6 år gammal dator. Helt nytt eller uppgradera?

Permalänk
Medlem

6 år gammal dator. Helt nytt eller uppgradera?

Hej,

Jag sitter just nu med en dator som har några år på nacken och går i tankarna på att köpa en ny.
Men jag vet inte var som är bäst, köpa ett uppgraderingspaket eller börja om helt från början.
Såg att webhallen just nu har 1000kr rabatt på moderkort + i9 10900k paket. Kanske är intressant?

Jag sitter just nu med :
NZXT H440W chassi
EVGA SuperNova G2 750W
Samsung ssd evo 500gb
Geforce 980 strix
I7 4790k
Noctua NH-D15
Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
ASUS Z97-A

Allt detta är inköpt 2015, och byggde ihop det själv.

Jag har dock ett problem att vid uppstart av datorn så förekommer ett oljud från datorn som jag inte riktigt lyckats lokalisera var det kommer ifrån. Det händer inte varje gång, vad jag märkt. Sedan försvinner det efter någon minut. Om det är en enstaka fläkt, grafikkortet, CPU kylaren eller någonting annat. Därav känner jag mig lite ”rädd” av att köpa nya prylar och stoppa in med något som kanske är trasigt. Jag behöver ju ändå köpa nytt av det mesta?

Så behöver tips och råd om vad jag bör göra.
Och isåfall vad.

Det jag kommer göra är att spela. Jag spelar just nu mest WoW, men även mer grafikkrävande spel är intressant.

Permalänk
Medlem

Skulle sparat, chassi, ssd, psu, cpukylare. Sen köpt nytt resten, kanske utöka med 1tb m.2 ssd

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobbeG92:

Hej,

Jag sitter just nu med en dator som har några år på nacken och går i tankarna på att köpa en ny.
Men jag vet inte var som är bäst, köpa ett uppgraderingspaket eller börja om helt från början.
Såg att webhallen just nu har 1000kr rabatt på moderkort + i9 10900k paket. Kanske är intressant?

Jag sitter just nu med :
NZXT H440W chassi
EVGA SuperNova G2 750W
Samsung ssd evo 500gb
Geforce 980 strix
I7 4790k
Noctua NH-D15
Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
ASUS Z97-A

Allt detta är inköpt 2015, och byggde ihop det själv.

Jag har dock ett problem att vid uppstart av datorn så förekommer ett oljud från datorn som jag inte riktigt lyckats lokalisera var det kommer ifrån. Det händer inte varje gång, vad jag märkt. Sedan försvinner det efter någon minut. Om det är en enstaka fläkt, grafikkortet, CPU kylaren eller någonting annat. Därav känner jag mig lite ”rädd” av att köpa nya prylar och stoppa in med något som kanske är trasigt. Jag behöver ju ändå köpa nytt av det mesta?

Så behöver tips och råd om vad jag bör göra.
Och isåfall vad.

Det jag kommer göra är att spela. Jag spelar just nu mest WoW, men även mer grafikkrävande spel är intressant.

Du har DDR3 som är gammal standard så tyvärr så hjälper du inte så mycket att uppgradera.
Spar SSD, PSU om det inte är lastgammalt och chassit om du är nöjd med det. Köp sen resten nytt.

Vad har du för budget på din nya dator? Hur mycket kan du göra själv? Vilka "nya" spel vill du spela?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med chassit så behåll det , disk nätagg och kylaren kan du också behålla , det brukar gå att få tag i nya fästen till kylaren om det behövs , vill du hålla ner prislappen så spara grafikkortet ett tag.

Eller om du så vill MB CPU och minnen är ett måste

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Budget runt 15-20k

Spelar som sagt mest wow nu. Men när nya battlefield kommer, nya gta. Och kanske andra spel som redan finns. Har ju inte kikat så mycket på så grafikkrävande spel ännu, då min dator ändå inte klarar av de i högre inställningar.

Vill gärna vara framtidssäker också. Så jag kanske inte behöver köpa nytt på ytterligare 5-6 år igen.

Det är ju ett plus om man inte behöver köpa så mycket. Men samtidigt är det skönt för själen med nytt. 😁

Det är ju sån brist på nya grafikkorten, men hade tänkt mig ett 3070 alt 3080. Vet inte vad som är mest prisvärt?

Men vad tror ni om att köpa detta

https://www.webhallen.com/se/product/318578-ASUS-ROG-Strix-Z4...

https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Sen någon ny CPU kylare också kanske? Och ett större m2 ssd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Jag har dock ett problem att vid uppstart av datorn så förekommer ett oljud från datorn som jag inte riktigt lyckats lokalisera var det kommer ifrån. Det händer inte varje gång, vad jag märkt. Sedan försvinner det efter någon minut. Om det är en enstaka fläkt, grafikkortet, CPU kylaren eller någonting annat. Därav känner jag mig lite ”rädd” av att köpa nya prylar och stoppa in med något som kanske är trasigt. Jag behöver ju ändå köpa nytt av det mesta?

Har exakt samma problem som du beskriver här. Kan nästan säga till 100% att det är chassifläktarna. Har samma chassi och det är min översta fläkt på framsidan som gör ljudet. Högt ”skrollande(?)” ljud som försvinner efter någon minut.
Även märkt att utsuget på min dator (fläkten där bak) kan göra liknande vid uppstart ibland. Tror det är fläktarna överlag som är kassa i chassit.
Prova ta av framsidan & lyssna efter om det är någon av de fläktarna, du kan även (på egen risk) trycka lite nätt på fläktarna när ljudet är där för att se om det dämpas/försvinner.

Jag har precis installerat helt nya delar i datorn, bara chassit jag sparade, och det låter fortfarande likadant. Annars funkar det felfritt. Valde att behålla chassit för jag stör mig inte på de 2-3 minuterna de låter mycket
Byter eventuellt ut fläktarna när jag känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombs:

Har exakt samma problem som du beskriver här. Kan nästan säga till 100% att det är chassifläktarna. Har samma chassi och det är min översta fläkt på framsidan som gör ljudet. Högt ”skrollande(?)” ljud som försvinner efter någon minut.
Även märkt att utsuget på min dator (fläkten där bak) kan göra liknande vid uppstart ibland. Tror det är fläktarna överlag som är kassa i chassit.
Prova ta av framsidan & lyssna efter om det är någon av de fläktarna, du kan även (på egen risk) trycka lite nätt på fläktarna när ljudet är där för att se om det dämpas/försvinner.

Jag har precis installerat helt nya delar i datorn, bara chassit jag sparade, och det låter fortfarande likadant. Annars funkar det felfritt. Valde att behålla chassit för jag stör mig inte på de 2-3 minuterna de låter mycket
Byter eventuellt ut fläktarna när jag känner för det.

Aha okej, tack för tipset. Ska kolla upp det när jag kommer hem. Förhoppningsvis är det bara det då, och inte typ fläkten till psu eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde satsa på AMD

5600X presterar bättre än 10700K i spel i 1080p upplösning.
Om du behöver mer kärnor så är 5800X ännu bättre, men inte värt bara för spel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14679424/tobbe2

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Okej, är det någon särskild anledning? Är den processorn bättre än i9 10900k?
Alltid haft intel, men är självklart öppen för att testa annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Okej, är det någon särskild anledning? Är den processorn bättre än i9 10900k?
Alltid haft intel, men är självklart öppen för att testa annat.

Liiiiteee sämre i spel. Men pengarna du sparar på CPU kan du lägga på en bättre GPU, så du får en bättre spelupplevelse och bättre prestanda generellt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Liiiiteee sämre i spel. Men pengarna du sparar på CPU kan du lägga på en bättre GPU, så du får en bättre spelupplevelse och bättre prestanda generellt.

https://i.imgur.com/SvvqOT8.jpg

Okej, snyggt. Bra tips. Ska kika på det.

Vad för gpu rekommenderar du/ni?
Funderar på ett 3070, men kanske är värt att lägga några tusenlappar till för 3080?
Allt är ju bristvara. Är det någon speciell modell/märke/tillverkare man ska försöka få eller undvika?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog avvakta lite om jag var du.
Jag antar att du spelar i 1080p, och spelen du verkar spela nu flyter ju på bra med systemet du har just nu.
(Sambon kör wow på amd fx8350 & rx 580 utan bekymmer).

Ska du uppgradera nu så är ju väl 1440p med 30+tums ultrawide monitor och raytracing ett vwttigt steg för grym uppgradering på upplevelsen.

Problemet med det är bara att både på cpu ich gpu fronten finns det knappt något inne, och det som finns inne är det alldeles för höga priser på..
Så att bygga ett nytt system just nu handlar mer om vad som finna tillgängligt, än vad man vill ha och vad som är prisvärt.
Spelen du vill uppgradera mest för, har ju ändå ubte släppts än så du har ingen brådska 😁

Med den budgeten du har, och genom att återanvända delar som fungerar/du är böjd med kan du bygga en grym system med! Tror du kan bygga en system med RTX3080 Ti, 34 tums 1440p ultrawide skärm mm om du bara väntar någon enstaka månad 😁

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Misstänker att kylare inte hade med monterings kit matchande AM4 när du köpte den, i så fall kan du få det av noctua
https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Och 4790k kan du sälja vidare för lite pengar, brukar gå för 1000-1500kr.
GPUn borde också vara lätt såld, även den är runt tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Vill gärna vara framtidssäker också. Så jag kanske inte behöver köpa nytt på ytterligare 5-6 år igen.

5-6 år är en typisk livslängd för en dator...efter den tiden kommer din nya vara lika gammal och utdaterad som din nuvarande, så räkna inte med att du sitter och är nöjd om 6 år och kan "slippa" uppgradera då.
Det kommer även ut en nu minnesstandard om 1-2 år så nästa gång det är dags behövs nytt moderkort och cpu..det går sällan vara framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Vad för gpu rekommenderar du/ni?

3060 Ti och uppåt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Misstänker att kylare inte hade med monterings kit matchande AM4 när du köpte den, i så fall kan du få det av noctua
https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Och 4790k kan du sälja vidare för lite pengar, brukar gå för 1000-1500kr.
GPUn borde också vara lätt såld, även den är runt tusenlappen.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

5-6 år är en typisk livslängd för en dator...efter den tiden kommer din nya vara lika gammal och utdaterad som din nuvarande, så räkna inte med att du sitter och är nöjd om 6 år och kan "slippa" uppgradera då.
Det kommer även ut en nu minnesstandard om 1-2 år så nästa gång det är dags behövs nytt moderkort och cpu..det går sällan vara framtidssäker.

Nä, det är så jag menar. Att om 5-6 år(som det gått nu) får jag köpa det mest/allt nytt. Så det är jag förberedd på.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur du gör så kommer du antagligen få vänta pga av att en eller flera komponenter av det du antagligen vill ha inte finns i lager för om nån månad eller två.
Planera för en uppgradering men stressa inte igenom den om du fortfarande är nöjd med din nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Oavsett hur du gör så kommer du antagligen få vänta pga av att en eller flera komponenter av det du antagligen vill ha inte finns i lager för om nån månad eller två.
Planera för en uppgradering men stressa inte igenom den om du fortfarande är nöjd med din nuvarande.

Just nu tänker jag att jag uppgraderar moderkort, cpu samt till DDR4 ram minnen.
Sen kanske jag köper till en större SSD för att slippa HDD helt. Har endast en SSD på 500GB nu. Så att komplettera den med en 1TB SSD räcker gott och väl för mig.

Sen sitter jag på en Noctua DH-15. Om jag köper en i9 10900k, kommer den att passa då? Eller kommer jag behöva andra fästen? Jag har inte kvar orginallådan som ni kanske förstår. Samt är det lätt att göra rent den från gamla kylpasta, och lägga på ny? För allt verkar finnas i lager förutom CPU fläkt.

WoW som jag spelar mest nu är mer CPU krävande än grafikkrävande, så jag avvaktar med grafikkortet tills de kommer in i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Sen sitter jag på en Noctua DH-15. Om jag köper en i9 10900k, kommer den att passa då? Eller kommer jag behöva andra fästen? Jag har inte kvar orginallådan som ni kanske förstår. Samt är det lätt att göra rent den från gamla kylpasta, och lägga på ny? För allt verkar finnas i lager förutom CPU fläkt.

Kylaren ska du definitivt återanvända! Typ oförstörbar och fortfarande bland de bästa luftkylaren på marknaden. Tvätta bort kylpasta är lätt, behöver bara lite lösningsmedel (aceton, bensin, etanol, iso-propanol, t röd osv...) och papper.

De gamla fäst anordningen bör gå att återvända på intel, men gör inte ditt beslut baserat på det, kan ju antingen få rätt monterings kit gratis från noctua eller köpa på inet/webhallen för en hundring.

edit man kan använda kaffefilter som torkpapper till kylaren, de lämnar inga fibrer efter sig (fast är mest bara finlir hushållspapper funkar med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Kylaren ska du definitivt återanvända! Typ oförstörbar och fortfarande bland de bästa luftkylaren på marknaden. Tvätta bort kylpasta är lätt, behöver bara lite lösningsmedel (aceton, bensin, etanol, iso-propanol, t röd osv...) och papper.

De gamla fäst anordningen bör gå att återvända på intel, men gör inte ditt beslut baserat på det, kan ju antingen få rätt monterings kit gratis från noctua eller köpa på inet/webhallen för en hundring.

edit man kan använda kaffefilter som torkpapper till kylaren, de lämnar inga fibrer efter sig (fast är mest bara finlir hushållspapper funkar med)

Okej,

Är detta något att ha? https://www.webhallen.com/se/product/310463-Arctic-ArctiClean...

Permalänk
Medlem

Fungerar den bra, ja förmodligen. Är det mycket bättre än det här som finns på ditt lokala ica för betydligt mindre... Förmodligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Fungerar den bra, ja förmodligen. Är det mycket bättre än det här som finns på ditt lokala ica för betydligt mindre... Förmodligen inte

Jaha, är det såpass. Tack för tipset. Då köper jag det istället.
Ytterst lite man ska använda lr? Försöka få bort så mycket som möjligt innan man använder det lr

Permalänk
Medlem

Den här pastan bränner inte ens fast. Aslätt att få bort.

Dyr ja, men värt om du brukar ta bort CPU kylaren för att flytta datorn till och från LAN.
https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

Jaha, är det såpass. Tack för tipset. Då köper jag det istället.
Ytterst lite man ska använda lr? Försöka få bort så mycket som möjligt innan man använder det lr

lr?

Använd så mycket du behöver för att få bort kylpastan, bara fukta pappret lätt (är inte mer komplicerat än att få bort något annat kladd ). Bensin i sig behöver du inte oroa dig för, den dunstar bort på någon min utan spår och kan varken skada CPUn eller kylaren.

Samma med den nya kylpastan, ha på en mängd som kommer täcka CPUn så går allt bra, hellre lite för mycket än för lite. Den leder inte ström och skadar således inte moderkort om det skulle läcka ut lite på sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

lr = LR = Eller

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Den här personen benchmarkar wow med olika cpuer.