Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jo fast det är ju ändå via duallink och då får du inte GPU stödet.

Jag menar bara att det tekniskt sett går. Men jag skulle vänta på M1X om du har det behovet (jag med för övrigt tänkte göra så)

Permalänk
Medlem

Har beställt en MacBook Air 13" åt en tjejkompis som ska plugga på högskolan och vill ha en bra dator som hon kan ha under många år. Hennes nuvarande dator är drygt 11 år gammal och har sett bättre dagar. Vi funderade på att beställa baskonfigurationen för ca 11600 kr med studentrabatt men den har bara 8 GB minne och 256 GB SSD som inte går att uppgradera i efterhand. Hon har en hel del bilder och filmer som hon vill kunna förvara på datorn. Så vi beställde följande konfiguration för ca 19100 kr.

Den går fortfarande att avbeställa. Är det onödiga pengar tycker ni, eller kan det inte vara så att 16 GB är en ganska vettig investering om man ska ha datorn länge? Bilderna kan man förstås ha på extern lagringsmedia och skillnaden mellan 8 GB och 16 GB minne lär hon inte märka av än på ett tag. Men själv så är jag inte mycket för att snåla utan tycker att om man ändå ska göra en hyfsat stor investering så är det viktigt att man blir helt nöjd och inte känner sig begränsad eller att man måste uppgradera snart igen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Delerium:

Har beställt en MacBook Air 13" åt en tjejkompis som ska plugga på högskolan och vill ha en bra dator som hon kan ha under många år. Hennes nuvarande dator är drygt 11 år gammal och har sett bättre dagar. Vi funderade på att beställa baskonfigurationen för ca 11600 kr med studentrabatt men den har bara 8 GB minne och 256 GB SSD som inte går att uppgradera i efterhand. Hon har en hel del bilder och filmer som hon vill kunna förvara på datorn. Så vi beställde följande konfiguration för ca 19100 kr.

https://i.ibb.co/CwsxYMW/Air.png

Den går fortfarande att avbeställa. Är det onödiga pengar tycker ni, eller kan det inte vara så att 16 GB är en ganska vettig investering om man ska ha datorn länge? Bilderna kan man förstås ha på extern lagringsmedia och skillnaden mellan 8 GB och 16 GB minne lär hon inte märka av än på ett tag. Men själv så är jag inte mycket för att snåla utan tycker att om man ändå ska göra en hyfsat stor investering så är det viktigt att man blir helt nöjd och inte känner sig begränsad eller att man måste uppgradera snart igen.

Under min användning har jag inte haft några som helst problem med 8 GB och då har jag kört en del enklare video- och bildredigering, alldeles för många Chrome-flikar samt doppat tårna i att köra spel – det mesta samtidigt utan några problem. Lagringen är dock lite knivig och helt beroende av vilka program som behöver vara installerade.

När jag testkört spel och samtidigt haft råmaterial från några korta filmer blev det väldigt trångt med 256 GB. Spel är däremot något jag sannolikt inte kommer att ha installerat framöver, och därför anser jag inte att det är värt att stega upp från baskonfigurationen där heller. Bilder och filmer fungerar bra att ha på en extern SSD när de inte ska användas dagligen, och för de 2 500 kronor som steget upp till 512 GB tingar, är det lite väl saftigt att utöka intern lagring. I dagsläget har jag omkring 100 GB ledigt, med de program som jag kommer att behöva inom överskådlig framtid installerade. Omkring 30 GB film och PS-projekt ligger utöver programmen.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Har beställt en MacBook Air 13" åt en tjejkompis som ska plugga på högskolan och vill ha en bra dator som hon kan ha under många år. Hennes nuvarande dator är drygt 11 år gammal och har sett bättre dagar. Vi funderade på att beställa baskonfigurationen för ca 11600 kr med studentrabatt men den har bara 8 GB minne och 256 GB SSD som inte går att uppgradera i efterhand. Hon har en hel del bilder och filmer som hon vill kunna förvara på datorn. Så vi beställde följande konfiguration för ca 19100 kr.

https://i.ibb.co/CwsxYMW/Air.png

Den går fortfarande att avbeställa. Är det onödiga pengar tycker ni, eller kan det inte vara så att 16 GB är en ganska vettig investering om man ska ha datorn länge? Bilderna kan man förstås ha på extern lagringsmedia och skillnaden mellan 8 GB och 16 GB minne lär hon inte märka av än på ett tag. Men själv så är jag inte mycket för att snåla utan tycker att om man ändå ska göra en hyfsat stor investering så är det viktigt att man blir helt nöjd och inte känner sig begränsad eller att man måste uppgradera snart igen.

Avbeställ. Bas kommer funka hur bra som helst i 3-5 år. Har man överlevt med samma dator 11 år, som på den tiden inte var bäst så lär bas vara tillräckligt och mer.

Den riktiga investeringen är när examen är klar och kan välja dator efter behov. Istället för att fläska på bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Har beställt en MacBook Air 13" åt en tjejkompis som ska plugga på högskolan och vill ha en bra dator som hon kan ha under många år. Hennes nuvarande dator är drygt 11 år gammal och har sett bättre dagar. Vi funderade på att beställa baskonfigurationen för ca 11600 kr med studentrabatt men den har bara 8 GB minne och 256 GB SSD som inte går att uppgradera i efterhand. Hon har en hel del bilder och filmer som hon vill kunna förvara på datorn. Så vi beställde följande konfiguration för ca 19100 kr.

https://i.ibb.co/CwsxYMW/Air.png

Den går fortfarande att avbeställa. Är det onödiga pengar tycker ni, eller kan det inte vara så att 16 GB är en ganska vettig investering om man ska ha datorn länge? Bilderna kan man förstås ha på extern lagringsmedia och skillnaden mellan 8 GB och 16 GB minne lär hon inte märka av än på ett tag. Men själv så är jag inte mycket för att snåla utan tycker att om man ändå ska göra en hyfsat stor investering så är det viktigt att man blir helt nöjd och inte känner sig begränsad eller att man måste uppgradera snart igen.

Kör basmodellen och en extern ssd om mer utrymme behövs. Molnet är också en möjlighet för lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Har beställt en MacBook Air 13" åt en tjejkompis som ska plugga på högskolan och vill ha en bra dator som hon kan ha under många år. Hennes nuvarande dator är drygt 11 år gammal och har sett bättre dagar. Vi funderade på att beställa baskonfigurationen för ca 11600 kr med studentrabatt men den har bara 8 GB minne och 256 GB SSD som inte går att uppgradera i efterhand. Hon har en hel del bilder och filmer som hon vill kunna förvara på datorn. Så vi beställde följande konfiguration för ca 19100 kr.

https://i.ibb.co/CwsxYMW/Air.png

Den går fortfarande att avbeställa. Är det onödiga pengar tycker ni, eller kan det inte vara så att 16 GB är en ganska vettig investering om man ska ha datorn länge? Bilderna kan man förstås ha på extern lagringsmedia och skillnaden mellan 8 GB och 16 GB minne lär hon inte märka av än på ett tag. Men själv så är jag inte mycket för att snåla utan tycker att om man ändå ska göra en hyfsat stor investering så är det viktigt att man blir helt nöjd och inte känner sig begränsad eller att man måste uppgradera snart igen.

Till skillnad från de andra tycker jag det är en no-brainer att välja 16Gb istället för 8. Åtminstone om man tänker ha datorn i mer än några år vilket jag gissar att hon planerar med tanke på hur länge hon haft den förra.

Idag fungerar 8 Gb alldeles utmärkt för det mesta som en Svenssonstudent gör med sin dator men jag hade i alla fall ångrat mig om jag var tvungen att byta datorn efter fem år bara för att den är sirapsseg p.g.a. låg ram.

Skulle budgeten vara tajt hade jag mycket hellre valt en 500Gb-ssd än att snåla på ramen. 256 Gb tycker jag däremot är för lågt idag. Bilder och filmer kan man som sagt ha på en extern hårddisk och/eller i molnet.

(En liten sidnotis: Om hon behöver 1 Tb för privata bilder och filmer kan du råda henne att rensa ut 80 % av dessa bilder och filmer. Något jag lärt mig under åren är att när man har en gazillion bilder är det ingen jävel som har lust att titta på dem, inklusive mig själv. Om man däremot rensar undan en massa så får man faktiskt lust att emellanåt kolla i sitt bibliotek.)

Slutligen kan ni spara ytterligare någon femhundring genom att välja modellen med sjukärnig gpu istället för den med åtta kärnor. Det är inte speciellt dyrt med den bättre gpu:n men samtidigt så är det förstås onödigt att betala för något man inte har nytta av. Om hon har nytta av den marginellt bättre gpu:n eller inte låter jag vara osagt.

Skrivet av FlytPojken:

Avbeställ. Bas kommer funka hur bra som helst i 3-5 år. Har man överlevt med samma dator 11 år, som på den tiden inte var bäst så lär bas vara tillräckligt och mer.

Den riktiga investeringen är när examen är klar och kan välja dator efter behov. Istället för att fläska på bara för att.

Fast vem säger att hon inte kan fortsätta använda datorn efter examen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Avbeställ. Bas kommer funka hur bra som helst i 3-5 år. Har man överlevt med samma dator 11 år, som på den tiden inte var bäst så lär bas vara tillräckligt och mer.

Den riktiga investeringen är när examen är klar och kan välja dator efter behov. Istället för att fläska på bara för att.

Det har dock varit problem med lagringen på hennes gamla modell att den inte har räckt. Så hon köpte en extern hårddisk men tycker att det vore smidigt att slippa släpa runt på den. Extern lagring eller någon form av molntjänst bör man ha ändå så att man inte har informationen samlad på ett och samma ställe om det exempelvis skulle bli brand eller inbrott.

Angående minnet så resonerar jag som så att 8 GB räcker absolut för henne i dagsläget. Men om hon vill behålla datorn i många år och den inte går att uppgradera så skulle det kunna bli problem på sikt. Vem vet hur mycket operativsystemet kräver om några år? Hade man kunnat byta ut och uppgradera komponenter så hade baskonfigurationen varit ett givet val. Men nu har Apple valt att löda fast allt så då är det inte längre lika självklart. Jag har försökt förklara för och nackdelarna för henne och hon sade själv att hon ville gå på den mer påkostade varianten. Men o andra sidan är hon inte särskilt insatt vad det gäller datorer.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

8GB RAM är för lite. Kanske funkar hyggligt just precis nu, lite beroende på vad man gör. Men jag skulle aldrig rekommendera någon en dator med mindre än 16, särskilt när det är OMÖJLIGT att uppgradera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Angående minnet så resonerar jag som så att 8 GB räcker absolut för henne i dagsläget. Men om hon vill behålla datorn i många år och den inte går att uppgradera så skulle det kunna bli problem på sikt. Vem vet hur mycket operativsystemet kräver om några år?

Själv valde jag 16GB RAM samt 512GB SSD (ca 16000:- på Black Friday), men då främst för att kunna köra flera andra operativsystem virtuellt. Annars hade jag utan problem klarat mig med 8GB RAM samt 256GB SSD.

Ett alternativ är att köra på 8GB RAM samt 512GB SSD samt en extern SSD likt Samsung T7 Touch.

Skulle vilja påstå att 8GB RAM inte är för lite på M1:an, utan det räcker även fint för videoredigering i 4k.

Permalänk
Medlem

Ska man ha den länge är det troligen värt att lägga till pengar för 16GB oavsett om man behöver det nu eller inte. Jag valde dock snikmodellen. Tror ändå jag inte kommer ha den så länge då jag förväntar mig att det kommer hända mycket med macarna de kommande åren som jag vill ta del av

EDIT: Då kommer jag istället kunna dra nytta av macarnas grymma andrahandsvärde.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är smått absurt att en sådan dyr dator ens säljs med bara 8GB ram. 16GB borde vart standard i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det också beror på vad man pluggar. Ska man bara ha datorn till research, skriva i word/google docs/latex och köra enkla program lär 8GB hålla utan problem i rätt många år till. Känner folk som kör med macbook air med 4GB ram fortfarande och klarar sig på det utan större bekymmer.

Sen skulle jag personligen påstå att 8gb i en mac > 8gb i en windowsburk. Hade 4gb på en gammal laptop när jag började plugga, och den fick inte vara med så länge. Tidigare nämnda macbook airs hos kompisar hänger med 4 år senare

Permalänk
Medlem

Ett alternativ för dagligt användande är ju att använda iCloud för lagring av bilder. Då finns det ju inställningar för att avlasta datorns hårddisk om utrymmet. Lir ett problem. Vill man använda äldre bilder så tas dom ner ”on-demand” (ja, det krävs nätverksuppkoppling men när har man inte det numer?)
Sen kör man den externa som backup med jämna mellanrum.

Vill man ha den framtidssäkrad så är säkert 16gb men jag skulle säga att 8gb/512gb borde bli full tillräckligt 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Det har dock varit problem med lagringen på hennes gamla modell att den inte har räckt. Så hon köpte en extern hårddisk men tycker att det vore smidigt att slippa släpa runt på den. Extern lagring eller någon form av molntjänst bör man ha ändå så att man inte har informationen samlad på ett och samma ställe om det exempelvis skulle bli brand eller inbrott.

Angående minnet så resonerar jag som så att 8 GB räcker absolut för henne i dagsläget. Men om hon vill behålla datorn i många år och den inte går att uppgradera så skulle det kunna bli problem på sikt. Vem vet hur mycket operativsystemet kräver om några år? Hade man kunnat byta ut och uppgradera komponenter så hade baskonfigurationen varit ett givet val. Men nu har Apple valt att löda fast allt så då är det inte längre lika självklart. Jag har försökt förklara för och nackdelarna för henne och hon sade själv att hon ville gå på den mer påkostade varianten. Men o andra sidan är hon inte särskilt insatt vad det gäller datorer.

Antar att personen använder iPhone? Vilken storlek där och hur ser användningen av lagringen ut? Sånt säger mycket om hur det faktiska användandet ser ut. Saker streamas och det är bättre att man lägger till iCloud lagring för att spara bilder/filmer.

Jag menar att utvecklingen sker så "fort" ändå, att efter examen så finns det betydligt bättre datorer ute som är bättre lämpade för de jobb personen gör. Dvs denna privata dator kommer att användas "lugnt" och helt onödigt att fläska på. M1 är första varianten också och man lär ju fixa barnsjukdomar med kommande modeller.

Sen måste vi ju ta hänsyn till hur M1 faktiskt presterar och den visar ju bra prestanda mot fint speccade Intel 2020 varianter så...

TLDR: Jag ser de som att man redan tar en väldigt högpresterande dator och betalar extra, när användaren inte ens har uttalade krav på prestandan. Helt onödigt imo. Bättre att det investeras i en skärm som kan kopplas in, 13" skärmyta är inte det roligaste att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Antar att personen använder iPhone? Vilken storlek där och hur ser användningen av lagringen ut? Sånt säger mycket om hur det faktiska användandet ser ut. Saker streamas och det är bättre att man lägger till iCloud lagring för att spara bilder/filmer.

Jag menar att utvecklingen sker så "fort" ändå, att efter examen så finns det betydligt bättre datorer ute som är bättre lämpade för de jobb personen gör. Dvs denna privata dator kommer att användas "lugnt" och helt onödigt att fläska på. M1 är första varianten också och man lär ju fixa barnsjukdomar med kommande modeller.

Sen måste vi ju ta hänsyn till hur M1 faktiskt presterar och den visar ju bra prestanda mot fint speccade Intel 2020 varianter så...

TLDR: Jag ser de som att man redan tar en väldigt högpresterande dator och betalar extra, när användaren inte ens har uttalade krav på prestandan. Helt onödigt imo. Bättre att det investeras i en skärm som kan kopplas in, 13" skärmyta är inte det roligaste att titta på.

Hon har en iPhone, inte årets modell dock utan en 6s 128 GB. Hon valde den största modellen för att hon tar mycket bilder och faktum är att den blev full ändå efter något år.

Jag tror personligen att Apples M1 SoC har kraft nog för att kunna driva runt kommande uppdateringar av macOS under många år framöver. Men även om man bara har datorn till enklare göromål så kan 8 GB minne bli begränsande efter några år.

Min första MacBook Pro, en Unibody 15” från 2008 köpte jag fullt speccad med 2,8 GHz Core2Duo och 4GB minne. Den datorn använde jag fram till i början av detta året dvs över 11 år. Enda jag gjorde med den var att montera en SSD för några år sedan. Det var en mycket kraftig dator då jag köpte den men under de senare åren gick en stor del av kapaciteten åt bara för att driva runt operativsystemet och snikmodellen med 2 GB minne hade inte gått att använda så länge. Dock så är den enkel att uppgradera så det hade inte varit någon katastrof om jag köpt den med mindre minne från början.

Men de nya modellerna som Apple säljer är som sagt omöjliga att uppgradera så där kanske man får tänka lite annorlunda om man nu avser att behålla dom under en lägre tid.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Hon har en iPhone, inte årets modell dock utan en 6s 128 GB. Hon valde den största modellen för att hon tar mycket bilder och faktum är att den blev full ändå efter något år.

Jag tror personligen att Apples M1 SoC har kraft nog för att kunna driva runt kommande uppdateringar av macOS under många år framöver. Men även om man bara har datorn till enklare göromål så kan 8 GB minne bli begränsande efter några år.

Min första MacBook Pro, en Unibody 15” från 2008 köpte jag fullt speccad med 2,8 GHz Core2Duo och 4GB minne. Den datorn använde jag fram till i början av detta året dvs över 11 år. Enda jag gjorde med den var att montera en SSD för några år sedan. Det var en mycket kraftig dator då jag köpte den men under de senare åren gick en stor del av kapaciteten åt bara för att driva runt operativsystemet och snikmodellen med 2 GB minne hade inte gått att använda så länge. Dock så är den enkel att uppgradera så det hade inte varit någon katastrof om jag köpt den med mindre minne från början.

Men de nya modellerna som Apple säljer är som sagt omöjliga att uppgradera så där kanske man får tänka lite annorlunda om man nu avser att behålla dom under en lägre tid.

För mig är det en nobrainer att välja bas då. Lägg pengarna på ny telefon. Det lilla 16gb och 512 gb gör för henne är ingenting mot vad en ny telefon gör.

Vill du göra verklig nytta så ska du ställa in iCloud till henne så att synk mellan alla enheter fungerar perfekt. Backup, bilder och allt möjligt.

EDIT: Alltså det hela handlar egentligen om hon är användare som ska köpa 20k dator eller 10k dator. Även här på swec utgår vi från budget och vi kan ju inte rekommendera 3080 för alla. 3080 är till för dem som spelar de mest krävande spelen och vill ha höga inställningar eller bara har pengar att spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

För mig är det en nobrainer att välja bas då. Lägg pengarna på ny telefon. Det lilla 16gb och 512 gb gör för henne är ingenting mot vad en ny telefon gör.

Vill du göra verklig nytta så ska du ställa in iCloud till henne så att synk mellan alla enheter fungerar perfekt. Backup, bilder och allt möjligt.

EDIT: Alltså det hela handlar egentligen om hon är användare som ska köpa 20k dator eller 10k dator. Även här på swec utgår vi från budget och vi kan ju inte rekommendera 3080 för alla. 3080 är till för dem som spelar de mest krävande spelen och vill ha höga inställningar eller bara har pengar att spendera.

Nja, det skiljer 7500 kr mellan konfigurationerna, inte 10000 kr. För dessa extra pengar får hon dubbla mängden minne och fyra gånger så mycket lagring samt något snabbare GPU. Men jag håller med om att det är ganska så mycket påslag även om det kanske gör att hon kan ha datorn i 10 år i stället för 5 år. Så vi får ta en funderare.

Telefonen är hon nöjd med, den känns fortfarande rapp och kan köra senaste iOS. Så länge den fungerar bra lär hon behålla den och när det väl är dags så blir det nog den bästa iPhone modellen som finns på marknaden så hon kan ha den lika länge.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ni som skriker att 16 GB är ett måste, bör först inse att det inte alls gå att jämföra minnesmängd med en PC/Intel Mac som har x86-arkitektur och minnet ej integrerat i CPUn.

https://www.youtube.com/watch?v=PP1_4wek4nI
https://www.youtube.com/watch?v=h487I_5xOZU

Jag tror verkligen att 8 GB räcker gott och väl i de kommande 5-7 åren med en M1 för en vanlig användare, och att man bör spara pengarna som ändå är ett 20%(!) påslag på basmodellen.

Tror även att framstegen Apple kommer göra i sina SoC kommer motivera uppgradering om ca 5-7 år istället för 10. Kollar vi bara på prestandautvecklingen för iPhones har den varit 418% för single core, och 601% för multi-core på bara 6 år, d.v.s. iPhone 12 vs iPhone 6 i Geekbench.

Sen bör man även räkna med faktorer som att batterihälsan kommer vara sådär efter så många år samt att det inte är säkert att den får mjukvaruuppdateringar så länge, samt risk för component failure osv med tiden. Så spara pengarna, köp basmodellen och uppgradera något år tidigare istället.

Lagring tycker jag är ett självklart val för en vanlig användare att köra 256 GB, och resten på extern SSD/molnet. Eventuellt kan 512 GB motiveras om man verkligen behöver så mycket konstant, för den uppgraderingen ger en även en extra GPU-kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Ni som skriker att 16 GB är ett måste, bör först inse att det inte alls gå att jämföra minnesmängd med en PC/Intel Mac som har x86-arkitektur och minnet ej integrerat i CPUn.

...

Jag tror verkligen att 8 GB räcker gott och väl i de kommande 5-7 åren med en M1 för en vanlig användare, och att man bör spara pengarna som ändå är ett 20%(!) påslag på basmodellen.

Tack för bra inlägg! Hoppas att vi slipper de som skriker sig hesa ang. att 8GB är för lite snart.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Nja, det skiljer 7500 kr mellan konfigurationerna, inte 10000 kr. För dessa extra pengar får hon dubbla mängden minne och fyra gånger så mycket lagring samt något snabbare GPU. Men jag håller med om att det är ganska så mycket påslag även om det kanske gör att hon kan ha datorn i 10 år i stället för 5 år. Så vi får ta en funderare.

Telefonen är hon nöjd med, den känns fortfarande rapp och kan köra senaste iOS. Så länge den fungerar bra lär hon behålla den och när det väl är dags så blir det nog den bästa iPhone modellen som finns på marknaden så hon kan ha den lika länge.

Absolut 7500kr är mer exakt men poängen är fortfarande densamma. Vilken prestanda är hon ute efter, är det 20k prestanda eller 10k prestanda. Jag tycker det är fel att rekommendera 20k prestanda när användningen inte är i närheten av behöva 20k prestanda. Du säger att hon är nöjd med en iPhone 6s. Det liksom går inte ihop, för en 6s är inte ens i närheten av vad som är medelklass idag.

Ett annat argument är att om nu denna prestandan behövs så bör man också titta på PRO och inte Air.

Men jag håller med ovanstående. Batteriet kommer behövas byta, delar kanske ger upp, datorn har inget försäkringsvärde efter 5 år om olyckan skulle vara framme. 7500kr extra för att eventuellt få lite längre livslängd EFTER 5 år är orimligt, dimensionera för ett kanske om 5år, när de kommer till elektronikutveckling för 7500kr till en "icke-nörd", no sank u.

Men jag ska sluta tjata på dig nu

Permalänk
Medlem

Jag håller med de flesta ovanstående. "Hjälpte" precis min pappa att köpa en ny laptop, och jag tänkte först att han ska ha minst 16 gb ram och 512 gb hårddisk. Sedan frågade jag lite om hans behov och hur mycket utrymme han använder på nuvarande dator etc. Det blev till sist instegsmodellen då han inte gör något annat än skriver och ser på youtube med datorn. Det är vanligt att man betalar för fler funktioner och mer prestanda än man använder (av olika anledningar), så det var skönt att för en gångs skull inte göra det. De 5000:- mindre han betalde nu köpte vi en skärm för till datorn med istället vilket ger mycket mer mervärde än större minne och hårddisk som han sannolikt inte kommer att använda.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den passiva kylningen? Blir den varm i knät, överhettad och / eller slö vid många applikationer körandes samtidigt?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Klockad:

Hur fungerar den passiva kylningen? Blir den varm i knät, överhettad och / eller slö vid många applikationer körandes samtidigt?

Vi har skrivit en del om det i M1-artikeln. På det stora hela funkar det bra, och belastar man inte maximalt under lång tid är det inte särskilt hett att ha den i knäet
https://www.sweclockers.com/artikel/30952-apple-m1-vi-synar-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockad:

Hur fungerar den passiva kylningen? Blir den varm i knät, överhettad och / eller slö vid många applikationer körandes samtidigt?

Har inte stresstestat min dator själv än mer än någon 8k-video på YouTube, men nedan finns lite info:

https://www.ithinkdiff.com/m1-macbook-air-fanless-tests/

För mig är största fördelen att min MacBook Air M1 inte throttlar nämnvärt jfm min Dell XPS 13. Vad jag sett så blir inte M1:an i närheten av lika slö som en Intel-baserad Mac vid hög belastning.

Permalänk
Medlem

Köpte Air M1 med 8GB RAM och 256GB hårddisk. Kört Photoshop och säkert 30 flikar i Safari samtidigt, sen lite andra program, Teamviewer, Remote Desktop m.m. och det är galet att det inte påverkar prestandan. Hade tidigare en MacBook Pro 2015 som var grymt långsam jämfört med M1an. Skulle eg. aldrig välja en dyrare konfig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Absolut 7500kr är mer exakt men poängen är fortfarande densamma. Vilken prestanda är hon ute efter, är det 20k prestanda eller 10k prestanda. Jag tycker det är fel att rekommendera 20k prestanda när användningen inte är i närheten av behöva 20k prestanda. Du säger att hon är nöjd med en iPhone 6s. Det liksom går inte ihop, för en 6s är inte ens i närheten av vad som är medelklass idag.

Ett annat argument är att om nu denna prestandan behövs så bör man också titta på PRO och inte Air.

Men jag håller med ovanstående. Batteriet kommer behövas byta, delar kanske ger upp, datorn har inget försäkringsvärde efter 5 år om olyckan skulle vara framme. 7500kr extra för att eventuellt få lite längre livslängd EFTER 5 år är orimligt, dimensionera för ett kanske om 5år, när de kommer till elektronikutveckling för 7500kr till en "icke-nörd", no sank u.

Men jag ska sluta tjata på dig nu

Nu har ja ringt henne igen och försökt förklara för och nackdelarna och sagt att basmodellen kommer att fungera lika bra för henne så vida hon inte behöver den extra lagringen. Men hon säger att hon inte bryr sig om de extra pengarna och inte vill behöva känna sig begränsad om hon lägger över mycket bilder och annat. Hon vill heller inte behöva krångla med molntjänster och externa enheter. Planen är att behålla den efter hon är klar med studierna så den ska fungera bra under lång tid framöver. Så nu har jag i alla fall försökt promota den billigare modellen men hon väljer att behålla beställningen av den högre specade varianten ändå.

För vissa personer kan själva vetskapen om att man inte har köpt "snikvarianten" utan en mer påkostad modell göra att man känner sig mer tillfreds med sitt köp och det verkar som det är lite så för henne. Ungefär som att en del personer köper bilar med en stor motor i men ändå kör lugnt utan att använda effekten.

Andra personligheter kanske i stället känner en tillfredställelse över att inte ha betalat för mer än vad man har nytta av och det kan egentligen vara oavsett om man har riktigt god ekonomi.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

För vissa personer kan själva vetskapen om att man inte har köpt "snikvarianten" utan en mer påkostad modell göra att man känner sig mer tillfreds med sitt köp och det verkar som det är lite så för henne.

Jag valde 8-kärnors GPU-modellen av samma anledning, då jag inte ville välja 7C GPU:n med vetskapen att dessa inte höll måttet i tillverkningsprocessen. Då är 500:- inte mycket att bråka om.

Sedan är SSD:er en förbrukningsvara och en större disk kommer att hålla för fler skrivningar.

Hur som helst är jag säker på att hon kommer bli supernöjd! Mer prisvärd laptop än MacBook Air M1 finns inte idag enligt mig.

Att kunna köra iOS-appar i macOS är även en trevlig bonus, där jag just kör ett av mina favoritspel, Langrisser, i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Köpte Air M1 med 8GB RAM och 256GB hårddisk. Kört Photoshop och säkert 30 flikar i Safari samtidigt, sen lite andra program, Teamviewer, Remote Desktop m.m. och det är galet att det inte påverkar prestandan. Hade tidigare en MacBook Pro 2015 som var grymt långsam jämfört med M1an. Skulle eg. aldrig välja en dyrare konfig.

Instämmer! Basmodellen som jag har är snabbare än alla de laptops jag provat på tidigare. Synd att de programvaror jag jobbar med inte finns till Mac annars hade jag äntligen kunnat skaffa en vettig laptop till jobbet

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Datavetare

Lite uppdateringar kring stödet för ARM64 under MacOS. Arbetet fortskrider riktigt snabbt, snabbare än jag räknat med (och räknande ändå med att Apple skulle pusha på rätt hårt).

Det lite trista först, Homebrew har fått prelimärt stöd för M1, men efter att testat det skulle jag fortfarande säga att man nog bör vänta om man inte tänker hjälpa till med utveckling. Stöder är rätt skakigt än. Värt att nämna är att Homebrew fungerar utmärkt under Rosetta 2, så funktionellt finns redan stödet.

Positiva här är att MacPorts, som likt Homebrew också gör det väldigt enkelt att köra många öppna program under MacOS, fungerar redan riktigt bra ARM64-native. Så kör det för tillfället.

Ett stort hinder för att stödja projekt som Docker (och även Homebrew) är att de innehåller mycket som bygger på programspråket Go. Stöd för ARM64 på MacOS är tillagt till Go och det kommer lanseras skarpt i nästa officiella release som sker i februari. För den som har kunskapen är det redan nu möjligt att bygga MacOS/ARM64 native Go stöd från github.

Då stödet för Go finns på plats har även Docker kunnat jobba vidare, även där verkar nästa release komma med officiellt MacOS/ARM64 stöd och redan nu kan man ladda ner en beta (som verkar fungera riktigt bra så långt jag hunnit testa). Docker fungerar också under Rosetta 2 om man behöver köra x86-saker.

Frågan är om inte Apple kommer ha ett rätt heltäckande MacOS/ARM64 stöd redan till 2021 Apple Worldwide Developers Conference i juni!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Angående vilken modell man ska välja och konfigurera: M1 har jag ingen erfarenhet av, men det är rätt jobbigt med extern lagring, och molntjänster är överlag rätt sega fortfarande.

Jag tror att lagringsbehovet kommer att öka snabbare än behovet av mer RAM, även om de till viss del går hand i hand. Ska man filma med mobilen vill man väl filma i 4K@60p (åtminstone på mobiler man köper framöver) och det drar fort hiskeliga mängder lagring. 8GB RAM inbillar jag mig själv ska räcka länge, har som sagt inte provat M1 men på mina sunkinga Macar funkar 8GB jättebra, men även 6GB. 4GB tämligen uruselt dock, kanske till och med sämre än under Windows.

Min bättre hälft, som är rätt snål med att ta bilder, börjar få trångt på sin 250GB-SSD; turligt nog är hennes Mac så gammal att den lätt går att uppgradera. Extern lagring annat än som backup är för henne inget alternativ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7