Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem

Finns även i grått

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Så fort flera butiker får XL i sortimentet här i landet så kommer priset oftast ned lite. Då blir det ett xl.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Säg inte att du också väntar på ett sånt? De kan ju bli förvirrade och skicka till fel Viktor nu när du heter detsamma! 😂

Får man höra ditt vinnarrim då? 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

All text Sweclockers lägger "på" bilder brukar vara i den stilen, orange ruta med vit text i caps. Har varit så en längre tid nu.
Personligen tycker jag det är tydligt och ger en enkel överblick när man scrollar igenom artiklarna

Jag menade att rubriken var 2-3ggr så stor som alla andra artiklar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Får man höra ditt vinnarrim då? 😃

Jag kommer faktiskt inte ens ihåg det

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Bra recension!

Kan man montera en 420 i taket samtidigt som man har en 280 i fronten? Och vad menas med detta:
https://i.ibb.co/ZXQZGHz/wewew.png
Storage layout?

Chassit har en bur i fronten för hårddiskar, du måste plocka bort den för att ha något i taket

Permalänk
Inaktiv

Ni missade att man kan ta bort hela taket för smidigare montering utav cpu kylare och moderkort m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ni missade att man kan ta bort hela taket för smidigare montering utav cpu kylare och moderkort m.m

"En finess hos chassit som verkligen inte ska underskattas är möjligheten att plocka bort taket, då detta verkligen gör livet enklare vid monteringsprocessen. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hej Fractal Design,
Jag fixade till erat chassi så det är ett bättre format för alla oss som inte behöver massa vattenkylning, lagring eller plats för extremt långa grafikkort. Det vill säga för mer vanliga datoranvändare, den kortare längden gör ju även att den passar bättre skrivbordet också. Skulle kunna kallas för Meshify Compact eller liknande.
https://www.bildtagg.se/file/cfdjcf6p401o1nve71k5z4gu

Mvh
En datoranvändare

Vet inte om du trollar men det finns ju redan ett Meshify C?
Däremot skulle jag vilja se ett Meshify 2C som är aningen större än C. Eftersom Meshify C är på gränsen till att 3080 t.ex. inte får plats.

Meshify C med 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Vet inte om du trollar men det finns ju redan ett Meshify C?
Däremot skulle jag vilja se ett Meshify 2C som är aningen större än C. Eftersom Meshify C är på gränsen till att 3080 t.ex. inte får plats.

Meshify C med 3080

Kan bara hålla med.
Älskar kompaktheten hos Meshify C,men med dagens mått så är det för kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Vet inte om du trollar men det finns ju redan ett Meshify C?
Däremot skulle jag vilja se ett Meshify 2C som är aningen större än C. Eftersom Meshify C är på gränsen till att 3080 t.ex. inte får plats.

Meshify C med 3080

Har ingen koll på deras produkter, men det är bra att de redan har den versionen då.
Raderade inlägget då det inte behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Vet inte om du trollar men det finns ju redan ett Meshify C?
Däremot skulle jag vilja se ett Meshify 2C som är aningen större än C. Eftersom Meshify C är på gränsen till att 3080 t.ex. inte får plats.

Meshify C med 3080

Håller helt med, skulle vilja ett som är mitt i mellan just Meshify2 och C i djupstorleken.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

Valde själv Define 7 Compact över Meshify Min eller vad den nu heter endast pga USB c på framsidan. Är dock jävligt sugen på ngt med mer luftflöde. När kommer Compact versionen av denna tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Håller helt med, skulle vilja ett som är mitt i mellan just Meshify2 och C i djupstorleken.

det lär ju komma ett define 7 compact + mechify-fronten från denna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade att rubriken var 2-3ggr så stor som alla andra artiklar:

https://i.imgur.com/JENIHyu.png

Ahaa!

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ta bort/öppna front-luckan på Define 7 Compact om man vill ha ett "Meshify 2C"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

det lär ju komma ett define 7 compact + mechify-fronten från denna...

Jo men behöver ett "nu" för jag har 3080 och 5600X som ligger o väntar på mig och ska byggas

Skrivet av fille182:

Kan man inte bara ta bort/öppna front-luckan på Define 7 Compact om man vill ha ett "Meshify 2C"?

Vore intressant om någon kan säga om det går eller inte.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Murre5:

Vore intressant om någon kan säga om det går eller inte.

Du kan dra loss fronten på Define 7 Compact och lossa 11 skruvar, så separeras den bockade aluminiumplåten från plastramen. Det är lite småkrångligt att ersätta den med ett metallnät, men med vilja går det nog. Har sett ett par användare ta aluminiumplåten till en laser- eller vattenskärare och få en unik prägel på så vis och samtidigt öppna upp fronten lite.

En vanlig fråga är om M2-delar passar på D7, och svaret där är dessvärre nej;
Det går inte att montera Meshify 2-fronten på ett Define 7, inte heller takpanelen. Frontplåten och bottenplåten av stommen är unik för Meshify, så det skulle krävas en rejäl omgång med borrmaskin och kapskiva på ett Define, samt en helt ny I/O i fronten (inklusive infästning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är möjligt! Fästena som håller fast den i stommen är dock galet slappa, så tror inte den skulle göra så mycket nytta i praktiken.

Jonas, jag har ett Define 7 och jag måste trycka stenhårt för att fästena ska gå i. Man hör ett "pang" när fästena går i som dom ska och plasten sitter sedan ordentligt på plats.

Sen håller den kablar på sin plats snyggt å prydligt. förstår verkligen inte all negativitet denna lösning får

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Haha, vi delar på det. Tycker det dröjer bara!

Haha. Jag får frontpanelen och ena sidan? 😁

Permalänk
Medlem

Fick hem denna idag och känner mig på det stora hela mycket nöjd! Jag hoppas kunna bygga en riktig tyst dator, med egenköpta ljudabsorberande material på insidan av sidopanelerna och bra fläktar för airflow.

Jag håller med recensenten om att plastskivan på högra sidopanelen är onödig och rentav bökig. Det bökigaste var dock att få loss
HDD-anordningen i den flexibla metallbotten. En av skruvarna var riktigt hårt åtdragna, vilket gjorde att jag nästan hade sönder skruvhatten med mejseln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Hur mycket mer högljutt blir det i en sån här jämfört med deras ljuddämpade chassin? Känns som ett bättre luftflöde överlag kan göra att det blir tystare, men att högkvalitativa fläktar utan "tjut" blir desto viktigare.

Hade varit roligt med ett test av Sweclockers av Fractals ljuddämpade vs mesh med identisk uppsättning och se hur temperaturer samt ljudnivå skiljer.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så kom denna review ut typ minuter efter jag gick ut med mitt Phanteks P400A från NoN..

Jag gjorde inte bort mig nu va?

Har väl några veckors returlucka annars.

Jag sitter på ett P400A som jag kan rulla tummarna med till i början av februari i väntan på grafikkort ifall jag skulle ångra mig angående chassival.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nöjd med min Meshify 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Hade varit roligt med ett test av Sweclockers av Fractals ljuddämpade vs mesh med identisk uppsättning och se hur temperaturer samt ljudnivå skiljer.

@JonasT
Det här låter väl som ett ypperligt test för nästa år? Även då jämföra med och utan mekaniska diskar.
Normaliserade värden efter ljudnivå ala GN vore uppskattat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

"En finess hos chassit som verkligen inte ska underskattas är möjligheten att plocka bort taket, då detta verkligen gör livet enklare vid monteringsprocessen. "

Va jag som missade 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Hade varit roligt med ett test av Sweclockers av Fractals ljuddämpade vs mesh med identisk uppsättning och se hur temperaturer samt ljudnivå skiljer.

Problemet med det är att man bara mäter ljudstyrka, trots att det bara är en del av det hela, och kanske den minst intressanta.

Mycket mer intressant är hur väl spoltjut dämpas, och även högfrekventa surr och andra övertoner från fläktar och mekaniska hårddiskar.

Ett dovt sus från fläktarna, även om det är lite högre ljudstyrka rent formellt, tror jag de flesta föredrar framför att höra pip och skrik från diverse delar.

Det jag skulle vilja se är en mätning vid en fast temperatur (CPU och/eller GPU) med aktivt spoltjut i lådan (kanske måste simuleras med en högtalare), från åtta riktningar (rakt mot front, sida, bak, sida, och sen alla hörn) med en välkalibrerad mikrofon som man spelar in ljudet med och analyserar spektrat för att se ljudstyrkan för varje frekvens.

Ett mesh-chassi kommer inte att dämpa de högfrekventa oljuden särskilt bra, och om luftflödet är bra så fläktarna är tystare, kommer de andra oljuden att framträda ännu tydligare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vill har en uppdaterat Mini mesh version till detta
Med stöd för vertikalt grafikkort uppställning

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Verkar som om man får vänta tills februari om man vill ha ett chassi utan glaspanel då

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Byggde nyss ihop en dator i detta chassi. Jag håller med om recensionen men vissa negativa aspekter saknas. När man lyfter bort fronten och sätter tillbaka den måste man sätta in toppdelen i något skumt fäste som gör det hela svårare än vad det borde vara.

Det andra är gummit som sitter i kabeldragningshålen. Om man använder lite kraft när man drar igenom kablar så är det väldigt lätt att gummit åker av och igenom hålet. Detta gör att man behöver hålla i både gummit och kabeln.

Alla plastskydd, det på baksidan och de vid hårddiskplatserna, känns onödigt plastiga och är som sagt något svåra att knäppa fast. I övrigt är det ett kanonbra chassi!