Hur många chassifläktar? Positivt/negativt/neutralt tryck?

Permalänk
Medlem

Hur många chassifläktar? Positivt/negativt/neutralt tryck?

Har ett fractal design R4 med plats för följande:
2x140 i top
2x140 i front
1x140 i sida
1x140 i bak
1x140 i botten

Ska köra med en 5600x och 3070/3080.
NH-D15s till cpu.

Hur många och var ska jag sätta fläktarna?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Har fått lära mig GPU gillar övertryck i chassit https://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=it&tid=...

Hade provat med 2 i fronten som inblås+ 1 i topp eller bak som urblåst alternativt gått upp till 2 front, 1 botten som in + 2 i topp/bak ut

Permalänk
Medlem

Jag har satt 2x140 i fronten och en 140 i botten på mitt FD (öppet i toppen) riktade inåt (för att nyttja dammfilterna). Har därtill tejpat för öppningen i sidoplåten. Nätagget tar ju in luft underifrån genom dammfilter och sköter sig således självt. Funkar ypperligt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har fått lära mig GPU gillar övertryck i chassit https://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=it&tid=...

Hade provat med 2 i fronten som inblås+ 1 i topp eller bak som urblåst alternativt gått upp till 2 front, 1 botten som in + 2 i topp/bak ut

Om man nu vill åstadkomma övertryck, varför ha några ut-fläktar öht? Vore väl bättre att ha rimligt många in-fläktar? Luften kommer ju att leta sig ut där den kan.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om man nu vill åstadkomma övertryck, varför ha några ut-fläktar öht? Vore väl bättre att ha rimligt många in-fläktar? Luften kommer ju att leta sig ut där den kan.

Har man nog mycket öppningar så borde det absolut funka. Kör själv ett Fractal define S och där behövde jag hjälpa till lite för att få ut varmluften. Det är ju å andra sidan ett väldigt tätt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om man nu vill åstadkomma övertryck, varför ha några ut-fläktar öht? Vore väl bättre att ha rimligt många in-fläktar? Luften kommer ju att leta sig ut där den kan.

För att styra flödet av luften såklart. Du vill ändå att luften ska passera CPU/GPU och sen lämna chassit, inte ta en sväng till igenom det p.g.a. turbulens.
Sätter du en fläkt bak/i toppen som blåser in så motverkar luftens naturliga riktning (varm luft stiger) och du kan orsaka luftströmmar som gör att även om övertrycket leder till att luft pressas ut så kan den luften som omger CPU/GPU gå runt runt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

För att styra flödet av luften såklart. Du vill ändå att luften ska passera CPU/GPU och sen lämna chassit, inte ta en sväng till igenom det p.g.a. turbulens.
Sätter du en fläkt bak/i toppen som blåser in så motverkar luftens naturliga riktning (varm luft stiger) och du kan orsaka luftströmmar som gör att även om övertrycket leder till att luft pressas ut så kan den luften som omger CPU/GPU gå runt runt.

Men om du sätter 2 i fronten som blåser in och en i botten som också blåser in ser jag inte att luften har någon annanstans att ta vägen än bakåt/uppåt?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag hade samma chassi och kylare tidigare, och jag körde 2st 140mm i fronten för inblås, och en 140mm på sidan och en 140mm bak för utblås. Från början hade jag ena fläkten i toppen istället för sidan, men den gjorde mer nytta på sidan då den drog ut luften förbi grafikkortet, vilket gav grafikkortet lite bättre flöde.

Jag körde även tre fläktar ett tag(två fram och en bak), vilket gjorde datorn betydligt tystare, men noterade att grafikkortet gick några grader varmare då också.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har fått lära mig GPU gillar övertryck i chassit https://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=it&tid=...

Hade provat med 2 i fronten som inblås+ 1 i topp eller bak som urblåst alternativt gått upp till 2 front, 1 botten som in + 2 i topp/bak ut

Skrivet av Micke O:

Jag har satt 2x140 i fronten och en 140 i botten på mitt FD (öppet i toppen) riktade inåt (för att nyttja dammfilterna). Har därtill tejpat för öppningen i sidoplåten. Nätagget tar ju in luft underifrån genom dammfilter och sköter sig således självt. Funkar ypperligt.

Skrivet av Micke O:

Om man nu vill åstadkomma övertryck, varför ha några ut-fläktar öht? Vore väl bättre att ha rimligt många in-fläktar? Luften kommer ju att leta sig ut där den kan.

Skrivet av Chibariku:

Har man nog mycket öppningar så borde det absolut funka. Kör själv ett Fractal define S och där behövde jag hjälpa till lite för att få ut varmluften. Det är ju å andra sidan ett väldigt tätt chassi.

Skrivet av Tarasus:

För att styra flödet av luften såklart. Du vill ändå att luften ska passera CPU/GPU och sen lämna chassit, inte ta en sväng till igenom det p.g.a. turbulens.
Sätter du en fläkt bak/i toppen som blåser in så motverkar luftens naturliga riktning (varm luft stiger) och du kan orsaka luftströmmar som gör att även om övertrycket leder till att luft pressas ut så kan den luften som omger CPU/GPU gå runt runt.

Skrivet av Micke O:

Men om du sätter 2 i fronten som blåser in och en i botten som också blåser in ser jag inte att luften har någon annanstans att ta vägen än bakåt/uppåt?

Skrivet av Ostbullen:

Jag hade samma chassi och kylare tidigare, och jag körde 2st 140mm i fronten för inblås, och en 140mm på sidan och en 140mm bak för utblås. Från början hade jag ena fläkten i toppen istället för sidan, men den gjorde mer nytta på sidan då den drog ut luften förbi grafikkortet, vilket gav grafikkortet lite bättre flöde.

Jag körde även tre fläktar ett tag(två fram och en bak), vilket gjorde datorn betydligt tystare, men noterade att grafikkortet gick några grader varmare då också.

Om jag sätter 2 i fronten och 1 i botten som blåser in, och 1 i sidan och 1 i topp som blåser ut.
Då får jag övertryck samt extra kylning för gpu.
Skulle det kanske bli bra?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Jag har inte experimenterat jätte mycket men har samma chassi och det blev väldigt varmt när jag stoppade i en ryzen 5800x samt 3080.

Jag flyttade mina två gamla hårddiskar till 5.2" platserna med adaptrar och skruvade loss båda hårddisk burarna. kör två 140mm fläktar i fronten som inblås och en ut. För mig duger det, ser inte att temperaturerna skenar längre. Tänk på att det inte sitter något dammfilter i sidopanelen ifall du vill sätta inblås där.

kom på att det visst sitter ett dammfilter i botten.
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en Define Mini med något liknande design. Körde då med en klassisk vindtunnel - två fläktar in i framkant, en ut i bakkant. CPU-fläkten var också riktad åt det hållet för att få till en tunnel. Fungerade alldeles utmärkt. I allmänhet kör jag med lite mer luft in än ut.

Citat:

Tänk på att det inte sitter något dammfilter i botten

Jodå, det finns ett dammfilter där. Man drar ut det bakåt för att rensa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jodå, det finns ett dammfilter där. Man drar ut det bakåt för att rensa.

Stämmer, kom på det strax efter jag postade

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kör du som du skriver med en tillluft i botten så kan du nog slippa utblås på sidan, gpun lär få massa fin luft isåfall + att du lär få en lite tystare burk på köpet!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Jag kör iaf 3 i front som insug och en bak som utsug, sen om det är bättre än något annat det vet jag inte. Har en be quiet 802. Så jag har har dubbla av paneler fram och topp, kan skifta mellan mesh eller ej.

Permalänk
Medlem

Du vill ha positivt tryck inne i lådan för att slippa att massa damm hittar in.
Börja med -
Front: 2 x 140mm
Bak: 1 x 140mm

Om du sen vill ha mer luftgenomströmning så lägger du till (i följande ordning) -
Botten: 1 x 140mm (Insug)
Topp: 1 x 140mm (Utblås)

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar! Det kommer bli 2 i front och 1 i botten som inblås och sen 1 i toppen och 1 bak som utblås

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb