Permalänk
Medlem

Köpråd 23-27k

Hej på er!

Jag har beslutat mig för att köpa en ny dator, men behöver lite hjälp med bygget då jag inte är så duktig som många av er.

Jag har plockat ihop en kundvagn på inet som ser ut ungefär som jag vill, denna bygger på en gammal webhallen config i grunden: https://www.webhallen.com/cart/317794,285711,283852,272328,25...

Ser detta bra ut? Några tips på eventuella ändringar eller inkompabilitetsproblem osv?

Tacksam för svar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Stabilt! Sen ett 3080 på det där!

Jag hade dock bytt ut dina fyra minnesmoduler till 2st: https://www.webhallen.com/se/product/311286-Corsair-Vengeance...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade verkligen inte köpt ett intel idag.
Tycker också 32GB RAM är onödigt om du inte har ett seriöst behov utav det utöver spelande.
AIO kylare på den här nivån av processor är också onödig. Som högst är det värt med en vettig luftkylare, men valde att inte ta med det här då AMD's inkluderade är fullt tillräckligt bra!

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Stabilt! Sen ett 3080 på det där!

Jag hade dock bytt ut dina fyra minnesmoduler till 2st: https://www.webhallen.com/se/product/311286-Corsair-Vengeance...

Tack för svar. Japp, jag har tänkt mig ett 3080, men ska försöka hitta det på Blocket/Tradera. Har en bra 1440p-monitor som jag tänkt använda även i fortsättningen, tycker du att 3080 är overkill för 1440p? Bör jag sikta på 3070 istället med tanke på pris?

Hörde från en vän att det var bättre att köra 4x8 för hastighetens skull, är det feltänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Hade verkligen inte köpt ett intel idag.
Tycker också 32GB RAM är onödigt om du inte har ett seriöst behov utav det utöver spelande.

Snällt av dig att ta dig tid att svara. Kan du motivera varför du inte tycker jag ska gå på Intel? Tänker att den i5'a jag specat är bra med tanke på den höga basfrekvensen, en vän till mig rekommenderade denna processor.

Kylaren tog jag med för möjlighet till att överklocka processorn, behövs det inte tror du?

Ja kanske 32GB är overkill. Cyberpunk - som jag tänkt lira en del - rekommenderar 16GB RAM, tänker att det är bra med head space för eventuell streaming osv. Vad är dina tankar där?

Permalänk
Medlem

Är det felskrivning i rubriken? 23-27k? Menar du inte 13-17k egentligen?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

Kan flagga för att webhallen är fruktansvärt sega att skicka grejer och svara på mail just nu, bara så du har det med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är det felskrivning i rubriken? 23-27k? Menar du inte 13-17k egentligen?

Det ska till ett 3080 eller 3070 med, så prislappen lär hamna 7-10k högre än vad min kundvagn ligger på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Kan flagga för att webhallen är fruktansvärt sega att skicka grejer och svara på mail just nu, bara så du har det med dig.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Snällt av dig att ta dig tid att svara. Kan du motivera varför du inte tycker jag ska gå på Intel? Tänker att den i5'a jag specat är bra med tanke på den höga basfrekvensen, en vän till mig rekommenderade denna processor.

Kylaren tog jag med för möjlighet till att överklocka processorn, behövs det inte tror du?

Ja kanske 32GB är overkill. Cyberpunk - som jag tänkt lira en del - rekommenderar 16GB RAM, tänker att det är bra med head space för eventuell streaming osv. Vad är dina tankar där?

10600k håller inte för en dator av den här kalibern, nu lägger du ju mer pengar på moderkortet än på processorn! Ska du ha datorn typ NU så skulle jag köra på åtminstone en 10700k. Kan köpet vänta en månad eller två så skulle jag köra på Ryzen 5000.

Permalänk

Jag skulle se över chassit så att kylaren och grafikkortet får plats.

"Max längd grafikkort (standardutförande) 315 mm, (Med fläkt i fronten)" Lägg därtill radiator också.

https://www.webhallen.com/se/product/328282-Fractal-Design-Me... Denna kan vara ett alternativ istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepersson:

Jag skulle se över chassit så att kylaren och grafikkortet får plats.

"Max längd grafikkort (standardutförande) 315 mm, (Med fläkt i fronten)" Lägg därtill radiator också.

https://www.webhallen.com/se/product/328282-Fractal-Design-Me... Denna kan vara ett alternativ istället

Bra tänkt. Är inte en van datorbyggare. Riktigt schyst chassi det där, ska definitivt överväga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Snällt av dig att ta dig tid att svara. Kan du motivera varför du inte tycker jag ska gå på Intel? Tänker att den i5'a jag specat är bra med tanke på den höga basfrekvensen, en vän till mig rekommenderade denna processor.

Kylaren tog jag med för möjlighet till att överklocka processorn, behövs det inte tror du?

Ja kanske 32GB är overkill. Cyberpunk - som jag tänkt lira en del - rekommenderar 16GB RAM, tänker att det är bra med head space för eventuell streaming osv. Vad är dina tankar där?

Inet blir krossade av AMD just nu. 5600X är bättre än 10900K i spel så varför gå Intel och skjuta sig i foten?

Vill du överklocka processor så vore det bra med en annan kylare ja, men det hade du inte nämnt Vet inte ifall jag hade gått på AIO dock, jag hade personligen kört på en fet luftkylare.
Vill du streama "on the reg" så är 32GB RAM bra att ha, absolut. Det hade du också inte nämnt

Tänk på att vi kan endast ge råd på det vi vet.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd

Någon speciell anledning till att du vill köpa ett moderkort för över 3000kr när det finns billigare som presterar minst lika bra. Är det pga funktioner du bara måste ha så är det ok och om inte så välj ett billigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Det ska till ett 3080 eller 3070 med, så prislappen lär hamna 7-1k högre än vad min kundvagn ligger på just nu.

Upprepar lite vad som sagts tidigare.

Moderkortet du valt är lite onödigt dyr och overkill för 10600k.
Skulle även uppgradera till 10700k om du ändå låst dig till Intel, mycket mera passande för en dator i denna prisklass och med de GPU du funderar på.

Om du har plats för 280mm aio, kör på en arctic freezer ll istället, eller 240mm om du inte har plats.

Skulle även byta till bättre SSD för några hundralappar mer, Samsung 970 Evo plus eller WD SN750. De var nere runt 1200-1400 på många håll runt black friday och kommer säker ner igen under mellandagarna.

Om du inte håller på med rendering och annat som kräver 32gb minne, spara 1K och kör på 2x8 minnen med bättre timings T.ex
Crucial Ballistix Black RGB LED DDR4 3600MHz 2x8GB (BL2K8G36C16U4BL) 1200kr

Slutligen så skulle jag säga att du lyssnar på rekomendationer på sweclockers över den vän som rekomenderat 10600K, i och med detta sagt 5600X + B550/X570 vore bättre val.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Hej allihop!

Tack för alla svar och allt angagemang! Jag vet att jag utelämnade en del detaljer i min originalpost, mycket hade inte hamnat på plats i huvudet när jag skapade tråden. Jag är inte låst till Intel, är bara det att jag alltid haft Intel, change is hard. Jag har ingen erfarenhet kring AMD, men är öppen att prova ifall ni tycker att det är bättre att gå det spåret.

Har nu uppdaterat min lista efter era rekommendationer:
https://komponentkoll.se/bygg/rVUAc

Lite följdfrågor:
1. Är 5600X alltså ett bra mellanalternativ? Är Ryzen 9 5900X overkill för gaming? Vid eventuellt andra förslag, funkar samma moderkort?
2. Räcker det med 750W i nätagget för denna uppsättning?
3. Om jag beslutar mig för 32GB RAM, ska jag köra samma modell där, fast med 4 moduler? Något annat förslag?
4. Alternativ på bra luftkylare för överklockning? Noctua NH-D15/Cooler Master Hyper 212 EVO?
5. Är valt chassi nog för att rymma de andra prylarna tror ni?
6. Chassifläktar? Antal osv. för valt chassi (utöver CPU-kylare i toppen)?

Slutligen, är tacksam för all hjälp. Verkligen. Och @Oneirogen, tack för en bra sammanfattning.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av maxfahl:

Hej allihop!

Tack för alla svar och allt angagemang! Jag vet att jag utelämnade en del detaljer i min originalpost, mycket hade inte hamnat på plats i huvudet när jag skapade tråden. Jag är inte låst till Intel, är bara det att jag alltid haft Intel, change is hard. Jag har ingen erfarenhet kring AMD, men är öppen att prova ifall ni tycker att det är bättre att gå det spåret.

Har nu uppdaterat min lista efter era rekommendationer:
https://komponentkoll.se/bygg/rVUAc

Lite följdfrågor:
1. Är 5600X alltså ett bra mellanalternativ? Är Ryzen 9 5900X overkill för gaming? Vid eventuellt andra förslag, funkar samma moderkort?
2. Räcker det med 750W i nätagget för denna uppsättning?
3. Om jag beslutar mig för 32GB RAM, ska jag köra samma modell där, fast med 4 moduler? Något annat förslag?
4. Alternativ på bra luftkylare för överklockning? Noctua NH-D15/Cooler Master Hyper 212 EVO?
5. Är valt chassi nog för att rymma de andra prylarna tror ni?

Slutligen, är tacksam för all hjälp. Verkligen. Och @Oneirogen, tack för en bra sammanfattning.

1: 5600x är ett bra mellanalternativ ja, men problemet är ju att dom inte existerar. Jag hade tagit en 10700K, att du får högre FPS i counterstrike i 1080p med AMD är inte en USP för mig. När du spelar i 1440p så kommer ditt grafikkort vara flaskhalsen ändå.

2: Ja 750Watt räcker. Jag sitter med min 10700K och mitt 3080 överklockat på ett 650Watt agg och det håller även om jag kör furmark+intel linpack samtidigt.

3: Jag hade kört 2x16GB, mest för att det är lite framtidssäkrare. När kravet för 64GB infinner sig, kommer vi nog alla ha flyttat över till DDR5 ändå.

4: Köp inte AIO, bara googla på "[tillverkare] pump noise" för att bli bortskrämd. En AIO är inte bättre än en Noctua NH-D15, men det kan vara lite mer estetiskt tilltalande om du har glassida på chassit. Jag tycker personligen inte att chassin ska vara genomskinliga och blinka som ett förskoledisko, så jag kör funktion före form, dvs en fet tornkylare som har en rörlig del, som kan gå sönder och du märker det direkt, och du kan byta ut fläkten på 3minuter. Ryker pumpen i en AIO så får du byta ut hela enheten.

5: En NH-D15 ryms i Meshify 2 enligt Noctua själva

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

1: 5600x är ett bra mellanalternativ ja, men problemet är ju att dom inte existerar. Jag hade tagit en 10700K, att du får högre FPS i counterstrike i 1080p med AMD är inte en USP för mig. När du spelar i 1440p så kommer ditt grafikkort vara flaskhalsen ändå.

2: Ja 750Watt räcker. Jag sitter med min 10700K och mitt 3080 överklockat på ett 650Watt agg och det håller även om jag kör furmark+intel linpack samtidigt.

3: Jag hade kört 2x16GB, mest för att det är lite framtidssäkrare. När kravet för 64GB infinner sig, kommer vi nog alla ha flyttat över till DDR5 ändå.

4: Köp inte AIO, bara googla på "[tillverkare] pump noise" för att bli bortskrämd. En AIO är inte bättre än en Noctua NH-D15, men det kan vara lite mer estetiskt tilltalande om du har glassida på chassit. Jag tycker personligen inte att chassin ska vara genomskinliga och blinka som ett förskoledisko, så jag kör funktion före form, dvs en fet tornkylare som har en rörlig del, som kan gå sönder och du märker det direkt, och du kan byta ut fläkten på 3minuter. Ryker pumpen i en AIO så får du byta ut hela enheten.

5: En NH-D15 ryms i Meshify 2 enligt Noctua själva

Kanontips! Tack för din tid. Jag har landat på föjande byggen nu:

10700K
5600X

Något speciellt att anmärka på?

Blir nog att vänta till mellandagarna med att beställa, ska försöka få tag i ett 3080 till rimligt pris på Blocket/Tradera eller liknrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Kanontips! Tack för din tid. Jag har landat på föjande byggen nu:

10700K
5600X

Något speciellt att anmärka på?

Blir nog att vänta till mellandagarna med att beställa, ska försöka få tag i ett 3080 till rimligt pris på Blocket/Tradera eller liknrande.

Lite hugget som stucket men enligt recensioner så ska ju 5600X utprestera 10900K i spel, så då lär den ju vara ett bättre alternativ än 10700K. Dock så har ju Intel 2 extra kärnor och 4 extra trådar, du nämnde streaming så då kanske intel faktiskt har ett övertag.

¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Lite hugget som stucket men enligt recensioner så ska ju 5600X utprestera 10900K i spel...

Verkar vara lite olika där: https://www.youtube.com/watch?v=sdAEg_cd8Xk&ab_channel=JayzTw...

Svårt val

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att 10900K är snabbare än 5600X.
Däremot är 5600X jämförbar med 10700K.

Om du inte vill vänta - köp 10700K med vettigt Z490 moderkort. Den kommer inte bli en flaskhals för dig. Sedan när Intel släpper 11-serien så kommer du ha möjlighet till att uppgradera och få stöd för PCI-Express 4.0.

Jag hade nog kört på detta. Moderkortet du valde Z490-H finns inte kvar hos Elgiganten ser det ut som.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag hade nog kört på detta. Moderkortet du valde Z490-H finns inte kvar hos Elgiganten ser det ut som.

Jag har fått tag i ett "Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB GDDR6X", så det lär nog bli en beställning inom de närmsta dagarna. Är X490-A tillräckligt då? MSI har sagt något om att bas-korten i 490-serien ska klara 11:e generationen Intel, men det verkar inte vara bekräftat?

Detta var intressant: https://www.webhallen.com/se/product/318579-ASUS-ROG-Strix-Z4...

Har uppdaterat mitt bygge nu. Ser du något annat att anmärka på? Räcker det med en extra fläkt eller ska jag köpa tre extra så jag får 6 totalt utöver noctuans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Jag har fått tag i ett "Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC 10GB GDDR6X", så det lär nog bli en beställning inom de närmsta dagarna. Är X490-A tillräckligt då? MSI har sagt något om att bas-korten i 490-serien ska klara 11:e generationen Intel, men det verkar inte vara bekräftat?

Detta var intressant: https://www.webhallen.com/se/product/318579-ASUS-ROG-Strix-Z4...

Har uppdaterat mitt bygge nu. Ser du något annat att anmärka på? Räcker det med en extra fläkt eller ska jag köpa tre extra så jag får 6 totalt utöver noctuans?

Det där webhallenpaketet ser bra ut.

Finns det inte risk att Noctua kylaren kommer ta i minnena? Och tråkigt med fina RGB minnen som sedan blockeras av en silverbrun tornkylare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns det inte risk att Noctua kylaren kommer ta i minnena?

Inte en aning. Har aldrig byggt en dator själv förut, det är därför jag frågar så mycket :S Är det moderkortet i paketet du syftar på? Vad finns det för alternativ tror du? Kortet är ju ATX, tänkte att det var tillräckligt med plats för allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Inte en aning. Har aldrig byggt en dator själv förut, det är därför jag frågar så mycket :S Är det moderkortet i paketet du syftar på? Vad finns det för alternativ tror du? Kortet är ju ATX, tänkte att det var tillräckligt med plats för allt.

Ja paketet från webhallen med 10700K och Asus Z490-F. Bra pris!

Problemet med tornkylare (luftkylare) är att den är stor och ibland kan minnena vara för höga så det krockar. Då måste man ibland välja lågprofilsminne typ Corsair Vengeance LPX eller HyperX Fury (icke rgb)
Det problemet finns inte med AIO vattenkylning då du bara monterat ett mindre pumphuvud på processorn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stromming90:

Tycker också 32GB RAM är onödigt om du inte har ett seriöst behov utav det utöver spelande.

RAM är extremt billigt idag, så att köpa 32 GB nu är smart så att man inte behöver köpa när det är dyrt när man behöver det i framtiden.

Dessutom så kan man få någon procent bättre prestanda på Zen 3 genom att köra minnen i en dual channel + dual rank-konfiguration (antingen genom 2x 16GB DR eller 4x 8GB SR). De flesta 2x16GB-kit på marknaden är DR.

Men visst, 16 GB kommer man långt med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja paketet från webhallen med 10700K och Asus Z490-F. Bra pris!

Problemet med tornkylare (luftkylare) är att den är stor och ibland kan minnena vara för höga så det krockar. Då måste man ibland välja lågprofilsminne typ Corsair Vengeance LPX eller HyperX Fury (icke rgb)
Det problemet finns inte med AIO vattenkylning då du bara monterat ett mindre pumphuvud på processorn.

Jag fick tips att välja luft före vatten pga. det oväsen vattenkylare för. Vad skulle du själv gjort? Köpt lågprofil-minnen eller vattenkylare. Om vattenkylare, vad tror du skulle vara bäst för detta chassi och kort med tanke på överklockning? Jag bryr mig inte om att det låter lite så vattenkylare funkar bra med tanke på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

RAM är extremt billigt idag...

Lite så jag tänkte. Tror jag lägger någon tusenlapp till och framtidssäkrar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Jag fick tips att välja luft före vatten pga. det oväsen vattenkylare för. Vad skulle du själv gjort? Köpt lågprofil-minnen eller vattenkylare. Om vattenkylare, vad tror du skulle vara bäst för detta chassi och kort med tanke på överklockning? Jag bryr mig inte om att det låter lite så vattenkylare funkar bra med tanke på det.

Jag personligen föredrar AIO vattenkylning. Enklare att göra bra fläktkurvor om man kan styra fläktarna efter vattentemperaturen och på så vis få en tystare dator.
Jag har själv haft och byggt flera datorer med AIO kylning senaste 5-7 åren. Aldrig haft något problem. Visst kan man höra ett väldigt lågt ljud om pumpen är inställd på max hastighet. Men inget jag hör om jag inte lyssnar efter det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag personligen föredrar AIO vattenkylning. Enklare att göra bra fläktkurvor om man kan styra fläktarna efter vattentemperaturen och på så vis få en tystare dator.
Jag har själv haft och byggt flera datorer med AIO kylning senaste 5-7 åren. Aldrig haft något problem. Visst kan man höra ett väldigt lågt ljud om pumpen är inställd på max hastighet. Men inget jag hör om jag inte lyssnar efter det.

Tack för dina tankar. Har plats för "Corsair iCUE H150i RGB PRO XT" i budgeten för AMD-bygget. För Intel-bygget bytte jag till "Noctua NH-U12A", läste att det gav mer utrymme åt minnena. Steg över budgeten där med tanke på att den GPU jag köpt blev dyrare på köp-sajt än i affär (orkar inte vänta till i februari+).