No signal på HDMI efter att skärmen stängs av

Permalänk
Medlem

No signal på HDMI efter att skärmen stängs av

Impulsköpte en ny skärm idag för att ersätta min gamla trötta 1920x1080@60Hz. En MSI Optix MAG341CQ.

Problemet är att om den stängs av, av vilken anledning som helst (Windows stänger av skärmen eller om jag manuellt stänger av skärmen på knappen) så hittar den ingen signal igen. Lösningen är att antingen stänga av datorn eller dra ut sladden ur grafikkortet och stoppa in den igen.

Den sitter i ett GTX 970 och problemet har aldrig hänt på den äldre skärmen. Windows 10.

Den funkar bra i övrigt men det är naturligtvis otroligt irriterande om man ska behöva gå ner och rycka en sladd varje gång man varit borta för länge.

Någon som varit med om detta? Datorn i sig går inte ner i sleep och jag ändrade någon inställning i power settings som hade med PCI att göra men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

hm, var inte detta något problem med vissa typer av DP-sladdar? Har du provat med en annan?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

hm, var inte detta något problem med vissa typer av DP-sladdar? Har du provat med en annan?

Jo en del är felkopplade men skärmen kopplas med HDMI.
Det används väl inga adaptrar så att DP ändå är inblandat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

hm, var inte detta något problem med vissa typer av DP-sladdar? Har du provat med en annan?

Skrivet av mrqaffe:

Jo en del är felkopplade men skärmen kopplas med HDMI.
Det används väl inga adaptrar så att DP ändå är inblandat ?

Nej, HDMI enbart är det som gäller. Först trodde jag att den jag hade till förra skärmen var för kass för upplösningen (eftersom skärmen inte fick signal efter att jag slog igång den) så nu använder jag den som följde med. Men det hade så klart inte med kabeln att göra, skärmen hittar bara inte signal om den slås på efter att datorn är igång och med sladden inkopplad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Nej, HDMI enbart är det som gäller. Först trodde jag att den jag hade till förra skärmen var för kass för upplösningen (eftersom skärmen inte fick signal efter att jag slog igång den) så nu använder jag den som följde med. Men det hade så klart inte med kabeln att göra, skärmen hittar bara inte signal om den slås på efter att datorn är igång och med sladden inkopplad.

Den är stendöd även om du låter den vara på ett lite längre tag eller skiftat ingångar fram o tillbaka nån gång ?
Du har inte nån annan signalkälla att prova skärmen mot för att kunna utesluta grafikkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den är stendöd även om du låter den vara på ett lite längre tag eller skiftat ingångar fram o tillbaka nån gång ?
Du har inte nån annan signalkälla att prova skärmen mot för att kunna utesluta grafikkortet ?

Jag har testat att byta ingångar hit och dit men det gör ingen skillnad. Görs extra irriterande eftersom skärmen står och startar om hela tiden när den inte har någon källa (en inställning som står på off för övrigt).

Men du påminde mig att jag faktiskt för ovanlighetens skull har min jobbdator med hem och på den kan jag inte återskapa problemet. Den kör dock bara i 30Hz i 1440p så jag ska testa imorgon att ställa ner frekvensen och se om det spelar in eller om det verkligen bara är grafikkortet.

Freesync är för övrigt utgråat på Off, men skärmens meny säger Freesync on. Vet inte vad man ska tro där men rimligtvis borde det vara av på ett Nvidiakort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

Jag har testat att byta ingångar hit och dit men det gör ingen skillnad. Görs extra irriterande eftersom skärmen står och startar om hela tiden när den inte har någon källa (en inställning som står på off för övrigt).

Men du påminde mig att jag faktiskt för ovanlighetens skull har min jobbdator med hem och på den kan jag inte återskapa problemet. Den kör dock bara i 30Hz i 1440p så jag ska testa imorgon att ställa ner frekvensen och se om det spelar in eller om det verkligen bara är grafikkortet.

Freesync är för övrigt utgråat på Off, men skärmens meny säger Freesync on. Vet inte vad man ska tro där men rimligtvis borde det vara av på ett Nvidiakort.

Det finns ju en driver för den på hemsidan, har du installerat den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju en driver för den på hemsidan, har du installerat den ?

Tanken att en skärm ska behöva speciella drivrutiner slog mig inte, så nej. Men jag installerar den imorgon och ser om jag kan uppdatera grafikkortet och återkommer!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat grafikdrivrutinerna och installerat den där drivrutinen till skärmen, samma sak. Är det någon som har fler tips? Det är ju sjukt frustrerande om det ska vara såhär hela tiden, då får man ju nästan lämna tillbaka den.

EDIT: Jaha, här i tvärtomvärlden så funkar DisplayPort perfekt och det är HDMI som strular. Då låter vi saken vara helt enkelt och nöjer oss så. Verkar som om det 3070 jag beställt har tre DisplayPort-ingångar så det borde räcka och bli över för en enstaka skärm.