Skärm ger ingen signal vid DVI-koppling (Ny Dator)

Permalänk
Medlem

Skärm ger ingen signal vid DVI-koppling (Ny Dator)

Hej! Jag har precis fått hem min MSI Infinite-dator, och har installerat den utan några problem. Men när jag skulle ansluta min andra skärm via DVI-uttaget bakom datorn hände det ingenting. Vanligtvis brukar det finnas ett DVI-uttag för grafikkortet och ett till moderkortet som sitter högre upp, men den här datorn har bara ett som sitter högt uppe (bifogar bild från manualen så ni kan se).
Grafikkortet är ett NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER.

Är det något i BIOS som jag måste ändra för att moderkortet ska ta upp signalen från DVI? Det måste ju gå att använda DVI då MSIs andra datorer i dyrare prisklasser också ser likadana ut.

Bilden: https://imgur.com/a/ZycDpNh

Permalänk
Medlem

Det där DVI-uttaget (liksom VGA-uttaget bredvid) är kopplade via moderkortet till processorn. Om processorn inte har inbyggd grafik (en del har det, andra har det inte) så går det inte att få ut några grafiksignaler via de uttagen.
Moderna grafikkort har sällan DVI-kontakter, då DVI som standard är väldigt mycket på väg ut.

Vilken CPU är det du har i datorn? (Exakt modellbeteckning är viktig för att kunna avgöra om den har inbyggd grafik eller inte.)

Permalänk
Rekordmedlem

Du säger andra skärm, då antar jag att du har en till kopplad via DP eller hdmi från grafikkortet ? I så fall kan du om du har en vanlig "full hd 60 Hz" skärm som andraskärm koppla den via en passande kabel till grafikkortet, den behöver i så fall dvi-d sl som är kompatibelt med hdmi och DP++ (men inte DP)
det finns också adaptrar.
Högre upplösning och frekvens kräver dvi d dl och då behövs det en aktiv signalomvandlare och då är det bättre att byta skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det där DVI-uttaget (liksom VGA-uttaget bredvid) är kopplade via moderkortet till processorn. Om processorn inte har inbyggd grafik (en del har det, andra har det inte) så går det inte att få ut några grafiksignaler via de uttagen.
Moderna grafikkort har sällan DVI-kontakter, då DVI som standard är väldigt mycket på väg ut.

Vilken CPU är det du har i datorn? (Exakt modellbeteckning är viktig för att kunna avgöra om den har inbyggd grafik eller inte.)

Jag läste mig till det nu också, i värsta fall får jag väl åka och köpa en ny skärm som stödjer 144hz med displayport. Det här är datorns processor: Intel Core i5 10:e gen. 10400 / 2.9 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwalker2:

Jag läste mig till det nu också, i värsta fall får jag väl åka och köpa en ny skärm som stödjer 144hz med displayport. Det här är datorns processor: Intel Core i5 10:e gen. 10400 / 2.9 GHz

Är det en i5-10400 så skall den ha inbyggd grafik. (i5-10400F har det däremot inte.)

Permalänk
Medlem

Bios bruka också vara inställd på att inte ge bild på skärmen som är kopplad till moderkortet så länge det sitter ett separat grafikkort i datorn.