Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

503tkr blev min.

Men fått megaångest över färgen ikväll, tror jag överväger att byta till vit (Glacier White) istället för mörkgrå (Mangan Grey). Börjat komma några klipp på youtube löpande med folk som plockat ut ID.4 senaste dagarna och gillar den inte alls. Svårt att välja färg på en bil man inte har sett IRL...

Tänk så här att du sitter i bilen och ser inte färgen så för dig spelar det ingen roll
Har också valt Manga Grey och jag hade kunnat tänkta mig den som är gul(?) men blev nedröstad ganska hårt här hemma

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en andrabil som är tänkt att ha fram och tillbaks till jobbet.

Jag har 22kw-laddare hemma, 25km till jobbet varav ~20-22km är 100-110km/h-väg.

Vill egentligen bara komma undan så billigt som möjligt och kunna frakta mig fram och tillbaks utan att lida på vägen.

Tänkte mig en begagnad Nissan Leaf, runt 2014-15 kanske? med 24kWh-batteriet. Kan tänka mig betala 120-130' kanske.

Finns det bättre förslag?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Tips på vettig "value" för pengar begagnad elbil? Är det ens värd att skaffa begagnad elbil med tanke hur batterier degraderas efter bara några år? Eller ska man satsa på en fabriksny bil istället? Är det ens värd att skaffa en elbil om man bor i en lägenhet med inga ladd-möjligheter? Klarar man sig om man lever på ladd-stationer runt om i stan eller parkeringsplatser?
Känns att för att kunna nyttja en elbil så måste man ha en viss minsta budget i åtanke, stämmer der? Man kanske klarar sig bättre med en billigare hybrid eller bränsle bil i några år till tills elbilar blir ännu billigare(läs populära)?
OBS: Äger bara MC i dagsläget, har inte haft en bil de senaste 10-12 år, men känner att behovet växer för varje månad. Vill ju helst skaffa en elbil, men helt vilse.

Skrivet av DaBone:

Har du inga laddmöjligheter, så blir det ju ett visst krångel. Beror på hur ditt resemönster ser ut. Jobbpendlar du i närheten av någon laddstation? Tesla har inga Superchargers i Växjö, utan de närmsta är Toftaholm Herrgård, Kalmar, Markaryd och Kristianstad. Men å andra sidan har du 24st andra olika laddstationer i Växjö, som du i de flesta fall kan ladda alla elbilar på, även Tesla. Dock bara 2st 50kW "snabbladdare" vad jag kunde se... resten 11kW eller lägre.

Personligen had jag nog inte köpt en vanlig elbil, utan hemmaladdning. Att betala 5kr/kW hela tiden för att typ mellanmjölksladda, känns inte optimalt för mig i alla fall. Jag skaffade mig en begagnad Tesla Model S med fri Supercharging och snabbladdade helt gratis några mil från där jag bor. Var oftast på vägen hem eller på väg till jobb som jag stannade till där 30-40min, innan jag fick min laddstolpe hemma. Då kom jag ner i 33öre/mil i laddkostnad... Nu när jag laddar hemma är det runt 2kr/mil och det görs under natten, bara att plugga in när man kommer hem.
Skulle jag ladda på någon 50kW:s laddare, skulle det bli runt 10kr/mil... om man får stå kanske runt 1-1,5tim och ladda. Om det är urladdat...

Så du får fundera på hur din situation ser ut och göra ett val därifrån...

Bee charging har ett månadskort med fri laddning för 399:-/mån vet en som har en Kia Soul 27Kwh bor i hyresrätt utan hemmaladdning & valt detta som sin lösning.

Rekommenderar dig att kolla upp alla laddmöjligheter först i närheten av dig då många orter har massa gratis laddare i närheten vid affärer & centrum parkeringar.

Hade lätt klarat mig i Östersund utan hemmaladdning & varit det mest ekonomiska valet då Elbilsparkering kostar 590:-/mån + 1.35 Kwh för elen.

Vanlig parkering utan El ingående kostar 210:-/mån så 380 kr mer + El.

Sedan beror det självklart vilken budget man för bilen, avstånd på normal pendling m.m

Har man en väldigt låg budget 20-60K skulle jag importera från Norge då 25% moms+ 10% tull ej blir lika mkt på en Nissan Leaf 2011 för 25-50K & skulle var kul projekt & byta batteri till 40Kwh på en sådan bil men beror på eget intresse & något jag funderat länge på.

Billigaste sålda jag sett är en Nissan Leaf 2011 för 23 K Nok med 6 staplar så behöver byta batteri på www.finn.no .

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag är på jakt efter en andrabil som är tänkt att ha fram och tillbaks till jobbet.

Jag har 22kw-laddare hemma, 25km till jobbet varav ~20-22km är 100-110km/h-väg.

Vill egentligen bara komma undan så billigt som möjligt och kunna frakta mig fram och tillbaks utan att lida på vägen.

Tänkte mig en begagnad Nissan Leaf, runt 2014-15 kanske? med 24kWh-batteriet. Kan tänka mig betala 120-130' kanske.

Finns det bättre förslag?

Tyvärr inte så många bilar som har 22kW ombordladdare. Tom. Tesla har (tyvärr) slutat med det som extra alternativ (hade gärna betalat extra för det, även om jag bara har 11kW hemmaladdare så finns det en hel del publika 22kW).

Jag har aldrig provkört själv, men det som jag spontant kommer att tänka på när jag läser vad du söker ovan, är på att en beg. Renault Zoe skulle kunna vara värd för dig att kika på och överväga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Har precis själv beställt första elbilen. För mig föll valet på en Opel Mokka-E ult!
Då jag inte har barn så passar storleken och för priset kändes det som ett klockrent val.
Ska bli riktigt kul tycker jag, inte bara att för första gången få en helt ny bil utan att köra helt på el känns som något nytt och spännande.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av antianton:

Har precis själv beställt första elbilen. För mig förr valet på en Opel Mokka-E ult!
Då jag inte har barn så passar storleken och för priset kändes det som ett klockrent val.
Ska bli riktigt kul tycker jag, inte bara att för första gången få en helt ny bil utan att köra helt på el känns som något nytt och spännande.

Vad kul och vad roligt med något annat. Såg riktigt trevlig ut!
Tycker också det ska bli spännande med el och se hur det fungerar i vardagen.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Vad kul och vad roligt med något annat. Såg riktigt trevlig ut!
Tycker också det ska bli spännande med el och se hur det fungerar i vardagen.

Förväntad leverans i april eller maj så ganska lång väntetid. Men läste att alla för 2021 redan är slutsålda så tur att man inte väntade längre ändå

Jag bor i Stockholm så tror det kommer fungera bra. Har redan 11 kw laddstolpe hemma via föreningen så kommer nog fungera bra för mig. Annars har ju bilen 100kw laddning så ska gå relativt snabbt att ladda upp.

Provkörde Peugeot e-2008 som bygger på samma chassi och har samma drivlina. Vart väldigt imponerad Men trivdes inte riktigt med interiören på Peugeoten. Lite mycket rymdskepp för min smak

Permalänk
Medlem
Skrivet av antianton:

Har precis själv beställt första elbilen. För mig föll valet på en Opel Mokka-E ult!
Då jag inte har barn så passar storleken och för priset kändes det som ett klockrent val.
Ska bli riktigt kul tycker jag, inte bara att för första gången få en helt ny bil utan att köra helt på el känns som något nytt och spännande.

Känner inte till den (visste inte ens att Opel gjorde elbilar), men kul med nya alternativ på marknaden!

Stort grattis till din första elbil, och välkommen till elbilsvärlden!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Känner inte till den (visste inte ens att Opel gjorde elbilar), men kul med nya alternativ på marknaden!

Stort grattis till din första elbil, och välkommen till elbilsvärlden!

Opel Corsa E var första från dom samma som E208, Mokka-E är motsvarande E2008 & DS3 Etense så 3 systerbilar.

Citroën har en systerbil till ovanstående också kommer inte på namnet så 4 val på små SUV.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Var nästan på väg att byta bank... Men behövde inte denna gång.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRMnbk/rasar-mot-storban...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tesla gigafactory Berlin får stoppa bygget pga ett ärende angående skogen i området dom avverkat & miljörörelsen har fått en domstols dom att Tesla måste betala 100 miljoner Euro. Så får se när dom kommer igång igen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Renault Twingo Ze, 22 Kw Ac & 22 Kwh batteri så 1 timmes laddning, 60 Kw motor & 135 km/h max. Får se om denna blir nya budget valet i stan beroende på priset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@jonas79 Känns rätt onödigt att flytta Youtube hit.

Permalänk
Skrivet av antianton:

Har precis själv beställt första elbilen. För mig föll valet på en Opel Mokka-E ult!
Då jag inte har barn så passar storleken och för priset kändes det som ett klockrent val.
Ska bli riktigt kul tycker jag, inte bara att för första gången få en helt ny bil utan att köra helt på el känns som något nytt och spännande.

Tycker den är riktigt snygg. Både invändigt och utvändigt. Många nya bilar idag tycker jag tappat designen totalt, den här däremot är en riktig bakelse.

Snygg, SUV och eldrift, ligger helt rätt i tiden. Har potential att bli vad Mazda Miata blev när den lanserades första gången, på den tiden en liten köttbulle som många blev charmade av.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@jonas79 Känns rätt onödigt att flytta Youtube hit.

Dock är jag en person som gillar Youtube kanaler som Björn Nyland mfl & tycker att deras information & content är något jag lär mig från & lär inte vara den enda som missat saker som tas upp i dom.

Hade du koll på Tesla gigafactory Berlin fått stoppa bygget innan? @SUMITOMO

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla gigafactory Berlin får stoppa bygget pga ett ärende angående skogen i området dom avverkat & miljörörelsen har fått en domstols dom att Tesla måste betala 100 miljoner Euro. Så får se när dom kommer igång igen.

https://youtu.be/q5D_iTSTzLo

Skall tydligen vara någon bäver och vissa insekter som lever i träd som ställer till det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@jonas79 Känns rätt onödigt att flytta Youtube hit.

Ser inget fel med att det postas relevanta inlägg och länkar till YouTube. Så länge det är relevant för elbilar (och det tycker jag verkligen Jonas håller sig).

Skillnad om man postar länkar till allmänt om bilar (finns andra bättre generella biltrådar på SweC).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Känner inte till den (visste inte ens att Opel gjorde elbilar), men kul med nya alternativ på marknaden!

Stort grattis till din första elbil, och välkommen till elbilsvärlden!

Opel/GM har gjort hybrid/eldrivna bilar ett bra tag. De var iofs lite för tidiga med Volt/Ampera. Opel/Nissan/PSA ligger i samma säng med många modeller. Så det är inte jättekonstigt att modellerna är snarlika...

Permalänk
Samsung Sverige

På tisdag byter jag bort den Model 3 LR AWD som jag kört 5100 mil med, till en Id.3 Life. Fick till riktigt vettig privatleasing på den: 1500 mil per år, försäkring och vinterhjul för 3550 kronor i månaden i 21 månader. Självklart en helt annan kaliber av bil, men jag blev lite orolig för andrahandsvärdet på Teslan och ville inte ha så mycket slantar bundet i den.

Jag provkörde Id.3 för några veckor sedan och den känns inte alls dum. Det är ju lite mjukvara som behöver fixas, men i övrigt kan det nog bli bra. Om 21 månader finns det förhoppningsvis en "perfekt" elbil för mina behov. Teslan har varit grym, men den är lite opraktisk med sedanluckan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

På tisdag byter jag bort den Model 3 LR AWD som jag kört 5100 mil med, till en Id.3 Life. Fick till riktigt vettig privatleasing på den: 1500 mil per år, försäkring och vinterhjul för 3550 kronor i månaden i 21 månader. Självklart en helt annan kaliber av bil, men jag blev lite orolig för andrahandsvärdet på Teslan och ville inte ha så mycket slantar bundet i den.

Jag provkörde Id.3 för några veckor sedan och den känns inte alls dum. Det är ju lite mjukvara som behöver fixas, men i övrigt kan det nog bli bra. Om 21 månader finns det förhoppningsvis en "perfekt" elbil för mina behov. Teslan har varit grym, men den är lite opraktisk med sedanluckan.

Roligt! Du får berätta vad du tycker sen när du fått den.

Själv har jag bestämt mig för att sitta still i båten med Model 3an i 1-1,5 år och se vad som händer med regelverket för nivå 3 självkörning och vilka elbilar som ser ut att få det lagligt. Förhoppningen är ju en uppdaterad Model S som får laglig nivå 3 men osäker på om Tesla kommer vara med i början inom EU. Tyskarna har ju tryckt på för detta ett tag så kanske blir en Tysk elbil för mig med!

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Roligt! Du får berätta vad du tycker sen när du fått den.

Själv har jag bestämt mig för att sitta still i båten med Model 3an i 1-1,5 år och se vad som händer med regelverket för nivå 3 självkörning och vilka elbilar som ser ut att få det lagligt. Förhoppningen är ju en uppdaterad Model S som får laglig nivå 3 men osäker på om Tesla kommer vara med i början inom EU. Tyskarna har ju tryckt på för detta ett tag så kanske blir en Tysk elbil för mig med!

Mercedes S Klasse har jag för mig har nivå 3 hemma i Tyskland. Nivå 3 kommer i elbilen Mercedes EQS också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Roligt! Du får berätta vad du tycker sen när du fått den.

Själv har jag bestämt mig för att sitta still i båten med Model 3an i 1-1,5 år och se vad som händer med regelverket för nivå 3 självkörning och vilka elbilar som ser ut att få det lagligt. Förhoppningen är ju en uppdaterad Model S som får laglig nivå 3 men osäker på om Tesla kommer vara med i början inom EU. Tyskarna har ju tryckt på för detta ett tag så kanske blir en Tysk elbil för mig med!

Det ska jag absolut göra! Jag känner direkt att jag inte kommer att sakna de karmlösa dörrarna, men däremot accelerationen, ljudsystemet och infotainmentsystemet. Men det känns som att det kommer väldigt mycket spännande de närmaste åren. Kanske en Rivian skulle vara något?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Mercedes S Klasse har jag för mig har nivå 3 hemma i Tyskland. Nivå 3 kommer i elbilen Mercedes EQS också.

Ingen har ju laglig nivå 3 ännu eftersom regelverket inte är på plats, den stora frågan blir ju vilka tillverkare som vågar ta på sig ansvaret som kommer krävas. Däremot har du ju rätt i att Mercedes sagt att den skall få nivå 3 när det är på plats (tror de pratar mitten på nästa år).

Inget större fan av Mercedes men är det vad som krävs för att få släppa ögonen från vägen är det vad det blir! Oavsett är det därför jag avvaktar, för att se vad som händer på den fronten.

Skrivet av Samsung:

Det ska jag absolut göra! Jag känner direkt att jag inte kommer att sakna de karmlösa dörrarna, men däremot accelerationen, ljudsystemet och infotainmentsystemet. Men det känns som att det kommer väldigt mycket spännande de närmaste åren. Kanske en Rivian skulle vara något?

Nja en Rivian är nog fel för mig, ingen pickup typ direkt :p.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Ingen har ju laglig nivå 3 ännu eftersom regelverket inte är på plats, den stora frågan blir ju vilka tillverkare som vågar ta på sig ansvaret som kommer krävas. Däremot har du ju rätt i att Mercedes sagt att den skall få nivå 3 när det är på plats (tror de pratar mitten på nästa år).

Inget större fan av Mercedes men är det vad som krävs för att få släppa ögonen från vägen är det vad det blir! Oavsett är det därför jag avvaktar, för att se vad som händer på den fronten.

Nja en Rivian är nog fel för mig, ingen pickup typ direkt :p.

Rivian kommer ju även med suv-karosseri. R1S. Men den blir ju ganska stor, typ Landrover.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tesla kan öppna för andra att köpa sig in på deras Supercharger nätverk.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201221/b...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla kan öppna för andra att köpa sig in på deras Supercharger nätverk.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201221/b...

Då lär de ju få bygga ut SuperCharger-nätverket betydligt mer och det är kanske det de har i åtanke...

https://electrek.co/2020/11/25/tesla-factory-produce-supercha...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DaBone:

Då lär de ju få bygga ut SuperCharger-nätverket betydligt mer och det är kanske det de har i åtanke...

https://electrek.co/2020/11/25/tesla-factory-produce-supercha...

Både och, egentligen. Tesla har ju överlägset störst antal laddkontakter per laddplats i dag. Ta Töre (mellan Luleå och Överkalix) som exempel. Jag tror att det finns åtta laddplatser där. Konkurrenternas utbud i Norrbotten är en (1) kontakt per laddplats. Tesla ligger vansinnigt långt fram avseende laddnätverk, och om det går att tjäna slantar på att släppa in andra tycker jag att det är helt rätt val att göra. Självklart givet att kapaciteten kan utökas så att inte köer uppstår.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Nu har jag hämtat upp en Tesla Model 3 2021 refresh-versionen (performance). Fråga mig vad som helst så ska jag svara när jag får möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Nu har jag hämtat upp en Tesla Model 3 2021 refresh-versionen (performance). Fråga mig vad som helst så ska jag svara när jag får möjlighet.

Härligt! Grattis till nya bilen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Både och, egentligen. Tesla har ju överlägset störst antal laddkontakter per laddplats i dag. Ta Töre (mellan Luleå och Överkalix) som exempel. Jag tror att det finns åtta laddplatser där. Konkurrenternas utbud i Norrbotten är en (1) kontakt per laddplats. Tesla ligger vansinnigt långt fram avseende laddnätverk, och om det går att tjäna slantar på att släppa in andra tycker jag att det är helt rätt val att göra. Självklart givet att kapaciteten kan utökas så att inte köer uppstår.

Jo, men på vissa håll, speciellt i större städer... verkar det redan bildas köer till SuperChargers. Har själv bara varit med om det under semestertid, då jag fick vänta ett par gånger.
Tänker mig just sådana tider eller under skollov, så kommer ju SuperChargers som den i Mora t.ex. vara överbelamrad av elbilar. Vilket den redan är under loven... Man kommer inte kunna köra elbil under vissa perioder, om inte laddnätet byggs ut... är min åsikt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD