Permalänk

Köpa nytt?

Skulle behöva lite hjälp att reda ut mina tankar om hur jag egentligen borde lägga upp mitt serverbehov hemma.
I dagsläget så har jag en Raspberry Pi 4 som jag kör Plex server och fillagring via, kopplad med till extern hårddisk. På hårddisken ligger lite backuper också.
Jag har även en äldre hemserver (HP N36/45?) med fyra diskar i som var till för att egentligen göra samma saker som jag nu gör med raspberry, dvs backup (då på raid) av hemdatorerna + mediaserver.

Nu har dock Plexservern slutat stödjas pga för gammal version på raspberryn. För att uppdatera behöver jag köra Docker, och det var i ärlighetens namn för svårt för mig att få till.

Därmed funderar jag på om jag ska hitta på något annat, kom gärna med förslag! Det jag funderat på själv är:

1) Pensionera allt jag har och köpa en begagnad minikontorsdator att köra allt från windowsmiljö i. Bara koppla in min gamla, och kanske köpa en till usb-hårddisk.

2) Köra Rasbian + plex på min Raspberry 4 med nuvarande usb-hårddisk

3) Bygga PC för syftet. Har ett gammalt mATXchassi, ssd, fläktar och dugligt nätagg hemma.

Några andra smarta idéer?

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en begagnad server?