Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

DirectX-skaparen Eric Engstrom har gått ur tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tråkigt att han gick bort, direktx är bra till mycket.

Jag gillar dock dostiden bättre. Att köra spel i windows slösar bara bort en massa onödiga resurser. Jag minns så väl att jag för vissa spel fick inaktivera saker som cdromspelaren för den tog för mycket minne, något spel fick jag till och med offra ljudkortet för att kunna starta det. Men det var det värt, man kunde ju få musik från stereon och annat.
Det finns kortfattat bara två typer av gamers, de som har anpassat Autoexec.bat och config.sys för att kunna starta deras spel och de som inte har gjort detta.
*edit*
När man offrar att ladda grafikkortet för det slukar för mycket resurser för att starta spelet, ja först då är man en riktig gamer.

Tycker det är kul med retro, och samlar på massor av gamla maskiner. Både före MS-DOS (typ Apple II), men även efter (Windows, OS/2, NT, FreeBSD). Har dock flesta MS-DOS maskiner i form av olika IBM AT, PS/2, etc. Är superroligt att nörda med DOS och gamla ISA-kort för ljud och MIDI!

Dock så var det ju en fantastisk revolution när man kunde på 90-talets senare hälft köra avancerade 3D-kort, där man kunde byta grafikkort och drivrutiner, men utan problem spela samma spel som tidigare tack vare både DX och OpenGL. Underbat! Dessutom kunde jag köra Quake på flera på datorer med dubbla processorer/kärnor. Inget man kunde i DOS. Så skulle säga att nya API:er som DX och OpenGL har revolutionerat spelindustrin på ett fantastiskt bra sätt!

Kul att mecka retro (spenderar flera tusentals kronor på det varje månad på sajter som Tradera och eBay), men inget jag vill skall ersätta de moderna fantastiska system vi har idag.

Tack till Eric, och alla andra, för vad ni bidragit med för oss som spelar på datorer/Windows. RIP.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Fy fan vilket tragiskt sätt att dö, jag tappade en burk cola från en höjd på min bara fot en gång (ja extremt fånigt) och jag trodde den var bruten för det gjorde så extremt ont att försöka lägga vikt på foten även nästa dag. På akuten tyckte de inte att den verkade bruten och jag fick en utskrift av piller med kodein som är ett morfinderivat som skulle hjälpa mig tills svullnaden försvann.

Min poäng är att det var i Sverige så jag hade trott att i USA skulle de ta till det tunga artilleriet direkt.

Opiat epidemin i USA har gjort att många läkare inte skriver ut opiater alls längre för annat än uppenbara fall som säg svåra benbrott eller ryggskador. Låter som att han blev ett offer för det, för kan inte förstå varför han inte fick något vettigare än Tylenol annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:


Verkligen tragiskt, man får se upp med sådant som innehåller Paracetamol, t.ex. Panodil eller Tylenol, det må vara receptfritt, men överdosering kan slå ut levern.

Han är inte den första som stryker med av den orsaken.

Nä, var ju några som rök när de började sälja i mataffären så att de drog in paracetamol i tablettform ett tag där.

Permalänk
Medlem

Hemskt, men samtidigt var dx ett horribelt steg för gaming, när alla andra anväde OpenGL skulle microsoft som vanligt låsa folk in till deras värld genom att utveckla ett eget API istället för att hjälpa till med OpenGL utvecklingen. Samma plåga som deras eget sparnings format för office produkterna för att låsa in folk där. Sen alla fula knep dom använde för att utvecklare skulle använda deras alternativ var verkligen anti konkurrans av råga.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Hemskt, men samtidigt var dx ett horribelt steg för gaming, när alla andra anväde OpenGL skulle microsoft som vanligt låsa folk in till deras värld genom att utveckla ett eget API istället för att hjälpa till med OpenGL utvecklingen.

Microsoft var rätt tidiga med att stödja OpenGL på NT, och att hjälpa till med implementeringen för professionella 3D-applikationer. Så skulle inte helt stämma in i ditt påstående att de inte bidragit med något där.

Man skall vidare komma ihåg att även om Microsoft gärna vill att man skall använda deras egna system och API:er (precis som alla företag, inklusive Apple, Google, Facebook, etc.), så hade vi i praktiken för spel många andra proprietära API:er som tex. 3dfx med GLIDE. Då var det betydligt värre. Man var då inte bara tvungen att ha Windows eller MS-DOS för att spela, men även special hårdvara från speciella leverantörer.

Om vi pratar främst D3D så är det låst till Windows och Xbox (även om det licensierats till Sega och några andra få undantag), men det skapade å andra sidan en enorm utveckling på 3D-kortsidan, men en enorm konkurrens mellan AMD/ATI och Nvidia. Så visst fick man ett fortsatt beroende till Microsofts system/API:er (precis som på DOS-tiden), men å andra sidan vann man en betydligt större frihet gällande hårdvara.

Det sagt så är det en enorm förenkling att endast se DX som D3D. DX innehåller så mycket mera som varit till bytta för oss Windowsanvändar som vill spela spel. Allt från standarder hur man hanterar ljud, till joysticks, rattar, och andra tillbehör. Finns nog inget annat enskilt API på Windows som betytt så enormt mycket positivt för oss spelare som Direct-X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/