Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Poängen var att det känns som att många köper en Elbil och känner sig stolta över det för att nu gör jag minnsan mitt för miljön och klimatet. Det är ju inte precis som att man offrar sig något när man köper en ny Tesla.

Lyssnade igår! Bra snack men kände inte att det var så mycket ny information.

Du behöver inte övertala mig, jag är inte emot elbilar, väldigt taggad på det. Är dock inte ekonomiskt försvarbart för mig än så länge, men om något år så!

Men sorry, blev lite sidospår som jag hakade upp mig på bara.

Jo precis. En elbil är ju långt bättre än en fossilbil, speciellt här med vår elmix, men jämfört med en cykel eller kollektivtrafik är det ju inget att hurra för egentligen.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa (för miljön) är väl att helst lägga sig ner och dö, för att sedan förmultna på ett miljövänligt och bra sätt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det absolut bästa (för miljön) är väl att helst lägga sig ner och dö, för att sedan förmultna på ett miljövänligt och bra sätt.

Mnja,

Bästa vore väl ändå om du dödade så många som möjligt innan du själv blir dödad?

Sen tycker jag inte att valet av elbil är 100% miljö. Inte för min del iallafall.

Det var även kul att köra, bekvämt att kunna ladda hemma osv.

Detta får man då på köpet, samtidigt som man slipper det dåliga som ICE-bilar gör för miljön.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Nu talade jag om saker som håller sig inom den lagliga och moraliska gränsen. Det man kan sträcka sig till, men som kanske redan det är gränsfall, är väl att uppmuntra så många som möjligt att frivilligt offra sig för miljöns skull, innan man till slut föregår med gott exempel!

Absolut att det finns många fördelar med elbil. För mig var det främst en fråga om både bättre ekonomi och bättre prestanda (inte främst miljö, även om det var och är en positiv medfaktor "på köpet").

Andra fördelar är den sköna känslan att köra helelektriskt, och att vara med om teknik som är lite mer modern och framtidsinriktad.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Mnja,

Bästa vore väl ändå om du dödade så många som möjligt innan du själv blir dödad?

Så nu är självmordsbombare i klass med Greta helt plötsligt😂 Riktiga miljökämpar de där rackarna. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fast det är väl också lite skevt att känna sig som en "miljöhjälte" när man köpt en ny bil? Man gör väl inget bra för miljön om man köper en elbil?

Förstår att du jämför ny elbil mot ny diesel exempelvis men du lät så nöjd, men jag kanske missförstår det i text

Kan nog inte säga att jag känner mig som en "miljöhjälte", men att man gör något för miljön och våra barns framtid i alla fall. När man från olika håll får höra om hur dåliga elbilar är för miljön och man själv vet att de inte är det i längden, så blir man lite glad när det kommer fram i ljuset. Har flera i min närhet som dragit fram att de läst någon artikel eller hört någonstans och dissar mitt val, rent av tycker att man är dum i huvudet.

Tycker personligen att jag gjorde ett bra och väl underbyggt val av köp, då jag kör så mycket som jag gör. Har i flera år funderat på elbil, men tyckt de varit för dyra. Har dock hela tiden haft lite dåligt samvete, då man tankat och kört så mycket, som jag gjort.
När det var dags att byta bil, väntade jag in 3-4 månader och använde frugans bil istället, för att Volvo skulle hinna släppa sin nya XC40.
Men räckvidden och priset på den var ju bara mest en skämt. Så då stog jag återigen mellan valet att fortsätta med diesel eller skaffa en mindre ny elbil eller en större begagnad. För att passa min budget.

Jag valde en begagnad, så redan där gjorde jag väl ett hyffsat bra val? Sen genom att jag kör så mycket, så blir det ett ännu bättre val av bil?
Ser inte problemet, mer än att jag tydligen inte får uttrycka min personliga glädje över att faktiskt göra något för miljön och vår framtid. Varken här eller i min omgivning med vissa vänner och bekanta... inte underligt att vi är där vi är idag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det är ju inte precis som att man offrar sig något när man köper en ny Tesla.

Var jätteglad när jag äntligen kom över min. Men nu när man haft den i ett antal månader, så är jag inte lika hypad.
Miljömässigt, komfort, smidighet och prestanda... visst. Men om du visste hur vissa Svenssons beter sig runt en Tesla, skulle du nog aldrig vilja ha en.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan nog inte säga att jag känner mig som en "miljöhjälte", men att man gör något för miljön och våra barns framtid i alla fall. När man från olika håll får höra om hur dåliga elbilar är för miljön och man själv vet att de inte är det i längden, så blir man lite glad när det kommer fram i ljuset. Har flera i min närhet som dragit fram att de läst någon artikel eller hört någonstans och dissar mitt val, rent av tycker att man är dum i huvudet.

Tycker personligen att jag gjorde ett bra och väl underbyggt val av köp, då jag kör så mycket som jag gör. Har i flera år funderat på elbil, men tyckt de varit för dyra. Har dock hela tiden haft lite dåligt samvete, då man tankat och kört så mycket, som jag gjort.
När det var dags att byta bil, väntade jag in 3-4 månader och använde frugans bil istället, för att Volvo skulle hinna släppa sin nya XC40.
Men räckvidden och priset på den var ju bara mest en skämt. Så då stog jag återigen mellan valet att fortsätta med diesel eller skaffa en mindre ny elbil eller en större begagnad. För att passa min budget.

Jag valde en begagnad, så redan där gjorde jag väl ett hyffsat bra val? Sen genom att jag kör så mycket, så blir det ett ännu bättre val av bil?
Ser inte problemet, mer än att jag tydligen inte får uttrycka min personliga glädje över att faktiskt göra något för miljön och vår framtid. Varken här eller i min omgivning med vissa vänner och bekanta... inte underligt att vi är där vi är idag.

Det låter väldigt förnuftigt, som sagt det kan bli lite fel i text på internet (både när man läser och försöker förmedla något)

Jag uppfattade det mer som en känga till alla som inte köper en ny elbil. Men det blev nog bara ett missförstånd från min sida. Du får absolut uttrycka din glädje. Du har garanterat gjort ett klokt val med dina förutsättningar och livsstil.

Skrivet av DaBone:

Var jätteglad när jag äntligen kom över min. Men nu när man haft den i ett antal månader, så är jag inte lika hypad.
Miljömässigt, komfort, smidighet och prestanda... visst. Men om du visste hur vissa Svenssons beter sig runt en Tesla, skulle du nog aldrig vilja ha en.

Haha njaa just Tesla är väl inget just jag är sugen på men elbil blir det garanterat i framtiden, frågan är bara vad. 4x4 Kombi är det jag väntar in till rimliga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Jag uppfattade det mer som en känga till alla som inte köper en ny elbil.

Nä, ger ingen känga annat än till de som inte själva undersöker fakta, utan tror allt de läser eller hör...
Alla har inte de möjligheter som behövs för att köra elektriskt.

Skrivet av Aeqvist:

Haha njaa just Tesla är väl inget just jag är sugen på men elbil blir det garanterat i framtiden, frågan är bara vad. 4x4 Kombi är det jag väntar in till rimliga priser

Jo, hade jag fått välja hade det blivit en 4x4 kombi, då jag hade en Volvo XC70 innan. Men min Model S har mer lastutrymme, 4x4, höj/sänkbar med luftfjädring och betydligt skönare och roligare att köra. Enda jag saknar är dragkrok...

Glöm inte att titta på hela kostnaden för bilen, inte bara inköpspriset. Visst jag betalar mer för själva bilen, men totalkostnaden är tusenlappar billigare per månad än Volvon jag hade. Man kastar bara om kostnaderna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men om du visste hur vissa Svenssons beter sig runt en Tesla, skulle du nog aldrig vilja ha en.

Hmm. Har kört ny Tesla i mer än 1,5 år, och är inte riktigt med på vad du tänker på eller syftar på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hmm. Har kört ny Tesla i mer än 1,5 år, och är inte riktigt med på vad du tänker på eller syftar på?

Nu vet jag inte vilken modell du har, men min Model S har jag nästan varje dag problem med att folk nästan demonstrativt prejar mig av vägen, lägger sig 1-2 meter bakom på hundraväg eller bara kör ut framför.
Sådant hände med min Volvo också, men inte i närheten så ofta. Verkar som om folk tappar vettet, när de ser T:et.
Har till och med varit med om en fullastad timmerbil, som i stort sätt parkerade på min bakre stötfångare på en 80-väg. Det gjorde de aldrig, när jag hade Volvon.

Jag vet inte varför... om det är för att jag kör lagligt eller för att jag gör det med just den bilen. Jag körde lagligt med min Volvo också och hade som sagt var inte i närheten så mycket problem med medtrafikanterna.
De enda gångerna jag inte har haft några större problem, är när jag gasat på... men det är inget jag gör i onödan och väldigt sällan.

Kan vara att det inte finns så mycket Teslor där jag normalt kör och folk blir provocerade av något skäl. Man vet aldrig... så funderat på om man någon gång ska hänga på en sådan idiot och faktiskt fråga varför de beter sig som de gör. Kan bli intressant...

I Stockholm är det nog mer accepterat att ha en dyrare bil än genomsnittet, men inte ute på landet. Sen har vi alla dessa fossil-bils älskare, som ser sig hotade av elbils-intåget. I USA visar dessa ibland sitt missnöje genom att preja och "rolling coal"... denna kanalen visar hur det kan vara att ha en Tesla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone Det låter ju helt sjukt... Inget som jag blivit utsatt för och då har jag kört Model S i 4 år och Model 3 i snart 2 år. Kör alltid lagligt och använder AP hela tiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu vet jag inte vilken modell du har, men min Model S har jag nästan varje dag problem med att folk nästan demonstrativt prejar mig av vägen, lägger sig 1-2 meter bakom på hundraväg eller bara kör ut framför.
Sådant hände med min Volvo också, men inte i närheten så ofta. Verkar som om folk tappar vettet, när de ser T:et.
Har till och med varit med om en fullastad timmerbil, som i stort sätt parkerade på min bakre stötfångare på en 80-väg. Det gjorde de aldrig, när jag hade Volvon.

Jag vet inte varför... om det är för att jag kör lagligt eller för att jag gör det med just den bilen. Jag körde lagligt med min Volvo också och hade som sagt var inte i närheten så mycket problem med medtrafikanterna.
De enda gångerna jag inte har haft några större problem, är när jag gasat på... men det är inget jag gör i onödan och väldigt sällan.

Kan vara att det inte finns så mycket Teslor där jag normalt kör och folk blir provocerade av något skäl. Man vet aldrig... så funderat på om man någon gång ska hänga på en sådan idiot och faktiskt fråga varför de beter sig som de gör. Kan bli intressant...

I Stockholm är det nog mer accepterat att ha en dyrare bil än genomsnittet, men inte ute på landet. Sen har vi alla dessa fossil-bils älskare, som ser sig hotade av elbils-intåget. I USA visar dessa ibland sitt missnöje genom att preja och "rolling coal"... denna kanalen visar hur det kan vara att ha en Tesla.

https://www.youtube.com/watch?v=WdJFibNne4Q

Vilka idioter!! ”Jaha du bryr dig om miljön och vår planet, nu ska du få se på miljöförstöring”.

Permalänk
Medlem

VW ID4 test på nyaste versionen märks verkligen att dom lärt sig på mjukvaran under tiden som Id3 funnits på marknaden & VW Os 2.0 från början så Over the air lär funka från början.

Q1 2021 kundleveranser detta är fördelarna med eget Os & egen utveckling på mjukvaran till alla bilar på Meb plattformen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@DaBone Det låter ju helt sjukt... Inget som jag blivit utsatt för och då har jag kört Model S i 4 år och Model 3 i snart 2 år. Kör alltid lagligt och använder AP hela tiden.

Det är sjukt...

Skrivet av Wiinis:

Vilka idioter!! ”Jaha du bryr dig om miljön och vår planet, nu ska du få se på miljöförstöring”.

Det finns folk till allt... bara att gilla läget och inte själv sänka sig till deras nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Precis, bort med kommunalt veto och fyll Stockholms skärgård med vindkraftverk motsvarande förbrukningen i kraftnätet i Stockholm. Man kanske även skulle kunna klämma in lite verk i och runt vattnet i innerstan.

Nä tack, då tar jag hellre atomkraft.

Permalänk
Medlem

Nä, det kan man nog fetglömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag känner tyvärr igen det där. Senast i förmiddags var det en taxibil som demonstrativt blockerade min väg på en enkelriktad gata. Till slut öppnade jag dörren och gick ut för att fråga om det var något fel på hans bil, men sedan gick jag in igen då jag hörde hur upprörd han lät. Han skrek något i stil med att jag inte skulle tro att jag var något och att jag inte ägde vägen. Hade ingen lust att tjafsa så jag körde en omväg.

Suck. Aldrig varit med om något liknande när jag körde Audi så jag drar samma slutsats som du. Vidrigt ytligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nä, det kan man nog fetglömma.

Min tanke är att det nu kommer flera nya modeller från anda tillverkare där du får en ny 2021 för 450000kr varför skulle man då ge samma pris för en bil med +20`000mil och 6 år gammal Tesla? Jag tror hypern runt tesla är nådd vilket kommer göra beg marknaden på tesla mer i nivå som vanliga bilar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Min tanke är att det nu kommer flera nya modeller från anda tillverkare där du får en ny 2021 för 450000kr varför skulle man då ge samma pris för en bil med +20`000mil och 6 år gammal Tesla? Jag tror hypern runt tesla är nådd vilket kommer göra beg marknaden på tesla mer i nivå som vanliga bilar.

I Norge, som har mycket större utbud av elbilar och där det relativt sett är fördelaktigare med el jämfört med Sverige får du enkelt en tesla model s för 250k.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8078.2000138...

Priserna hålls uppe i Sverige pga låg tillgång. Men tror du är inne på rätt spår att det är en tidsfråga innan priserna kommer ner på Norgenivåer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tror inte det är så enkelt som att bara se aspekten att det kommer nya bilar i lägre prissegment, Tesla har ju profilerat sig som premium och har världens bästa laddnätverk med sig. Det ger liksom lite mervärde på andrahandsmarknaden.

Permalänk

Aldrig märkt någon skillnad på hur folk beter sig i trafiken när jag kör Tesla mot Toyota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I Norge, som har mycket större utbud av elbilar och där det relativt sett är fördelaktigare med el jämfört med Sverige får du enkelt en tesla model s för 250k.

Priserna hålls uppe i Sverige pga låg tillgång. Men tror du är inne på rätt spår att det är en tidsfråga innan priserna kommer ner på Norgenivåer.

Ner till Norgenivåer lär de inte göra (eftersom i Norge är ju nypriset lägre också tack vare att de inte har moms på elbilarna). Däremot lär man inte kunna äga en elbil i ett år till typ ingen värdeminskning hur länge som helst.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag finner också Teslas begagnatpriser som helt orimliga i dagsläget. Jag blocketspanar själv efter en Model 3 Performance eller Long Range. Många 1-2 år gamla bilar med mellan 1500-4000 mil på mätaren kostar runt 600tkr. Det samma pris som en splitter ny gör efter miljöbonusen dragits av! Varför i helvete betalar folk nypris för begagnade bilar? Jag kan ju lika bra lägga en order på en ny då, få den uppdaterade modellen med dubbelglas och värmpepump - till samma pris som en begagnad, pre-facelift bil?! Skumt värre om man frågar mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag finner också Teslas begagnatpriser som helt orimliga i dagsläget. Jag blocketspanar själv efter en Model 3 Performance eller Long Range. Många 1-2 år gamla bilar med mellan 1500-4000 mil på mätaren kostar runt 600tkr. Det samma pris som en splitter ny gör efter miljöbonusen dragits av! Varför i helvete betalar folk nypris för begagnade bilar? Jag kan ju lika bra lägga en order på en ny då, få den uppdaterade modellen med dubbelglas och värmpepump - till samma pris som en begagnad, pre-facelift bil?! Skumt värre om man frågar mig.

Det är hett med cirkulärekonomi 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ner till Norgenivåer lär de inte göra (eftersom i Norge är ju nypriset lägre också tack vare att de inte har moms på elbilarna). Däremot lär man inte kunna äga en elbil i ett år till typ ingen värdeminskning hur länge som helst.

Jo nypris är förstås en variabel att ta hänsyn till och tror inte 250k händer i första taget, utbudet är för litet än så länge.
Jämförde vad Model S Long Range Plus kostar, en Tesla i Norge för 250k har tappat ca 68% av nypris och med samma värdeminskning skulle en i Sverige kosta 300k. Men riktigt så enkelt är det inte, det förstår jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Men tar du in en sådan i Sverige, så får du väl betala både tull och moms... och vips så är du uppe i jämförbara priser.

Visa signatur