Permalänk
Medlem

Skärminställningar på IPS.

Hej! För att göra en lång historia kort:

Jag skulle behöva hjälp med hur man får ut det mesta ur en ny skärm, jag sålde precis min gamla XL2411T här på SweC och införskaffade mig en Nitro XV240YP IPS med 165hz. Jag satt på den förra skärmen i närmare 6 år och hade egentligen inga klagomål. Nu när jag precis uppgraderat datorn rejält så hade jag en tanke om att få ut en bättre upplevelse av spelen i sig med en något nyare skärm (den jag sålde började produceras 2012 och jag tror att det var en av de tidiga 144hz som fanns) men jag är inte speciellt övertygad ännu. Skärmen är självklart estetiskt snyggare, lättare, slimmare etc etc men jag upplever inte den som överdrivet skarp eller med mycket bättre färger. Eftersom det verkar vara en djungel med alla inställningar (förutom de färdigskapade profilerna som jag nu kör) tänkte jag kolla hur ni brukar göra för att få en så fin upplevelse som möjligt! Jag utgår ifrån att jag inte har gjort bort mig totalt genom att inte veta att drivrutiner för skärmen etc skall installeras. Har kollat dessa på hemsidan men förstod det som att de inte skall behövas. Kör just nu på:

Mode: HDR
Brightness: 100
Input: DP
Supersharpness: On
HDR: Auto
OverDrive: Extreme
FreeSync: On

Det kan mycket väl vara så att jag bara är brutalt inkörd på min förra med 3-4h/dygn i 6 års tid, men hade förväntat mig en bättre upplevelse efter skärmens fina recensioner mm. Förstår även att inställningar likt dessa kan vara personal preference!

Hoppas ni får en fortsatt fin dan före dan!

Hoj!

Permalänk
Bildexpert 📺

Din inställning på den nya skärmen du beskriver ovan är ganska extrem med max ljusstyrka och onödiga skärpefilter påslagna, samt en overdriveinställning som på många skärmar ger vita kanter runt allt som rör sig. Jag skulle beskriva den bilden som obehaglig.

Fast din frågeställning är inte ny. Felet ligger i skärmen du haft.

Det du upplever baseras på att du har haft en skärm som är felinställd från början där just kantskärpa adderas och färgerna förvrängs. Dåtidens spelskärmar som XL2411T har för dåligt färgomfång och kompenserar genom att förskjuta färgerna till pastell eftersom då är skärmens begränsningar inte är lika tydliga. Skärmen adderar kantskärpa som ger vita kanter runt objekt. Efter 6 år med samma skärm lär man sig fel om hur bild ska se ut.

Därför blir det svårt när man byter skärm eftersom det din uppfattning om bild baseras på XL2411T och dess förvrängning är specifikt för just de skärmarna. Du kan förmodligen uppnå en snarlik bild som du är van med hos någon av Benq:s övriga Zowie-skärmar. Eller börja om från början och lära om dig hur bilden egentligen ska se ut.

Jag kan inget om Nitro XV240YP men baserat på Acers övriga skärma är den troligtvis som minst felaktig i kartongläget.