Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Occulus priser för rift är betydligt billigare än Quest, men vissa spel får man till både "PC" och quest.
Är det någon som har koll på vilka spel som det gäller?
Lite tråkigt att spel är så mycket dyrare på Quest 2 och vissa är inte ens på julrea på Quest.

https://www.oculus.com/experiences/quest/section/233573218315...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av ramlösa:

Occulus priser för rift är betydligt billigare än Quest, men vissa spel får man till både "PC" och quest.
Är det någon som har koll på vilka spel som det gäller?
Lite tråkigt att spel är så mycket dyrare på Quest 2 och vissa är inte ens på julrea på Quest.

Här kan du filtrera på bland annat cross-buy: https://vrdb.app/quest/index_eu.html?filter=Cross-Buy+Apps

Permalänk
Medlem

Hej,
Sonen fick ett Quest 2 i julklapp och vi lyckades via Virtual Desktop få igång Steam VR osv så han kunde spela Vivecraft (minecraft vr).

Nån som kan tipsa om bra spel till en 11åring som gillar Minecraft, ScrapMechanic, Satisfactory, Escapist, Fortnite och Overwatch?

Jag skulle gärna låta det dröja några år till innan han spelar verklighetstrogna skjuta/döda/slåihjäl-spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Hej,
Sonen fick ett Quest 2 i julklapp och vi lyckades via Virtual Desktop få igång Steam VR osv så han kunde spela Vivecraft (minecraft vr).

Nån som kan tipsa om bra spel till en 11åring som gillar Minecraft, ScrapMechanic, Satisfactory, Escapist, Fortnite och Overwatch?

Jag skulle gärna låta det dröja några år till innan han spelar verklighetstrogna skjuta/döda/slåihjäl-spel...

Fortnite - Population 1, battleroyal med lite bygga.
Minecraft - Vivecraft som ni uppenbarligen redan kör

tips
EchoVR - bara han inte blir en som skriker i micken på andra
H3VR väldigt realistiskt när det gäller vapen med olika spellägen och man skjuter inte på människor utan levande korvar eller på olika sorters shooting range med olika måltavlor.

Gun club VR är liknande inga "riktiga" människor bara måltavlor.

Expert you to die - "escape room" spel med humor.

Beat saber

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En kompis har problem med att hitta elite strap, verkar vara slut överallt. Tips på alternativ??

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad jag gör för fel?!

Har gjort efter alla guider på youtube och internet.
Problem: Är att jag kan köra virtual desktop trådlöst i hela huset utan problem. Men det går inte att Ansluta till sidequest?! Går att ansluta via link men ej trådlöst.
Någon som har en bra lösning?:)

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av TotalF:

En kompis har problem med att hitta elite strap, verkar vara slut överallt. Tips på alternativ??

Finns från Oculus hemsida i alla fall, leverans 5 januari: https://www.oculus.com/accessories/quest-2-elite-strap/

(man betalar 49 euro och inget mer, ingen tull/frakt/dolda avgifter och skickas inom EU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatAng:

Någon som vet vad jag gör för fel?!

Har gjort efter alla guider på youtube och internet.
Problem: Är att jag kan köra virtual desktop trådlöst i hela huset utan problem. Men det går inte att Ansluta till sidequest?! Går att ansluta via link men ej trådlöst.
Någon som har en bra lösning?:)

Att asnluta till sidequest trådlöst är fortfarande "Exprimental".
Du får ingen kontakt mellan sidequest och headsetet när du trycker connect i sidequest?

har själv inte provat har bara gjort överföringar från sidequest med kabel då det borde gå snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att asnluta till sidequest trådlöst är fortfarande "Exprimental".
Du får ingen kontakt mellan sidequest och headsetet när du trycker connect i sidequest?

har själv inte provat har bara gjort överföringar från sidequest med kabel då det borde gå snabbare.

Jamen många verkar ha fått det att fungera!
Men vill ju spela SteamVR trådlöst!
Tror jag har plöjt dom flesta trådarna på internet men får ändå inte bukt på problemet! ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatAng:

Tror jag har plöjt dom flesta trådarna på internet men får ändå inte bukt på problemet! ;/

@Wasp visst kör du steamvr trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatAng:

@WaspCustoms visst kör du steamvr trådlöst?

jepp, trådlöst med hjälp av virtual desktop Fungerar skitbra

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av MatAng:

Du behöver inte ansluta till SideQuest trådlöst för att SteamVR trådlöst ska fungera. Ansluter du till SideQuest med kabel och "patchar" Virtual Desktop (sök upp Virtual Desktop inne i SideQuest, välj Install to headset) så kan du dra ur kabeln sen och köra på trådlöst.

Notera att du måste ha köpt Virtual Desktop i Quest store för att detta ska fungera, det är inte gratis.

Permalänk
Medlem

Har en Oculus Quest och en ouppackad tvåa? Är det värt att gå över till den nya? Tänker främst använda till VR via PC, typ Alyx.

Permalänk
Medlem

Grabben köpte sitt Quest igår. Men står på kartongen att det ska vara med 2st AA batterier. Har inte hittat några såna alls och kan inte ens hitta nåt ställe de skulle användas. Nån som kan bringa lite klarhet i det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Grabben köpte sitt Quest igår. Men står på kartongen att det ska vara med 2st AA batterier. Har inte hittat några såna alls och kan inte ens hitta nåt ställe de skulle användas. Nån som kan bringa lite klarhet i det där?

batterierna sitter i kontrollerna. Men jag har för mig att dom redan satt i när jag köpte mitt quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatAng:

Jag tyckte denna filmen var bra och den hjälpte mig, en hel del kring nätverksinställningar men det hoppade jag över då min router inte tillåter sånt. https://youtu.be/lUl4BPnqbkE

Sen verkar det som att man behöver starta steam var inifrån Virtual Desktop för att det ska funka.

Lite oklart för mig då sonen fixar mycket själv men läste nån tråd på Reddit ang det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

batterierna sitter i kontrollerna. Men jag har för mig att dom redan satt i när jag köpte mitt quest2

Aha okej. Sitter de bakom klisterlapparna som berättar vilken kontroll som är vilken för hittade ingen lucka? Men då vet jag iaf att det inte va nåt skumt iaf. Tänkte mest på att man inte ska behöva bråka med Elgiganten om två batterier eller liknande

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av maximm:

Har en Oculus Quest och en ouppackad tvåa? Är det värt att gå över till den nya? Tänker främst använda till VR via PC, typ Alyx.

Mitt första intryck var viss besvikelse, men det gick över. Nu är det svårt att gå tillbaka till Q1 då bilden ser så mycket pixligare ut när man är van vid Q2, man är mycket mer medveten att man glor på en skärm när man går tillbaka till Q1. Det är 50% högre upplösning om man bara räknar pixlar, men eftersom det är OLED PenTile vs LCD RGB blir skillnaden något i stil med 125% fler subpixlar. 90Hz vs. 72Hz märks tydligt i en del spel, men inte alla. Haptiken i kontrollerna är också mycket bättre (samt 4x längre batteritid) och du har bättre möjligheter att byta ut headstrapen. Med Virtual Desktop får du också ut högre bitrate med Q2 då decodern är bättre (jag får ut cirka 90 MBps på Q1 och 130 Mbps på Q2). Q2 är generellt rappare.

En fördel med Q1 är att kontrasten är mycket högre, så de mörka partierna i Alyx kommer att se mer kolsvarta ut medan det på Q2 blir mer grådassigt. Samt att du kan finlira med IPD:n.

TLDR: Byter du blir du antagligen nöjd, antingen direkt eller så småningom. Är du nöjd med vad du har behöver du antagligen inte byta eftersom du inte vet vad du missar.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Tobitheo:

Aha okej. Sitter de bakom klisterlapparna som berättar vilken kontroll som är vilken för hittade ingen lucka? Men då vet jag iaf att det inte va nåt skumt iaf. Tänkte mest på att man inte ska behöva bråka med Elgiganten om två batterier eller liknande

Om du kollar noga på sidan av kontrollen, högt upp nära ringen så är det en nedåtpil. Där drar du luckan neråt för att få av den och byta batteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobitheo:

Batterierna sitter redan i kontrollen.
Du rycker den svarta plastremsan på varje kontroller så får batterierna kontakt.

Batteriluckan är den plastlucka som sitter mot handflatan, den förs nedåt (bort från ringen).

Permalänk
Medlem

Märks att alla har fått en Q2 i juklapp, fullt med ungar över allt, tur man kan blocka dom, men det jag inte fattar är hur föräldre släpper 8-11 åringar ut ensam, dom forsöker lägga till folk som vänner hejvillt. På Venues i natt var det en hög av dom som var och tittade på Boxningen, inte helt lämpligt i mitt tycke.

Föräldre kanske inte fattar vad det är, dom tror det är någon Nintendo Switch som ser lite annorlunda ut?

Skrivet av EZED:

Sen verkar det som att man behöver starta steam var inifrån Virtual Desktop för att det ska funka.

Man startar SteamVR spelen i VD appen, kommer upp om man har kopplat sig upp mot sin desktop, och trycker meny knappen på vänster kontroller.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Jag tyckte denna filmen var bra och den hjälpte mig, en hel del kring nätverksinställningar men det hoppade jag över då min router inte tillåter sånt. https://youtu.be/lUl4BPnqbkE

Lite oklart för mig då sonen fixar mycket själv men läste nån tråd på Reddit ang det.

Tack 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Märks att alla har fått en Q2 i juklapp, fullt med ungar över allt, tur man kan blocka dom, men det jag inte fattar är hur föräldre släpper 8-11 åringar ut ensam, dom forsöker lägga till folk som vänner hejvillt. På Venues i natt var det en hög av dom som var och tittade på Boxningen, inte helt lämpligt i mitt tycke.

Föräldre kanske inte fattar vad det är, dom tror det är någon Nintendo Switch som ser lite annorlunda ut?

Jag håller med. Det du kan göra är att rapportera ungarna så får sig föräldrarna en överraskning när deras Facebookkonto plötsligt är låst.
https://www.roadtovr.com/oculus-quest-2-facebook-account-requ...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag håller med. Det du kan göra är att rapportera ungarna så får sig föräldrarna en överraskning när deras Facebookkonto plötsligt är låst.
https://www.roadtovr.com/oculus-quest-2-facebook-account-requ...

Det blir inte låst.
Det som står i den där artikeln är otroligt överdriven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det blir inte låst.
Det som står i den där artikeln är otroligt överdriven.

Överdrivet eller ej så är det ej tillåtet för barn under 13 år att använda Questen och som förälder riskerar du att få ditt konto låst/avstängt eller borttaget.

Skrivet av Oculus:

Designed for Ages 13+

Oculus content is rated by the International Age Rating Coalition (IARC) and is designed for ages 13 and older. Oculus Store content has content ratings, so you'll know what type of experience you or your teen selects. While we know that children aged under 13 may want to use Oculus devices, we do not permit them to create accounts or use Oculus devices.

Skrivet av Oculus TOS:

The Services are intended solely for users who are 13 or older. Any registration for, or use of, the Services by anyone under the age of 13 is unauthorized, unlicensed and in violation of these Terms.
...
We reserve the right to terminate your right to access and use the Services if you violate these Terms or any other terms or policies referenced herein, or if you otherwise create risk or possible legal exposure for us.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Överdrivet eller ej så är det ej tillåtet för barn under 13 år att använda Questen och som förälder riskerar du att få ditt konto låst/avstängt eller borttaget.

Jag skulle säga att om du har en Quest.
Registrerad på dig själv men dina barn använder den så är det 100% säkert.
Börjar barnen använda onlinespel som tex RecRoom (som fullständigt kryllar av barn) och barnen "sköter" sig skulle jag säga det är lika säkert.

Skulle barnen go online och missköta sig kanske nått skulle hända men det är väll som vanligt, krävs att man missköter sig väldigt mycket.

Det låter på vissa runt om på nätet att äga en Oculus produkt är bland det värsta som finns som kan få ens Facebook konto bannat.

Var ju tom nån här i tråden som hade fått sitt konto avstängt som skrev att man kunde stort sett använda headsetet utan problem fast man var avstängd, enda som inte funka var nå partyfjnktioner?

Sen är det här "problemet" med barn typ samma "problem" som när man har flera headsets hemma.
Enligt Facebook är det inte tillåtet att "låna" ut sitt konto.
Men det gör man ju i praktiken om man låter en vänn som är på besök och använder ens andra headset.

Då borde det med andra ord innebär autoatiskt banning av Facebook konto och alla spel borta permanent som det låter när kråkorna på internet ska kraxa om Oculus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag skulle säga att om du har en Quest.
Registrerad på dig själv men dina barn använder den så är det 100% säkert.
Börjar barnen använda onlinespel som tex RecRoom (som fullständigt kryllar av barn) och barnen "sköter" sig skulle jag säga det är lika säkert.

Skulle barnen go online och missköta sig kanske nått skulle hända men det är väll som vanligt, krävs att man missköter sig väldigt mycket.

Det låter på vissa runt om på nätet att äga en Oculus produkt är bland det värsta som finns som kan få ens Facebook konto bannat.

Var ju tom nån här i tråden som hade fått sitt konto avstängt som skrev att man kunde stort sett använda headsetet utan problem fast man var avstängd, enda som inte funka var nå partyfjnktioner?

Sen är det här "problemet" med barn typ samma "problem" som när man har flera headsets hemma.
Enligt Facebook är det inte tillåtet att "låna" ut sitt konto.
Men det gör man ju i praktiken om man låter en vänn som är på besök och använder ens andra headset.

Då borde det med andra ord innebär autoatiskt banning av Facebook konto och alla spel borta permanent som det låter när kråkorna på internet ska kraxa om Oculus?

Det tjockade var förövrigt jag.

Det jag försökte förmedla var att man som förälder bör vara medveten om att det finns en risk att ditt Facebookkonto hamnar i skottlinjen om ditt barn använder ditt Quest, gör sig känd genom t.ex. Voice chat och Oculus/Facebook får nys om detta (genom t.ex. en rapportering från en annan användare).

Som du skriver så lånar man ju ut sitt Quest till gäster för att pröva, även om Facebook säger att det inte är tillåtet men under den korta tiden så lär inte Facebook få nys om detta. Samma sak om du lånar ut ditt Quest till dina barn under korta spelperioder.

Problemet kan nog uppstå när du köper ett Quest till ditt barn, och registrerar detta med ditt Facebookkonto och barnet är den enda användaren av headsetet. Även om Questet är fullt brukbart efter en låsning av kontot så kanske inte föräldern uppskattar detta när hen ska skrolla igenom flödet över frukost men blir bemött av ett "Ditt konto är låst"-meddelande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det tjockade var förövrigt jag.

Det jag försökte förmedla var att man som förälder bör vara medveten om att det finns en risk att ditt Facebookkonto hamnar i skottlinjen om ditt barn använder ditt Quest, gör sig känd genom t.ex. Voice chat och Oculus/Facebook får nys om detta (genom t.ex. en rapportering från en annan användare).

Som du skriver så lånar man ju ut sitt Quest till gäster för att pröva, även om Facebook säger att det inte är tillåtet men under den korta tiden så lär inte Facebook få nys om detta. Samma sak om du lånar ut ditt Quest till dina barn under korta spelperioder.

Problemet kan nog uppstå när du köper ett Quest till ditt barn, och registrerar detta med ditt Facebookkonto och barnet är den enda användaren av headsetet. Även om Questet är fullt brukbart efter en låsning av kontot så kanske inte föräldern uppskattar detta när hen ska skrolla igenom flödet över frukost men blir bemött av ett "Ditt konto är låst"-meddelande.

Ja risken är nog större om barnet är "huvudanvändare" men tror att i praktiken att det inte är nån fara.
Störst risk är väll om man gör ett konto åt barnet och mao fejkar både ålder och ev namn.
(Fast det verkar också gå bra då jag vet folk som har mer eller mindre fejkade konton sen begynnelsen).

Hade Facebook verkligen velat göra "slag i saken" och skyddat barnen genom att banna konton hade dom ju lätt kunna skicka in sina "observatörer" i spel som Echo arena eller RecRoom och nysta ut vilka konton barn spelar ifrån.

BTW visade sig härom dagen att jag själv har ett "fejkat" konto. När jag skulle ställa in Oculus move så stog det att mitt födelseår var 1901, informationen togs direkt från Facebook

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Initialt sett blir man verkligen utfattig efter att ha köpt in Quest 2 med tanke på alla saker man måste köpa runtomkring, som spel, elitestrap (med batteri), vrcover och sedan extra linser, både slipade (då man tyvärr har glasögon numera) och plano, via VRoptician, men blir väl förhoppningsvis värt det i slutändan

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Elitestrap med batteri & vrcover är ju bara extra lull-lull som man inte direkt behöver. Trodde att Q2 funkade bra som det är med glasögon och distanserna man får med, gör det inte det?