Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

Har 3 st Noctua NF-A14 (Chromax) i fronten och en likadan i ”aktern”. I jämförelse med mitt gamla Fractal R6 har både temperatur och ljudnivå sjunkit.

Tips, sätt även en sådan i toppen fast längst bak. Sätt även en så långt bak det går på golvet (ha den på ca 300-400rpm) så kommer du få ner tempen mer

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Tips, sätt även en sådan i toppen fast längst bak. Sätt även en så långt bak det går på golvet (ha den på ca 300-400rpm) så kommer du få ner tempen mer

Du kan inte skicka en bild på din lösning? 😃

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

Du kan inte skicka en bild på din lösning? 😃

Absolut, kan göra det imorgon när jag ändå ska byta en fläkt.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Absolut, kan göra det imorgon när jag ändå ska byta en fläkt.

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tips, sätt även en sådan i toppen fast längst bak. Sätt även en så långt bak det går på golvet (ha den på ca 300-400rpm) så kommer du få ner tempen mer

Det är en av många smarta lösningar som gör Meshify 2 och Define 7 till mina absoluta favvo chassin. hela golven är en enda räls att fästa fläktar om så önskas. Bara det att hela undersidan är perforerad gör att grafikkortet kan dra luft från botten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Manboy:

Det är en av många smarta lösningar som gör Meshify 2 och Define 7 till mina absoluta favvo chassin. hela golven är en enda räls att fästa fläktar om så önskas. Bara det att hela undersidan är perforerad gör att grafikkortet kan dra luft från botten.

Japp, och har man fläkten på botten på 450rpm hela tiden så kommer det hjälp mer även för moderkort och diskar osv. Samt att luften går genom chassit upp och som att bakflälten suger ut luft kommer luften från botten passera cpu osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vviikkttoorr:

Här kommer det lite bilder.

Hela chassit innefrån:

Jag har endast två fläktar i fronten för dels är dom 140mm men sen om man sätter in tre stycken istället för två stycken spelar det ingen större roll då den nedersta endast blåser in luft under själva moderkortet. Då är det bättre att sätta två stycken 140mm i botten. Har inte hunnit rensat bort alla kablar och få ditt fläkt nr 2 i botten ännu.

I bak har jag en 140mm för utblås och en 140mm i taket för utblås. Jag har täckt resterande av taket med ett vanligt A4 papper så att inte CPU kylaren m.m. suger in luft utifrån som ev. kan vara varmare pga. jag har ett utblås i taket.

Edit:
Bak, tak och CPU går efter samma fläktkurva och är temp under 40c på CPU ligger dom på 300rpm.
Front och golvfläkten ligger på ca 450rpm fram till 50c för att sedan rampa upp i samma kurva. Detta är gjort så att det blir ett bra tryck i chassit så att det inte kommer in massa damm och skit fast man har damm filter.

Permalänk
Medlem

Chassit är helt underbart att byggas i och blev snabbt en ledande favorit, men det är en sak som förbryllar mig. Jag har aldrig byggt med fler fläktar än vad jag bedömt vara nödvändigt, och vad jag kant att jag fått plats med, men nu ville jag utnyttja frunten för tre "fräsiga" rgb-fläktar som kan ge lite ljus åt det mörka hörn burken tittar fram ur under bordet.
Barnlek tänkte jag, med den fina hubben (Nexus 2+).

Min setup är alltså: CPU-fläkten (Noctua NH-D15) på den högra av Nexus 4-pins kontakter, 3 sammankopplade 4-pins pwn i fronten kopplade med en y-split till den vänstra av Nexus 3 st 4-pins kontakter. Den bakre fläkten (Dynamic X2 GP-14) sitter på MB och en till undertill.
Själva Nexus är inkopplad på CPU_FAN1 och får ström via en sata-kontakt från nätagget.

Mitt problem är att frontfläktarna håller på att varva upp och ner som en jojo, och att Asus AI-Suite 3 verkar känna av allt som sitter på Nexus som en enda fläkt. Det kanske är såhär det funkar, men för mig låter det helt galet. Jag vill ju att min CPU-fläkt ska regleras på CPU-temp, och att mjukvara ska kunna känna av frontfläktarna individuellt, inte att de ska studsa upp och ner vid minsta heat spike.
Är tanken verkligen att alla fläktar som kopplas till hubben ska justeras med samma kurva? Visst, för chassifläktar kanske det är önskvärt, men manualen till chassit anger tydligt att CPU-fläkten ska ligga på hubben också??

Blir smått galen på detta och skulle bli överlycklig ifall någon kan förtydliga detta för mig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Wiggin:

Chassit är helt underbart att byggas i och blev snabbt en ledande favorit, men det är en sak som förbryllar mig. Jag har aldrig byggt med fler fläktar än vad jag bedömt vara nödvändigt, och vad jag kant att jag fått plats med, men nu ville jag utnyttja frunten för tre "fräsiga" rgb-fläktar som kan ge lite ljus åt det mörka hörn burken tittar fram ur under bordet.
Barnlek tänkte jag, med den fina hubben (Nexus 2+).

Min setup är alltså: CPU-fläkten (Noctua NH-D15) på den högra av Nexus 4-pins kontakter, 3 sammankopplade 4-pins pwn i fronten kopplade med en y-split till den vänstra av Nexus 3 st 4-pins kontakter. Den bakre fläkten (Dynamic X2 GP-14) sitter på MB och en till undertill.
Själva Nexus är inkopplad på CPU_FAN1 och får ström via en sata-kontakt från nätagget.

Mitt problem är att frontfläktarna håller på att varva upp och ner som en jojo, och att Asus AI-Suite 3 verkar känna av allt som sitter på Nexus som en enda fläkt. Det kanske är såhär det funkar, men för mig låter det helt galet. Jag vill ju att min CPU-fläkt ska regleras på CPU-temp, och att mjukvara ska kunna känna av frontfläktarna individuellt, inte att de ska studsa upp och ner vid minsta heat spike.
Är tanken verkligen att alla fläktar som kopplas till hubben ska justeras med samma kurva? Visst, för chassifläktar kanske det är önskvärt, men manualen till chassit anger tydligt att CPU-fläkten ska ligga på hubben också??

Blir smått galen på detta och skulle bli överlycklig ifall någon kan förtydliga detta för mig.

Allt som kopplas till Nexus-hubben kommer att synas som en individuell fläkt av moderkortet eftersom det endast är en 4-pins PWM-kontakt som matas till moderkortet. För individuell styrning behöver varje fläkt kopplas till en egen fläktkontakt på moderkortet. Eftersom du har så många fläktar är nog det smidigaste att koppla in chassifläktarna till Nexus-hubben och sedan hubben till CHA_FAN på moderkortet, så kan du skapa en snäll fläktkurva till dem i AI-Suite. CPU-fläktarna kan du koppla direkt till CPU_FAN så att de sköter sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Allt som kopplas till Nexus-hubben kommer att synas som en individuell fläkt av moderkortet eftersom det endast är en 4-pins PWM-kontakt som matas till moderkortet. För individuell styrning behöver varje fläkt kopplas till en egen fläktkontakt på moderkortet. Eftersom du har så många fläktar är nog det smidigaste att koppla in chassifläktarna till Nexus-hubben och sedan hubben till CHA_FAN på moderkortet, så kan du skapa en snäll fläktkurva till dem i AI-Suite. CPU-fläktarna kan du koppla direkt till CPU_FAN så att de sköter sig själv.

Tack för svaret!
Jo, jag tänkte något likadant, förstår bara inte varför manualen till Meshify 2 krånglar till det så.

CPU-fläkten vill man väl alltid ha som en egen enhet som alltid styrs av temperaturen på CPU'n? Chassits fläktar borde ju om något styras av den generella temperaturen inuti chassit själv, typ (antar jag) tempen på moderkortet eller bara "känna sig fram" till den gyllene medelpunkten mellan temp och ljud.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Tack för svaret!
Jo, jag tänkte något likadant, förstår bara inte varför manualen till Meshify 2 krånglar till det så.
https://preview.redd.it/n6b05i53s8c61.png?width=1389&format=png&auto=webp&s=4120a92ed943abfa58e921c4b0e16f8e7528aea6
CPU-fläkten vill man väl alltid ha som en egen enhet som alltid styrs av temperaturen på CPU'n? Chassits fläktar borde ju om något styras av den generella temperaturen inuti chassit själv, typ (antar jag) tempen på moderkortet eller bara "känna sig fram" till den gyllene medelpunkten mellan temp och ljud.

Därav ’SYS_FAN’ eller ’CHA_FAN’ och sen sätta upp en fläktkurva baserat på de parametrar du känner för med mjukvara

Permalänk
Medlem

någon som har detta chassi och kör med ett rtx 3080?
skulle gärna vilja veta tempen.

har just nu ett corsair chassi med 2st 140fläkar i fronten 1st 140fläkt bak och en 200mm fläkt på sidan, och hittar inga chassi med sidofläktar längre håller sig värmen bra ändå? (små orolig).
känns som det flyttas så mkt mindre luft.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

någon som har detta chassi och kör med ett rtx 3080?
skulle gärna vilja veta tempen.

har just nu ett corsair chassi med 2st 140fläkar i fronten 1st 140fläkt bak och en 200mm fläkt på sidan, och hittar inga chassi med sidofläktar längre håller sig värmen bra ändå? (små orolig).
känns som det flyttas så mkt mindre luft.

Jag kör XL-versionen av chassit tillsammans med ett RTX3080 SUPRIM X. Kortet har aldrig gått över 70 grader med fläktarna på 60%.

Du har inget att vara orolig över

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

har också rtx 3080 suprim x kortet går aldrig över 59grader och max 41% fanspeed så är ju ett jump på 11 grader dock.
sån beslutsångest asså

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har ett strix 3090 i Define 7 chassit och tempen toppar på 70c. Jag har push/pull 360 radiator i fronten och 4 140mm fläktar som utblås

Radiatorfläktar och utblås är samtliga inställda på lägsta varvtal. GPUns fläktar når dryga 1600rpm vid 70c

Permalänk
Medlem

är det tyst med alla fläktarna? vibrationer etc?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

jag använder endast fractals 120mm och 140mm fläktar (3-pin) och älskar verkligen hur tysta dom är. de flyttar mkt luft också. Inga vibrationer alls

Permalänk
Medlem

Lutar åt att det får bli ett sådant då iaf

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Det dök upp 4 st vita i Inets webblager dagen före julafton - jag slog till på ett genast. en dag senare var dom slutsålda.

Problemet är ju att de "vita" inte är vita. Hela fronten är ju svart

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW