LG visar upp böjlig gamingskärm om 48 tum under CES 2021

Permalänk
Medlem

neeej fast jaa.
Jag har ju precis köpt en 48CX, som är den bästa skärmen jag haft. Men jag tänkte att det är lite synd att den är en TV och inte böjd. Nu kommer den ultimata skärmen släppas snart då.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dessa överdrivna stora skärmar för gaming måste få ett slut! Plastiga överdesignade skärmar oftast med billiga paneler med hög Hz men oftast får färgerna och kontrast mm ta stryk. Se bara på Asus och Acers alternativ så blir man skräckslagen!

Större skärm innebär inte bättre!

Du har aldrig funderat på du inte är målgruppen?

Detta är för Simracers.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Det låter bra, men några viktiga frågor återstår... rör det sig t.ex. om en 16:9-skärm eller 21:9? När kan den köpas och till vilket pris? Hur känslig är den för inbränning, kommer det finnas någon garanti? Jag hoppas vi i alla fall får några svar nästa vecka.

Datorskärmar (kanske inte för just gaming) är en kategori där 8k har ett absolut existensberättigande (till skillnad från för TV-apparater), så en motsvarande modell med 8k inom några år vore inte fel. Med tanke på att 8k blir allt vanligare på high-end TV-apparater känns det inte som något utopiskt jättesteg, och som sagt betydligt bättre motiverat för en stor datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte upplösningen eller storleken jag igentligen klagar på det är de dåliga paneler som oftast sitter i dessa gamingskärmar för några tusen.

Vad yrar du om? Det du pratar om har inget med artikeln att göra.

Permalänk
Medlem

Var väldigt nära på att köpa en 48CX i mellandagarna, men man kanske ska vänta på den här?

Hur mycket dyrare tror ni att denna blir? samt tror ni 48CX kommer prissänkas permanent iom denna nya "skärm"?

När tror ni den här släpps ungefär, frammåt sommaren/våren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hur mycket dyrare tror ni att denna blir?

Som 2 st 48CX. Minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Som 2 st 48CX. Minst.

ojoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Gissar förstås hejvilt men sånt här brukar inte vara billigt...

Ser inte riktigt poängen med den här produkten. Är den tänkt för ett pojkrum där man har skärmen på tex ett skrivbord och så har man en gaming-stol i sweetspot (tv i kurvat läge) som ibland ställs undan och så har man en soffa nånstans längre ifrån skrivbordet varpå man kör tv i plant läge?

Permalänk
Medlem

Alltid dubbla priser på LG från lansering vår-november, sen vid BF ofta ca 40-50% off.

Velade länge mot en 48 CX men valde till slut en 38 skärm istället. Just för storleken på skrivbordet i mitt fall och inte sugen på väggmontering. Men om denna är tunnare, tar mindre fotavtryck, bättre stöd för 120hz VRR och inga gamma flashes och överlag bättre PC optimerad så lär det bli ett bra alternativ för alla som gillar samsung G9 och andra 49 tummare.

Större problem att 48an kostar lika mycket som 55an pga produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gissar förstås hejvilt men sånt här brukar inte vara billigt...

Ser inte riktigt poängen med den här produkten. Är den tänkt för ett pojkrum där man har skärmen på tex ett skrivbord och så har man en gaming-stol i sweetspot (tv i kurvat läge) som ibland ställs undan och så har man en soffa nånstans längre ifrån skrivbordet varpå man kör tv i plant läge?

Finns många flygsim samt racing entusiaster där ute som föredrar dessa lösningar över tex VR headset. Sen att man kan köra den i kurvat/plant läge innebär ju en del flexibilitet gällande anv område imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Finns många flygsim samt racing entusiaster där ute som föredrar dessa lösningar över tex VR headset. Sen att man kan köra den i kurvat/plant läge innebär ju en del flexibilitet gällande anv område imo.

En kurvad skärm ersätter inte på något sätt VR men jag ser absolut poängen med kurvat istället för plant. Varför man skulle vilja växla mellan de två titt som tätt känns dock tveksamt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur man kan köpa nya skärmar som är platta år 2021, eller?

Själv ska jag nu göra mig av med min nuvarande skärm med 1500R. Jag ska köra 2x32" med 1000R istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det låter bra, men några viktiga frågor återstår... rör det sig t.ex. om en 16:9-skärm eller 21:9? När kan den köpas och till vilket pris? Hur känslig är den för inbränning, kommer det finnas någon garanti? Jag hoppas vi i alla fall får några svar nästa vecka.

Datorskärmar (kanske inte för just gaming) är en kategori där 8k har ett absolut existensberättigande (till skillnad från för TV-apparater), så en motsvarande modell med 8k inom några år vore inte fel. Med tanke på att 8k blir allt vanligare på high-end TV-apparater känns det inte som något utopiskt jättesteg, och som sagt betydligt bättre motiverat för en stor datorskärm.

Jag tycker det ser ut som en 32:9 på bilden vilket jag hoppas det blir.

Edit: Nja, kanske bara 21:9, men en sådan i 48" blir ju inte alls lika otymplig på ett skrivbord som en 16:9 på 48".

Permalänk

Nån som hört/sett något mer om den här?
Försökt googla och kolla på LGs CES sida men inte hittat något, bara sett lite rykten att det var nåt koncept etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]