Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jonas13:

Dina resultat stämmer inte överens med benchmarks eller vad jag läst på forums. Att stänga av RT ska höja FPS radikalt. 3090 ska kunna få betydligt bättre fps. Jag är själv sjukt nöjd med hur spelet flyter på mitt 2070.

Kan säga att jag inte kommer nära SweClockers siffror med datorn i sign heller - 2700X@4.15Ghz/16Gb@3200Mhz/3060Ti @+100core/+1000mem (effektivt 2080-2100Mhz Core).

Med Digital Foundry's "optimized settings", ingen RT eller DLSS - Då har jag fortfarande problem att nå 60fps, ligger mer ofta än sällan runt 54-55FPS och kan dippa så lågt som 44-48FPS. GPU Usage ligger också på knappa 70-80isch %. Krämar jag på med RT Medium + lite högre inställningar (samt DLSS Quality) så hoppar GPU Usage upp mot 90-snåret, men FPS'en tankar ner till sub 40 i tyngre scener då med...

Så jag vet inte. CP77 är enda spelet som uppvisar denna problematik, startar jag t.ex. WoW eller BFV så visar GPU'n inga som helst problem med ladda på till fullo, likaså CPU - Får enkelt 100+ FPS på 'Ultra' i respektive titel i 1080p.

Likaså TimeSpy; Där får jag en Score om 12 305 (13 231 på GPU och 8 814 på CPU). Denna score gjordes dessutom med stock GPU inställningar. Så kan därmed direkt säga att jag inte har fel på hårdvaran i alla fall.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker spelet i grunden är bra men allting är opolerat. Witcher 3 hade en del knasiga buggar men världen kändes i alla fall färdig.

Modding-communityt är ju redan i full gång tycks det, blir nog bra i slutändan. Jag hade kunnat vänta 1 år extra dock om de hade polerat det mera.

Permalänk
Medlem

8700k 4.8ghz 2080 Super 1440p High/Ultra DLSS Balanced och sharpening filter via Gerforce Experience, Som värst är jag nere runt 65-70 FPS (85-90% gpu usage) och de är vid fordons körning vid hög fart eller bland väldigt tätbefolkade områden. Spenderar större delen runt 75-100 FPS. Tror de flesta är CPU bundna i de här spelet och RT ökar CPU belastning ännu mer så folk med 3000 kort märker nog av de onaturligt mycket. Personligen är jag väldigt nöjd med flytet och spelet har fungerat väldigt bra för mig inga krascher eller betydande buggar.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

jisses... hur slinker en sån miss igenom

Ingenting förvånar mig längre. Komiskt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Steam hörde av sig med att dom inte återbetalar mig eftersom jag spenderat mer än 2h i spelet. Ja tro fan det när man var tvungen att testa 300 olika inställningar för att nå vettig fps vilket jag ändå inte lyckades med.

Bra jobbat CD Projekt red, kul för er att casha in men nu ska det till mkt för att jag ska gynna dom igen

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Steam hörde av sig med att dom inte återbetalar mig eftersom jag spenderat mer än 2h i spelet. Ja tro fan det när man var tvungen att testa 300 olika inställningar för att nå vettig fps vilket jag ändå inte lyckades med.

Bra jobbat CD Projekt red, kul för er att casha in men nu ska det till mkt för att jag ska gynna dom igen

Du kan va lugn, nästa spel kommer om si sådär 8 år
Nå men såklart tråkigt, men ha is i magen så kommer spelet att funka fint om ett par patcher

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga att jag inte kommer nära SweClockers siffror med datorn i sign heller - 2700X@4.15Ghz/16Gb@3200Mhz/3060Ti @+100core/+1000mem (effektivt 2080-2100Mhz Core).

Med Digital Foundry's "optimized settings", ingen RT eller DLSS - Då har jag fortfarande problem att nå 60fps, ligger mer ofta än sällan runt 54-55FPS och kan dippa så lågt som 44-48FPS. GPU Usage ligger också på knappa 70-80isch %. Krämar jag på med RT Medium + lite högre inställningar (samt DLSS Quality) så hoppar GPU Usage upp mot 90-snåret, men FPS'en tankar ner till sub 40 i tyngre scener då med...

Så jag vet inte. CP77 är enda spelet som uppvisar denna problematik, startar jag t.ex. WoW eller BFV så visar GPU'n inga som helst problem med ladda på till fullo, likaså CPU - Får enkelt 100+ FPS på 'Ultra' i respektive titel i 1080p.

Likaså TimeSpy; Där får jag en Score om 12 305 (13 231 på GPU och 8 814 på CPU). Denna score gjordes dessutom med stock GPU inställningar. Så kan därmed direkt säga att jag inte har fel på hårdvaran i alla fall.

Är inte det ytterligare ett bevis att amd bara är för benchmarks, pre zen3 🙂

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper dig så mycket nu, men CD Projekt själva låter dig ångra ett köp inom 30 dagar när du köper spel via deras butik GOG.com oavsett hur mycket du spelat (se villkor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kontrollerat värdena för PoolCPU och PoolGPU i filen " memory_pool_budgets.csv " ?! ( PC kolumnen )

Har hjälpt några att justera där. Andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

... har nu lärt mig att min tolerans för när en framerate känns ok tycks gå någonstans kring 50fps (med G-sync).

Gjorde till min förvåning samma upptäckt faktiskt. Trevligt i ett spel där man gärna drar på extra ögongodis

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Trodde att jag spelade PS4 versionen igår, och tänkte att frameraten var bättre än normalt, men det visade sig att jag var inne i ett bildgalleri och scrollade bland screenshots :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Inte för att det hjälper dig så mycket nu, men CD Projekt själva låter dig ångra ett köp inom 30 dagar när du köper spel via deras butik GOG.com oavsett hur mycket du spelat (se villkor).

Hehe, Valve tar 30% av priset och ger sämre villkor för kunden. GOG/CDPR är extremt generösa, speciellt när det är DRM-fria spel de säljer som redan är oskyddade.

Spelet kommer bättras på, men så här nära jul är jag tveksam till om vi får se speciellt många fler patchar innan januari. Men inofficiella patchar arbetas det på, och andra fixar. Är man det minsta intresserad av spelet är det nog värt att behålla spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, Valve tar 30% av priset och ger sämre villkor för kunden. GOG/CDPR är extremt generösa, speciellt när det är DRM-fria spel de säljer som redan är oskyddade.

Spelet kommer bättras på, men så här nära jul är jag tveksam till om vi får se speciellt många fler patchar innan januari. Men inofficiella patchar arbetas det på, och andra fixar. Är man det minsta intresserad av spelet är det nog värt att behålla spelet.

Får börja köpa på GOG istället då, denna gången får jag trösta mig med att polackerna bara fick 70% av mina pengar så jag inte känner att jag gynnat dom för mkt iaf haha

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Men snälla, sitt lugnt i båten och håll dig några månader i så fall
Dem var ju rätt tydliga med att dem behövde mer tid, uppenbarligen var det ju så...

Inte stött på mer än någon klassisk bug, allt har fungerat fint hittills (>20h in game).

Tror det är hypen som biter dem rejält i röven. Man kan inte ha samma krav på ett spel idag som för 15 år sedan, det är helt enkelt så.
Ytterligare så tror jag att många låter sig påverkas av det som skrivs på nätet. Letar du efter buggar ("Alla andra säger att..") så är det självklart att du kommer hitta en massa, och bli ledsnare över det än vad man egentligen hade blivit.

"Jag minns BF3-release, och hur jävla bra det blev efter några månader av player input till utvecklarna"

edit*

Jag är mer av en BF3 / Squad-människa, och hade egentligen inga förhoppningar eftersom det inte är min typ av spel.

och jag har haft skitkul hittills

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

För ca 25% ökning:
Görs på egen risk.

Open a hex editor to open the Cyberpunk 2077 .exe file
Search the executable for the following hexadecimal string: 75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08
Change to: EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08 (yes, you only modify one entry). (address 02A816B0)
Save and exit.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av milkab:

Är inte det ytterligare ett bevis att amd bara är för benchmarks, pre zen3 🙂

Vet inte vart det påståendet grundar sig i, har som sagt inte några som helst problem med spel som faktiskt skalar som det ska på CPU-kärnorna - Kan utan problem ladda alla 8 kärnor/16 threads i spel som faktiskt är optimerade för det och få riktigt bra fps

T.o.m. spel som bara primärt nyttjar 4c/4t som WoW fungerar bra. Witcher 3 som är på i grunden samma engine som CP77 lirar också utan problem. Cyberpunk2077 är nog enda AAA-titeln jag kört senaste 2-3 åren som är katastrof när det kommer till CPU/GPU Utilization...

Skrivet av TechWolf:

Kontrollerat värdena för PoolCPU och PoolGPU i filen " memory_pool_budgets.csv " ?! ( PC kolumnen )

Har hjälpt några att justera där. Andra inte.

Har pillat där med, vet inte om det gjorde allt för mycket eller om det var/är ren placebo då jag ändrade det i samma veva som jag hade uppdaterat till v1.04.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vet inte vart det påståendet grundar sig i, har som sagt inte några som helst problem med spel som faktiskt skalar som det ska på CPU-kärnorna - Kan utan problem ladda alla 8 kärnor/16 threads i spel som faktiskt är optimerade för det och få riktigt bra fps

T.o.m. spel som bara primärt nyttjar 4c/4t som WoW fungerar bra. Witcher 3 som är på i grunden samma engine som CP77 lirar också utan problem. Cyberpunk2077 är nog enda AAA-titeln jag kört senaste 2-3 åren som är katastrof när det kommer till CPU/GPU Utilization...
Har pillat där med, vet inte om det gjorde allt för mycket eller om det var/är ren placebo då jag ändrade det i samma veva som jag hade uppdaterat till v1.04.

Jag gjorde också den förändringen, men märker ingen skillnad i allokering av ram-minne eller gpu-minne, inte heller själva prestandan verkar påverkad. Jag låg på max minnesanvändning på GPU redan innan och gällande ram så tycker jag inte CP2077 använder särskilt mkt.

Jag har även skrivit om .exe-filen och märker skillnad i hur CPU'n används, men vet inte om det gjorde någon egentlig skillnad.
Ska se hur det blir med ett 3090 i eftermiddag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite pinsamt, nu när AMD sakta men säkert tar över PC världen kan man tycka att speltillverkarna borde följa med också. Ok, jag kanske överdriver något men de tar åtminstone marknadsandelar från Intel på PC/laptop marknaden just nu, kontinuerligt.

Det är ju AMDs library som inte är uppdaterat.
Det om något är väl mer pinsamt.

Permalänk
Medlem

Testa att göra en till ticket där du verkligen förklarar varför du vill lämna tillbaka det.
Jag körde Insurgency 2 i typ 8 timmar och fick returnera det med förklaringen att jag var besviken på spelet.

Personligen tycker jag dock att du borde vänta. Många patcher kommer rulla ut i närtiden och prestanda kommer definitivt bli bättre.

Permalänk
Medlem

Mja, är glad att jag inte satt där på releasen och längtade. Hela tiden vart inställd på att detta spel väntar jag med så det inte är buggigt osv. Gör typ alltid så med spel numera, speciellt spel av mer öppen karaktär. Inte värt att sabba sin egen upplevelse bara för att man är så hypad. Sitter lungt i båten tills jag vet att det är på en bättre nivå.

Lite synd, hade vart ett perfekt spel att mysa med nu under julen men aja...den som väntar på något gott!

Skrivet av Ratatosk:

Nya tider, finns numera ett antal spel, där 16 GB är i minsta laget, dock osäker på om det gäller även detta.

Några exempel på vilka spel detta kan tänkas vara? Jag spelar ändå en del nya AAA spel som Battlefield 5, The Division 2, Ghost Recon Breakpoint, AC: Odyssey och Shadow of the tomb raider tex och det krävs inga 16GB i dessa spel om vi säger så. Är väl om det kan ge prestandalyft isf men mina DDR4 16GB (2x8GB) har inte gett mig problem någon gång såvitt jag vet och allvarligt talat är jag rätt säker på att det kommer stå sig tills jag byter till DDR5.

Detta främst pga konsolerna enligt mig, de har ju 16GB nu. Också därför 8GB gick så länge eftersom förra generationen hade 8GB.

Körde faktiskt DDR3 8GB (2x4GB ) fram till September 2019 med förra burken utan problem. Ghost Recon Wildlands påpekade att det börjar bli skralt med minne men det fungerade utan problem ändå. Eventuellt tjurade BF1 men lirade knappt det, BF5 gick utmärkt med 8GB bara jag bytte ut den trötta 3570k jag satt med till en 3770k tills jag byggde systemet i signaturen.

Kan ju vara så att det är spel jag inte lirar som gillar minne förvisso, någon typ av strategispel, indiespel eller ngt sånt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zemlan:

Mja, är glad att jag inte satt där på releasen och längtade. Hela tiden vart inställd på att detta spel väntar jag med så det inte är buggigt osv. Gör typ alltid så med spel numera, speciellt spel av mer öppen karaktär. Inte värt att sabba sin egen upplevelse bara för att man är så hypad. Sitter lungt i båten tills jag vet att det är på en bättre nivå.

Lite synd, hade vart ett perfekt spel att mysa med nu under julen men aja...den som väntar på något gott!

Några exempel på vilka spel detta kan tänkas vara? Jag spelar ändå en del nya AAA spel som Battlefield 5, The Division 2, Ghost Recon Breakpoint, AC: Odyssey och Shadow of the tomb raider tex och det krävs inga 16GB i dessa spel om vi säger så. Är väl om det kan ge prestandalyft isf men mina DDR4 16GB (2x8GB) har inte gett mig problem någon gång såvitt jag vet och allvarligt talat är jag rätt säker på att det kommer stå sig tills jag byter till DDR5.

Detta främst pga konsolerna enligt mig, de har ju 16GB nu. Också därför 8GB gick så länge eftersom förra generationen hade 8GB.

Körde faktiskt DDR3 8GB (2x4GB ) fram till September 2019 med förra burken utan problem. Ghost Recon Wildlands påpekade att det börjar bli skralt med minne men det fungerade utan problem ändå. Eventuellt tjurade BF1 men lirade knappt det, BF5 gick utmärkt med 8GB bara jag bytte ut den trötta 3570k jag satt med till en 3770k tills jag byggde systemet i signaturen.

Kan ju vara så att det är spel jag inte lirar som gillar minne förvisso, någon typ av strategispel, indiespel eller ngt sånt.

Ovanligt är det, Horizon Zero Dawn använder extremt mycket minne under optimeringen av shaders.
Mindre under själva spelet.
Man vill ju även ha ledigt minne till själva systemet, förutom spelet.
Cities: Skylines är ett exempel som tar mycket under själva spelandet.
Ashes of Singularity kan ta fruktansvärt mycket på stora kartor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Det är ju AMDs library som inte är uppdaterat.
Det om något är väl mer pinsamt.

Aha, sorry, jag som läste nyheten slarvigt.

Permalänk
Medlem

Blir definitivt refund via GOG.
Aldrig värt 630 kr för ett halvdant spel i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller med, men samtidigt för det priset (tänker på dom som betalat +600) och i det skicket det släpptes. Det är bara löjligt att dom valde släppa med så mycket buggar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis har du rätt i mkt av det du skriver men faktum kvarstår att dom har släppt ett spel i icke spelbart skick, något jag finner oacceptabelt.

Får man en burgare från Max som smakar skit och ett trasigt paket på posten så beror det ju på att någon har gjort fel, precis som i fallet med Cyberpunk.

Som ni skriver beror det säkert på ”cheferna” som vill få ut det men det är återigen inte mitt problem. 7år utveckling och under 20fps till konsol kan ju inte helt och hållet vara ekonomichefens fel heller?

Man kan ju inte förvänta sig att det ska gå att spela bra på 7 år gammal hårdvara, plocka fram ett gtx 760 och valfri CPU med 4 kärnor och 8gb ram så ska du se att det går åt helvete också...

Permalänk
Medlem

SMT kan också bli en flaskhals beroende på vad gör! Om inte annat mindre deterministiskt - brukar vara cache effekter och floats om jag inte minns fel.
(om sånt är viktigt; I spel känns det som strunt samma men vad vet jag!).
Min dator är en stenålders Intel men det här är ett kul problem.

Men någon förslog detta - på egen risk men verkar fungera.

1. Open the EXE with HxD (Hex Editor). 2. Look for a 75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08 hex string. 3. Change it to EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08.

Källa: https://cookieplmonster.github.io/2020/12/13/cyberpunk-2077-a...
Suggestion from: UnhingedDoork
Orig: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kbp0np/cyberpunk_2077_s...

Finns säkert bättre källor.

...the getDefaultThreadCount() function draws attention to that fact, returning a starting default count equal to the number of physical processor cores on Ryzen.

Källa: https://gpuopen.com/learn/cpu-core-count-detection-windows/

Så fungerar ändringar ovan får man säkert 10-30% bättre prestanda.
Kommer säkert snart en patch, om det inte redan gjort det.

Missing space.
Permalänk
Inaktiv

@MinpinStudios

Vet ej hur det funkar med PC men kanske bara är att höra av sig?

"Cyberpunk 2077 är mer Cyberpung på last gen-konsolerna. Så pass att utvecklarna bett om ursäkt och meddelat att de som vill bara behöver kontakta respektive digital spelbutik för att lämna tillbaka spelet och om detta inte skulle gå kan användare maila CD Projekt Red för assistans med retur."

https://feber.se/spel/sony-verkar-inte-vilja-ge-pengar-tillba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Gamer Nexus hade precis en test av CPU:er i Cyberpunk... Kanske får göra om den snart då om det kommer en patch

https://www.youtube.com/watch?v=-pRI7vXh0JU

Förklarar i alla fall de låga resultaten för 3300x som de fick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riche:

SMT kan också bli en flaskhals beroende på vad gör! Om inte annat mindre deterministiskt - brukar vara cache effekter och floats om jag inte minns fel.
(om sånt är viktigt; I spel känns det som strunt samma men vad vet jag!).
Min dator är en stenålders Intel men det här är ett kul problem.

Men någon förslog detta - på egen risk men verkar fungera.

1. Open the EXE with HxD (Hex Editor). 2. Look for a 75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08 hex string. 3. Change it to EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08.

Källa: https://cookieplmonster.github.io/2020/12/13/cyberpunk-2077-a...
Suggestion from: UnhingedDoork
Orig: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kbp0np/cyberpunk_2077_s...

Finns säkert bättre källor.

@riche

Läser du tråden har detta tagits upp 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@riche

Läser du tråden har detta tagits upp 😊

Edit: För ett AAA spel är det här ju riktigt pinsamt. Vadå QA.