Linux Debian 10, kommandon hittas inte med nytt AMD Ryzen system

Permalänk
Medlem

Linux Debian 10, kommandon hittas inte med nytt AMD Ryzen system

Har haft en gammal dator med ett AMD Phenom II system som aggerat server med Debian Linux som jag nu har uppgraderat med mitt gamla AMD Ryzen 1800X system. Har dock problem med den nya installationen att många vanliga kommandon som adduser, blkid, groupadd, useradd inte hittas då jag först försöker sätta upp fildelningen över SSH och Samba på nytt. Från vad jag har sett från guider på Debian 10 så verkar dessa kommandon fortfarande användas och det ser inte så annorlunda ut från när jag pysslade med Debian 6 och 8.

Jag har testat med installations filerna debian-10.7.0-amd64-netinst.iso och debian-10.7.0-amd64-DVD-1 men det är ingen skillnad. Det jag lagt till under Debian installationen är Print Server, SSH Server, Standard System Utilities.

Serverns delar där * är nya delar
* AMD Ryzen 7 1800X
* ASUS Prime X370-Pro (BIOS 5603)
* G.Skill Flare X AMD Series 16GB 3200MHz DDR4
* Samsung 850 Pro 256GB SSD (OS ligger här)
2x WD Red 8TB Desktop Drive (Lagrings diskar, var urkopplade under installation)
1x HGST Deskstar NAS 4TB (Lagrings disk, var urkopplade under installation)
AMD Asus EAH3450 (Grafikkort borttagen efter installation)
Corsair RM750X 750W

SSH inloggning via Putty till servern:

login as: david david@192.168.1.2's password: Linux Debian 4.19.0-13-amd64 #1 SMP Debian 4.19.160-2 (2020-11-28) x86_64 The programs included with the Debian GNU/Linux system are free software; the exact distribution terms for each program are described in the individual files in /usr/share/doc/*/copyright. Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent permitted by applicable law. Last login: Wed Dec 30 23:13:43 2020 david@Debian:~$ su Password: root@Debian:/home/david# apt-get update && apt-get upgrade Hit:1 http://security.debian.org/debian-security buster/updates InRelease Hit:2 http://deb.debian.org/debian buster InRelease Hit:3 http://deb.debian.org/debian buster-updates InRelease Reading package lists... Done Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Calculating upgrade... Done 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. root@Debian:/home/david# useradd guest bash: useradd: command not found root@Debian:/home/david# useradd bash: useradd: command not found root@Debian:/home/david# groupadd share bash: groupadd: command not found root@Debian:/home/david# groupadd bash: groupadd: command not found root@Debian:/home/david# adduser guest bash: adduser: command not found root@Debian:/home/david# adduser bash: adduser: command not found root@Debian:/home/david# blkid bash: blkid: command not found root@Debian:/home/david#

Min gamla checklista över nya Debian installationer med kommandon

# Update apt-get update && apt-get upgrade # Openssh apt-get install openssh-client apt-get install openssh-server # User and group useradd guest passwd guest groupadd share usermod -a -G share david # Mount points mkdir /Disk#0 # Parted parted /dev/sd* mklabel gpt mkpart primary 0% 100% align-check optimal print quit mkfs.ext4 /dev/sd*1 blkid # Mount HDD fdisk -l vi /etc/fstab # Add lines fstab.txt # Deafault public owner:root group:share setfacl -d -m u:root:rwx /Disk#0 setfacl -d -m g:share:rwx /Disk#0 setfacl -d -m o::r-x /Disk#0 # Change public owner and permission recursive chown -R root:share /Disk#0 chmod -R 0775 /Disk#0 # Default private owner:david group:david setfacl -dm u:david:rwx /Disk#1 setfacl -dm g:david:rwx /Disk#1 # Change private owner and permission recursive chown -R david:david /Disk#1 chmod -R 0770 /Disk#1 #Midnight Commander apt-get install mc mc # Samba apt-get install samba smbpasswd -a david smbpasswd -a guest vi /etc/samba/smb.conf # Add lines smb.conf.txt /etc/init.d/samba restart

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Finns det andra bash commands du kan göra? Typ grep, whoami eller dylika?

Spontana tanken jag har, det kan vara såpass att .bash_profile inte finns i systemet.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Finns det andra bash commands du kan göra? Typ grep, whoami eller dylika?

Spontana tanken jag har, det kan vara såpass att .bash_profile inte finns i systemet.

grep och whoami verkar fungera. Jag har även lyckats installera Samba med apt-get och editerat filer med vi

david@Debian:~$ grep Usage: grep [OPTION]... PATTERNS [FILE]... Try 'grep --help' for more information. david@Debian:~$ grep --help Usage: grep [OPTION]... PATTERNS [FILE]... Search for PATTERNS in each FILE. Example: grep -i 'hello world' menu.h main.c PATTERNS can contain multiple patterns separated by newlines. Pattern selection and interpretation: ... [Wall of Text] ... Report bugs to: bug-grep@gnu.org GNU grep home page: <http://www.gnu.org/software/grep/> General help using GNU software: <https://www.gnu.org/gethelp/> david@Debian:~$ whoami david david@Debian:~$ su Password: root@Debian:/home/david# whoami root root@Debian:/home/david#

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

grep och whoami verkar fungera. Jag har även lyckats installera Samba med apt-get och editerat filer med vi

david@Debian:~$ grep Usage: grep [OPTION]... PATTERNS [FILE]... Try 'grep --help' for more information. david@Debian:~$ grep --help Usage: grep [OPTION]... PATTERNS [FILE]... Search for PATTERNS in each FILE. Example: grep -i 'hello world' menu.h main.c PATTERNS can contain multiple patterns separated by newlines. Pattern selection and interpretation: ... [Wall of Text] ... Report bugs to: bug-grep@gnu.org GNU grep home page: <http://www.gnu.org/software/grep/> General help using GNU software: <https://www.gnu.org/gethelp/> david@Debian:~$ whoami david david@Debian:~$ su Password: root@Debian:/home/david# whoami root root@Debian:/home/david#

Fungerar det ifall du försöker köra kommandot ifrån root dir?
Testa alltså att gå in i root med "su -" istället för "su", sedan testa kommandot igen.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Sötast

vad händer om du eleverar med

sudo su

istället för su

eller eventuellt

su -l alternativt su -

istället?

Permalänk

echo $PATH

Något som ser onormalt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Fungerar det ifall du försöker köra kommandot ifrån root dir?
Testa alltså att gå in i root med "su -" istället för "su", sedan testa kommandot igen.

Skrivet av Allexz:

vad händer om du eleverar med

sudo su

istället för su

eller eventuellt

su -l alternativt su -

istället?

Stort tack. "su -" verkar fungera med alla kommandon. Vad exakt är skillnade mellan "su" och "su -" ??

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Finns /usr/sbin med i $PATH ?
Får du något resultat från ls -l /user/sbin/*user*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Stort tack. "su -" verkar fungera med alla kommandon. Vad exakt är skillnade mellan "su" och "su -" ??

Det gör så att du loggar in som root i root directory, hade du gjort "su - david" hade du hamnat i usr dir för "David".
Om du enbart kör "su" så loggar du in som root i befintliga mappen som du befinner dig i.
Om jag nu inte i min trötthet tänkt fel.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dew87:

Stort tack. "su -" verkar fungera med alla kommandon. Vad exakt är skillnade mellan "su" och "su -" ??

Kör inte deb själv och har inte heller stött på problemet själv så har icke en aning.

https://linuxconfig.org/command-not-found-missing-path-to-sbi...
Hittade lösningen här, verkar vara något med path. Ser att flera här frågar om just detta också.

Så nog värt för dig att läsa vidare på vad som faktiskt är orsaken GL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Stort tack. "su -" verkar fungera med alla kommandon. Vad exakt är skillnade mellan "su" och "su -" ??

su byter användare, su - (short för su -l) byter användare OCH kör login funktionerna för den användaren, t.ex .bash_rc som sätter din $PATH.

En annan grej, såg i ditt tidigare inlägg att du använder # i fil/mappnamn t.ex. Disk#0, det är visserligen helt okej, men då # tolkas som kommenter typ överallt så behöver du göra escape på det. Lättare hade varit Disk_0 eller Disk-0, mellanslag är behöver också escapeas. Visst det är inte lika snyggt visuellt som #, men underlättar en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Det gör så att du loggar in som root i root directory, hade du gjort "su - david" hade du hamnat i usr dir för "David".
Om du enbart kör "su" så loggar du in som root i befintliga mappen som du befinner dig i.
Om jag nu inte i min trötthet tänkt fel.

Helt rätt, bortsett från att det heter home (hemkatalog, home-dir, $HOME, ~) och inte usr dir, /usr är något helt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Helt rätt, bortsett från att det heter home (hemkatalog, home-dir, $HOME, ~) och inte usr dir, /usr är något helt annat

Första dagen på semestern, så jag får skylla på det.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Finns /usr/sbin med i $PATH ?
Får du något resultat från ls -l /user/sbin/*user*

"ls -l /usr/sbin/david" ger inga träffar varken som användare eller root. Jag antar att min användare "david" ska stå istället för "*user*" ??

david@Debian:~$ ls -l /usr/sbin/david ls: cannot access '/usr/sbin/david': No such file or directory david@Debian:~$ su - Password: root@Debian:~# ls -l /usr/sbin/david ls: cannot access '/usr/sbin/david': No such file or directory

"ls -l /usr/sbin/" visar dock en massa filer

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

"ls -l /usr/sbin/david" ger inga träffar varken som användare eller root. Jag antar att min användare "david" ska stå istället för "*user*" ??

david@Debian:~$ ls -l /usr/sbin/david ls: cannot access '/usr/sbin/david': No such file or directory david@Debian:~$ su - Password: root@Debian:~# ls -l /usr/sbin/david ls: cannot access '/usr/sbin/david': No such file or directory

"ls -l /usr/sbin/" visar dock en massa filer

Nej *user* ska du inte byta ut, det är för att visa allt med user i namnet. adduser, deluser etc.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kör inte deb själv och har inte heller stött på problemet själv så har icke en aning.

https://linuxconfig.org/command-not-found-missing-path-to-sbi...
Hittade lösningen här, verkar vara något med path. Ser att flera här frågar om just detta också.

Så nog värt för dig att läsa vidare på vad som faktiskt är orsaken GL

Stort tack för länken. Den klargjorde det hela bra

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Finns /usr/sbin med i $PATH ?
Får du något resultat från ls -l /user/sbin/*user*

Skrivet av Jpau94:

Nej *user* ska du inte byta ut, det är för att visa allt med user i namnet. adduser, deluser etc.

Ok, får samma output som användare och root förutom att sista texten är grön som användare

david@Debian:~$ ls -l /usr/sbin/*user* -rwxr-xr-x 1 root root 34518 Sep 15 2018 /usr/sbin/adduser -rwxr-xr-x 1 root root 15782 Sep 15 2018 /usr/sbin/deluser -rwxr-xr-x 1 root root 88464 Jul 27 2018 /usr/sbin/newusers -rwxr-xr-x 1 root root 63568 Jan 10 2019 /usr/sbin/runuser -rwxr-xr-x 1 root root 130304 Jul 27 2018 /usr/sbin/useradd -rwxr-xr-x 1 root root 92624 Jul 27 2018 /usr/sbin/userdel -rwxr-xr-x 1 root root 126016 Jul 27 2018 /usr/sbin/usermod

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Aene:

Finns /usr/sbin med i $PATH ?

Jag vet inte hur det är i Debian, men i Ubuntu måste jag alltid skriva ut hela sökvägen till programmet om jag ska använda något i /usr/sbin eller /sbin med sudo, t.ex. "sudo /usr/sbin/useradd" och "sudo /sbin/shutdown". Det beror på att $PATH-variabeln är inställd på det sättet. Det går förstås att ändra på $PATH om man ofta kör program som ligger i någon av de katalogerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag vet inte hur det är i Debian, men i Ubuntu måste jag alltid skriva ut hela sökvägen till programmet om jag ska använda något i /usr/sbin eller /sbin med sudo, t.ex. "sudo /usr/sbin/useradd" och "sudo /sbin/shutdown". Det beror på att $PATH-variabeln är inställd på det sättet. Det går förstås att ändra på $PATH om man ofta kör program som ligger i någon av de katalogerna.

Vad kör du för version, vad jag vet så har både /sbin och /usr/sbin varit med i $PATH som standard så länge jag kommer ihåg, och har kört ubuntu sedan 7.10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

vad jag vet så har både /sbin och /usr/sbin varit med i $PATH som standard så länge jag kommer ihåg, och har kört ubuntu sedan 7.10.

/usr/bin ; systemets binärer för användare (program)
/usr/sbin ; systemets binärer for root
/usr/local/bin ; egna lokala binärer för alla på maskinen
/usr/local/sbin ; egna lokala för root

/home/<user>/bin ; egna lokala bara för användaren

Tillgången (PATH) till dessa kan skilja för olika dists.
Vissa progs. ska inte användare kunna köra, ex. shutdown,ifconfig,apt ...
(man i vissa lägen är det ok. beroende på arb.stn(konsol) eller server)
En anv. ska inte kunna stänga av en server med sina rättigheter,
men via "su" är det ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

/usr/bin ; systemets binärer för användare (program)
/usr/sbin ; systemets binärer for root
/usr/local/bin ; egna lokala binärer för alla på maskinen
/usr/local/sbin ; egna lokala för root

/home/<user>/bin ; egna lokala bara för användaren

Tillgången (PATH) till dessa kan skilja för olika dists.
Vissa progs. ska inte användare kunna köra, ex. shutdown,ifconfig,apt ...
(man i vissa lägen är det ok. beroende på arb.stn(konsol) eller server)
En anv. ska inte kunna stänga av en server med sina rättigheter,
men via "su" är det ok.

Va?
Var detta riktat till mig så är jag inte med på vad du vill påpeka?
Självklart menade jag ubuntus default $PATH och inte någon annan dist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Va?
Var detta riktat till mig så är jag inte med på vad du vill påpeka?
Självklart menade jag ubuntus default $PATH och inte någon annan dist...

Sorry, klickade fel rad skulle vart ett svar inte ett riktat citat.
(Menat som en förklaring att det är skillnad på /usr/bin och /usr/sbin.)