Existerar färgskrivare som kan printa svartvitt om färgpatron/bläck är slut?

Permalänk
Medlem

Existerar färgskrivare som kan printa svartvitt om färgpatron/bläck är slut?

Vad fasen håller skrivar-tillverkare på med?

Min förra skrivare var någon Epson multifunktions vad-den-nu-hette & nu har jag en HP Officejet Pro 8710 (multifunktions), ingen av dom kunde skriva ut i svart-vitt om någon av CMYK bläcken var slut, båda klagade vid uppstart att jag var tvungen att byta ut den bläcken som var slut innan jag kunde fortsätta skriva ut, den Epson jag hade vägrade t.om scanna om någon av bläcken var slut, gick inte komma förbi varningsmeddelandet vid uppstart...som tur är kan min HP åtminstone scanna, men oavsett, idiotiskt

Mailade Canon & frågade om någon av deras skrivare kunde skriva ut i svartvitt om någon av dom andra patronerna tog slut, fick detta svaret:

"Gällande din förfrågan om att du kan kringgå meddelande om att vissa toner/bläckpatroner har tagit slut. Detta är tyvärr ingen funktion vi eftersom för att skrivaren ska fungera korrekt så kommer det behövas att man byter ut patroner om dem tar slut.

Det ska gå att kringgå meddelande tillfälligt genom att hålla ned STOP-knappen i drygt 5 sekunder men detta är inget vi rekommenderar då skrivaren kan ta skapa utav det i längden."

Seriöst, 100% säker att denna skiten är pga att dom vill försöka sälja ännu mer snordyra patroner & jag är helt säker på att om dom hade viljat så hade dom kunnat programmera in så att skrivaren går in i svart-vitt läge om någon av färgerna tar slut......

Så, är det någon här på Swec som sitter på en skrivare eller känner till en färgskrivare som låter en skriva ut i svartvitt om någon färg tagit slut?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Alltid lika roande hur kreativa printerföretag är på att misshandla sina kunder och ändå tjäna pengar

Hoppas du hittar en lösning!

Permalänk
Medlem

Kan bara tala ur multifunktionsskrivares perspektiv.

Saxat från google:
Why can't I print in black only if a color ink cartridge is empty? Your printer is designed to print only when all ink cartridges have ink. To prevent clogs in the printing mechanism and other print quality issues, some ink must be available in all the cartridges to perform periodic servicing tasks.

Har med driftsäkerheten och designen att göra. Jag jobbar själv med MFP skrivare och har aldrig sett någon annan möjlighet (bortsett från svartvita printers). Företag som hyr en MFP har oftast ett tillhörande serviceavtal där toner ingår/skickas ut. Kanske ser tuffare ut på Privata sidan.

Det går att ställa in skrivaren enbart på svartvit men kommer ändå äta från de övriga färgerna, så är designen.
Designen är mer eller mindre detsamma för konica minolta, canon, sharp, nashuatec, gestetner. HP och de övriga som är stora på konsumentsidan har jag ingen aning om mer än att HP skrivare generellt äter 2-3 gånger mer bläck än de nämnda ovan.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97 😁👍

Edit: Blev wall-of-text som alltid...:

@oztin Tack för svaret & absolut, det är dom argumenten jag hittat när jag googlade också men jag bara halvköper dom argumenten för någon smart ingenjör har säkert en lösning på detta men jag tror inte en sån lösning kommer förbi byråkraterna & bankirerna på dessa storföretag *trär på mig min hemma-virkade foliehatt*

Eller separera svartbläck systemet från CMYK så....tvinga printhuvud-rengörning mellan varje svart-vitt utskrift för att minska clogging..gör en "loop"/"kanal" så att svarta bläcken passerar CMYK kanalerna för att periodiskt skölja ur kanalerna & förhindra clogg...äh, ingen idé att hitta på lösningar men någon lösning bör någon ingenjör ha kunnat fixa

Nej men seriöst, jag hade varit okej med om skrivarna hade en Windows Vista eller Big Sur lösning: Spamma bekräftelse-promter till användaren (först, låt användaren gå igenom massa menyer & submenyer innan promterna) "Bekräfta att du vill sätta på svart-vitt läget [Ja/Nej]", "Är du säker??? [Ja/Nej]", "Skrivaren kan ta permanent skada av att enbart köra i svart-vitt läget, vill du verkligen fortsätta [Ja/Nej]", "Aktiverar du svart-vitt läget så kommer du få syfilis, fortsätt? [Ja/Nej]"; x1000

Så, Canons support sa att det går att tvinga så tekniskt sett går det ju på deras, tyvärr inte på min HP, jag kommer nog aldrig ens skriva ut i färg mer så för mig spelar det ingen roll om CMYK kanalerna/systemet tar permanent skada & jag offrar gärna att kanske svarta bläck-system-mojängen också tar stryk, bättre att kunna skriva ut i nödfall än att bli strandsatt 😃 Kunde ju åtminstone gett kunden valmöjligheten att offra att skrivaren tar stryk men att låsa skiten helt, ja...det känns ju så ofantligt dumt att jag skall behöva köpa en gul bläckpatron bara för att kunna fortsätta skriva ut i svartvitt 😂

Någon stackars skrivare eller MFP måste det väl finnas där ute som har lite vett & etikett?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

@PlogarN97 😁👍

Edit: Blev wall-of-text som alltid...:

@oztin Tack för svaret & absolut, det är dom argumenten jag hittat när jag googlade också men jag bara halvköper dom argumenten för någon smart ingenjör har säkert en lösning på detta men jag tror inte en sån lösning kommer förbi byråkraterna & bankirerna på dessa storföretag *trär på mig min hemma-virkade foliehatt*

Eller separera svartbläck systemet från CMYK så....tvinga printhuvud-rengörning mellan varje svart-vitt utskrift för att minska clogging..gör en "loop"/"kanal" så att svarta bläcken passerar CMYK kanalerna för att periodiskt skölja ur kanalerna & förhindra clogg...äh, ingen idé att hitta på lösningar men någon lösning bör någon ingenjör ha kunnat fixa

Nej men seriöst, jag hade varit okej med om skrivarna hade en Windows Vista eller Big Sur lösning: Spamma bekräftelse-promter till användaren (först, låt användaren gå igenom massa menyer & submenyer innan promterna) "Bekräfta att du vill sätta på svart-vitt läget [Ja/Nej]", "Är du säker??? [Ja/Nej]", "Skrivaren kan ta permanent skada av att enbart köra i svart-vitt läget, vill du verkligen fortsätta [Ja/Nej]", "Aktiverar du svart-vitt läget så kommer du få syfilis, fortsätt? [Ja/Nej]"; x1000

Så, Canons support sa att det går att tvinga så tekniskt sett går det ju på deras, tyvärr inte på min HP, jag kommer nog aldrig ens skriva ut i färg mer så för mig spelar det ingen roll om CMYK kanalerna/systemet tar permanent skada & jag offrar gärna att kanske svarta bläck-system-mojängen också tar stryk, bättre att kunna skriva ut i nödfall än att bli strandsatt 😃 Kunde ju åtminstone gett kunden valmöjligheten att offra att skrivaren tar stryk men att låsa skiten helt, ja...det känns ju så ofantligt dumt att jag skall behöva köpa en gul bläckpatron bara för att kunna fortsätta skriva ut i svartvitt 😂

Någon stackars skrivare eller MFP måste det väl finnas där ute som har lite vett & etikett?

Om du nu är strandsatt och behöver få ut några viktiga papper så kan du ta loss patronerna försiktigt och skaka dem, bör få ut ett par utskrifter på det.

Kör du enbart svartvit, köp dig en svartvit skrivare, problem solved!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Om du nu är strandsatt och behöver få ut några viktiga papper så kan du ta loss patronerna försiktigt och skaka dem, bör få ut ett par utskrifter på det.

Kör du enbart svartvit, köp dig en svartvit skrivare, problem solved!

Lycka till!

Japp, i värsta fall får jag väl komplettera med en svartvit skrivare, kostar ju knappt mer än en uppsättning bläck ändå, fast tråkigt med en konsumism lösning & framtida skrot på ett problem som jag anser inte borde existerat Men men

Tack 👍

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Detta med smygpytsande av färgerna även när man skriver rent svartvit hänger mycket på drivrutiner till skrivarna - vet att drivrutiner för HP och reverse enginerades fram en gång i tiden för Linux, höll inte på att smygpytsa ut färgerna vid ren S/V-skrivande som det gjorde under windows. Och det är inte lite det smygpytsar från färgbankerna, utan så mycket att om inte pigmentsvarta fungerade så är texten brunaktig av färgdelen... OK - lite skvättande från alla munstycken då och då för att munstyckena inte skulle klogga igen kan jag köpa - men det jag såg var väldigt mycket mer än så och kan inte vara annat än för att köra slut på patronerna betydligt fortare och det luktade bönräknar-strategier lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Om du nu är strandsatt och behöver få ut några viktiga papper så kan du ta loss patronerna försiktigt och skaka dem, bör få ut ett par utskrifter på det.

Nja, det där fungerar kanske med någon typ av bläckstråleskrivare men i de allra flesta fall går det inte. Det där fungerar däremot bra med de flesta laserskrivare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Vad fasen håller skrivar-tillverkare på med?

Min förra skrivare var någon Epson multifunktions vad-den-nu-hette & nu har jag en HP Officejet Pro 8710 (multifunktions), ingen av dom kunde skriva ut i svart-vitt om någon av CMYK bläcken var slut, båda klagade vid uppstart att jag var tvungen att byta ut den bläcken som var slut innan jag kunde fortsätta skriva ut, den Epson jag hade vägrade t.om scanna om någon av bläcken var slut, gick inte komma förbi varningsmeddelandet vid uppstart...som tur är kan min HP åtminstone scanna, men oavsett, idiotiskt

Mailade Canon & frågade om någon av deras skrivare kunde skriva ut i svartvitt om någon av dom andra patronerna tog slut, fick detta svaret:

"Gällande din förfrågan om att du kan kringgå meddelande om att vissa toner/bläckpatroner har tagit slut. Detta är tyvärr ingen funktion vi eftersom för att skrivaren ska fungera korrekt så kommer det behövas att man byter ut patroner om dem tar slut.

Det ska gå att kringgå meddelande tillfälligt genom att hålla ned STOP-knappen i drygt 5 sekunder men detta är inget vi rekommenderar då skrivaren kan ta skapa utav det i längden."

Seriöst, 100% säker att denna skiten är pga att dom vill försöka sälja ännu mer snordyra patroner & jag är helt säker på att om dom hade viljat så hade dom kunnat programmera in så att skrivaren går in i svart-vitt läge om någon av färgerna tar slut......

Så, är det någon här på Swec som sitter på en skrivare eller känner till en färgskrivare som låter en skriva ut i svartvitt om någon färg tagit slut?

Du har två svartfärg i skrivaren, du kan fula dig och tvingar den att skriva ut i det finare svartfärgen.

Bättre att gå över till Epson ECO tank så kan du köpa färg på ebay för en liten summa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Bläckstråleskrivare tenderar att vara svindyra i drift - och färgskrivare ännu dyrare. Så där är det nog svårt att hitta något som låter dig snåla på bläcket - det är bläcket de tjänar pengar på.

Laserskrivare borde du däremot kunna hitta åtskilliga som kan skriva ut i s/v även när färgtonern tagit slut.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst manualen, men hoppas att min laserskrivare klarar S/V även om färgen skulle ta slut. Nu lär det ju ta ett bra tag då tonern ska klara ~ 1000 sidor och man slipper torkade patroner o.s.v.... Tips är att kolla konkursauktioner, gav ca 1000 för en HP MFP M181

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Det här är ett förbannat otyg,
har samma problem. Typ cyan eller någon meningslös färg är slut och behöver skriva ut i svartvitt men det funkar inte.

Någon som har tips på en billig svartvitt skrivare?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Vad fasen håller skrivar-tillverkare på med?

Min förra skrivare var någon Epson multifunktions vad-den-nu-hette & nu har jag en HP Officejet Pro 8710 (multifunktions), ingen av dom kunde skriva ut i svart-vitt om någon av CMYK bläcken var slut, båda klagade vid uppstart att jag var tvungen att byta ut den bläcken som var slut innan jag kunde fortsätta skriva ut, den Epson jag hade vägrade t.om scanna om någon av bläcken var slut, gick inte komma förbi varningsmeddelandet vid uppstart...som tur är kan min HP åtminstone scanna, men oavsett, idiotiskt

Mailade Canon & frågade om någon av deras skrivare kunde skriva ut i svartvitt om någon av dom andra patronerna tog slut, fick detta svaret:

"Gällande din förfrågan om att du kan kringgå meddelande om att vissa toner/bläckpatroner har tagit slut. Detta är tyvärr ingen funktion vi eftersom för att skrivaren ska fungera korrekt så kommer det behövas att man byter ut patroner om dem tar slut.

Det ska gå att kringgå meddelande tillfälligt genom att hålla ned STOP-knappen i drygt 5 sekunder men detta är inget vi rekommenderar då skrivaren kan ta skapa utav det i längden."

Seriöst, 100% säker att denna skiten är pga att dom vill försöka sälja ännu mer snordyra patroner & jag är helt säker på att om dom hade viljat så hade dom kunnat programmera in så att skrivaren går in i svart-vitt läge om någon av färgerna tar slut......

Så, är det någon här på Swec som sitter på en skrivare eller känner till en färgskrivare som låter en skriva ut i svartvitt om någon färg tagit slut?

Det är inte skrivaren de tjänar pengar på utan patronerna. Jag håller med dig till fullo att det är idiotiskt men de vill tjäna pengar.
Ofta är det billigare att köpa en ny skrivare än att byta patroner men då får man också bara en liten skvätt bläck som räcker för att fylla systemet och 50 utskrifter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bläckstråleskrivare brukar blanda i lite cyan i svart för att få riktigt bra svärta.

Laserprinters med färg brukar printa väldigt små tunna gula element över hela pappret. Ska vara någon åtgärd för att förhindra att man "skriver ut pengar".

Jag köpte en laser med enbart svart. Då funkar den så länge tonern har plast kvar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

kan man fylla på färg patronen med vatten tro, för att lura skrivaren att patronen innehåller bläck.. jag bryr mig inte riktigt om skrivaren går sönder för jag tänker inte köpa massa färg, för att skriva ut i svartvitt vilket jag gör 99,99% gångerna..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

kan man fylla på färg patronen med vatten tro, för att lura skrivaren att patronen innehåller bläck.. jag bryr mig inte riktigt om skrivaren går sönder för jag tänker inte köpa massa färg, för att skriva ut i svartvitt vilket jag gör 99,99% gångerna..

Det är inte mängden bläck i patronerna som avgör utan det är elektroniskt styrt. Det kan ofta vara ganska mycket bläck kvar när den säger att det är slut. Det varierar förstås mellan olika fabrikat men generellt är det så. Att fylla upp patronerna med något gör alltså ingen skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hybris6:

kan man fylla på färg patronen med vatten tro, för att lura skrivaren att patronen innehåller bläck.. jag bryr mig inte riktigt om skrivaren går sönder för jag tänker inte köpa massa färg, för att skriva ut i svartvitt vilket jag gör 99,99% gångerna..

Om du har en skrivare med bläcktankar borde det fungera, å andra sidan ger de en helt annan (mycket billigare) utskriftskostnad även med riktigt bläck i tankarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.