Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem

Förutsatt att define ger lika bra kylförmåga med luckan öppen så känns mesh-varianter onödiga? Med lucka kan man ju själv reglera hur mycket luftflöde/ljudnivå man vill ha. Mesh ser jag som en fördel på mindre kompakta och prispressade chassin. Hellre öppet än helt förslutet med dålig kylförmåga om man måste välja. Men i den här prisklassen vill man ju ha bådeoch kan jag tycka.

Jag kör fortfarande ett Define R4. Jag brukar köra med luckan öppen och "plastgallerfronten" öppen vilket gör att fronten är helt öppen bortsett från fläktfiltret. Möjligen att mesh ger bättre kylning utan fläktfilter förvisso, men gillar ändå valmöjligheten som luckan ger. Det jag inte gillar med R4an däremot är hårddiskburen som inte går att ta bort.

Kommer bygga en ny burk snart. Hade velat se en Define 7 Compact fast med luckan från stora modellen. Gillar verkligen inte helt förslutna fronter utan lucka men skulle samtidigt vilja gå ner i storlek. Define 7 är på tok för stor för min smak.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade att rubriken var 2-3ggr så stor som alla andra artiklar:

https://i.imgur.com/JENIHyu.png

@JonasT, @UndaC?

Permalänk
Medlem

Synd att den inte finns i vit.
Verkar bara vara små nätta lådor, eller lådor med gigantiska fönster, som finns i vitt
(är det bara jag som är trött på svarta låfor, där minsta damm ser ut som faaaan)

Undrar också om många verkligen har burken på skrivbordet? (är det därför man vill ha små lådor?)
Är det inte enklare att ha den på golvet så man slipper sno plats på skrivbordet + att det inte gör någon om den är lite större?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Synd att den inte finns i vit.
Verkar bara vara små nätta lådor, eller lådor med gigantiska fönster, som finns i vitt
(är det bara jag som är trött på svarta låfor, där minsta damm ser ut som faaaan)

Undrar också om många verkligen har burken på skrivbordet? (är det därför man vill ha små lådor?)
Är det inte enklare att ha den på golvet så man slipper sno plats på skrivbordet + att det inte gör någon om den är lite större?

https://www.inet.se/produkt/6904703/fractal-design-meshify-2-...

Du tänkte på den vita eller ska du ha någon annan vit?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Aha. Ja ingen aning om vad som hänt där.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Synd att den inte finns i vit.
Verkar bara vara små nätta lådor, eller lådor med gigantiska fönster, som finns i vitt
(är det bara jag som är trött på svarta låfor, där minsta damm ser ut som faaaan)

Undrar också om många verkligen har burken på skrivbordet? (är det därför man vill ha små lådor?)
Är det inte enklare att ha den på golvet så man slipper sno plats på skrivbordet + att det inte gör någon om den är lite större?

Det dök upp 4 st vita i Inets webblager dagen före julafton - jag slog till på ett genast. en dag senare var dom slutsålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Aha. Ja ingen aning om vad som hänt där.

Det var samma nu med den uppdaterade titeln också... väldigt ’in your face’

Men nu verkar det vara åtgärdat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

https://www.inet.se/produkt/6904703/fractal-design-meshify-2-...

Du tänkte på den vita eller ska du ha någon annan vit?

Tänkte på vit utan fönster, som sagt 🙂
Samt med vit framsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förutsatt att define ger lika bra kylförmåga med luckan öppen så känns mesh-varianter onödiga? Med lucka kan man ju själv reglera hur mycket luftflöde/ljudnivå man vill ha. Mesh ser jag som en fördel på mindre kompakta och prispressade chassin. Hellre öppet än helt förslutet med dålig kylförmåga om man måste välja. Men i den här prisklassen vill man ju ha bådeoch kan jag tycka.

Jag kör fortfarande ett Define R4. Jag brukar köra med luckan öppen och "plastgallerfronten" öppen vilket gör att fronten är helt öppen bortsett från fläktfiltret. Möjligen att mesh ger bättre kylning utan fläktfilter förvisso, men gillar ändå valmöjligheten som luckan ger. Det jag inte gillar med R4an däremot är hårddiskburen som inte går att ta bort.

Kommer bygga en ny burk snart. Hade velat se en Define 7 Compact fast med luckan från stora modellen. Gillar verkligen inte helt förslutna fronter utan lucka men skulle samtidigt vilja gå ner i storlek. Define 7 är på tok för stor för min smak.

Jag resonerar likadant. Älskar verkligen mitt Define 7 just för att jag kan välja mellan tysnad och högt luftflöde genom att öppna / stänga luckan. vilken enkel och smidig old school lösning

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte designen på fronten. Gillar folk när det ser ut som om en elefant har stampat på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Visst börjar de bli i dyraste laget?

Kul att du skriver det för jag tänkte precis tvärt om. Att man får väldigt mycket chassi för inga pengar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förutsatt att define ger lika bra kylförmåga med luckan öppen så känns mesh-varianter onödiga? Med lucka kan man ju själv reglera hur mycket luftflöde/ljudnivå man vill ha. Mesh ser jag som en fördel på mindre kompakta och prispressade chassin. Hellre öppet än helt förslutet med dålig kylförmåga om man måste välja. Men i den här prisklassen vill man ju ha bådeoch kan jag tycka.

Jag kör fortfarande ett Define R4. Jag brukar köra med luckan öppen och "plastgallerfronten" öppen vilket gör att fronten är helt öppen bortsett från fläktfiltret. Möjligen att mesh ger bättre kylning utan fläktfilter förvisso, men gillar ändå valmöjligheten som luckan ger. Det jag inte gillar med R4an däremot är hårddiskburen som inte går att ta bort.

Kommer bygga en ny burk snart. Hade velat se en Define 7 Compact fast med luckan från stora modellen. Gillar verkligen inte helt förslutna fronter utan lucka men skulle samtidigt vilja gå ner i storlek. Define 7 är på tok för stor för min smak.

Jag är inne på detta spår med. Har personligen inga problem att öppna luckan för mer luftflöde vid tex spel men annars är det ju trevligt när det är tyst.

På tal om det. Har någon kunskap om hur mycket mer ljud man hör om man har en glas panel istället för en dämpad panel? Tänker att fläktljud nog inge påverkas men andra ljud som hdd, coilwhine etc kanske höra mer med glaspanel? Men hur mycket undrar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Jag är inne på detta spår med. Har personligen inga problem att öppna luckan för mer luftflöde vid tex spel men annars är det ju trevligt när det är tyst.

Fläktarna kommer ändå få gå på högre varvtal för samma temperatur när du har luckan stängd, så Meshify kommer vara det tystare chassit. Undantag kanske för om du har mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man måste köpa till Fractal Design Flex VRC-25 PCIe riserkabel för att köra ett kort vertikalt?
Eller om man kan ta vilken lowbudget riser som helst o stoppa i ett andra grafikkort vertikalt?
Lite oklart eftersom det där flexpaketet ser ut att innehålla nån form av backplate liknande sak utöver riser kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nån som vet om man måste köpa till Fractal Design Flex VRC-25 PCIe riserkabel för att köra ett kort vertikalt?
Eller om man kan ta vilken lowbudget riser som helst o stoppa i ett andra grafikkort vertikalt?
Lite oklart eftersom det där flexpaketet ser ut att innehålla nån form av backplate liknande sak utöver riser kabeln.

Är det denna du menar? LÄNK

Permalänk
Medlem

Ja precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja precis!

jag har den i mitt define 7. helt underbar passform och kvalite!
det knäppa är att mitt grafikort blev både svalare och tystare, alltså lägre temps med lägre fläkthastighet. fattar dock inte hur!

La upp en liten video på hur det ser ut: Link

Permalänk
Medlem

Det ser ju riktigt flashigt ut!

Dock så sköt de mina planer i foten, då de inte ser ut som man kan ha ett kort i den högsta pci platsen + ett till vertikalt
Nåja får se när ja får chassi't på tisdag. Tack!

Permalänk
Medlem

Inga prob!
Lycka till

Permalänk

Bra recension! De flesta har väl ändå fler än 2 SSD? Jag har det, och jag undrar om det finns plats för en vagga till under plåten där PSU:et är, eller om i annat fall vaggan hamnar i huvudutrymmet och isåfall vaggan krockar med ett långt grafikkort som mitt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt grymt chassi.
Kör fläktar i fronten 3st 140mm och en i bak samt en i taket bak som kör rätt aggressiv kurva.
Sen på golvet har jag 2st 140mm som blåser uppåt dock max 600rpm då jag inte vill att dom ska "blåsa" upp och ut luften som kommer från front fläktarna i taket.

Funderar på att sätta en till fläkt i taket över CPU:n som går på max 600 rpm med för att blåsa ut lite luft med.
Fram till 50c går samtliga fläktar på 450rpm. Sen efter 50c börjar dom rampa upp.

Permalänk
Medlem

Sitter och rullar tummarna till mitt kommer i början av januari. Någon som har ett bra tips på 3 färgglada, effektiva och tysta frontfläktar?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med chassit i dess XL-format. Det andas verkligen kvalitet och är en ren fröjd att bygga i till följd av alla smarta lösningar för bl.a. kabeldragning.

Köpte till en Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap som jag satte i botten av chassit för att få ökat luftflöde. Fläktarna som följer med chassit är helt okej men jag kommer nog att byta ut dem mot Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap alternativt den svarta versionen av Noctua NF-A12x25 PWM när de väl lanseras i svart utgåva senare under året.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Jag menade att rubriken var 2-3ggr så stor som alla andra artiklar:

https://i.imgur.com/JENIHyu.png

Skrivet av UndaC:

Aha. Ja ingen aning om vad som hänt där.

Ett sent inflikande om detta: Rubriktypen "Stor" finns som alternativ vid publicering och används ibland vid väldigt korta rubriker, exempelvis när det bara är ett produktnamn. Det var denna som användes på framsidan i bilden länkad ovan Tror skillnaden är från 24 till 30 pt. eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Gamla meshify ligger under tusenlappen nu, är det värt att ge 50% mer för 2:an?

Permalänk
Skrivet av Murre5:

Vet inte om du trollar men det finns ju redan ett Meshify C?
Däremot skulle jag vilja se ett Meshify 2C som är aningen större än C. Eftersom Meshify C är på gränsen till att 3080 t.ex. inte får plats.

Meshify C med 3080

Jag har samma problem med ett 3080 suprim x i chassit som fick plats endast när man tog ut alla fläktar först och vinklade in skiten xD,
Sen utöver det ska anti-sag bracket in. Det är tajt kan jag meddela!

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Sitter och rullar tummarna till mitt kommer i början av januari. Någon som har ett bra tips på 3 färgglada, effektiva och tysta frontfläktar?

RGB? isf dessa har riktigt bra luftflöde samt statiskt tryck.

https://www.maxgaming.se/sv/datorflaktar/sickleflow-120-argb

taget från inet:
"Rotationshastighet (max)
1 800 rpm
Ljudnivå (max)
27 dB
Flöde (max)
62 cfm
Statiskt tryck
2.5 mmH2O
"

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Gamla meshify ligger under tusenlappen nu, är det värt att ge 50% mer för 2:an?

För mig gör den fasta toppen det lätt värt det! "Magnetmattan" som följer med V1 gör inget jättebra intryck direkt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

För mig gör den fasta toppen det lätt värt det! "Magnetmattan" som följer med V1 gör inget jättebra intryck direkt...

Och att man kan ta bort större delen utav taket är grymt med!
Använder själv inte taket som ventilation så jag har 2st svarta A4 mellan dammfiltret och nättaket. Perfekt

Har trixat och pysslat och bästa ventilation för tre i fronten och en längst bak i golvet för insug och en ibak som utblås..
Har push and pull på en noctua D15s.

Tips för alla

Edit de är 140mm fläktar.

Permalänk

Har 3 st Noctua NF-A14 (Chromax) i fronten och en likadan i ”aktern”. I jämförelse med mitt gamla Fractal R6 har både temperatur och ljudnivå sjunkit.