Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Kinnarps 9000 några månader tillbaka. Känner nu att jag blivit sne i ryggen, har ofta ont i axlarna och rygg. Känns som det blev värre sen jag investerade i denna stol, tidigare en Ikea Markus, som inte heller var optimalt. Vet inte om den helt enkelt är för liten för mig. Är 186cm och runt 84kg.

Börjat spana på Secretlab Titan nu, dock så är det en beställningsvara då jag inte kan hitta en leverantör i Sverige. Hade helst velat provsitta, men är beredda att beställa om den rekommenderas. Jag var faktiskt inne på en gamingstol redan från början innan jag hittade Kinnarps, det stod mellan Secretlab och Kinnarps.
Tips?

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på att köpa en begagnad RH Logic 400, någon av er som har suttit i en sådan? är det något att ha?

https://rafz.se/product/kontorsstol-logic-400-rh/

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

På mitt kontor finns det ett hundratal RH Extend. Minst hälften är 6 år gamla vid det här laget. Ingen har gått sönder såvitt jag vet. Jag gillar inställningsmöjligheterna på RH:s stolar, någorlunda logiskt och inget glapp.
Extend verkar vara en budgetvariant av Logic. Ryggstödet kändes bättre på Logic när jag testade en sån stol som hastigast.
Jag får träsmak av RH Extend efter knappt en timme men jag är nog överkänslig, har inte hört att någon av kollegorna klagar på den.
Jag är övertygad om att RH Logic är en utmärkt stol och jag skulle bli förvånad om du blir missnöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag köpte en begagnad Kinnarps 9000 några månader tillbaka. Känner nu att jag blivit sne i ryggen, har ofta ont i axlarna och rygg.

Kinnarps 9000 borde vara en kontorsstol med god ergonomi som passar dom flesta. Jag är skeptisk till att "vingarna" på Secretlabs tillför något, om du tänker att den delen skulle vara bättre på den stolen?
En av mina kollegor som är 210 använder en RH Extend utan några problem. Den enda skillnaden är att han har en extrahög gasfjäder på sin stol eftersom han har så långa ben.

Har du rört på dig mindre på senare tid? Överväg att kontakta en sjukgymnast för att få hjälp med att fixa ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Kinnarps 9000 borde vara en kontorsstol med god ergonomi som passar dom flesta. Jag är skeptisk till att "vingarna" på Secretlabs tillför något, om du tänker att den delen skulle vara bättre på den stolen?
En av mina kollegor som är 210 använder en RH Extend utan några problem. Den enda skillnaden är att han har en extrahög gasfjäder på sin stol eftersom han har så långa ben.

Har du rört på dig mindre på senare tid? Överväg att kontakta en sjukgymnast för att få hjälp med att fixa ryggen.

Lite det jag kände att den borde vara också. Men fått mer problem sen jag bytte till denna än med min Ikea Markus.
Jo, jag sitter en hel del. Jobbar som utvecklare hemifrån, så blir lätt 6-7 timmar sittandes per dag och sen ibland lite extra på kvällen om man spelar nåt :). Försöker ju ta pauser inkl en lunch promenad. Men vissa dagar så snöar man ner sig i något och helt plötsligt har det gått flera timmar utan att man rest sig. Tror också det blivit färre pauser sen man började arbeta hemifrån, finns ju inga spontana fikapauser med kollegorna längre.

Min tanke är att Secretlab skulle ha bredare ryggstöd och sits, detta ryggstöd känns för litet för mig. Tänkte inte att vingarna skulle vara lösningen, mer att allt är mycket bredare och ryggstödet högre.

Jämför man måtten från Secretlab med min nuvarande stol från Kinnarp (och vad jag mätt själv på min stol).

  • Ryggstöd bredd 45cm - Titans 55cm (+10).

  • Ryggstöd höjd 64cm - Titans 84cm (+20)

  • Sittbredd 46cm - Titans 52cm (+6)

  • Sittdjup 47cm - Titans 50cm (+3)

Nackstödet på Kinnarps känns bara i vägen, är alldeles för lågt för mig och positionerar jag upp det så känner jag mig som E.T. Så det använder jag tyvärr inte alls.

Kollar man då på Ikea Markus som jag hade innan, jämfört mot nuvarande stol.

  • Sittbredd 53cm (+7)

  • Sittdjup 47cm (+-0)

  • Ryggstöd bredd 53cm (+8)

  • Ryggstöd höjd 83cm (+19)

Så har Ikea Markus bredare mått, mer likt Titans. Vilket kanske faller mig i smaken bättre och är orsaken till varför jag upplever denna stol som liten och fått mer problem sen jag bytte.

Permalänk

Blev en https://www.webhallen.com/se/product/323640-Svive-Gemini-Gami... för 190cm 90kg, hoppas den duger, känns lite för billigt för en sån viktig sak men desto större morot att väga upp med lite styrketräning.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har testat lite "gamingstolar" vs Kontorsstolar tänkte detta kunde vara relevant i tråden så folk kan kolla på den innan dom bestämmer sig för något

https://www.youtube.com/watch?v=9Yhc6mmdJC4

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Gamers Nexus har testat lite "gamingstolar" vs Kontorsstolar tänkte detta kunde vara relevant i tråden så folk kan kolla på den innan dom bestämmer sig för något

https://www.youtube.com/watch?v=9Yhc6mmdJC4

Tl;dr? 🙂

Permalänk
Medlem

Gaming chairs: bad
office chairs: good

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag köpte en begagnad Kinnarps 9000 några månader tillbaka. Känner nu att jag blivit sne i ryggen, har ofta ont i axlarna och rygg. Känns som det blev värre sen jag investerade i denna stol, tidigare en Ikea Markus, som inte heller var optimalt. Vet inte om den helt enkelt är för liten för mig. Är 186cm och runt 84kg.

Börjat spana på Secretlab Titan nu, dock så är det en beställningsvara då jag inte kan hitta en leverantör i Sverige. Hade helst velat provsitta, men är beredda att beställa om den rekommenderas. Jag var faktiskt inne på en gamingstol redan från början innan jag hittade Kinnarps, det stod mellan Secretlab och Kinnarps.
Tips?

Låter som du har ställt in den konstigt.

Större människor än dig själv har suttit i samma stol i år utan problem.

Uttnyttjar du armstöden fullt ut och har ställt in stolen så det är bekvämt och avlastande att sitta i den?

Hur du sitter och har fötterna spelar också roll, en stol från Secretlab har antagligen mycket sämre justeringsmöjligheter, blir det fel så är du fast med en stol som inte alls passar dig.

Hur du har skärm/skärmar uppsatta spelar också roll, speciellt för axlar/nacke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sparre:

Gaming chairs: bad
office chairs: good

Håller inte med riktigt. Har Svive Gemini som är bättre än varenda kinnarpsstol jag testat, vilket är ett par genom åren nu minst sagt. Får stå ut med dom på jobbet.

Kinnarpsägarna i denna tråden circle jerkar en hel del. Ja de duger väl till jobbet, men estetiskt så är de över lag rätt fula (givetvis en smaksak) och ingenting man vill ha hemma.

Prisvärdheten är verkligen i botten.

EDIT: Tycker inte heller att gamingstolar med massa färger är snygga är värt att nämna eftersom jag klagat på kinnarps, det finns bra mellanting.

Permalänk

Efter att jobbat hemifrån sedan Mars månad så har min stol börjat blivit rätt gnisslig vilket är störande köpte en https://www.mediamarkt.se/sv/product/_arozzi-mezzo-v2-fabric-... vilket jag har varit nöjd med men kvalitén på långsikt känns väl inte så hållbar. Har någon tagit diskussion med eran arbetsgivare gällande stol hemma ? Har kontorsjobb så sitter 7-8 timmar per dag så en bra stol är ju viktigt. Men jag köpte denna stol 2018 så jag hade den ju innan pandemin, men känns som det börjar bli dags och byta. Har funderat på Secretlabs (Verkar dock vara extremt lång leveranstid ) och noblechairs HERO variant tycker jag ser lovande ut.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

en stol från Secretlab har antagligen mycket sämre justeringsmöjligheter, blir det fel så är du fast med en stol som inte alls passar dig.

Skillnaden mot min kinnarp på jobbet är att jag inte kan justera sittdjup eller höjden på ryggen.
Däremot tycker jag armstöden och svanskstödet går att justera bättre på secretlab (titan).
Justera lutningen på ryggstödet är också bättre på secretlab.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Prisvärdheten är verkligen i botten.

Håller med. Kört min Svive två sittningar nu och jag har svårt att se att det inte är värt 2399:- givet första intrycken. Sitter riktigt fint och ska det till att ligga med fötterna på bordet och tangentbordet på magen så funkar det mycket bra.

5/5 hittills givet prisbilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Låter som du har ställt in den konstigt.

Större människor än dig själv har suttit i samma stol i år utan problem.

Uttnyttjar du armstöden fullt ut och har ställt in stolen så det är bekvämt och avlastande att sitta i den?

Hur du sitter och har fötterna spelar också roll, en stol från Secretlab har antagligen mycket sämre justeringsmöjligheter, blir det fel så är du fast med en stol som inte alls passar dig.

Hur du har skärm/skärmar uppsatta spelar också roll, speciellt för axlar/nacke.

Jag har sänkt ner armstöden i botten nu så jag kan skriva/använda musen utan armstöden. Dvs. de går in under bordet så att jag kan sitta mycket närmre. Sen kan jag vila på armstöden då jag bara läser eller kollar någon video. Mina axlar har blivit mycket bättre sen jag gjorde det. I början hade jag armstöden inställda för att vara i höjd med bordet (har justerbart bord), då det var så jag läste att man skulle ha dem. Men jag tycker armstöden bara är i vägen.

Ryggstödet har jag vridit upp till max höjd, men tycker ändå att svankstödet är på gränsen för lågt.
Sen sitter jag något tillbakalutad, läst att det ska vara bättre.
Försöker sitta i 90 grader men efter ett tag så glider man ju ner i någon pösig ställning. Det är då jag brukar ta en paus och gå upp och gå lite.

Jag har två skärmar, ena är rakt framför mig och den andra till höger. Jobbar med skärmen framför mig och den högra är mest för chat och läsa saker. Där försöker jag vrida med hela stolen än bara nacken då jag ska kolla på andra skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag har sänkt ner armstöden i botten nu så jag kan skriva/använda musen utan armstöden. Dvs. de går in under bordet så att jag kan sitta mycket närmre. Sen kan jag vila på armstöden då jag bara läser eller kollar någon video. Mina axlar har blivit mycket bättre sen jag gjorde det. I början hade jag armstöden inställda för att vara i höjd med bordet (har justerbart bord), då det var så jag läste att man skulle ha dem. Men jag tycker armstöden bara är i vägen.

Ryggstödet har jag vridit upp till max höjd, men tycker ändå att svankstödet är på gränsen för lågt.
Sen sitter jag något tillbakalutad, läst att det ska vara bättre.
Försöker sitta i 90 grader men efter ett tag så glider man ju ner i någon pösig ställning. Det är då jag brukar ta en paus och gå upp och gå lite.

Jag har två skärmar, ena är rakt framför mig och den andra till höger. Jobbar med skärmen framför mig och den högra är mest för chat och läsa saker. Där försöker jag vrida med hela stolen än bara nacken då jag ska kolla på andra skärmen.

Att inte använda armstöd är ju att be om problem, alternativet är att att använda bordet som stöd istället dvs att man har mus/tangentbord djupare in i bordet, men att ha dem i luften är farligt i längden.

Att du glider ner kanske är tecken på att du bör använda något fotstöd?

Jag hade stora problem med knän och till slut rygg men kom på att jag i början av dagen spände benen som satan för att hålla mig rak i stolen och senare på dagen gled jag ner i väldigt konstiga ställningar.

Båda problem är borta med fotstöd, får ibland påminna mig själv om att inte ställa fötterna utanför stödet, skaffa gärna en där man kan justera vinkel så man hittar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Att inte använda armstöd är ju att be om problem, alternativet är att att använda bordet som stöd istället dvs att man har mus/tangentbord djupare in i bordet, men att ha dem i luften är farligt i längden.

Att du glider ner kanske är tecken på att du bör använda något fotstöd?

Jag hade stora problem med knän och till slut rygg men kom på att jag i början av dagen spände benen som satan för att hålla mig rak i stolen och senare på dagen gled jag ner i väldigt konstiga ställningar.

Båda problem är borta med fotstöd, får ibland påminna mig själv om att inte ställa fötterna utanför stödet, skaffa gärna en där man kan justera vinkel så man hittar rätt.

Jag använder bordet och sitter mycket närmre, istället för att försöka få till armstöden (bredd och höjd). Känns som att de alltid blir för låga eller för höga, för breda eller för smalt. Slutar med att man vinklar armbågarna utåt för att kompensera. Väck med armstöden!

Permalänk
Medlem

Två affärer i Stockholm där man kan prova kontorsstolar:

https://vican.se
Ulvsunda. Verkar kunna ge bra rabatter på nya RH-stolar. Har även begagnade stolar. Jag fick intrycket av att det är bäst att ringa och kolla i förväg så att det är öppet. Nu ser det ut som att öppettiderna har utökats sen jag var där.

https://www.dpj.se
Centrala Stockholm. Har stolar från t ex Herman Miller och Håg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Efter att jobbat hemifrån sedan Mars månad så har min stol börjat blivit rätt gnisslig vilket är störande köpte en https://www.mediamarkt.se/sv/product/_arozzi-mezzo-v2-fabric-... vilket jag har varit nöjd med men kvalitén på långsikt känns väl inte så hållbar. Har någon tagit diskussion med eran arbetsgivare gällande stol hemma ? Har kontorsjobb så sitter 7-8 timmar per dag så en bra stol är ju viktigt. Men jag köpte denna stol 2018 så jag hade den ju innan pandemin, men känns som det börjar bli dags och byta. Har funderat på Secretlabs (Verkar dock vara extremt lång leveranstid ) och noblechairs HERO variant tycker jag ser lovande ut.

Jag har haft denna också sen 2018, var ganska nöjd med den fram tills jag började jobba heltid hemifrån och nu känner jag att jag måste byta. Det är ändå den skönaste gamingstol jag suttit även om dom flesta är ganska lika.
Skillnaden när jag jobbar är troligen arbetsställningen, att jag sitter mycket mer koncentrerat under längre perioder även om jag försöker röra på mig så mycket det går och tar flera promenader om dagen.

När man läser igenom tråden så märks det hur olika alla är, jag hade t.ex. en IKEA Markus i två veckor och verkligen hatade den, fast jag fick den gratis gav jag tillbaka den och vissa tycker det är en helt okej stol
Saknar kontorsstolarna och skrivborden på jobbet men det funkar inte för oss att låna hem stolar då vi är fler än det finns kontorsplatser så jag kikar runt efter en vettig ersättare till min gamingstol. Fortsätter följa den här tråden och är tacksam för alla bidrag.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk

Fna vad skönt, mina besvär är borta och jag har haft min Svive sen tisdag, en vecka av långsittningar bortsett från bingoafton! Kan inte suga alltför hårt iallafall för 2399:-!

Permalänk
Medlem

En sak jag märkt sedan jag gick ifrån Ikea Markus till en AKRacing Gaming Premium stol är att man skall vara försiktig med extrakuddar, lösa svankstöd och att sitta för långt tillbakalutad. Använde det extra svankstödet ganska länge men det ledde till besvär i ländryggen Efter att ha förpassat det till en hylla och sitta rakare och närmare bordet så är det bättre. Även bättre än jobbets kontorsstolar som kostar 2000 till... Jag är medveten om att man kanske kan sitta ännu bättre med bättre och dyrare grejor, men det är ju trots allt ändå så att det spelar inte så stor roll vad stolen kostar eller hur bra den skall vara, om du fortsätter att sitta fel i den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Herman Miller all the way

Permalänk
Medlem

Är så galet trött på min "gamingstol" med stenhård botten, knarrig konstruktion, värdelöst svankstöd och noll ergonomi så jag är på jakt efter en ny stol (upp till 4 000kr) men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. 180 lång, normalbygd.

Har sneglat lite på IKEAs stolar men snubblade precis över stolar från "Skånska Möbelhuset". Hittar verkligen inga omdömen eller omnämningar på nätet så det känns lite "fishy". Någon som har erfarenhet av dem?
Exempel på stolar:
https://www.trendrum.se/terry-kontorsstol-svart-gra
https://www.trendrum.se/erika-kontorsstol-vit-svart
https://www.trendrum.se/robert-kontorsstol-gra
https://www.trendrum.se/dionne-kontorsstol-svart-gra

Permalänk

Jag blir så trött på det här; röven har en primär funktion, man ska kunna sitta på den jäkeln, och inte ens det funkar.

Får någon av er också ont i baken av för hårda stolar? Har idag en Ikeastol (en enklare och föråldrad version av IKEA:s Järvfjället: https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-glose-..., är det någon som kan tipsa om en bra stol för 2-4tkr som lämpar sig väl för rumpsvaga individer?

Permalänk
Medlem

Vilka stolar har du testat annars?
Som jag skrev tidigare i tråden får jag också träsmak av många vanliga kontorsstolar men i min Volvo V70 sitter jag perfekt. Så jag beställde en KAB controller som verkar likna bilstolar. Långt mycket dyrare än vad du siktar på. Nu ska KAB-stolen äntligen komma nästa vecka så att jag kan komma med ett utlåtande om den.
Än så länge alternerar jag mellan en enormt sunkig begagnad KAB-stol från 1998, en trästol med helt platt sits + 1cm tjock memory foam kudde, Knoll Chadwick som liknar Herman Miller Aeron med nät i både ryggstöd och sits.

Köp inte första bästa stol med mjuk dyna bara. Jag testade en Malmstolen R7 som verkade ha mjukare dyna och den var väldigt obekväm efter ett tag. Definitivt den sämsta kontorsstolen jag någonsin har använt.
Men en extra dyna kanske kan hjälpa dig om stolen är okej i övrigt? Amazon har en del att välja på.

Permalänk

Var köper man ergonomiska datorstolar med spak och sätter fast ett ben i golvet så stolen står stadigt? Så vitt jag vet är det bara handikappsstolar som har dessa funktioner och de tycker jag är betydligt mer skönare och ergonomiska än datorstolar vare sig de är för gaming eller kontorsbruk.

Permalänk
Skrivet av AddixD:

Jag är lite inne på att köpa en begagnad RH Logic 400, någon av er som har suttit i en sådan? är det något att ha?

https://rafz.se/product/kontorsstol-logic-400-rh/

Köpte en begagnad sådan för ett par år sedan, den har funkat klockrent, bra inställningar, endast fått ett par noppror o tyget. Den ända jag tänkt på är att den går inte fälla bakåt ända till "chill mode" bakåt. Så en riktigt bra stol!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /

Permalänk
Medlem

Gah, kan verkligen inte bestämma mig. Sitter och hovrar över köpknappen på en ny Malmstolen 4000 med DUX-sits. Någon som har erfarenhet av den? Provsatt den en kortare stund i butik före pandemin men blev inte frälst direkt, är dock medveten om att man behöver sitta ett bra tag innan man märker hur en stol är. Tyckte bl.a. att sitsen kändes väldigt kort (vilket gjordes värre av att den är så rundad både fram och bak). Ryggstödet var dock grymt. Är ju inget öppet köp när man väljer tyg m.m. tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Två affärer i Stockholm där man kan prova kontorsstolar:

https://vican.se
Ulvsunda. Verkar kunna ge bra rabatter på nya RH-stolar. Har även begagnade stolar. Jag fick intrycket av att det är bäst att ringa och kolla i förväg så att det är öppet. Nu ser det ut som att öppettiderna har utökats sen jag var där.

https://www.dpj.se
Centrala Stockholm. Har stolar från t ex Herman Miller och Håg.

Kan vara värt att nämna att många tillverkare har showrooms också, varav många finns samlade i gamla Tobaksfabriken på Södermalm (Rosenlundsgatan). Där kan man prova många stolar, även om man inte kan köpa dom där.

Permalänk
Medlem

Intressant!
http://www.sthlmdesigndistrict.se/about/1

Bland annat Flokk (HÅG, RH, Giroflex, BMA, RBM, Offecct, Profim och Malmstolen) och Ergonomic Office (Herman Miller).