Debatt angående Playstation 5 som säljs. Och även frågor om personer som sålt/köpt i andra hand och deras intryck

Permalänk
Medlem

Debatt angående Playstation 5 som säljs. Och även frågor om personer som sålt/köpt i andra hand och deras intryck

Jag som så många andra har följt PS5 utvecklingen under ett par år nu, och var faktiskt sent ute med att göra en förhandsbokning i september. Eftersom jag har vänner som jobbar på MM och som varnade mig att det är redan då var sent ute med att boka så bokade jag en till på ett annat ställe för säkerhets skull(tänkte ge den som gåva till brorsan om jag skulle få båda tidigt/avboka den ena).
Snabb spolar fram till releasen och mediamarkt kunde inte ge någon som helst info om när den eventuellt skulle kunna levereras..
Det andra stället jag förhandsbokade på är ett utav dom största webbutikerna i sverige för datorer mm, och när jag ringde dom så hånskrattade deras kundsupport när jag bara frågade om dom eventuellt hade någon som helst preliminär information att ge ut...
Till sist fick jag informationen att glömma 2020 och ps5. Nån gång nästa år var svaret jag fick..

Men nu för någon vecka sedan fick jag mail från MM om preliminär leverans i dec, och hämtade ut den idag(hade 24h på mig att hämta ut den från första mailet jag fick, innan den beställningen skulle annulleras!).

Då jag även följt reviews från Gamernexus mm, och ändå är fullt medveten eventuella problem med kylningen mm, så kände jag att jag inte kunde fullt ut motivera att behålla den då "gatupriset" för den är nästan det dubbla gentemot inköpspriset.
Kort och gott så lagde jag ut den här på marknaden efter att ha haft ett allvarligt samtal med lillgrabben hemma och hur han kände sig kring allt det här med PS5an.
Vart otroligt stolt och förvånad över hans resonemang när jag förklarade eventuella problem med kylaren, bristen på riktiga ps5 spel & även dom sjuka priserna folk gav för den!

Dilemmat personligen för mig var väl mera "Hur mycket är en ps5 värt för mig"?
Vart går brytpunkten ekonomiskt för mig personligen från att behålla den, till att sälja den vidare till någon annan som värdesätter den mera och själv få behöva vänta okänd tid inför att själv kunna införskaffa sig en ny?

Jag skippade blocket & marketplace på facebook för att jag brukar aldrig sälja grejer på nätet, och att jag vet hur jävla många idioter som vill ha playstation 5..
Orkar inte snacka med idioter helt enkelt och få privata mess non stop med skambud & skit

Ville köra raka puckar och sa rent ut vart brytpunkten för mig personligen är rent ekonomiskt för att behålla den/sälja.
Kändes mer ärligt än att lägga ett lockbud som jag aldrig skulle ta, och låta folk buda upp.

Reaktionerna kändes faktiskt otroligt bittra och barnsliga om jag ska vara helt ärlig.
Hade inte förväntat mig ett sådant låg nivå på ett forum som detta!
MEN jag har även en stor förståelse för bitterheten och ilskan gentemot scalpers mm..(Väntar själv på att ryzen & RTX ska finnas tillgängliga)

Fick ett par privata mess från andra användare som hade haft samma upplevelse som jag, och rekommenderade bara att sälja den på blocket eller liknande, för det vart såld på 5 min då utan någon som helst "toxicity"

Men samtidigt så känner jag att det här möjligheten till en mer givande debatt som jag tror måste tas. Särskilt med tanke på att bristen verkar bli rätt så långvarig..
Jag ville bara försöka höja debatten och kanske fortsätta dom mera intressanta trådarna som moderatorerna tyvärr rensade bort, av förståndiga skäl

Så jag har lite frågor till er som redan köpt & spelar PS5, och ni som väntar/försöker få tag på en
(själv är jag ju lite limbo mellan dom i någon dag nu)

Ni som har köpt den direkt från butikerna.
Hur upplevde ni det? Vart det prisvärt?
Tyckte ni att ni gav för mycket för den, även med butikspris, eller skulle ni ha till och med kunnat ge mer för att den helt enkelt är värd det(för er).
Är ni rädda för garantiärenden nu, om något mot förmodan inte skulle fungera som det ska, med tanke på första generationsproblemen brukar vara hyffsat vanliga?

Ni som har köpt den i andra hand:

Hur mycket fick ni ge för den, och hur har ni känt av det?
Var det värt det?
Eller ångar ni det och önskar att ni hade väntat?
Har ni några rädslor för garantiärenden?

Och till sist, ni som väntar/försöker få tag på en:

Hur känner ni att ni har blivit behandlade utav butikerna?
Har ni känt av bra service, arrogans måhända eller till och med börjat misstro vissa butiker?(många scalpers jobbar garanterat inom handeln/har förbindelser där)
Hur mycket känner ni att ni är villiga att lägga bara för att få tag på en?
Och är ni rädda för att behöva vänta länge innan ni kan få tag på en, och i så fall hur länge tror ni att det kommer att ta för er att få tag på en?

För enligt min personliga åsikt så är dom enda vinnarna i denna lansering Sony & scalpers med bra förbindelser inom handeln..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Alternativet: "Ointresserad av konsoler, då PC är bäst för spelupplevelser" saknas.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, du gör en väldigt märklig annons här på marknaden och nu gör du en märklig tråd, det luktar troll?

Men för att ge lite av ett svar på ditt långa inlägg, du kan se dig själv som en vinnare då du verkar vilja sälja den till högstbjudande, så kan bara gratulera dig och din ”lillgrabb” till några tusen extra på kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Alternativet: "Ointresserad av konsoler, då PC är bäst för spelupplevelser" saknas.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Till mitt försvar så gillar jag PSVR, då den är mest enkelt att sätta upp hemma och vart den mest prisvärda i begynnelsen

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, du gör en väldigt märklig annons här på marknaden och nu gör du en märklig tråd, det luktar troll?

Men för att ge lite av ett svar på ditt långa inlägg, du kan se dig själv som en vinnare då du verkar vilja sälja den till högstbjudande, så kan bara gratulera dig och din ”lillgrabb” till några tusen extra på kontot

Nja.
Grejen är mera den att jag brukar jobba lite för mycket, och ha förmågan att köpa det jag velat ha..
Och lillgrabben är lite bortskämd, men han är ödmjuk nog att förstå det och han delar med sig utav allt han kan till sina vänner.
Byggde hans första dator tillsammans med honom när han vart 7 år, även om det vart en budget bygge med mitt gamla grafikkkort..
Problemet är att han är vettig, och jag vill inte förstöra det.
Han har det bättre än många utav hans vänner, och han själv säger det med.
Och nu när det är sådan kaos efter PS5an, och alla vill ha den bara för att alla vill ha den, så försöker jag lära honom en viktig läxa för livet

Och stoltheten man känner när en 10 åring själv med egna ord säger att det är ju inte värt att köpa en ps5a för dubbla priset bara för att ha en.. den är ovärdelig! På bilden på annonsen sitter han faktiskt och spelar ps4 pro, och är hur jävla nöjd som helst!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Har inget större intresse av att skaffa ett ps5. Men i allmänhet har jag aldrig så bråttom att köpa något till den gräns att jag skulle betala överpris.

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare skrev i annonsen innan det blev raderat så är det inte att du säljer den som är problemet utan hur du gör det.

Först skriver du en moralkaka om hur duktig din son är som kan tänkas leva utan den för han fattar allt som vuxna gör.

Sedan skriver du att du hatar skalpers och lägger ut en PS5 på ett entusiastforum för skalpingpris med resonemanget att du kan tänkas vara guds barn och sälja denna (eftersom du egentligen inte behöver den).

Tror nog du skall ta lärdom av din egen son på 10 bast för han verkar ha mer vett än dig.

Permalänk

Jag ska vara helt ärlig. Jag fick tag på ett PS5 och spelade på den i ett dygn. När jag sen såg priserna som den gick för på Blocket så kände jag att det skulle vara oförsvarbart att behålla den när farsans företag knappt drar in pengar längre och jag själv fått en reducerad arbetstjänst som med nöd och näppe betalar våra utgifter (bor hemma). Jag hade för avsikt att behålla PS5:an som ett litet ljus i dessa mörka tider men jag valde att sälja det. Det kändes lite skämmigt att göra det men men, vad gör man inte för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Jag ska vara helt ärlig. Jag fick tag på ett PS5 och spelade på den i ett dygn. När jag sen såg priserna som den gick för på Blocket så kände jag att det skulle vara oförsvarbart att behålla den när farsans företag knappt drar in pengar längre och jag själv fått en reducerad arbetstjänst som med nöd och näppe betalar våra utgifter (bor hemma). Jag hade för avsikt att behålla PS5:an som ett litet ljus i dessa mörka tider men jag valde att sälja det. Det kändes lite skämmigt att göra det men men, vad gör man inte för pengarna.

Till skillnad från TS är du ju iaf ärlig med det.

Luktar som någon annan bara är ute efter att skapa debatt och konflikt med tanke på livshistorian vi fick i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

[Mostly pladder för att rättfärdiga scalpingbeteende...]

Vad är du _egentligen_ ute efter med det här inlägget?
Att nån ska säga att du gjorde rätt och att du är duktig och inte alls är en scalper, trots att du gjort precis samma sak som alla andra scalpers också gjort, så du kan sova bättre om nätterna eller?

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Som jag tidigare skrev i annonsen innan det blev raderat så är det inte att du säljer den som är problemet utan hur du gör det.

Först skriver du en moralkaka om hur duktig din son är som kan tänkas leva utan den för han fattar allt som vuxna gör.

Sedan skriver du att du hatar skalpers och lägger ut en PS5 på ett entusiastforum för skalpingpris med resonemanget att du kan tänkas vara guds barn och sälja denna (eftersom du egentligen inte behöver den).

Tror nog du skall ta lärdom av din egen son på 10 bast för han verkar ha mer vett än dig.

Jag förstår ditt resonemang, men jag tror inte du förstår mitt

JAG är en utav entusiasterna som velat ha PS5 länge.
Men jag är medveten med om eventuella problemen dom första generationerna kan ha, strul med garantier mm..
Jag personligen värdesätter PS5 rätt så högt, men ändå mindre än väldigt många andra.
Jag har ps4 pro & PSVR hemma samt 3 gaming burkar att förnöja mig med så jag är ändå nöjd.
INGEN behöver en PS5! INGEN! Bara att både jag och alla andra VILL ha en
Sedan är skillnaden att vi kanske värdesätter den lite olika.

JAG kan släppa den för att jag värdesätter att bygga en snäppet bättre dator till lillskiten hemma och lära honom en viktig livsläxa mer än att vara bland dom första att ha en PS5..
Sedan att jag inte vill sälja den till en random person på blocket som inte har en jävla aning om något och sedan känner sig bedragen när dom väl sjunker i pris då dom blir tillgängliga vill jag inte vara en del utav..
Jag har skrivit rakt ut, helt ärligt att jag kan både sälja den, om det är någon som värdesätter den så mycket mer än jag, men jag kan även behålla den utan bekymmer och bara koppla upp den och njuta utav den

Sedan kan jag lova dig att dom flesta som gnäller om att dom inte får köpa den för inköpspris från en främling skulle lägga ut den på blocket för 12k inom 5min om dom fick ett.. Folk är fula..

Och hur fan får du för dig att jag ska ha någon högre fucking moral från?
Jag värdesätter PS5an just nu till X, Om någon värdesätter den högre så kan jag släppa den, för jag vet hur hög efterfrågan är.. Vart finns moralen i det hela??

Att jag nämner lillskiten har att göra med att jag personligen tycker att det är patetiskt att höra vuxna människor gnälla över en sådan sak att dom inte kan köpa en ps5a för inköpspris från en helt okänd främling över nätet, när man har barn hemma som inte gnäller.
Som vuxen och entusiast har man kunnat förboka en PS5a i över ett år..
Garanterat att dom som gnäller mest sålde sina vid releasen för 8-9 k och ångrar sig nu

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Jag ska vara helt ärlig. Jag fick tag på ett PS5 och spelade på den i ett dygn. När jag sen såg priserna som den gick för på Blocket så kände jag att det skulle vara oförsvarbart att behålla den när farsans företag knappt drar in pengar längre och jag själv fått en reducerad arbetstjänst som med nöd och näppe betalar våra utgifter (bor hemma). Jag hade för avsikt att behålla PS5:an som ett litet ljus i dessa mörka tider men jag valde att sälja det. Det kändes lite skämmigt att göra det men men, vad gör man inte för pengarna.

Du har min respekt!!! Bor du i närheten utav Eskilstuna och är frisk så är du välkommen på en whisky & lira VR en dag!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Vad är du _egentligen_ ute efter med det här inlägget?
Att nån ska säga att du gjorde rätt och att du är duktig och inte alls är en scalper, trots att du gjort precis samma sak som alla andra scalpers också gjort, så du kan sova bättre om nätterna eller?

Jag är faktiskt mera ute efter en debatt.
Folk som har sålt/köpt
Folk som har varit nöjda och folk som har varit besvikna
Folk som är osäkra hur dom ska göra, och faktiskt ha en mer ärlig och seriös debatt om det.
Det är vad jag är ute efter!

Har du en ps5a? Och vart går smärtgränsen för dig ekonomiskt från att behålla den/sälja den?

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag förstår ditt resonemang, men jag tror inte du förstår mitt

JAG är en utav entusiasterna som velat ha PS5 länge.
Men jag är medveten med om eventuella problemen dom första generationerna kan ha, strul med garantier mm..
Jag personligen värdesätter PS5 rätt så högt, men ändå mindre än väldigt många andra.
Jag har ps4 pro & PSVR hemma samt 3 gaming burkar att förnöja mig med så jag är ändå nöjd.
INGEN behöver en PS5! INGEN! Bara att både jag och alla andra VILL ha en
Sedan är skillnaden att vi kanske värdesätter den lite olika.

JAG kan släppa den för att jag värdesätter att bygga en snäppet bättre dator till lillskiten hemma och lära honom en viktig livsläxa mer än att vara bland dom första att ha en PS5..
Sedan att jag inte vill sälja den till en random person på blocket som inte har en jävla aning om något och sedan känner sig bedragen när dom väl sjunker i pris då dom blir tillgängliga vill jag inte vara en del utav..
Jag har skrivit rakt ut, helt ärligt att jag kan både sälja den, om det är någon som värdesätter den så mycket mer än jag, men jag kan även behålla den utan bekymmer och bara koppla upp den och njuta utav den

Sedan kan jag lova dig att dom flesta som gnäller om att dom inte får köpa den för inköpspris från en främling skulle lägga ut den på blocket för 12k inom 5min om dom fick ett.. Folk är fula..

Och hur fan får du för dig att jag ska ha någon högre fucking moral från?
Jag värdesätter PS5an just nu till X, Om någon värdesätter den högre så kan jag släppa den, för jag vet hur hög efterfrågan är.. Vart finns moralen i det hela??

Att jag nämner lillskiten har att göra med att jag personligen tycker att det är patetiskt att höra vuxna människor gnälla över en sådan sak att dom inte kan köpa en ps5a för inköpspris från en helt okänd främling över nätet, när man har barn hemma som inte gnäller.
Som vuxen och entusiast har man kunnat förboka en PS5a i över ett år..
Garanterat att dom som gnäller mest sålde sina vid releasen för 8-9 k och ångrar sig nu

Jag förstår precis ditt resonemang.
Du vill tjäna extra pengar men försöker gömma det bakom nån feelgoodhistoria om att din son kan ta lärdom av detta.

Du är ute efter att få någon typ av bekräftelse för att du gör rätt och gillar uppenbarligen att skapa konflikter.

Jag har ingen PS5 och vill heller inte ha någon.

Men sälj du din PS5 för att uppgradera datorn. Och när du får tag på ett 3080kort kan du sälja det för 15000kr till förmån av att lära din son hur duktig du är igen.

Vad trodde du egentligen själv du skulle få ut av den annonsen? Du kan ju inte på fullaste allvar tro att den skulle bidra till något annat än konflikter?

Du säger till andra att bete sig som vuxna människor men i själva verket är det du som inte kan bete dig och ta på dig att du bara gör detta med avsikten att tjäna ett par tusen på andras missöde.

Du behöver för övrigt inte ens svara på detta inlägg för jag är över huvud taget inte intresserad av ett dugg du har att komma med.

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att flera butiker låter inte garantin överföras till någon annan än ursprungsköparen.
Andra butiker gör undantag med garantin.

Reklamationsrätten däremot kan inte flyttas till någon annan enligt lag.

Att köpa saker i andra hand innebär alltså en hög risk att stå utan skydd. Samma sak gäller hemförsäkringen och varor köpta i andra hand.

Med detta resonemang ska man aldrig betala mer än 100% av varans pris. Aldrig någonsin. Undantagen är förstås unika föremål. Konst mm. Men inte en massproducerad pryl.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Mainman:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, du gör en väldigt märklig annons här på marknaden och nu gör du en märklig tråd, det luktar troll?

Men för att ge lite av ett svar på ditt långa inlägg, du kan se dig själv som en vinnare då du verkar vilja sälja den till högstbjudande, så kan bara gratulera dig och din ”lillgrabb” till några tusen extra på kontot

Håller helt med,tänkte när jag läste annonsen att den var helmärklig. TS ogillar scalpers men när "lillgrabben" tyckte att de ska sälja annonsen för att man kan få så mycket pengar för den, som scalpers, så blev han stolt över "lillgrabben"? 🙄

Personligen har jag inget emot scalpers så länge det inte handlar om livsnödvändiga saker som mat, boende eller medicin.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Archain:

Jag förstår ditt resonemang, men jag tror inte du förstår mitt

JAG är en utav entusiasterna som velat ha PS5 länge.
Men jag är medveten med om eventuella problemen dom första generationerna kan ha, strul med garantier mm..
Jag personligen värdesätter PS5 rätt så högt, men ändå mindre än väldigt många andra.
Jag har ps4 pro & PSVR hemma samt 3 gaming burkar att förnöja mig med så jag är ändå nöjd.
INGEN behöver en PS5! INGEN! Bara att både jag och alla andra VILL ha en
Sedan är skillnaden att vi kanske värdesätter den lite olika.

JAG kan släppa den för att jag värdesätter att bygga en snäppet bättre dator till lillskiten hemma och lära honom en viktig livsläxa mer än att vara bland dom första att ha en PS5..
Sedan att jag inte vill sälja den till en random person på blocket som inte har en jävla aning om något och sedan känner sig bedragen när dom väl sjunker i pris då dom blir tillgängliga vill jag inte vara en del utav..
Jag har skrivit rakt ut, helt ärligt att jag kan både sälja den, om det är någon som värdesätter den så mycket mer än jag, men jag kan även behålla den utan bekymmer och bara koppla upp den och njuta utav den

Sedan kan jag lova dig att dom flesta som gnäller om att dom inte får köpa den för inköpspris från en främling skulle lägga ut den på blocket för 12k inom 5min om dom fick ett.. Folk är fula..

Och hur fan får du för dig att jag ska ha någon högre fucking moral från?
Jag värdesätter PS5an just nu till X, Om någon värdesätter den högre så kan jag släppa den, för jag vet hur hög efterfrågan är.. Vart finns moralen i det hela??

Att jag nämner lillskiten har att göra med att jag personligen tycker att det är patetiskt att höra vuxna människor gnälla över en sådan sak att dom inte kan köpa en ps5a för inköpspris från en helt okänd främling över nätet, när man har barn hemma som inte gnäller.
Som vuxen och entusiast har man kunnat förboka en PS5a i över ett år..
Garanterat att dom som gnäller mest sålde sina vid releasen för 8-9 k och ångrar sig nu

Kliv ner från din höga häst och inse att du defacto är en scalper. Du försöker i alla dina inlägg försvara varför du är bättre än vilken annan scalper som helst? Som sagt, jag har inget emot scalpers, jag tycker inte att PS5 är värd mer än MSRP och väljer därför att inte köpa från scalpers men har inga problem med dem (dig). Dina moralpredikningar lämnar dock en ganska dålig smak.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Jag förstår precis ditt resonemang.
Du vill tjäna extra pengar men försöker gömma det bakom nån feelgoodhistoria om att din son kan ta lärdom av detta.

Du är ute efter att få någon typ av bekräftelse för att du gör rätt och gillar uppenbarligen att skapa konflikter.

Jag har ingen PS5 och vill heller inte ha någon.

Men sälj du din PS5 för att uppgradera datorn. Och när du får tag på ett 3080kort kan du sälja det för 15000kr till förmån av att lära din son hur duktig du är igen.

Vad trodde du egentligen själv du skulle få ut av den annonsen? Du kan ju inte på fullaste allvar tro att den skulle bidra till något annat än konflikter?

Du säger till andra att bete sig som vuxna människor men i själva verket är det du som inte kan bete dig och ta på dig att du bara gör detta med avsikten att tjäna ett par tusen på andras missöde.

Du behöver för övrigt inte ens svara på detta inlägg för jag är över huvud taget inte intresserad av ett dugg du har att komma med.

Oki. Jag ska i alla fall svara på dom påhoppen i alla fall

Jag har flera olika jobb.. Vill jag ha pengar så kan jag bara boka in fler arbetspass.. Tjänar tillräckligt bra..

Och hade jag velat scalpa folk, då hade jag beställt shitloads utav PS5or redan i augusti, för hade lite insider information att det var sjukt hög tryck på dom, men jag föredrar att arbeta hederligt för mina pengar.
Rätt ska vara rätt.

Samma sak med RTX korten.. Hade möjligheten att köpa in ett par stycken, men skippade dom helt. Väntar som alla andra tills dom finns tillgängliga. Samma med Ryzen 5000 serien..
(Tycker för övrigt att Nvidia kört fulspel av rang senaste åren för att höja priserna på GPUer. Ska inte ens snacka om mängen RTX kort som sålts till miners..)

Har du barn?
Om du har barn, hur ser du på det om dina barn har en mycket högre standard än många utav sina vänner?
Fick du själv allt du önskade dig som barn, eller fick du lära dig att faktiskt kämpa för något?
Du har aldrig tänkt på att jag kanske helt enkelt inte vill att hans vänner ska omedvetet känna svartsjuka gentemot honom, för att han får mycket utav sådant dom själva bara kan drömma om?

Konflikter är faktiskt en sak jag arbetar med. Att lösa våldsamma konflikter bland annat.. Med våld om så krävs.
Men tycker inte om konflikter personligen.

Men det jag tycker om är en lite mer vuxen och seriös debatt, där olika synpunkter och erfarenheter kommer upp från flertal olika människor med helt olika bakgrunder.

Att många här gnäller om scalpers ser jag(fullt förståndigt), men i mina ögon ser det mera ut som om det finns en drös som gnäller och en tyst publik som inte vill reta upp någon om att det ska komma fram att dom själva måhända sålt en RTX/PS5/Ryzen senaste tiden med lite extra vinst..
Rädslan att vara "obekväm" stjälper den fria debatten i mina ögon.

Det jag fortfarande saknar i denna tråd är ärlighet!
Både från dom som har sålt, och dom som har köpt.
Sådana som kan faktiskt dela med sig utav sina erfarenheter till dom som antagligen funderar på hur dom ska göra.

Hela denna soppa med PS5 bottnar mera i att butikerna inte har varit förberedda och/eller inte skapar ordentliga rättvisa system.
Och det personligen misstänker jag har att göra med att en jävla massa chefer & mellanchefer har samarbetat på olika sätt med scalpers.

Men det är bara mina egna misstankar..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

Oki. Jag ska i alla fall svara på dom påhoppen i alla fall

Jag har flera olika jobb.. Vill jag ha pengar så kan jag bara boka in fler arbetspass.. Tjänar tillräckligt bra..

Och hade jag velat scalpa folk, då hade jag beställt shitloads utav PS5or redan i augusti, för hade lite insider information att det var sjukt hög tryck på dom, men jag föredrar att arbeta hederligt för mina pengar.
Rätt ska vara rätt.

Samma sak med RTX korten.. Hade möjligheten att köpa in ett par stycken, men skippade dom helt. Väntar som alla andra tills dom finns tillgängliga. Samma med Ryzen 5000 serien..
(Tycker för övrigt att Nvidia kört fulspel av rang senaste åren för att höja priserna på GPUer. Ska inte ens snacka om mängen RTX kort som sålts till miners..)

Har du barn?
Om du har barn, hur ser du på det om dina barn har en mycket högre standard än många utav sina vänner?
Fick du själv allt du önskade dig som barn, eller fick du lära dig att faktiskt kämpa för något?
Du har aldrig tänkt på att jag kanske helt enkelt inte vill att hans vänner ska omedvetet känna svartsjuka gentemot honom, för att han får mycket utav sådant dom själva bara kan drömma om?

Konflikter är faktiskt en sak jag arbetar med. Att lösa våldsamma konflikter bland annat.. Med våld om så krävs.
Men tycker inte om konflikter personligen.

Men det jag tycker om är en lite mer vuxen och seriös debatt, där olika synpunkter och erfarenheter kommer upp från flertal olika människor med helt olika bakgrunder.

Att många här gnäller om scalpers ser jag(fullt förståndigt), men i mina ögon ser det mera ut som om det finns en drös som gnäller och en tyst publik som inte vill reta upp någon om att det ska komma fram att dom själva måhända sålt en RTX/PS5/Ryzen senaste tiden med lite extra vinst..
Rädslan att vara "obekväm" stjälper den fria debatten i mina ögon.

Det jag fortfarande saknar i denna tråd är ärlighet!
Både från dom som har sålt, och dom som har köpt.
Sådana som kan faktiskt dela med sig utav sina erfarenheter till dom som antagligen funderar på hur dom ska göra.

Hela denna soppa med PS5 bottnar mera i att butikerna inte har varit förberedda och/eller inte skapar ordentliga rättvisa system.
Och det personligen misstänker jag har att göra med att en jävla massa chefer & mellanchefer har samarbetat på olika sätt med scalpers.

Men det är bara mina egna misstankar..

Problemet med dina argument och lärdomar du vill ge din son är att de går precis lika bra att ge utan att ta mer än inköpspris för det. Jag har som sagt inga problem med att du tar mer än inköpspriset för den men dina skenargument framstår som löjliga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller helt med,tänkte när jag läste annonsen att den var helmärklig. TS ogillar scalpers men när "lillgrabben" tyckte att de ska sälja annonsen för att man kan få så mycket pengar för den, som scalpers, så blev han stolt över "lillgrabben"? 🙄

Personligen har jag inget emot scalpers så länge det inte handlar om livsnödvändiga saker som mat, boende eller medicin.

Jag var stolt över lillgrabben över att han inte "följde strömmen". Alla hans vänner pratar om PS5 och hur mycket dom vill ha den osv..
Jag är stolt över det faktumet att han förstod att en PS5 är redan dyrt i butik, och att folk köpte/sålde dom för ännu mera. Och att ha som en 10 åring ha en ps5 framför sig, och utan att ens blinka vara villig att släppa en sådan materialistisk sak han egentligen själv velat ha med, bara för att han själv förstår att den kostar mer än den är värd.. Det är det jag är fan stolt över!
Han log lite lätt och sa att det ändå skulle vara lite kul att behålla den.. Men sen log han igen och fortsatte spela på ps4an glad och nöjd.
Kan lova dig att dom flesta utav hans vänner hade brutit ihop gråtandes/gnällandes/tjurandes om dom hade varit i samma situation.. Väldigt många vuxna här på forumet med verkar det som...

När jag ser det så blir jag fan stolt!

Jag har jobb, jag har sett fram emot ps5an i nåt år, bokade den ett flertal månader innan release, och är även villig att vänta ett par månader extra, fast jag har den hemma.. Att jag personligen värdesätter DET till ca 3k, det är inte så jävla mycket egentligen.
nåt extra pass för mig på jobbet..
Men det är jag det..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet med dina argument och lärdomar du vill ge din son är att de går precis lika bra att ge utan att ta mer än inköpspris för det. Jag har som sagt inga problem med att du tar mer än inköpspriset för den men dina skenargument framstår som löjliga.

Fullt förståligt.
Men jag frågar dig ärligt.
Jag som har jobb, som väntat på ps5 i ett flertal år och följt hela produktionsskvallret mm. Bokade den flertal månader innan släpp och verkligen sett fram emot att få spela särskilt PSVR på den med grabben.
Att jag gjort allt jobb för att ens få den nu, och ändå kunna vänta ett flertal månader till, för 3k.. Det är fan inte mycket.. Nåt extra pass på jobbet för mig..

Om jag hade fått hem flera PS5 nu, då hade du haft helt jävla rätt! Men nu är det 1 PS5 jag fick hem.. Kanske får hem ett till i början utav nästa år. Men väldigt osäkert med den andra(Aldrig mött så dålig kundservice i mitt liv än när jag ringde till dom för att höra hur det såg ut)

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Jag ska vara helt ärlig. Jag fick tag på ett PS5 och spelade på den i ett dygn. När jag sen såg priserna som den gick för på Blocket så kände jag att det skulle vara oförsvarbart att behålla den när farsans företag knappt drar in pengar längre och jag själv fått en reducerad arbetstjänst som med nöd och näppe betalar våra utgifter (bor hemma). Jag hade för avsikt att behålla PS5:an som ett litet ljus i dessa mörka tider men jag valde att sälja det. Det kändes lite skämmigt att göra det men men, vad gör man inte för pengarna.

Hur mycket fick du betalt? Intressant med tanke på att du öppnat och spelat på den!

Permalänk
Medlem

Om din son nu är så vettig som du bedyrar hoppas jag han ser igenom det här struntsnacket. Känns mest som att du försöker övertyga dig själv om att det du gjorde var rätt, swec-medlemmar är nog rätt enade i att ogilla scalpers annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Archain:

Fullt förståligt.
Men jag frågar dig ärligt.
Jag som har jobb, som väntat på ps5 i ett flertal år och följt hela produktionsskvallret mm. Bokade den flertal månader innan släpp och verkligen sett fram emot att få spela särskilt PSVR på den med grabben.
Att jag gjort allt jobb för att ens få den nu, och ändå kunna vänta ett flertal månader till, för 3k.. Det är fan inte mycket.. Nåt extra pass på jobbet för mig..

Om jag hade fått hem flera PS5 nu, då hade du haft helt jävla rätt! Men nu är det 1 PS5 jag fick hem.. Kanske får hem ett till i början utav nästa år. Men väldigt osäkert med den andra(Aldrig mött så dålig kundservice i mitt liv än när jag ringde till dom för att höra hur det såg ut)

Vad spelar det för roll? Inget av det du skriver gör dig mer förtjänt av en PS5 än varken någon som haft tur eller varit snabb på köpknappen. Behåll det då om 3000 är ingenting för dig? Vad argumenterar du för egentligen? Vad är läxan du vill lära din son? Gärna en läxa i en eller två meningar istället för en massa svammel som tidigare. Om 3000 knappt är någonting för dig kan du väl förstå de som är beredda att betala så mycket mer för att få en PS5 nu på en gång?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Archain:

Jag var stolt över lillgrabben över att han inte "följde strömmen". Alla hans vänner pratar om PS5 och hur mycket dom vill ha den osv..
Jag är stolt över det faktumet att han förstod att en PS5 är redan dyrt i butik, och att folk köpte/sålde dom för ännu mera. Och att ha som en 10 åring ha en ps5 framför sig, och utan att ens blinka vara villig att släppa en sådan materialistisk sak han egentligen själv velat ha med, bara för att han själv förstår att den kostar mer än den är värd.. Det är det jag är fan stolt över!
Han log lite lätt och sa att det ändå skulle vara lite kul att behålla den.. Men sen log han igen och fortsatte spela på ps4an glad och nöjd.
Kan lova dig att dom flesta utav hans vänner hade brutit ihop gråtandes/gnällandes/tjurandes om dom hade varit i samma situation.. Väldigt många vuxna här på forumet med verkar det som...

När jag ser det så blir jag fan stolt!

Jag har jobb, jag har sett fram emot ps5an i nåt år, bokade den ett flertal månader innan release, och är även villig att vänta ett par månader extra, fast jag har den hemma.. Att jag personligen värdesätter DET till ca 3k, det är inte så jävla mycket egentligen.
nåt extra pass för mig på jobbet..
Men det är jag det..

Okej då förstår jag den biten lite bättre, ja det var ju en fin reaktion av din son!
Helt irrelevant för varför du säkert ditt PS5 dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej då förstår jag den biten lite bättre, ja det var ju en fin reaktion av din son!
Helt irrelevant för varför du säkert ditt PS5 dock.

Fast ändå inte.
Jag är villig att sälja den bara för att marknandsvärdet på den just nu är helt sjukt fel. Och ungjävel förstår det till och med. Så jag kan med gott samvete släppa den för vad jag personligen anser är ändå en bra bit lägre pris än vad snittet är på blocket..
Sedan att jag kan använda den lilla vinsten till att gynna ungen ser jag bara som en bra deal och en viktig livsläxa för honom 😁
Sedan för övrigt så får han ju knappt ha vänner över heller nu pga covid, så vill inte skapa en svartsjuka bland hans väner för att han har det dom alla andra så mycket längtar till och vill ha.. när covid restrektionerna släpps och han kan ha vänner över så blir det lättare att ha en ps5 hemma(ungarna vill alltid hänga hos oss av förståndiga skäl), och förhoppningsvis så är dom tillgängliga då 😄

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

så bokade jag en till på ett annat ställe för säkerhets skull(tänkte ge den som gåva till brorsan om jag skulle få båda tidigt/avboka den ena).

3 reflektioner: Du verkar använda din nervositet för kylningen som ursäkt för att sälja den som scalper. Det enda din son rimligen lär sig av historien är väl just att det är okej att vara scalper. Varför gav du den inte till din bror om det nu var din originalintention med att köpa 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Fast ändå inte.
Jag är villig att sälja den bara för att marknandsvärdet på den just nu är helt sjukt fel. Och ungjävel förstår det till och med. Så jag kan med gott samvete släppa den för vad jag personligen anser är ändå en bra bit lägre pris än vad snittet är på blocket..
Sedan att jag kan använda den lilla vinsten till att gynna ungen ser jag bara som en bra deal och en viktig livsläxa för honom 😁
Sedan för övrigt så får han ju knappt ha vänner över heller nu pga covid, så vill inte skapa en svartsjuka bland hans väner för att han har det dom alla andra så mycket längtar till och vill ha.. när covid restrektionerna släpps och han kan ha vänner över så blir det lättare att ha en ps5 hemma(ungarna vill alltid hänga hos oss av förståndiga skäl), och förhoppningsvis så är dom tillgängliga då 😄

Så mycket skitsnack i en tråd.

Pappa scalper - min son, jag har köpt en ps5 för att jag tjänar fruktansvärt mycket pengar. men nu tycker jag att vi ska försöka sälja den till sjukt överpris till någon stackare som missat förbokningen.

Son - ja pappa det gör vi så får vi lite mera pengar.

Pappa scalper - jag är så stolt över dig min son.

Permalänk
Medlem

Tänk om scalpern har barn som behöver någon medicin för en sjukdom de har.

Då går person A och köper upp all medicin av den sorten som finns på apoteken, och vänder sig till scalpern och frågar.. vad är denna medicin värd i dina ögon?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

3 reflektioner: Du verkar använda din nervositet för kylningen som ursäkt för att sälja den som scalper. Det enda din son rimligen lär sig av historien är väl just att det är okej att vara scalper. Varför gav du den inte till din bror om det nu var din originalintention med att köpa 2?

Som bröder blir man osams av och till 😅 scalping hade det varit om kag hade köpt den för att sälja vidare.. men i det här fallet så varr den beställd för att själva ha den.
Enda orsaken att jag ens överväger att släppa den är pga den rådande marknadspriset som är helt åt helvetet. Hur mer ärlig kan man vara?
Sedan att grabben har tålamod och vett att förstå att vi själva skjuter upp någonting vi velat ha länge, för att prioritera annat är bara positivt och en läxa i tålamod 😀

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090