Har ELGIGANTEN lurats? - HP Omen 25L 0829no

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt sinnessjukt...

Vi får lära oss av detta.

Ja det var i7 10700 och 3070. Hade gärna haft Ryzen 7 men fick mer lagring och bättre moderkort istället. OCH en resa till Örebro!

Jag återkommer, har en känsla av att detta fortfarande kan fuckas upp.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bliabo:

Ja, det är helt sinnessjukt...

Vi får lära oss av detta.

Ja det var i7 10700 och 3070. Hade gärna haft Ryzen 7 men fick mer lagring och bättre moderkort istället. OCH en resa till Örebro!

Jag återkommer, har en känsla av att detta fortfarande kan fuckas upp.

Lycka till!

Tja kan du P.M:a modell eller länk, sitter i EXAKT samma sits!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

hmm

Skrivet av bliabo:

Ja, det är helt sinnessjukt...

Vi får lära oss av detta.

Ja det var i7 10700 och 3070. Hade gärna haft Ryzen 7 men fick mer lagring och bättre moderkort istället. OCH en resa till Örebro!

Jag återkommer, har en känsla av att detta fortfarande kan fuckas upp.

Lycka till!

Skrivet av spinxen:

Tja kan du P.M:a modell eller länk, sitter i EXAKT samma sits!

Jag sitter också i samma båt.

Vill också veta vilken modell du fick mera exakt?

Funderar på att kontakta EG imorn å diskutera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knasseknas:

Jag sitter också i samma båt.

Vill också veta vilken modell du fick mera exakt?

Funderar på att kontakta EG imorn å diskutera lite.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk

Tyvärr tror jag du kommer få samma problem där. Har redan provat beställa den där på telefon och via hemsidan att hämta upp. Stod att den fanns i ett tag men sen fick jag svar att:

”Hej, dessvärre har ett lagersaldofel uppstått och din bokade vara finns ej på lager. Välkommen in till butiken för att välja ut en alternativ vara med säljare i butiken. Mvh Elgiganten”.

På telefonen sa de att sen precis som omen inte kommer in på ett tag eller att den inte kommer in alls.

Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar ha ett lager- och orderhanteringssystem som är helt fuckat.

Jag beställde en enklare specad HP dator av dem i början av december och när jag la beställningen fanns det 50+ stycken i webblager. Jag ville egentligen beställt den modellen som diskuterats tidigare i tråden men hann inte innan den var slutsåld (vilket väl var tur sett så här i efterhand). Jag tog enklaste fraktalternativet som sa 5-10 dagar som leveranstid. Några dagar senare lyckades jag dock få tag på ett RTX 3060 Ti, faktiskt också från Elgiganten, då jag upptäckte att de hade ett i butiken i Sisjön. Precis som bliabo så tänkte jag när jag var på väg för att hämta det att jag tror det först när jag har det i handen och si, det var faktiskt rätt pryl.

Dagen efter ringde jag till Elgiganten för att avbeställa min dator och fick då till besked, efter att ha suttit över en timma i telefonkö, att den dator jag beställt från dem, och som enligt deras hemsida, skulle finnas i lager, inte ens hade kommit in till Elgigantens lager än. D.v.s. när jag beställde så fanns den alltså inte i lager. När jag då påpekade detta gav han till ett kort skratt med kommentaren att lagersaldona på Elgigantens hemsida är "inget att lita på". Vad bra, sa jag, eftersom inte datorn ens kommit till ert lager och min order därmed inte börjat behandlas så är det ju bara att annullera den? Men se, det gick inte! Däremot skulle jag inte behöva hämta ut min order utan den skulle automatiskt gå tillbaks till Elgiganten. Hur lång tid tar det då frågade jag. När den väl kommit till utlämningsstället så ligger den där i två veckor innan den skickas tillbaks till vårt lager svarade han. Och hela tiden skulle jag ligga ute med pengarna. Nej tack sa jag, då hämtar jag ut den och lämnar in den igen oöppnad.
Så igår var jag och hämtade ut mitt paket och idag lämnar jag tillbaks det hos Elgiganten i Bäckebol.
Ett verkligt rationellt, kostnadseffektivt och miljövänligt agerande från Elgiganten, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nolhott:

Elgiganten verkar ha ett lager- och orderhanteringssystem som är helt fuckat.

Jag beställde en enklare specad HP dator av dem i början av december och när jag la beställningen fanns det 50+ stycken i webblager. Jag ville egentligen beställt den modellen som diskuterats tidigare i tråden men hann inte innan den var slutsåld (vilket väl var tur sett så här i efterhand). Jag tog enklaste fraktalternativet som sa 5-10 dagar som leveranstid. Några dagar senare lyckades jag dock få tag på ett RTX 3060 Ti, faktiskt också från Elgiganten, då jag upptäckte att de hade ett i butiken i Sisjön. Precis som bliabo så tänkte jag när jag var på väg för att hämta det att jag tror det först när jag har det i handen och si, det var faktiskt rätt pryl.

Dagen efter ringde jag till Elgiganten för att avbeställa min dator och fick då till besked, efter att ha suttit över en timma i telefonkö, att den dator jag beställt från dem, och som enligt deras hemsida, skulle finnas i lager, inte ens hade kommit in till Elgigantens lager än. D.v.s. när jag beställde så fanns den alltså inte i lager. När jag då påpekade detta gav han till ett kort skratt med kommentaren att lagersaldona på Elgigantens hemsida är "inget att lita på". Vad bra, sa jag, eftersom inte datorn ens kommit till ert lager och min order därmed inte börjat behandlas så är det ju bara att annullera den? Men se, det gick inte! Däremot skulle jag inte behöva hämta ut min order utan den skulle automatiskt gå tillbaks till Elgiganten. Hur lång tid tar det då frågade jag. När den väl kommit till utlämningsstället så ligger den där i två veckor innan den skickas tillbaks till vårt lager svarade han. Och hela tiden skulle jag ligga ute med pengarna. Nej tack sa jag, då hämtar jag ut den och lämnar in den igen oöppnad.
Så igår var jag och hämtade ut mitt paket och idag lämnar jag tillbaks det hos Elgiganten i Bäckebol.
Ett verkligt rationellt, kostnadseffektivt och miljövänligt agerande från Elgiganten, eller hur?

Säkert mycket uppskattat av postombuden också, speciellt såhär i juletider! :yes:
Pajasföretag... Hoppas verkligen det löser sig för er i tråden som beställt Omen-burken, ska bli intressant att se hur det artar sig - och framförallt om det löser sig på samma sätt...

Permalänk
Skrivet av randomuser89:

Hallå!

Köpte Elgigantens - HP Omen 25L 0829no på deras black friday rea.
Efter ett tag försvann den från hemsidan och jag kunde inte hitta något om just den modellen på nätet.
Har väntat nu en månad på att få datorn, enligt kvitto skulle den komma in i lager idag.

Jag hörde av mig till Elgiganten för att få en uppdatering om den kommit in eller inte men fick
istället svaret att den eventuellt inte ens finns "ser inte ljust ut" sa kundtjänsten men de skulle kolla vidare internt
och det skulle ta ytterligare några dagar. Om den nu inte finns så har de alltså haft mina pengar en månad utan att meddela att produkten inte ens finns.

Är det någon annan som beställt samma config och fått någon information eller leverans av produkten?
Sjukt irriterande då jag annars kunde köpta delarna löst för ett lite dyrare pris men åtminstone haft en dator.

Har man någon rätt att få motsvarande produkt till samma pris enl konsumentlag?

INGET NYTT. Händer ofta hos Giganten tydligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomuser89:

Tyvärr tror jag du kommer få samma problem där. Har redan provat beställa den där på telefon och via hemsidan att hämta upp. Stod att den fanns i ett tag men sen fick jag svar att:

”Hej, dessvärre har ett lagersaldofel uppstått och din bokade vara finns ej på lager. Välkommen in till butiken för att välja ut en alternativ vara med säljare i butiken. Mvh Elgiganten”.

På telefonen sa de att sen precis som omen inte kommer in på ett tag eller att den inte kommer in alls.

Jag har fått upphämtnings-sms att den finns klart att hämta iaf. Återkommer om det ligger en miniräknare i lådan eller ej.

Fan vet alltså...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nolhott:

Elgiganten verkar ha ett lager- och orderhanteringssystem som är helt fuckat.

Jag beställde en enklare specad HP dator av dem i början av december och när jag la beställningen fanns det 50+ stycken i webblager. Jag ville egentligen beställt den modellen som diskuterats tidigare i tråden men hann inte innan den var slutsåld (vilket väl var tur sett så här i efterhand). Jag tog enklaste fraktalternativet som sa 5-10 dagar som leveranstid. Några dagar senare lyckades jag dock få tag på ett RTX 3060 Ti, faktiskt också från Elgiganten, då jag upptäckte att de hade ett i butiken i Sisjön. Precis som bliabo så tänkte jag när jag var på väg för att hämta det att jag tror det först när jag har det i handen och si, det var faktiskt rätt pryl.

Dagen efter ringde jag till Elgiganten för att avbeställa min dator och fick då till besked, efter att ha suttit över en timma i telefonkö, att den dator jag beställt från dem, och som enligt deras hemsida, skulle finnas i lager, inte ens hade kommit in till Elgigantens lager än. D.v.s. när jag beställde så fanns den alltså inte i lager. När jag då påpekade detta gav han till ett kort skratt med kommentaren att lagersaldona på Elgigantens hemsida är "inget att lita på". Vad bra, sa jag, eftersom inte datorn ens kommit till ert lager och min order därmed inte börjat behandlas så är det ju bara att annullera den? Men se, det gick inte! Däremot skulle jag inte behöva hämta ut min order utan den skulle automatiskt gå tillbaks till Elgiganten. Hur lång tid tar det då frågade jag. När den väl kommit till utlämningsstället så ligger den där i två veckor innan den skickas tillbaks till vårt lager svarade han. Och hela tiden skulle jag ligga ute med pengarna. Nej tack sa jag, då hämtar jag ut den och lämnar in den igen oöppnad.
Så igår var jag och hämtade ut mitt paket och idag lämnar jag tillbaks det hos Elgiganten i Bäckebol.
Ett verkligt rationellt, kostnadseffektivt och miljövänligt agerande från Elgiganten, eller hur?

När man ser dem jobba i deras system i butiken så blir man ju mörkrädd, ett liknande AS 400 system från medeltiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomuser89:

Hallå!

Köpte Elgigantens - HP Omen 25L 0829no på deras black friday rea.
Efter ett tag försvann den från hemsidan och jag kunde inte hitta något om just den modellen på nätet.
Har väntat nu en månad på att få datorn, enligt kvitto skulle den komma in i lager idag.

Jag hörde av mig till Elgiganten för att få en uppdatering om den kommit in eller inte men fick
istället svaret att den eventuellt inte ens finns "ser inte ljust ut" sa kundtjänsten men de skulle kolla vidare internt
och det skulle ta ytterligare några dagar. Om den nu inte finns så har de alltså haft mina pengar en månad utan att meddela att produkten inte ens finns.

Är det någon annan som beställt samma config och fått någon information eller leverans av produkten?
Sjukt irriterande då jag annars kunde köpta delarna löst för ett lite dyrare pris men åtminstone haft en dator.

Har man någon rätt att få motsvarande produkt till samma pris enl konsumentlag?

Så här blev det för oss: efter minst fem samtal med kundtjänst och efter en hel del försök att hitta en prestandamässigt likvärdig dator som bara finns i butik så har vi gett upp. Kundtjänst har sedan start och med glada utropstecken velat att vi ska häva köpet. Dom kan inte ersätta med något ur lager för dom har inga datorer. Vi har provat med produkter ur butik med likvärdig teknik/prestanda men utan butikschefens godkännande går inte det säger dom och "hen" är inte på något sätt anträffbar. Datorerna som finns i butik är inte heller under rea så kundtjänst hävdade att prisskillnaden skulle bli för stor, -att vi skulle behöva välja något som var billigare och med äldre teknik. Som att det på något sätt var mitt problem? Konsumentköplagen är solklar att ersättningsprodukten ska vara likvärdig. Tänk er situationen att köpa en ny Volvo men få en begagnad Skoda istället för att försäljningsstället valt att prissätta dom relativt lika och hävda att det ändå är en bil du köpt.

Köpet är nu annullerat och @Elgiganten anmält till ARN. Hur man kan sälja en produkt man inte har, som lockvara under Black Friday med kraftig rabatt, ta betalt och sedan skita i att leverera något, inte underrätta kund, eller erbjuda rimlig kompensation är för mig obegripligt. Skulle jag göra samma sak som privatperson så är det direkt brottsligt.

Permalänk

Here we go again.

Ringde elgiganten igen, fick som förslag att jag skulle vänta på en ny HP Omen som _kanske_ kommer in i slutet av Januari.
Förslog den andra med 3070, som det står finns i lager men den sa han också inte finns. Det lät inte som de kunde göra något på flera veckor. Inga datorer på gång.

Förslog att jag kunde handla någon annanstans och ta mellanskillnaden med likvärdiga delar men det tyckte inte hon lät som en bra ide.

Jag har ju redan betalat för datorn och elgiganten sitter på mina pengar. Tänker vänta och se hur lång tid det tar för dem att hosta upp något likvärdigt sen får vi se vad lagen säger om det.

Har hittat en annan lösning, utanför elgiganten.

Vilken av dessa skulle ni ta för en gaming-dator.

Nvidia GeForce RTX 3070 8GB
AMD Ryzen 5 5600X 4.6 GHz (turbo)
16GB DDR4 3000MHz
Kingston A2000 500GB (M.2 NVMe) 2200/2000MB/s

eller

Nvidia GeForce RTX 3070 8GB
Intel Core i7 10700 4.8GHz Turbo
16GB DDR4 2666MHz
Kingston A2000 500GB (M.2 NVMe) 2200/2000MB/s

Permalänk
Viking
Skrivet av randomuser89:

Here we go again.

Ringde elgiganten igen, fick som förslag att jag skulle vänta på en ny HP Omen som _kanske_ kommer in i slutet av Januari.
Förslog den andra med 3070, som det står finns i lager men den sa han också inte finns. Det lät inte som de kunde göra något på flera veckor. Inga datorer på gång.

Förslog att jag kunde handla någon annanstans och ta mellanskillnaden med likvärdiga delar men det tyckte inte hon lät som en bra ide.

Jag har ju redan betalat för datorn och elgiganten sitter på mina pengar. Tänker vänta och se hur lång tid det tar för dem att hosta upp något likvärdigt sen får vi se vad lagen säger om det.

Har hittat en annan lösning, utanför elgiganten.

Vilken av dessa skulle ni ta för en gaming-dator.

Nvidia GeForce RTX 3070 8GB
AMD Ryzen 5 5600X 4.6 GHz (turbo)
16GB DDR4 3000MHz
Kingston A2000 500GB (M.2 NVMe) 2200/2000MB/s

eller

Nvidia GeForce RTX 3070 8GB
Intel Core i7 10700 4.8GHz Turbo
16GB DDR4 2666MHz
Kingston A2000 500GB (M.2 NVMe) 2200/2000MB/s

Alternativ nr. 1.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 definitivt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag åkte till Örebro med inställningen att detta var långtifrån klart. Jag hade rätt.

Ersättningsdatorn stod där, vilket iofs var en överraskning. Men den förövrigt mycket hjälpsamma Elgigantenmedarbetaren kunde inte teknisk lösa kreditering osv utan fick kontakta kundtjänst. Efter mycket om och men kunde de konstatera att datorköpet hävts och att pengarna krediterats. Något jag uttryckligen bad om inte skulle göras på chaten flera gånger. Budskapet därifrån var att allt skulle fixas i butiken utan problem.

Så mitt alternativ blev att köpa datorn till fullpris (de kunde max ge 1500:- i rabatt). Då det blev frågan om ett nyköp i butik och inte kopplat till den gamla ordern längre. "-Kundtjänst har gjort helt fel men det är bara detta vi kan göra".

Mitt ansikte antog en något rödare kulör och jag förklarade sakligt men skarpt att jag inte skulle lämna butiken utan en dator till det pris jag har kvitto på.

Nytt varv med kundtjänst från butiksmedarbetaren (som till fullo höll med om att förfarandet var helt galet).
Efter ca 45 min på Elgiganten slutade det hela med att jag lämnade butiken med datorn, köpt för det ursprungliga reapriset på 13.990.

Men bara tack vare att jag hade tur med personalen och att jag kraftigt stod på mig. Han skrev en mindre bibel om ärendet i systemet för att få ryggen fri då det var butiken som fick ta "goodwill-smällen".

Lärdom: Är det viktigt att du får varan, köp den bara om du fysiskt kan se den hos Elgiganten i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

När man ser dem jobba i deras system i butiken så blir man ju mörkrädd, ett liknande AS 400 system från medeltiden.

Jag vet ett företag som får förbli omnämnt som har ett system som har ordet "New" i namnet. System är från sent 90-tal till tidigt 2000.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av bliabo:

Uppdatering: Jag åkte till Örebro med inställningen att detta var långtifrån klart. Jag hade rätt.

Ersättningsdatorn stod där, vilket iofs var en överraskning. Men den förövrigt mycket hjälpsamma Elgigantenmedarbetaren kunde inte teknisk lösa kreditering osv utan fick kontakta kundtjänst. Efter mycket om och men kunde de konstatera att datorköpet hävts och att pengarna krediterats. Något jag uttryckligen bad om inte skulle göras på chaten flera gånger. Budskapet därifrån var att allt skulle fixas i butiken utan problem.

Så mitt alternativ blev att köpa datorn till fullpris (de kunde max ge 1500:- i rabatt). Då det blev frågan om ett nyköp i butik och inte kopplat till den gamla ordern längre. "-Kundtjänst har gjort helt fel men det är bara detta vi kan göra".

Mitt ansikte antog en något rödare kulör och jag förklarade sakligt men skarpt att jag inte skulle lämna butiken utan en dator till det pris jag har kvitto på.

Nytt varv med kundtjänst från butiksmedarbetaren (som till fullo höll med om att förfarandet var helt galet).
Efter ca 45 min på Elgiganten slutade det hela med att jag lämnade butiken med datorn, köpt för det ursprungliga reapriset på 13.990.

Men bara tack vare att jag hade tur med personalen och att jag kraftigt stod på mig. Han skrev en mindre bibel om ärendet i systemet för att få ryggen fri då det var butiken som fick ta "goodwill-smällen".

Lärdom: Är det viktigt att du får varan, köp den bara om du fysiskt kan se den hos Elgiganten i butik.

Snyggt! Bra jobbat Skönt att det löste sig.
Jag hade inte ork och är inte bäst på att argumentera.

Slutade med att jag köpte en motsvarande för 5000kr mer och fick bygga den själv på köpet.
Nu får vi inte igång windows, har slitet med det i två dagar men det är bara strul haha.

Skönt att det gick vägen tillslut.

Permalänk
Medlem

Nej, Elgiganten har inte lurats. Att de kunde vara mer informativa är ju helt sant dock, men att en produkt försvinner från en hemsida är inget ovanligt. Man tar bort produkter av flera anledningar, t.ex. att de är utgående/slut i lager/okänt leveransdatum/valde att sluta sälja den produkten.

Du har lagt din order och Elgiganten kommer vilja leverera den till dig. Om det nu är så att det sitter ett 3000 serien grafikkort i så ligger nog problemet hos HP och inte hos Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bliabo:

Uppdatering: Jag åkte till Örebro med inställningen att detta var långtifrån klart. Jag hade rätt.

Ersättningsdatorn stod där, vilket iofs var en överraskning. Men den förövrigt mycket hjälpsamma Elgigantenmedarbetaren kunde inte teknisk lösa kreditering osv utan fick kontakta kundtjänst. Efter mycket om och men kunde de konstatera att datorköpet hävts och att pengarna krediterats. Något jag uttryckligen bad om inte skulle göras på chaten flera gånger. Budskapet därifrån var att allt skulle fixas i butiken utan problem.

Så mitt alternativ blev att köpa datorn till fullpris (de kunde max ge 1500:- i rabatt). Då det blev frågan om ett nyköp i butik och inte kopplat till den gamla ordern längre. "-Kundtjänst har gjort helt fel men det är bara detta vi kan göra".

Mitt ansikte antog en något rödare kulör och jag förklarade sakligt men skarpt att jag inte skulle lämna butiken utan en dator till det pris jag har kvitto på.

Nytt varv med kundtjänst från butiksmedarbetaren (som till fullo höll med om att förfarandet var helt galet).
Efter ca 45 min på Elgiganten slutade det hela med att jag lämnade butiken med datorn, köpt för det ursprungliga reapriset på 13.990.

Men bara tack vare att jag hade tur med personalen och att jag kraftigt stod på mig. Han skrev en mindre bibel om ärendet i systemet för att få ryggen fri då det var butiken som fick ta "goodwill-smällen".

Lärdom: Är det viktigt att du får varan, köp den bara om du fysiskt kan se den hos Elgiganten i butik.

Hur mycket kostade den där datorn i själva butiken om man får fråga?

Jag är bara lite nyfiken hur mycket i "smäll" som de tog.

Rätt åt Elgigangen dock (alltså själva huvudkontoret och inte personalen från lokala affären)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Hur mycket kostade den där datorn i själva butiken om man får fråga?

Jag är bara lite nyfiken hur mycket i "smäll" som de tog.

Rätt åt Elgigangen dock (alltså själva huvudkontoret och inte personalen från lokala affären)!

Samma som "spökdatorn" som inte finns. 19.900.

Så 6000:- i rabatt.

Permalänk

Tips till er som blev utan dator men kan tänka sig köpa en för högre pris.
Jag köpte en hos GTSA.se - beställer man på nätet tar det veckor att få den men hämtar du delarna i butiken och bygger själv så får du dem direkt. Fanns både 3070 och 3080 kort kvar som jag förstod. Skriver det här från min Ryzen 5 & Gigabyte 3070 OC.

Betalade 19000kr men då köpte jag till en del extra saker.

Permalänk
Skrivet av randomuser89:

Tips till er som blev utan dator men kan tänka sig köpa en för högre pris.
Jag köpte en hos GTSA.se - beställer man på nätet tar det veckor att få den men hämtar du delarna i butiken och bygger själv så får du dem direkt. Fanns både 3070 och 3080 kort kvar som jag förstod. Skriver det här från min Ryzen 5 & Gigabyte 3070 OC.

Betalade 19000kr men då köpte jag till en del extra saker.

El Giganten betalade skillnaden eller så var du inte i samma situation? Det var bara et ny köp?
Tack för tipsen!

Permalänk
Skrivet av Sabrina-Bot:

El Giganten betalade skillnaden eller så var du inte i samma situation? Det var bara et ny köp?
Tack för tipsen!

Tyvärr inte, EG kundservice sa att det var helt omöjligt och jag orkar inte ta det med dem.

Ville bara ha en dator inför ledigheten över jul och det verkade vara enda lösning om man vill ha nya korten.
De säljer inga delar separat men du kan få datorn i delar och bygga själv. Gick smidigare än jag trott, förutom lite problem med windows.

Permalänk
Skrivet av randomuser89:

Tyvärr inte, EG kundservice sa att det var helt omöjligt och jag orkar inte ta det med dem.

Ville bara ha en dator inför ledigheten över jul och det verkade vara enda lösning om man vill ha nya korten.
De säljer inga delar separat men du kan få datorn i delar och bygga själv. Gick smidigare än jag trott, förutom lite problem med windows.

Jag önskar att jag hade möjlighet att spara lite extra kronor...

Permalänk

Leverans datum 14e januari

Även jag beställde en, oslagbart pris och jag är generellt väldigt nöjd med elgiganten.
Ringde I söndags, igår och idag. Hade lagt undan en alternativ dator men de ville ej gå ned i pris tillräckligt.
Nu har jag dock fått leveransdatum för HPb, 14 januari ska den sändas från deras lager

Trist att den inte kommer nu när man är ledig.. Men.. Det är ju ett lyxproblem som jag kan överleva

Permalänk

Efter att ha diskuterat med dem om att jag inte hade datorn i tid och bad om ett täckningsköpa satt jag kvar med ~10% mer på mitt annullerade köp.
Det kommer att behövas för att få en 7 5800X + 3070. Det kommer att nå samma tid som deras dator. Med 15400 kan jag hämta delarna och bygga mig själv ...
Förutom att försäljningsinformationen var hemsk, var samtalstjänsten otroligt hjälpsam.
Tack för att du publicerade det här ämnet, det var till stor hjälp att inte känna den enda.

Permalänk
Skrivet av Sabrina-Bot:

Efter att ha diskuterat med dem om att jag inte hade datorn i tid och bad om ett täckningsköpa satt jag kvar med ~10% mer på mitt annullerade köp.
Det kommer att behövas för att få en 7 5800X + 3070. Det kommer att nå samma tid som deras dator. Med 15400 kan jag hämta delarna och bygga mig själv ...
Förutom att försäljningsinformationen var hemsk, var samtalstjänsten otroligt hjälpsam.
Tack för att du publicerade det här ämnet, det var till stor hjälp att inte känna den enda.

Hur menar du? Fick du tillbaka mer pengar än du betalat och köper datorn från någon annan eller köper du delarna hos dem? Har inte annulerat mitt köp än, vore ju magiskt om det gick att lösa så.

Visst! Hade på känn att jag inte var den enda med problemet.

Permalänk
Skrivet av randomuser89:

Hur menar du? Fick du tillbaka mer pengar än du betalat och köper datorn från någon annan eller köper du delarna hos dem? Har inte annulerat mitt köp än, vore ju magiskt om det gick att lösa så.

Visst! Hade på känn att jag inte var den enda med problemet.

Jag har läst hela Hallå Konsument.
För att få en täckningkop måste du kräva att leveransen ger rimlig tid. Eftersom jag har ett leveransdatum sparat från Elbot begärde jag att jag skulle levereras till jul.
Om du måste köpa någon annanstans skulle det täcka priset. (Detta händer nästan aldrig, de kommer att säga att det inte var under deras kontroll).
Jag skickade en länk med en dator med samma specifikationer från andra butiker som sa att jag skulle avbryta och begära en täckningkop.
De svarade att de inte skulle kunna skaffa mig datorn och erbjöd mig denna ersättning.
Jag rekommenderar att du läser Hallå Konsument.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sabrina-Bot:

Jag har läst hela Hallå Konsument.
För att få en täckningkop måste du kräva att leveransen ger rimlig tid. Eftersom jag har ett leveransdatum sparat från Elbot begärde jag att jag skulle levereras till jul.
Om du måste köpa någon annanstans skulle det täcka priset. (Detta händer nästan aldrig, de kommer att säga att det inte var under deras kontroll).
Jag skickade en länk med en dator med samma specifikationer från andra butiker som sa att jag skulle avbryta och begära en täckningkop.
De svarade att de inte skulle kunna skaffa mig datorn och erbjöd mig denna ersättning.
Jag rekommenderar att du läser Hallå Konsument.

Några kommentarer. Du har gjort helt rätt, men några detaljer kan behöva förklaras.

När du hävdar att leveransen tar för lång tid, orimligt mycket längre tid än ni först kommit överens om, så har så klart Elgiganten rätt att försöka göra något åt det. Det är detta de gjort när de gav dig en annan motsvarande dator för samma pris som ni kommit överens om. Det är först om de misslyckats med detta som du kan begära täckningsköp. Jag har dock funnit att det är bra att ta upp detta med täckningsköp för att få fart på leverantören. Men först har de alltså rätt att försöka lösa situationen. Det blir nästan alltid billigare för dem att lösa det själva eftersom de ju har helt andra inköpspriser än priset som du får. Så deras faktiska kostnad blir lägre om de ger dig en annan dator istället jämfört med om de ger dig pengar för att köpa den hos en annan leverantör.

Jag ser ofta skrivet att butiker hävdar att något ligger utanför deras kontroll. Det är praktiskt att skylla på det, men det är inte ett carte blanche. Om en butik säljer en vara så måste de så klart ha en tillförlitlig process. Säljer de varor från en leverantörs lager måste de ha en process för att kontrollera att varan finns för leverans innan de slutför affären med dig. Så i detta fallet borde de ha kollat av lagersaldot innan de gjorde utfästelser till dig.
Utanför deras kontroll kan vara om en vara förstörs eller kommer bort under leveransen och liknande oförutsedda händelser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Några kommentarer. Du har gjort helt rätt, men några detaljer kan behöva förklaras.

När du hävdar att leveransen tar för lång tid, orimligt mycket längre tid än ni först kommit överens om, så har så klart Elgiganten rätt att försöka göra något åt det. Det är detta de gjort när de gav dig en annan motsvarande dator för samma pris som ni kommit överens om. Det är först om de misslyckats med detta som du kan begära täckningsköp. Jag har dock funnit att det är bra att ta upp detta med täckningsköp för att få fart på leverantören. Men först har de alltså rätt att försöka lösa situationen. Det blir nästan alltid billigare för dem att lösa det själva eftersom de ju har helt andra inköpspriser än priset som du får. Så deras faktiska kostnad blir lägre om de ger dig en annan dator istället jämfört med om de ger dig pengar för att köpa den hos en annan leverantör.

Jag ser ofta skrivet att butiker hävdar att något ligger utanför deras kontroll. Det är praktiskt att skylla på det, men det är inte ett carte blanche. Om en butik säljer en vara så måste de så klart ha en tillförlitlig process. Säljer de varor från en leverantörs lager måste de ha en process för att kontrollera att varan finns för leverans innan de slutför affären med dig. Så i detta fallet borde de ha kollat av lagersaldot innan de gjorde utfästelser till dig.
Utanför deras kontroll kan vara om en vara förstörs eller kommer bort under leveransen och liknande oförutsedda händelser.

Håller helt med dig om detta.
Men min fråga var att en i5 + 20X0 Super inte var en bra ersättning. (202515 och 16638 de had i butik)
(Jag påpekade till och med Omen med 2070 super).
Jag föreslog att betala mer för att få andra datorer med rabatt men de sa att butikerna inte skulle vilja ha det här eftersom det förmodligen skulle sälja.
Jag följde bara rekommendationen från Konsument Verket efter att ha ringt dem.
Det fanns en R7 + 3070 på Outlet, jag frågade om jag bara kunde använda dem 14.000 jag betalt som kredit och lägga till 2000 kr mer för att få det, de tog tre dagar att lösa och det sålde.
Jag skulle hellre ha en annan dator nu än att vänta med att spe la nästa år, men förväntningarna från ElGiganten matchade inte. Vissa trodde att jag måste ha en 14.000 sek dator.
Problem här är att Elgiganten online inte är helt relaterad till de fysiska butikerna. De är distributionscentra med sin egen budget och sina mål. De ville lösa det men fysiska butiker var inte överens om ersättningen.
Jag förstår ElGiganten, men jag ska köper inte från deras onlinebutiker om det inte finns någon hämtning längre, men nu fick Corona oss att inte gå ut ur våra hem.
Tack for din tid.
Ser ut som att jag kapat randomuser89 inlägg. Förlåt.