Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Att det räknas som "engångsbelopp" gör i sig ingen skillnad i skatteuträkningen, utan det räknas fortfarande som vanlig inkomst och kommer att gå in som sådan i deklarationen som underlag för uträkningen av din slutgiltiga skatt. Den extra höga skatten på engångsutbetalningar är för att säkra upp att du inte får kvarskatt, då det är omöjligt för din f.d. arbetsgivare att känna till villkoren för din nya anställning (som per definition är bättre, du har ju bytt jobb) och då betalar de in så mycket skatt att de är säkra på att de inte har betalat in för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Den slutgiltiga skatt bestäms alltid vid deklaration, detta är alltså fortfarande preliminärskatt.
Det är omöjligt att svara på hur mycket eller om du får tillbaka något om du inte specificerar exakt vad du tjänar och övriga inkomster samt hur din skattesituation ser ut. Det är dock högst troligt att du får tillbaka en stor del av denna engångsbeskattniningen om du i övrigt hamnat i rätt skattetabell och inte hamnar över någon brytpunkt.

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Det är inte mer slutgiltigt än någon annan inkomstskatt man betalar. I slutändan handlar allt om hur mycket du tjänat under året och skatten kommer därför justeras utifrån det, upp eller ner.

Att man hamnar i en högre skattetabell när man tjänar mer en månad är inte ovanligt. Min arbetsgivare gör alltid så. De månader vi kliver upp rejält i inkomst, och därmed i skattetabellen, skattar vi mer än normalt och det får vi alltid igen året efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Nej skattverket kommer självklart stjäla din överbetalda skatt och köpa skumpa för den.
Ja du kommer mest troligt få tillbaka på skatten. Det tar 5 minuter att ringa skatteverket och få ett rakt svar till nästa gång också.

Permalänk

När din f.d arbetsgivare betalar ut lönen så tittar de på beloppet och drar skatten. Om beloppet är högt så hamnar du rätt högt i skattesatsen. Som du nämner så har du stora ersättningar i form av semesterdagar och 80h komptid. Det tillsammans med sista månadslön blir antagligen en rejäl summa och du passerar högsta skattesatsen. Beroende på vilken kommun du tillhör så börjar max statlig skatt nånstans runt 62-63k i månadslön.

I nästa års deklaration så kommer detta belopp ingå i din totala intjänade lön och du får troligtvis tillbaka en stor del av skatten eftersom du inte har tjänat äver 62k+i månaden över hela året.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är pga att du har jobbskatteavdrag på första delen av lönen.
Säg att du har 33% kommunal skatt och 20% statlig skatt så är du ju bra nära 54% skatt.

Nej det är inte så det funkar. Man betalar bara statlig skatt på det belopp som överstiger en viss gräns. Vet inte vad den ligger på i år men för några år sen låg den vid 36-37k nånting.

Skrivet av dust79:

Nu har de ändå slopat värnskatten så det kunde varit värre. Min erfarenhet är dessutom att det är bättre att arbetsgivaren drar för mycket skatt än för lite. Finns inget värre än att få kvarskatt i deklarationen. (Och det är fullt normalt med 54 eller 57% skatt på engångsutbetalnignar).

Du får trösta dig med att hög skatt är ett bevis på att du tjänar bra.

Nja, det jag har försökt få fram i tråden är att jag tvivlar starkt på att jag kommer upp i de nivåerna för så hög skatt som 54%. Om man tänker på den vanliga inkomstskatten som man betalar varje månad. Därför jag undrar om detta engångsbelopp är någon specialskatt eller bara ett sätt att säkra att man inte betalar in för lite skatt för att slippa reskskatt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Mellan 523 201–640 800 kr som nämns i några inlägg tidigare.

Med en årsinkomst på 523 201–640 800 så betalar du ju statlig skatt. Det betyder att med varje löneökning om 100 kronor så försvinner 54 kronor i skatt. Din marginalskatt är 54%.

Den extra utbetalning som du nu har fått kan du se om en tillfällig löneökning, som alltså också beskattas med din marginalskatt om 54%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har nyligen bytt jobb och får i december slutlön från min fd arbetsgivare. Slutlönen består av sparade semesterdagar och 80 timmar komptid.
Skatten på denna slutlön är på 54% vilket jag tycker låter helt j*vla orimligt. På lönespecen benämns skatten som Engångsskatt och verkar vara en skatt som beskattas på exempelvis bonusar och slutlöner. Tycker dock det är underligt att sparad semester och komptid ska beskattas så högt, detta är på inget sätt en bonus eller "extra" pengar utöver min vanliga lön. Stämmer det att skattesatsen på den här typen av utbetalningar är högre än ordinarie lön, eller är detta bara ett sätt att safe:a upp att jag inte ska få restskatt vilket borde innebära att jag kommer få tillbaka det på skatten (som överstiger den vanliga kommunala skatten och ) vid nästa års deklaration?

Det är så arbetsgivare gör när man byter jobb. Då får man också slutlön och slutskatt och den är hög, mycket hög. Tipset är därför att alltid kompa ut och ta ut semesterdagar mm innan man byter jobb och säger upp sig mm just för att slippa hög skatt. Eller ännu bättre se till att du får ett skriftligt godkännande på din semester och ta ut den, säg sedan upp dig direkt chefen godkänt din semester. Arbetsgivaren har därefter ingen rätt att återkalla semestern då det är godkänt och på så sätt får du ut allt och du slipper hög skatt. Arbetsgivare behöver dessutom inte betala ut innestående övertid om de inte vill beroende på vad du avtalat med arbetsgivaren, samt om kollektivavtal finns eller inte. Är rätt säker på att din arbetsgivare gör helt rätt i detta fall.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MickeBoy:

Med en årsinkomst på 523 201–640 800 så betalar du ju statlig skatt. Det betyder att med varje löneökning om 100 kronor så försvinner 54 kronor i skatt. Din marginalskatt är 54%.

Den extra utbetalning som du nu har fått kan du se om en tillfällig löneökning, som alltså också beskattas med din marginalskatt om 54%.

Exakt, jag fattar inte va det är så svårt fatta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

arbetsgivare gör enkelt för sig.
Skriver extra mycket skatt, så får skatteverket reglera detta vid en återbäring.

Det är inte arbetsgivaren som gör det enkelt för sig, det är skatteverkets tabeller som arbetsgivaren måste följa. Gillar man inte det så måste man ansöka om jämkning och lämna in ny A-skattsedel till arbetsgivaren innan lönekörningen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej skattverket kommer självklart stjäla din överbetalda skatt och köpa skumpa för den.
Ja du kommer mest troligt få tillbaka på skatten. Det tar 5 minuter att ringa skatteverket och få ett rakt svar till nästa gång också.

Det går ännu fortare och räkna ut hur man ligger till skattemässigt här:
https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutr...

Bara att fylla i och se om man ligger plus eller minus.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt, jag fattar inte va det är så svårt fatta

Ingen vill inse hur hög marginalskatten är i Sverige med arbetsgivaravgift och moms så hamnar normala IT-löneslavar på 73% skatt, det är kanske inte så roligt att inse, så bättre att vara lyckligt ovetande!
https://timbro.se/ekonomi/skatter/sverige-far-varldens-tredje...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid börja arbeta inom hemtjänst eller något, så slipper du problemet med hög skatt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mindfighter:

Ingen vill inse hur hög marginalskatten är i Sverige med arbetsgivaravgift och moms så hamnar normala IT-löneslavar på 73% skatt, det är kanske inte så roligt att inse, så bättre att vara lyckligt ovetande!
https://timbro.se/ekonomi/skatter/sverige-far-varldens-tredje...

Yepp i kno dock tjänar man mycket (så tycker jag man har det tillräckligt bra)

Men det är jag de!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Det är så arbetsgivare gör när man byter jobb. Då får man också slutlön och slutskatt och den är hög, mycket hög. Tipset är därför att alltid kompa ut och ta ut semesterdagar mm innan man byter jobb och säger upp sig mm just för att slippa hög skatt. Eller ännu bättre se till att du får ett skriftligt godkännande på din semester och ta ut den, säg sedan upp dig direkt chefen godkänt din semester. Arbetsgivaren har därefter ingen rätt att återkalla semestern då det är godkänt och på så sätt får du ut allt och du slipper hög skatt. Arbetsgivare behöver dessutom inte betala ut innestående övertid om de inte vill beroende på vad du avtalat med arbetsgivaren, samt om kollektivavtal finns eller inte. Är rätt säker på att din arbetsgivare gör helt rätt i detta fall.

Fast du slipper inte någon skatt, skatten är detsamma oavsett. Det enda man kan göra för att slippa "den höga" skatten är att jobba mindre.

Alltså, ponera att den anställde har 4 semesterveckor kvar och står inför ett skifte av arbetsgivare. Om den anställde då begär 4 veckor ledigt fram till sin sista arbetsdag och man använder denna lediga tid för att börja jobba hos din nya arbetsgivare, så blir det ingen reell skillnad mot att du säger upp dig på stört och får en "slutlön". Din årsinkomst blir nämligen exakt lika och din slutgiltiga skatt blir därmed också exakt lika.

Den enda skillnaden ligger i att du i ena fallet kanske har betalat lite för mycket skatt, som du får tillbaka, istället för att du betalat lite för lite skatt och får restskatt. Man har ju trots allt i ovan scenario fått 13 månadslöner på 12 månader.

Så skriv inga dumheter om att det blir förmånligt rent skattemässigt att begära ledighet innan man säger upp sig (om nu inte målet är att få ett antal lediga veckor innan man börjar på nästa arbetsplats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yepp i kno dock tjänar man mycket (så tycker jag man har det tillräckligt bra)

Men det är jag de!

Hade vart helt OK om skatten helt och hållet hade gått till vettiga saker...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ingen vill inse hur hög marginalskatten är i Sverige med arbetsgivaravgift och moms så hamnar normala IT-löneslavar på 73% skatt, det är kanske inte så roligt att inse, så bättre att vara lyckligt ovetande!
https://timbro.se/ekonomi/skatter/sverige-far-varldens-tredje...

Nu börjar vi trilla in på otillåtna diskussioner här, men det klart att Timbro vill få folk upprörda över höga skatter då deras hela anledning att finnas till är att påverka opinionen att gå mot skattesänkningar, och de räknar därefter. Moms är inget måste, köp inte saker så slipper du betala moms. Arbetsgivaravgifter kan man förstås diskutera men de dras inte på ens lön. Faktum är att våra skatter har sänkts rejält de senaste 15-20 åren och de flesta betalar under 30% i inkomstskatt, om man inte har väldigt stora inkomster. Vilket inte sticker ut särskilt jämfört med andra välfärdsländer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Red Beaver:

Hade vart helt OK om skatten helt och hållet hade gått till vettiga saker...

Jo man kan ju alltid drömma!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu börjar vi trilla in på otillåtna diskussioner här, men det klart att Timbro vill få folk upprörda över höga skatter då deras hela anledning att finnas till är att påverka opinionen att gå mot skattesänkningar, och de räknar därefter. Moms är inget måste, köp inte saker så slipper du betala moms. Arbetsgivaravgifter kan man förstås diskutera men de dras inte på ens lön. Faktum är att våra skatter har sänkts rejält de senaste 15-20 åren och de flesta betalar under 30% i inkomstskatt, om man inte har väldigt stora inkomster. Vilket inte sticker ut särskilt jämfört med andra välfärdsländer.

OT: Ja, vi ska inte fastna i det här, men jag ska tänka på att undvika att betala moms nästa gång jag handlar mat eller betalar boendekostnader o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Nej det är inte så det funkar. Man betalar bara statlig skatt på det belopp som överstiger en viss gräns. Vet inte vad den ligger på i år men för några år sen låg den vid 36-37k nånting.

Det är ju precis så det fungerar. Om du ligger över den gränsen så blir det full skatt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Ja, vi ska inte fastna i det här, men jag ska tänka på att undvika att betala moms nästa gång jag handlar mat eller betalar boendekostnader o.s.v.

Moms tas vad jag vet inte ut på hyra dock på alla andra avgifter så tillkommer moms som el, sopor, vatten m.m.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, men detta blir de facto fel i slutändan, vilket var poängen i mitt inlägg ovan. Den egentliga lönen som skatten kommer att tas ut på blir 21600*11+59800=297400 och 297400/12=~24783 kr/mån

Ergo: 24601-24800 kolumn 1: 5841

4997*11+21367=76334
5841*12=70092

Vad som i rätt i frågeställarens fall, sett till slutlig skatt, är dock oklart eftersom man då behöver alla uppgifter.

Hur kan du veta det, har du koll på alla avdrag och extraavgifter han har?

Ergo, innan deklarationen är gjord kan du inte svara på det här

Skrivet av BasseBaba:

Du får en total högre årsinkomst vilket gör att din procentuella skatt ökar.

Det gör att dina vanliga inbetalningar under året varit för små. Engångsskatten ska även täcka upp det bortfallet så att man inte får restskatt.

Jag gjorde en snabb koll i tabell 32, skillnaden mellan 50 och 53k i skatt om jag inte räknade fel på mobilen är 1,3%.

600k * 1,3% = 7800kr.

33k gånger skatten (31,3%) =10,3k
Så totalt ska du in med ungefär 18k i skatt, vilket blir typ 54%.

Edit: oklart vad du har i lön och det blev ju inte exakt 3k/mån. Men kolla i skattetabellen för vad skillnaden blir mellan den lön du har nu, och den lön du skulle haft om du smetar ut 33k på 12 månader så kommer du tyvärr se att sanningen förmodligen inte hamnar långt från 54%....

Fin sjukvård får vi iaf för pengarna.... eller?

"Engångsskatten ska även täcka upp det bortfallet så att man inte får restskatt."

Jaså? Och om engångsskatten är beräknad utifrån skattetabellen, påstår du då att skattetabellen förändras under året?
Så att den som tjänar 50k i januari betalar mindre skatt än den som tjänar 50k i december?

Skrivet av Jeebentoft:

Njaä. Enligt lag är det i sverige arbetsgivaren som ser till att betala in löneskatt, till skillnad från usa där löntagaren själv ser till att skatten blir betald.

Deklarationen är mer till för att ändra löntagarens giltiga skattesumma beroende på övriga händelser i dennes liv, så som vinst från kapital, försäljning av bostad etc

Jag skrev faktiskt "din skatt", det innefattar allt, inte bara skatteavdrag på lön. Och hur du än vänder och vrider på det, är det du som skriver under din deklaration, inte din arbetsgivare.
Finns rätt många som inte är "lönetagare" som deklarerar också...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Nu har de ändå slopat värnskatten så det kunde varit värre. Min erfarenhet är dessutom att det är bättre att arbetsgivaren drar för mycket skatt än för lite. Finns inget värre än att få kvarskatt i deklarationen. (Och det är fullt normalt med 54 eller 57% skatt på engångsutbetalnignar).

Du får trösta dig med att hög skatt är ett bevis på att du tjänar bra.

Nu kanske det har ändrats men förr så var det ett väldigt " förmånligt " lån att betala tillbaks på skatten ( rätta mig gärna om jag är ute och cyklar )

Så länge man kan betala den i tid givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hur kan du veta det, har du koll på alla avdrag och extraavgifter han har?

Ergo, innan deklarationen är gjord kan du inte svara på det här

Föll sista meningen bort i din dator? Konstigt, för den är med i citatet...
Att bara ta beloppen som du gjorde ger, som jag påpekade, för hög preliminärskatt. Vi kan ta ett tydligare exempel: du är egenföretagare och klarar dig på privata tillgångar under året och bestämmer din lön och tar ut den i klump i slutet av året. Hur träffsäkert blir det då att gå efter skattetabellen för månadslön? Enligt skattetabellen kommer du då att vara börsbolagsdirektör, även om du tar ut en ganska ordinär lön. Alternativt så arbetar du kanske halva året och har tillräckligt bra betalt dessa månader. Dras skatten efter skattetabellen så anses du då ha dubbelt så hög lön som i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Föll sista meningen bort i din dator? Konstigt, för den är med i citatet...
Att bara ta beloppen som du gjorde ger, som jag påpekade, för hög preliminärskatt. Vi kan ta ett tydligare exempel: du är egenföretagare och klarar dig på privata tillgångar under året och bestämmer din lön och tar ut den i klump i slutet av året. Hur träffsäkert blir det då att gå efter skattetabellen för månadslön? Enligt skattetabellen kommer du då att vara börsbolagsdirektör, även om du tar ut en ganska ordinär lön. Alternativt så arbetar du kanske halva året och har tillräckligt bra betalt dessa månader. Dras skatten efter skattetabellen så anses du då ha dubbelt så hög lön som i verkligheten.

Är du egenföretagare betalar du in skatten själv, så varför skulle du behöva tillämpa skattetabell då? Den är till för LÖNEAVDELNINGEN på det företag du är ANSTÄLLD på. Den innefattar dessutom det generella löneavdraget som finns.

Har du en aning om hur det fungerar på en löneavdelning, med lönekörningar? Tror du dom sitter och kollar varenda löneutbetalning själv?
Många företag outsourcar dessutom lönehanteringen till andra företag, Aditro t.ex. Tror du DOM sitter och granskar varenda utbetalning för att tänka som du gör i ditt exempel?

Nej, man anger en skattetabell.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Är du egenföretagare betalar du in skatten själv, så varför skulle du behöva tillämpa skattetabell då? Den är till för LÖNEAVDELNINGEN på det företag du är ANSTÄLLD på. Den innefattar dessutom det generella löneavdraget som finns.

Och vad tror du händer om du har ett AB och anlitar en redovisningsbyrå?

Citat:

Har du en aning om hur det fungerar på en löneavdelning, med lönekörningar? Tror du dom sitter och kollar varenda löneutbetalning själv?
Många företag outsourcar dessutom lönehanteringen till andra företag, Aditro t.ex. Tror du DOM sitter och granskar varenda utbetalning för att tänka som du gör i ditt exempel?

Nej, man anger en skattetabell.

Det saknar fullständigt relevans för vad jag skrev.

Permalänk

Jag tror detta har nämnts tidigare men ett smart sätt att undvika hög skatt på engångsbelopp är att be din arbetsgivare betala in pengarna på en privat tjänstepensionskonto, dels slipper du skatt (du betala skatt först den dag du tar ut pengarna, du kan då själv styra hur mycket du vill ta ut varje månad för att undvika höga marginalskatter). En annan stor fördel är att din arbetsgivare inte behöver betala in full arbetsgivaravgift utan enbart en så kallad "särskild löneskatt" som för närvarande är 24,26%, jämfört med arbetsgivaravgiften som är på 31,42%. Du kommer därför få ca 6% mer än om du hade tagit ut det som lön.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och vad tror du händer om du har ett AB och anlitar en redovisningsbyrå?

Det saknar fullständigt relevans för vad jag skrev.

Herregud, kan man vara med offside.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Herregud, kan man vara med offside.

Det verkar vara lite tunt med argument eftersom du skriver som ovan, "skriker" och argumenterar emot extremt tydliga exempel som syftade till att visa hur skevt det kan bli när man blint stirrar på skattetabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det egentligen hela min frågeställning handlar om är om detta engångsbelopp är slutgiltigt - alltså inga pengar tillbaka på deklarationen, eller om det justeras i efterhand vid deklarationen så om årslönen inte är tillräckligt hög för 54% skatt så betalas överskottet tillbaks?

Om du har betalat för mycket i skatt, som det nu låter sannolikt att du gjort. Då får du tillbaka på deklarationen. God jul!