Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men tar du in en sådan i Sverige, så får du väl betala både tull och moms... och vips så är du uppe i jämförbara priser.

Desto bättre att importera från Tyskland i detta fallet inom EU på begagnade Teslor då dom fått ökade premier lär priserna sjunkit rejält där.

Dessutom är nypris på M3 mer en 100K Sek lägre i nypris innan deras premier.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu vet jag inte vilken modell du har, men min Model S har jag nästan varje dag problem med att folk nästan demonstrativt prejar mig av vägen, lägger sig 1-2 meter bakom på hundraväg eller bara kör ut framför.
Sådant hände med min Volvo också, men inte i närheten så ofta. Verkar som om folk tappar vettet, när de ser T:et.
Har till och med varit med om en fullastad timmerbil, som i stort sätt parkerade på min bakre stötfångare på en 80-väg. Det gjorde de aldrig, när jag hade Volvon.

Jag vet inte varför... om det är för att jag kör lagligt eller för att jag gör det med just den bilen. Jag körde lagligt med min Volvo också och hade som sagt var inte i närheten så mycket problem med medtrafikanterna.
De enda gångerna jag inte har haft några större problem, är när jag gasat på... men det är inget jag gör i onödan och väldigt sällan.

Kan vara att det inte finns så mycket Teslor där jag normalt kör och folk blir provocerade av något skäl. Man vet aldrig... så funderat på om man någon gång ska hänga på en sådan idiot och faktiskt fråga varför de beter sig som de gör. Kan bli intressant...

I Stockholm är det nog mer accepterat att ha en dyrare bil än genomsnittet, men inte ute på landet. Sen har vi alla dessa fossil-bils älskare, som ser sig hotade av elbils-intåget. I USA visar dessa ibland sitt missnöje genom att preja och "rolling coal"... denna kanalen visar hur det kan vara att ha en Tesla.

https://www.youtube.com/watch?v=WdJFibNne4Q

Ok, aldrig hört talas om liknande!

Jag har aldrig märkt någon skillnad hur folk uppför sig när jag tar vår diesel-Merca eller vår el-Tesla.

De flesta är OK, men finns alltid idioter i trafiken som medvetet eller omedvetet stökar till det för andra, eller som inte tar hänsyn till medtrafikanter på ett vettigt sätt (då brukar jag preja och jaga de tillbaka, tvärbromsa framför de och sakta ner till 20 km/h, etc. så de tills slut blir livrädda för mig, inklusive lastbilsgubbar ).

Har dock inte märkt någon som helst skillnad mellan om jag körde Volvo (som vi hade innan), eller numera någon av vår Mercedes eller Tesla.

Kan dock tillägga att där jag bor så är det väldigt gott om Teslor (nästan lika vanliga som Porsche numera, som vi också har väldigt gott om).

Men har inte heller märkt skillnad när jag åkt de stora motorvägarna mellan Malmö-Göteborg-Stockholm-Oslo. Finns smidiga bilister, finns rötägg, och de flesta som är normala/mitt-i-mellan.

Så känner verkligen inte igen det du beskriver, men trist att du råkat ut för det iaf!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har aldrig märkt någon skillnad hur folk uppför sig när jag tar vår diesel-Merca eller vår el-Tesla.

De flesta är OK, men finns alltid idioter i trafiken som medvetet eller omedvetet stökar till det för andra, eller som inte tar hänsyn till medtrafikanter på ett vettigt sätt (då brukar jag preja och jaga de tillbaka, tvärbromsa framför de och sakta ner till 20 km/h, etc. så de tills slut blir livrädda för mig, inklusive lastbilsgubbar ).

Har dock inte märkt någon som helst skillnad mellan om jag körde Volvo (som vi hade innan), eller numera någon av vår Mercedes eller Tesla.

Kan dock tillägga att där jag bor så är det väldigt gott om Teslor (nästan lika vanliga som Porsche numera, som vi också har väldigt gott om).

Men har inte heller märkt skillnad när jag åkt de stora motorvägarna mellan Malmö-Göteborg-Stockholm-Oslo. Finns smidiga bilister, finns rötägg, och de flesta som är normala/mitt-i-mellan.

Så känner verkligen inte igen det du beskriver, men trist att du råkat ut för det iaf!

Har du testat att åka med en Nissan micra eller annan småbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men tar du in en sådan i Sverige, så får du väl betala både tull och moms... och vips så är du uppe i jämförbara priser.

Ja men så är det med alla bilar, så ser inte vad det spelar för roll. Det är inte därför priser är högre i Sverige, men det är en faktor som hindrar priset från att sjunka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du testat att åka med en Nissan micra eller annan småbil?

Nja, inte direkt. Vad händer då?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Typ

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta är bara observationer, inte statistiskt säkerställt.:)
Haft både en Opel Corsa och en V70 och tyckte det var skillnad i hur folk uppförde sig. Kan vara jag också
Men folk med större bilar (märke kvittar) tycker det är jobbigt att ligga bakom en liten bil så de kör om och sen lägger de sig precis framför i samma hastighet.

Permalänk
Medlem

VW ökar ägandet i Kinesiska JAC till 75% och byter namn från JAC Volkswagen till Volkswagen (Anhui) Automotive Company Limited.

Verkar som om det är här som ID.2 kommer utvecklas ur MEB plattformen.

"The ID.2 is considered a hot candidate as the first important project. According to several media reports from the end of November, Volkswagen wants to develop the long announced MEB small car in China together with JAC"

https://www.electrive.com/2020/12/08/vw-takes-over-majority-of-joint-venture-with-jac/

Kan bli intressant att följa hur ID.2 kommer sälja där borta på världen största elbilsmarknad.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Utan att ha mer än grundläggande kunskaper kring batterier än att det finns katod - anod så undrar jag lite vad ni menar.
Det är väl ganska stor skillnad idag gällande litium kontra alkaliska t ex. mot hur det såg ut för 50 år sedan. Blir det väldigt stora skillnader då kanske det inte längre är ett batteri?
Fanns ett bolag i USA som för flera år sedan pratade om att de hade lyckats dubbla energitätheten (kanske kallas något annat?) och om de lyckats så är det väl smått fantastiskt.
Har som sagt för lite kunskap men att kalla det samma skit är väl lite till att ta i? Mer än att ja, grundprincipen är densamma, vilket vi aldrig kommer ifrån...

Svaret var till er: @Chromatic och @Defender. Kan inte det här med citera flera

Lite snabbt kan man väl säga att (de laddningsbara) batterierna gått från stryktåliga till mer och mer ömtåliga.

Nickel-järn (NiFe) var det första som fick allmän spridning. Låg energitäthet o verkningsgrad men närmast oförstörbara, klarar fullständig urladdning och tar inte skada av överladdning. Edison lär ha hävdat de skulle klara 100 år. Vidareutvecklingen på den grenen är nickel-kadmium och nickel-metallhydrid med högre energitäthet men sämre hållbarhet.

Sen kom ju den vanliga bly-ackumulatorn. Tål överladdning med förstörs om den laddas ur helt.

Litium-jon blev först praktiskt möjligt då man kunde få till vettig elektronik för övervakning. Förstörs om den laddas ur helt och brinner upp om den överladdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

VW ökar ägandet i Kinesiska JAC till 75% och byter namn från JAC Volkswagen till Volkswagen (Anhui) Automotive Company Limited.

Verkar som om det är här som ID.2 kommer utvecklas ur MEB plattformen.

"The ID.2 is considered a hot candidate as the first important project. According to several media reports from the end of November, Volkswagen wants to develop the long announced MEB small car in China together with JAC"

https://www.electrive.com/2020/12/08/vw-takes-over-majority-of-joint-venture-with-jac/

Kan bli intressant att följa hur ID.2 kommer sälja där borta på världen största elbilsmarknad.

VW med 50% ägande sedan tidigare & tog bort Seat från deras mer ekonomiska mindre bilar & plan på VW Id 1 till att nu öka ägandet till 75% & redan till VW Id 2 med Jac i Kina som även tillverkar Nio Elbilar på kontraktsjobb som blivit väldigt populär i Kina med deras batteri utbytes stationer.

VW visar verkligen att dom avancerar på Elbilar & folk som var negativa att jag prata om EU JAC Elbilar.

Nu blir företaget VW så antar att snart kan återförsäljare inom VW börja sälja JAC och utöka utbudet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Detta är bara observationer, inte statistiskt säkerställt.:)
Haft både en Opel Corsa och en V70 och tyckte det var skillnad i hur folk uppförde sig. Kan vara jag också
Men folk med större bilar (märke kvittar) tycker det är jobbigt att ligga bakom en liten bil så de kör om och sen lägger de sig precis framför i samma hastighet.

Tråkig attityd!

En annan märklig sak, men som inte beror på bilstorlek (om något kanske snarare känslan av att småbilar är något lite mer skyldiga), är bilar som kommer på en tvärväg med väjningsplikt. Själv kommer man körandes på huvudled i normal (gällande) hastighet, men sedan kastar de sig plötsligt och oväntat ut framför en så man måste tvärbromsa!

Ok, tänker man. Får ge människan en chans, de kanske är extremt sena och stressade till något (ingen ursäkt, men man kan iaf. förstå orsaken till det dåliga beteendet). Men så när de i störtfart kastat sig ut framför en, så puttrar de sedan fram jättelångsamt på huvudleden (en bra bit under gällande hastighetsgräns)...

Då lackar man ur, och undrar tyst för sig själv; varför hade de så bråttom att kasta sig ut (när de har väjningsplikt), och utsätta andra trafikanter för livsfara, men sedan inte ens verka alls ha bråttom iväg?

Så helt onödigt på något sätt!

Outgrundligt hur vissa människor fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ligger man och kör på motorvägar som E4 och liknande är det inte många som lyfter på ögonbrynen och man kör som med vilken bil som helst. Men pröva mindre landsvägar ute i landet...
Det finns nog 3 olika typer.. De som är intresserade av elbilar och vill ta en närmare titt när de kör förbi och ibland gör tummen upp, de som inte bryr sig alls och de som ser min bil som en avart som ska försvinna från jordens yta.
I alla fall så det känns.

Att börja bråka tillbaka känner jag bara är att man sänker sig till deras nivå och det vill inte jag göra. Enda är om någon lägger sig för tätt bakom, då brukar jag ibland sakta ner lite försiktigt. Med tanke på att Teslan bromsar så fort man släpper gasen, så är det inte vidare smart att ligga för nära bakom. Iofs är det inte smart att ligga för nära bakom någon annan bil, utan istället hålla ett säkert avstånd i förhållande till hastigheten. Men den kunskapen är nog förlorad i Sverige......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ligger man och kör på motorvägar som E4 och liknande är det inte många som lyfter på ögonbrynen och man kör som med vilken bil som helst. Men pröva mindre landsvägar ute i landet...
Det finns nog 3 olika typer.. De som är intresserade av elbilar och vill ta en närmare titt när de kör förbi och ibland gör tummen upp, de som inte bryr sig alls och de som ser min bil som en avart som ska försvinna från jordens yta.
I alla fall så det känns.

Tråkigt, men märkligt vad olika upplevelser man kan ha. Som två helt skilda världar.

Bor på landet, ca. två mil utanför storstad, och inte märkt av något sådant. Inte ens på små landsvägar runt omkring. Har iofs. bara kört Tesla i 1,5 år, men aldrig hänt en endaste gång (varken tummen upp, eller agg/diss).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra och insiktsfull kommentar av Alrik (chefredaktör på auto motor & sport).

Alriks Biltankar: Skippa laddhybrider

https://youtu.be/WR6T_4IHhN4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra och insiktsfull kommentar av Alrik (chefredaktör på auto motor & sport).

Alriks Biltankar: Skippa laddhybrider

Ja det är ju helt hål i huvudet hur det fungerar med utsläppsrätter.

Har ju äntligen fått till en laddbox till vår optima (tjänstebil) men störs nå kopiöst av att den drar igång bensinmotorn för att få värme i kupén trots att jag kör den på low.. Som sagt, laddhybrider är en skitdålig nödlösning men vad ska man göra när ingen biltillverkare vill förse världens kombitätaste land med en vettig bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I Norge, som har mycket större utbud av elbilar och där det relativt sett är fördelaktigare med el jämfört med Sverige får du enkelt en tesla model s för 250k.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8078.2000138...

Priserna hålls uppe i Sverige pga låg tillgång. Men tror du är inne på rätt spår att det är en tidsfråga innan priserna kommer ner på Norgenivåer.

Idag kom en ny rapport att Tesla har svårt att sälja S och X Skulle det komma ett facelift så blir en Beg X/s ännu kallare i bilhallen.

Idag kom en rapport att Tesla endast levererat 15000 S/X under Q3 men 120000 Tesla 3. Nu när det kommer fler och fler elbilar till rimlig peng så måste Tesla göra något. kan det bli -100`000kr på S och -200`000kr på X En fabrik som står stilla kostar stora pengar om de tror att det går att leva på en volym modell då kommer Tesla snart få stora problem med att göra sina aktieägare glada.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Idag kom en ny rapport att Tesla har svårt att sälja S och X Skulle det komma ett facelift så blir en Beg X/s ännu kallare i bilhallen.

Idag kom en rapport att Tesla endast levererat 15000 S/X under Q3 men 120000 Tesla 3. Nu när det kommer fler och fler elbilar till rimlig peng så måste Tesla göra något. kan det bli -100`000kr på S och -200`000kr på X En fabrik som står stilla kostar stora pengar om de tror att det går att leva på en volym modell då kommer Tesla snart få stora problem med att göra sina aktieägare glada.

Det var bara några veckor sedan Tesla höjde priset på Model S och X med 50tkr i EU. Leverans mars 2021. Många har väntat på en uppdaterad S/X och därför är försäljingen inte fullt så hög som den har varit tidigare.

Det är förstås omöjligt att veta vad Tesla har på gång här, men om de verkligen skulle ha svårt att bli av med de S/X som tillverkas borde de väl inte precis ha höjt priset?

Om en månad har vi kanske svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har inga aktier i Tesla (tyvärr, då de gått upp 10x under 2020, hade jag satsat 1 mille, så hade jag haft 10 idag ), men oavsett aktiekursen, så börjar ju både MS och MX bli till klart åren nu.

Vet inte om det sker nu vid jul/nyår, men det är nog klart dags att kraftigt uppdatera dessa modeller. De känns helt klart rätt old-tech, iaf. med teslamått mätt (är fortfarande år framför det mesta ifrån alla andra biltillverkare).

Skall bli spännande att se vad som kommer i januari (om det sker nu som du är inne på)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har haft dåligt med tid denna vecka och kolla runt mer på elbilar, men visst har jag sett denna också. Men Enyaqen är ju billigare med 60kWh batteriet. Ska ha den som andra-bil och har inte sådär jättemycket nytta av större batteri. Blev lite överraskad att säljaren rabatterade ganska mycket på offerten på tillvalen.

1.st Edition så är det bara ett pris som gäller gissar jag? Ska ta en sväng och diskutera denna också.

Citerar mig själv,

Resan gick från Mazda MX-30, till Enyaq 60kWh, till Kia Niro, till Enyaq 80kWh tills att jag idag skrev på för en VW ID.4 1st Mangan Grey/Black Det ska aldrig vara enkelt att välja ny bil. Ingen privatleasing utan vanlig klassisk betalfinans. Det gick faktiskt att pruta lite lite på den.

Bilhandlaren prata på att bilen troligen kommer i Mars, blir den så sen får den stå där i några veckor så att den blir registrerad på mig 1 April och då med förhoppningsvis 70 000 i miljöbilsbonus om nu det förslaget går genom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Citerar mig själv,

Resan gick från Mazda MX-30, till Enyaq 60kWh, till Kia Niro, till Enyaq 80kWh tills att jag idag skrev på för en VW ID.4 1st Mangan Grey/Black Det ska aldrig vara enkelt att välja ny bil. Ingen privatleasing utan vanlig klassisk betalfinans. Det gick faktiskt att pruta lite lite på den.

Bilhandlaren prata på att bilen troligen kommer i Mars, blir den så sen får den stå där i några veckor så att den blir registrerad på mig 1 April och då med förhoppningsvis 70 000 i miljöbilsbonus om nu det förslaget går genom.

Vad kul!
Jag har gjort exakt samma resa i tanken. Tog en sväng förbi ds3 också men landade på id4. Ingen aning om när den kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Citerar mig själv,

Varför föll valet på ID.4 tillslut?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wiinis:

Vad kul!
Jag har gjort exakt samma resa i tanken. Tog en sväng förbi ds3 också men landade på id4. Ingen aning om när den kommer...

Det har i alla fall börjat trickla ut en del ID.4 till kunder.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Varför föll valet på ID.4 tillslut?

Bra fråga, det har varit mycket velande. Men ID.4 1st blir en hel del billigare vid samma utrustningsnivå än för motsvarande Enyaq 80kWh, sen är det inte riktigt hela sanningen då Enyaqen har LED-Matrix istället för LED som är standard på 1st, 3zon istället för 2zon klimat, lite störra info-tainmentskärm och lite andra detaljer som gör den lite lyxigare. Men ser man det enkelt och till helheten så är ID.4 1st mer prisvärd enligt mig. Är man ute efter en mer välutrustad bil med motsvarande nivå som 1st Max så tror jag dock Enyaq blir mer prisvärd vid samma nivå, den är lite mitt-emellan. Ska ha den som andrabil och är långt över vad jag hade tänkt lägga från början.

Permalänk
Medlem

Tips på vettig "value" för pengar begagnad elbil? Är det ens värd att skaffa begagnad elbil med tanke hur batterier degraderas efter bara några år? Eller ska man satsa på en fabriksny bil istället? Är det ens värd att skaffa en elbil om man bor i en lägenhet med inga ladd-möjligheter? Klarar man sig om man lever på ladd-stationer runt om i stan eller parkeringsplatser?
Känns att för att kunna nyttja en elbil så måste man ha en viss minsta budget i åtanke, stämmer der? Man kanske klarar sig bättre med en billigare hybrid eller bränsle bil i några år till tills elbilar blir ännu billigare(läs populära)?
OBS: Äger bara MC i dagsläget, har inte haft en bil de senaste 10-12 år, men känner att behovet växer för varje månad. Vill ju helst skaffa en elbil, men helt vilse.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Har du inga laddmöjligheter, så blir det ju ett visst krångel. Beror på hur ditt resemönster ser ut. Jobbpendlar du i närheten av någon laddstation? Tesla har inga Superchargers i Växjö, utan de närmsta är Toftaholm Herrgård, Kalmar, Markaryd och Kristianstad. Men å andra sidan har du 24st andra olika laddstationer i Växjö, som du i de flesta fall kan ladda alla elbilar på, även Tesla. Dock bara 2st 50kW "snabbladdare" vad jag kunde se... resten 11kW eller lägre.

Personligen had jag nog inte köpt en vanlig elbil, utan hemmaladdning. Att betala 5kr/kW hela tiden för att typ mellanmjölksladda, känns inte optimalt för mig i alla fall. Jag skaffade mig en begagnad Tesla Model S med fri Supercharging och snabbladdade helt gratis några mil från där jag bor. Var oftast på vägen hem eller på väg till jobb som jag stannade till där 30-40min, innan jag fick min laddstolpe hemma. Då kom jag ner i 33öre/mil i laddkostnad... Nu när jag laddar hemma är det runt 2kr/mil och det görs under natten, bara att plugga in när man kommer hem.
Skulle jag ladda på någon 50kW:s laddare, skulle det bli runt 10kr/mil... om man får stå kanske runt 1-1,5tim och ladda. Om det är urladdat...

Så du får fundera på hur din situation ser ut och göra ett val därifrån...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Tips på vettig "value" för pengar begagnad elbil? Är det ens värd att skaffa begagnad elbil med tanke hur batterier degraderas efter bara några år? Eller ska man satsa på en fabriksny bil istället? Är det ens värd att skaffa en elbil om man bor i en lägenhet med inga ladd-möjligheter? Klarar man sig om man lever på ladd-stationer runt om i stan eller parkeringsplatser?
Känns att för att kunna nyttja en elbil så måste man ha en viss minsta budget i åtanke, stämmer der? Man kanske klarar sig bättre med en billigare hybrid eller bränsle bil i några år till tills elbilar blir ännu billigare(läs populära)?
OBS: Äger bara MC i dagsläget, har inte haft en bil de senaste 10-12 år, men känner att behovet växer för varje månad. Vill ju helst skaffa en elbil, men helt vilse.

Det finns många bra begagnade erbjudanden. Elbilars batterier degraderas inte efter "bara några år" så det är i de flesta fall en icke-fråga. (Det finns dock skräckexempel på Nissan Leaf som körs i varma klimat som Kalifornien som får katastrofal degradering, men det är pga felaktig design. Batterierna saknar kylning över huvud taget.)

De flesta rekommenderar att du kan ladda på antingen jobb eller hemma. Annars ska man vara entusiast för att köra på el för att orka med det lite extra "meckandet" som blir. Bor man däremot och har tillgång till laddning, t.ex villa där man kan dra sladd kors och tvärs, trefashandskar, osv... Ja då är det helt galet att köpa en avgasbil idag, inget snack om saken att elbilen passar de allra flesta där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

VW id.3 har väl bra priser just nu om det kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Citerar mig själv,

Skrivet av Wiinis:

Vad kul!

Stort grattis till era nya bilar, och kanske tom. era första elbilar!

För nyfikenhetens skull, och min pappas skull, som överväger elbil (försöker pusha för det); vad hamnade ni på för slutpriser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För nyfikenhetens skull, och min pappas skull, som överväger elbil (försöker pusha för det); vad hamnade ni på för slutpriser?

Tackar 🙂
499 tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

503tkr blev min.

Men fått megaångest över färgen ikväll, tror jag överväger att byta till vit (Glacier White) istället för mörkgrå (Mangan Grey). Börjat komma några klipp på youtube löpande med folk som plockat ut ID.4 senaste dagarna och gillar den inte alls. Svårt att välja färg på en bil man inte har sett IRL...