 6800xt 😂 jävla ångpanna till kort, värmde hela lägenheten med det...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Folk säger hela tiden att de inte är fanboys sen hittar de på skäl att tycka att Nvidia har rätt.

Nvidia känner flåset i nacken...

Jag är AMD fanboy själv men har inte köpt något nytt kort sedan Hedenhös, sitter på ett bättre begagnat 290 i väntan på mitt 6800 som kommer i veckan. Roligt nog beror det på ett Nvidia kort som hette GeForce 6800xt 😂 jävla ångpanna till kort, värmde hela lägenheten med det...

Att vara fanboy av ett företag som är ute efter dina pengar är idiotiskt.. men sen håller jag med på ett annat sätt.. köper hellre amd pga de beter sig bra mycket bättre mot konsumenter o konkurrenter...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Att vara fanboy av ett företag som är ute efter dina pengar är idiotiskt.. men sen håller jag med på ett annat sätt.. köper hellre amd pga de beter sig bra mycket bättre mot konsumenter o konkurrenter...

Jag har aldrig heller förstått det där med fanboys, eller jo kanske om det är fjortisar som väljer fotbollslag tills de växer upp, men oftast är det rätt många vuxna som håller på sådär till och med när det gäller teknikprylar som enbart ska handla om bra produkt till förmånligt pris osv.

Sen det där med att hellre köpa AMD för att man är sur på Nvidia eller så, jag menar hmm mjo ok, Men är AMD verkligen bättre själva. Det är bara två företag som gör allt för pengar utan skrupler i slutändan. Det finns bara två konkurrenter här.. fast finns det verkligen nån konkurrens, på riktigt? Jag fick just reda på att Nvidia's CEO är släkt med AMD's CEO. Han är tydligen hennes farbror. Eh..