3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

https://www.inet.se/produkt/x145920/msi-geforce-rtx-3090-24gb... - från 3 års till 1 års garanti för att man inte orkar vänta 3 veckor? Är det verkligen smart tänkt för nått som kostar 18 lax? Det blir som att du "hyr" kortet för 1500 SEK per månad om vi antar att du har otur och det pajjar om drygt ett år... 527 SEK per månad om du kör med 3 års garanti...

Vänta, va? Det måste bara ha blivit något skrivfel. Det måste ju fortfarande vara lika lång tillverkargaranti som gäller. Dvs 3 år om det är så på kortet vanligtvis.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

https://www.inet.se/produkt/x145920/msi-geforce-rtx-3090-24gb... - från 3 års till 1 års garanti för att man inte orkar vänta 3 veckor? Är det verkligen smart tänkt för nått som kostar 18 lax? Det blir som att du "hyr" kortet för 1500 SEK per månad om vi antar att du har otur och det pajjar om drygt ett år... 527 SEK per månad om du kör med 3 års garanti...

Skrivet av Karate Taco:

Vänta, va? Det måste bara ha blivit något skrivfel. Det måste ju fortfarande vara lika lång tillverkargaranti som gäller. Dvs 3 år om det är så på kortet vanligtvis.

Behöver har svar på detta också!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

https://www.inet.se/produkt/x145920/msi-geforce-rtx-3090-24gb... - från 3 års till 1 års garanti för att man inte orkar vänta 3 veckor? Är det verkligen smart tänkt för nått som kostar 18 lax? Det blir som att du "hyr" kortet för 1500 SEK per månad om vi antar att du har otur och det pajjar om drygt ett år... 527 SEK per månad om du kör med 3 års garanti...

Jag ska hålla käft: jag köpte kortet direktbetalning. Nu bråkar jag med storebror på fejjan om huruvida jag fick det eller ej för det står "Utgått" men jag påstår att pengar drogs och någon annan kanske fick det? Och jag måste tjata om återbetalning? Han säger att det är inte 1837 (håller med) utan det sköts digitalt och bör fungera i detta fall då det inte är som vid lanseringen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segafreakone:

Behöver har svar på detta också!

Om INET sköter tillverkningsgarantibiten så framgår det ju på fyndhörnan att de endast ger 1 års garanti och det är vad som gäller då? Så tillvida inte det finns någon registreringsbevis man kan göra på nätet hos vissa tillverkare?

https://www.inet.se/fyndhornan
=
"I Fyndhörnan hamnar produkter som av någon anledning inte passar vårt ordinarie sortiment, det handlar ofta om reparerade produkter, återköp, skadat emballage, ej kompletta varor och liknande.

Är det något som saknas, några uppenbara defekter eller liknande så står detta på respektive produkt. Vi lägger ibland med bilder som visar produktens verkliga skick om detta behövs.

Varor i Fyndhörnan går endast att köpa via hemsidan för hemleverans. Vi lämnar ett års garanti på alla varor som köps från Fyndhörnan."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av AplAy:

Om INET sköter tillverkningsgarantibiten så framgår det ju på fyndhörnan att de endast ger 1 års garanti och det är vad som gäller då? Så tillvida inte det finns någon registreringsbevis man kan göra på nätet hos vissa tillverkare?

https://www.inet.se/fyndhornan
=
"I Fyndhörnan hamnar produkter som av någon anledning inte passar vårt ordinarie sortiment, det handlar ofta om reparerade produkter, återköp, skadat emballage, ej kompletta varor och liknande.

Är det något som saknas, några uppenbara defekter eller liknande så står detta på respektive produkt. Vi lägger ibland med bilder som visar produktens verkliga skick om detta behövs.

Varor i Fyndhörnan går endast att köpa via hemsidan för hemleverans. Vi lämnar ett års garanti på alla varor som köps från Fyndhörnan."

Känns ju snarare som att det kan vara en lagad GPU som garantin gått ut på kanske, då lämnar inet 1 års garanti efter ditt köptillfälle.
Borde ju inte vara så att något sprojlans nytt får förkortad garanti pga det.
Men det kan ju bara inet själva svara på.

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA

https://www.inet.se/produkt/5411745/evga-geforce-rtx-3090-24g...

Lager: 10 st

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segafreakone:

Haha, det har det varit länge! 3-4 lax för lite RGB! Här får vi nästan Apple att tappa hakan av fräckhet till ockerpriser!

Tillverkningspris för RGB-delen: 10 kr. PROFIT!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Just hovered over an Asus 6800 XT that popped up on Komplett for a few minutes, didn't pull the trigger. Zen focus, gonna make it.

https://assets.findthemetaverse.com/cutest-baby-yoda-items-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha, det har det varit länge! 3-4 lax för lite RGB! Här får vi nästan Apple att tappa hakan av fräckhet till ockerpriser!

Tillverkningspris för RGB-delen: 10 kr. PROFIT!

Håller med kortet är svindyrt!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Suck, mitt EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA som skulle kommit in i lager på fredag (Inet), står det nu plötsligt "I lager 2021-01-04" på ordern.
Vad trött man blir.
Klandrar dock inte Inet överhuvudtaget, bra att de försöker delge så mycket information de bara kan även om den är preliminär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Känns ju snarare som att det kan vara en lagad GPU som garantin gått ut på kanske, då lämnar inet 1 års garanti efter ditt köptillfälle.
Borde ju inte vara så att något sprojlans nytt får förkortad garanti pga det.
Men det kan ju bara inet själva svara på.

Jahapp, det känns ju tärt. Då får jag leva med att jag köpt en lyxvara som knappt kmr hålla ett år.

Hm. 1500 kr per månad är rätt dyrt "hyreskostnad"!

Ajja, jag får skylla mig själv när jag saknar tålamod. Nu vet jag nästan hur alla Apple-ägare känner sig = Både skrytsamt glad & skäms över mitt idiotiska "ekonomiska inköp".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ang. spelkod som man får vid köp av grafikkortet, om man redan har Cold War kan man byta detta med någon annan som fick watchdog eller går den att sälja eller är den knuten till kortet på något sätt, inte för att jag skall sälja den, för det får man visst inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av bohmandan:

Suck, mitt EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA som skulle kommit in i lager på fredag (Inet), står det nu plötsligt "I lager 2021-01-04" på ordern.
Vad trött man blir.
Klandrar dock inte Inet överhuvudtaget, bra att de försöker delge så mycket information de bara kan även om den är preliminär.

Min gick från fredag till 15 Februari... Produktsidan har dock fortfarande 4 Januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om INET sköter tillverkningsgarantibiten så framgår det ju på fyndhörnan att de endast ger 1 års garanti och det är vad som gäller då? Så tillvida inte det finns någon registreringsbevis man kan göra på nätet hos vissa tillverkare?

https://www.inet.se/fyndhornan
=
"I Fyndhörnan hamnar produkter som av någon anledning inte passar vårt ordinarie sortiment, det handlar ofta om reparerade produkter, återköp, skadat emballage, ej kompletta varor och liknande.

Är det något som saknas, några uppenbara defekter eller liknande så står detta på respektive produkt. Vi lägger ibland med bilder som visar produktens verkliga skick om detta behövs.

Varor i Fyndhörnan går endast att köpa via hemsidan för hemleverans. Vi lämnar ett års garanti på alla varor som köps från Fyndhörnan."

Om tillverkaren har mer garanti är det ju skit samma
Köpte min X38P på fyndhörnan, har samma garantier från Acer som på en helt ny (den var bara uppackad) och så är det ju på graffakort oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Haha! Hoppas du står i kön för NON-OC varianten då ;D

Fan.

Permalänk
Skrivet av griid:

Samma här, alltid kört på strix för prestanda och kylning. Hämta också ut mitt master-kort och det är helt ok, men det gnager att inte ha ett strix denna gång.
Dessutom är kortet stort som gatan. Fick köpa till ett anti-sag-fäste. Det väger ~3,3kg(!)

Med det sagt så är jag imponerad av kylningen i Mastern. ~60grader när jag spelar cp2077 och har 98% belastning. TGP på ~340W (hade en peak på ~500W)
Mindre nöjd med de plastiga detaljer som lossnade när jag drog bort skyddsfilmen. Fick peta tillbaka lite försiktigt.

Förhoppningsvis så hanterar ASUS detta bättre nästa gång!
Skönt att du är nöjd med ditt master, är sjukt taggad inför det imorgon!
Såg att vikten på postnord var 3,4kg, helt sjukt xD

Permalänk
Skrivet av bektil:

Hahahah!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Om tillverkaren har mer garanti är det ju skit samma
Köpte min X38P på fyndhörnan, har samma garantier från Acer som på en helt ny (den var bara uppackad) och så är det ju på graffakort oxå.

Jovars! Jag kollar när jag får kortet om det finns och hur det fungerar. SHIT! Inet har redan skickat paketet!

Julafton kom tidigt i år antar jag. Får man se om det blir en DOA man får eller inte.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av AplAy:

Jahapp, det känns ju tärt. Då får jag leva med att jag köpt en lyxvara som knappt kmr hålla ett år.

Hm. 1500 kr per månad är rätt dyrt "hyreskostnad"!

Ajja, jag får skylla mig själv när jag saknar tålamod. Nu vet jag nästan hur alla Apple-ägare känner sig = Både skrytsamt glad & skäms över mitt idiotiska "ekonomiska inköp".

Det jag menade är att eftersom 3090 är ett nytt kort så lär du ha full garanti då kortet högst troligen blev köpt, sen tillbakalämnat på öppet köp direkt.

Annat hade det varit om de dykt upp ett 1080 Ti i fyndhörnan, där alla garantier redan gått ut, då ger inet 1 år extra garanti för att du köper kortet från dom (är min teori alltså, det är fortfarande bara inet som kan ge direkt svar på detta).

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce RTX 3090 24GB XC3 ULTRA HYBRID GAMING

https://www.inet.se/produkt/5411951/evga-geforce-rtx-3090-24g...

Antal i lager: 4st

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webhallen:

De vi hade på lager med misstänkt felaktig batch skeppades tillbaka.

/Patrik

Gäller detta bara 3080 eller även 3090?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Überklass:

Gäller detta bara 3080 eller även 3090?

Även 3090 skickades tillbaka. Sen dröjde det några veckor innan nytt skeppades ut. Så dessa första felaktiga har inte beblandats i normal försäljning.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Samma här, alltid kört på strix för prestanda och kylning. Hämta också ut mitt master-kort och det är helt ok, men det gnager att inte ha ett strix denna gång.
Dessutom är kortet stort som gatan. Fick köpa till ett anti-sag-fäste. Det väger ~3,3kg(!)

Med det sagt så är jag imponerad av kylningen i Mastern. ~60grader när jag spelar cp2077 och har 98% belastning. TGP på ~340W (hade en peak på ~500W)
Mindre nöjd med de plastiga detaljer som lossnade när jag drog bort skyddsfilmen. Fick peta tillbaka lite försiktigt.

Vilket anti-sag fäste köpte du?

Permalänk
Medlem

Kan ingen köpa den överprisade 3090an på inets fyndhörna? Jag frestas nåt så förskräckligt att göra något helt ansvarslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Kan ingen köpa den överprisade 3090an på inets fyndhörna? Jag frestas nåt så förskräckligt att göra något helt ansvarslöst

Jag hade slagit till på den här istället :
Nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Jag hade slagit till på den här istället :
Nice

Jo, man får ju mer material för pengarna.. Men, nej, jag får lov att dra en gräns nånstans! Eller...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Det jag menade är att eftersom 3090 är ett nytt kort så lär du ha full garanti då kortet högst troligen blev köpt, sen tillbakalämnat på öppet köp direkt.

Annat hade det varit om de dykt upp ett 1080 Ti i fyndhörnan, där alla garantier redan gått ut, då ger inet 1 år extra garanti för att du köper kortet från dom (är min teori alltså, det är fortfarande bara inet som kan ge direkt svar på detta).

Jovars, det är det jag misstänker. Jag misstänker att någon köpte det inför Cyberpunk 2077 som hade katastrofal prestanda vid releasedatumet men nu verkar det ha blivit lite bättre med patchar och om man uppdaterat NVIDIA-drivarna (tänker mig i nuvarande med i6700K + GTX1080 som spelas på 1080p@144Hz-skärm).

Eller så kanske personen försökte koppla in det i en 4K-TV med 120 Hz vilket inte skall gå så bra pga. potentiellt hårdvarufelmässiga 2.1 HDMI-chipset i flertalet grafikkort (såg video om det från Techquckie/LTT). Så då kanske personen blev less. Lär ångra sig nu när Cyberpunk 2077 fått en prestandaboost!

Sedan kommer 24 GB ram vara användbart till 3D-produktion, tänker mig VR-skapande i Unreal Engine eller något?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av parenek4:

Jag hade slagit till på den här istället :
Nice

"Inbyggd vattenkylning".
Ren fakta.

Jag skippar hela Scamdemi fejk 2020...

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Jag hade slagit till på den här istället :
Nice

Najs

Permalänk
Medlem