Ingen bild under boot MSI MAG Z490 TOMAHAWK

Permalänk
Medlem

Ingen bild under boot MSI MAG Z490 TOMAHAWK

Har köpt nytt MSI MAG Z490 TOMAHAWK, Intel i7 10700k och Corsair 32GB DDR4 3200MHz som jag har uppdaterat min dator men. Får dock ingen bild när jag går in i BIOS eller under boot/uppstart av datorn förän jag kommer in i windows. Har ett Geforce GTX 1060 skärmen är kopplad till via DP kabel och skärmen är en Asus TUF VG27AQL1A.

Tar jag ut grafikkortet och kopplar DP till inbyggda grafiken så får jag bild i BIOS, eller om jag kopplar grafikkortet med DVI till en annan skärm (har inte testat med den primära) så får jag också bild i BIOS vilket var hur jag installerade om Windows. Är detta en defekt eller någon feature som hör ihop med snabbstart av systemet? Hade inga problem att komma in i BIOS eller se boot med mitt gamla Ryzen kit Asus Prime X370-Pro, AMD Ryzen 7 1800X och G.Skill Flare X AMD Series 16GB.

OBS: Jag har flashat nyaste BIOS men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Vissa mobo/skärmar brukar inte tycka om när man använder sig av displayport har jag märkt när man ska försöka ta sig in till bios.

Kanske något med det o göra? Jag har för mig att jag måste använda HDMI kabel med mina LG skärmar

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Har liknande problem, men konstigt nog så löser jag det genom att sätta igång skärmen innan jag startar datorn.