Över 200 Google-anställda grundar fackförening

Permalänk
Melding Plague

Över 200 Google-anställda grundar fackförening

Anställda hos Alphabet och Google går ihop och ämnar starta den första fackföreningen för arbetstagare hos bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är inte amerikarnare emot fack? Aldrig hört något bra om fack från dem

Precis som alla svenskar är för fackföreningar då?

Permalänk
Medlem

Hmm...
Politisk diskussion.
Är det tillåtet, för nog är fackliga aktioner, behandling av anställda politiskt.

Väntar nu bara *rensad tråd*

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Anställda hos Alphabet och Google går ihop och ämnar starta den första fackföreningen för arbetstagare hos bolaget.

Läs hela artikeln här

Högst tveksam till att det är den första fackföreningen hos Google. Det är mycket sannolikt att många av deras anställda i Sverige är fackligt anslutna. Om inte annat så för inkomstförsäkring. Kanske borde ändra ingressen till:

"Anställda hos Alphabet och Google går ihop och ämnar starta den första fackföreningen för arbetstagare hos bolaget i USA."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Precis som alla svenskar är för fackföreningar då?

Det är inte i närheten av samma sak. Amerikanska företag är aktiva i stoppandet av fackföreningar på ett sätt som i Sverige inte skulle kunna vara tänkbart.

Permalänk
Avstängd

Hur många procent är 227 personer hos Google? Kommer nog ta sin lilla tid innan fackföreningen får något att säga till om men dock en bra början.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

En Googlesökning ger resultatet att Google har över 100 000 anställda. 200 av dessa har nu bildat en fackförening.
Nej dessa 100 000 anställda finns utsprida över hela världen och de i sverige är säkert med i sveriges ingenjörer och Unionen.

Sedan jag ej alla Google-anställda som en person som kan skryta om sitt jobb, majoriteten sysslar ej med utvecklingen/konstruktion av något.
Se det lite som något säger den jobbar på Nasa, det imponerar. Men det är inte grindvakt, lokalvårdare eller liknande som man tänker på i ett teknikforum.

Permalänk
Medlem

Det är väll bra.
Jag tycker nog det är bra med fackföreningar. Visst finns det folk som kan "tala för sig själva" och då behöver man ju inte vara med.
Många gillar dock att "go with the flow" och då är facket perfekt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När jag hör facket och USA så förknippar jag det med maffian, är kanske någon Hollywood grej

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Lycka till med det, detta är en väldigt liten procent av alla anställda google har. De har satt en måltavla på sig själva. Inte troligt att google kommer låta dem hållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är inte i närheten av samma sak. Amerikanska företag är aktiva i stoppandet av fackföreningar på ett sätt som i Sverige inte skulle kunna vara tänkbart.

Inte ännu, men saker och ting är inte skrivna i sten.
Våra facks styrka kommer från en annan tid, då arbetarrörelsen var stark både här och internationellt.
Nu håller man succesivt på att rulla tillbaka de landvinningar rörelsen gjorde. I vissa länder går det fortare än andra, men riktningen är den samma oavsess västerland.
Det är bara en tidsfråga innan de stora monopolbolagen börjar köra sina mer öppna "union busting" kampanjer även här.
Har väl redan varit lite snack om svenska Amazon?

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Precis som alla svenskar är för fackföreningar då?

Skrivet av Mordekai:

Det är inte i närheten av samma sak. Amerikanska företag är aktiva i stoppandet av fackföreningar på ett sätt som i Sverige inte skulle kunna vara tänkbart.

Jag tror nog att @Maximo försökte påpeka att det är en grov generalisering att säga att "amerikaner är emot facket", precis som att det är en grov generalisering att hävda att alla svenskar är för dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det är väll bra.
Jag tycker nog det är bra med fackföreningar. Visst finns det folk som kan "tala för sig själva" och då behöver man ju inte vara med.
Många gillar dock att "go with the flow" och då är facket perfekt.

Fast det är ofta inte så det fungerar. När det fungerar på detta sätt så förlorar facket sin makt. Om vi tar en arbetsplats där folk går ihop och bildar en förening och ställer vissa krav, där kraven kan vara fullt rimliga på alla sätt och vis. Så kan arbetsgivaren bara anställa folk som inte är med i föreningen och de slipper undan.
Fackföreningen kan då försöka försöka locka över de som ej är med, men om dessa personer inte hade fått jobbet om de hade ställt lika höga krav så blir det svårt.
Då tar facken i vissa länder till "stridsåtgärder" emot både de ej fackanslutna arbetarna och arbetsgivarna.

När det gäller facket i Google. Så kan de bli totalt överkörda om majoriteten av de anställda ej är med i facket och jobbar på andra villkor. Den enda chans en "fredlig fackförening" har är om arbetskraftsbehovet är extremt mycket högre än tillgången på arbetskraft för jobben som medlemmarna har. För då sitter arbetstagarna säkert och kan ställa höga krav och arbetsgivaren har inte så mycket annat val än att gå med på dem.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nyheterna imorgon,
"Google sparkar 227 anställda".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nyheterna imorgon,
"Google sparkar 227 anställda".

Övermorgon,
227 ex-anställda hos Google lämnar in en class action lawsuit mot Google för att de blev sparkade för att bildat en facklig förening

Permalänk
Medlem

Högst personligt inställning till facket inom IT, så har jag aldrig haft behov av ett fack, facket i Sverige har för min del bara sett till att jag personligen fått det sämre utifrån min synpunkt på hur jag trivs å vill ha det som anställd. plus att jag kan verkligen förhandla när jag inte är med i ett fack. när jag varit med i Unionen så har jag inte kunnat förhandla alls, inte ens om lönen som jag velat förhandla om. lönesamtalen har varit meningslösa som fack medlem.

sen vet jag att detta sätt att ha det eller se på saken inte passar alla typer av människor och personligheter och där med så är facken ändå bra för dem som behöver dem.

Jag betalar alltid in till Unionens A-Kassa, jag är bara inte medlem i facket.

Men när de gäller Google så tror jag absolut på att de anställda behöver verkligen någon form av organisation för att orka stå emot.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vad har fack i USA med SweClockers att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

lönesamtalen har varit meningslösa som fack medlem.

Vad är det som har hindrat dig att löneförhandla som fackmedlem?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Nu får SweC-redaktionen f** ta och ge sig. Ni kan inte hålla på att dra upp en massa politiska artiklar (för, ärligt, fackföreningars vara eller icke-vara är en ideologisk fråga, och därmed i förlängningen politisk), och sedan varje gång folk börjar diskutera ämnet i tråden rensa den för "lol ingen politik". Nu kanske detta inte hänt i denna tråd än, men Gud vet att det är vad som kommer att hända ifall vi börjar snacka om fack här.

Sweclockers ska vara ett hård/mjukvaruforum och nyhetssite. Jag skiter fullständigt i de anställda på Google skapar fack eller pillar sig i naveln när jag är här. Det jag kommer till SweC för är att få reda på det senaste när det kommer till hård/mjuk-vara, och kringliggande information om det.

Google släpper en ny mobil? SweC-material.
Linus Torvalds säger något roligt om *IT-företag*? SweC-material
Valves undersökning om användarnas hårdvara? SweC-material
CDPR stämda för falska utlåtanden? SweC-material

Hittepå:
ASUS sponsrar Rädda Barnen? Inte SweC-matarial
EA inkluderar gratis tröja med spel? Inte SweC-material
Googles anställda bildar fackförening? Inte SweC-material.

Vill jag läsa om företagsstruktur och dyl. går jag till en ekonomitidning.

Permalänk
Entusiast

Inte mer än rätt att Google som påstår sig vara ett helgon som vill skydda hela världen mot elakingar (folk som inte håller med Google alltså, typ James Damore) på nätet, nu får leva upp till sina högtravande utspel i praktiken. Eftersom deras godhetssignalerande givetvis bara är symboliskt så förväntar jag mig dock starkt motstånd mot fackanslutningen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Nu får SweC-redaktionen f** ta och ge sig. Ni kan inte hålla på att dra upp en massa politiska artiklar (för, ärligt, fackföreningars vara eller icke-vara är en ideologisk fråga, och därmed i förlängningen politisk), och sedan varje gång folk börjar diskutera ämnet i tråden rensa den för "lol ingen politik". Nu kanske detta inte hänt i denna tråd än, men Gud vet att det är vad som kommer att hända ifall vi börjar snacka om fack här.

Sweclockers ska vara ett hård/mjukvaruforum och nyhetssite. Jag skiter fullständigt i de anställda på Google skapar fack eller pillar sig i naveln när jag är här. Det jag kommer till SweC för är att få reda på det senaste när det kommer till hård/mjuk-vara, och kringliggande information om det.

Google släpper en ny mobil? SweC-material.
Linus Torvalds säger något roligt om *IT-företag*? SweC-material
Valves undersökning om användarnas hårdvara? SweC-material
CDPR stämda för falska utlåtanden? SweC-material

Hittepå:
ASUS sponsrar Rädda Barnen? Inte SweC-matarial
EA inkluderar gratis tröja med spel? Inte SweC-material
Googles anställda bildar fackförening? Inte SweC-material.

Vill jag läsa om företagsstruktur och dyl. går jag till en ekonomitidning.

Då ska väl inte SweClockers skriva någonting om crunch heller? Det är väl också politiskt. Eller prata om lootboxes. Det är ju också politiskt.

Detta är en superstor nyhet inom tech om allt de skriver är sant, att det inte funnits ett sådant fack förut. Och Swec har visst tillåt pollitik i kommentarerna förut, det är när diskussionen börjar sluta i att alla kastar galla på varandra som de steppar in.

Jag gillar och uppskattar att SweClockers har en mångfald av nyhetsinslag och hoppas de fortsätter med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jag tror nog att @Maximo försökte påpeka att det är en grov generalisering att säga att "amerikaner är emot facket", precis som att det är en grov generalisering att hävda att alla svenskar är för dem.

Jag skulle säga att det är fler amerikanska företag än svenska företag som är emot samhällsfenomenet fack och allt som det innebär.

De flesta arbetstagare (oavsett land) är nog för arbetsvillkor där de inte behöver ta 2 extrajobb utöver sitt huvudsakliga "heltidsjobb".

Personligen undrar jag vilken eventuell spetskompetens dessa 200 anställda besitter? Inte så att spetskompetens växer på träd och att Google bara kan rensa genom att byta ut dem stup i kvarten till skillnad från lagerjobb som Amazon.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

"Söndra och härska" är ett verktyg med 600 års beprövad effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Då ska väl inte SweClockers skriva någonting om crunch heller? Det är väl också politiskt. Eller prata om lootboxes. Det är ju också politiskt.

Detta är en superstor nyhet inom tech om allt de skriver är sant, att det inte funnits ett sådant fack förut. Och Swec har visst tillåt pollitik i kommentarerna förut, det är när diskussionen börjar sluta i att alla kastar galla på varandra som de steppar in.

Jag gillar och uppskattar att SweClockers har en mångfald av nyhetsinslag och hoppas de fortsätter med det.

Beror på. Om de faktiskt tillåter oss att diskutera politik i de trådar/artiklar där DE skapar grunden till diskusionen så är det inte ett problem. Men när skapar ett klimat av politisk predikan utan möjlighet till motsägningar från något håll är det snarare politisk aktivism SweC håller på med än nyhetsberättande.

Var det inte nyligen de hade en serie artiklar om regeringens beslut att DH inte är kultur? Det är väl ändå ytterst politiska artiklar om något som faktiskt påverkar vårat dagliga levende ganska lite? Att de sedan går in och HÅRT reglerar vad folk får/inte får säga är bedrövligt.

Och, nej, personligen anser jag det inte vara i SweCs domän att snacka om saker som ligger i den politiska diskussionen såvida det inte direkt påverkar hård/mjukvara (kryptografi förbjuds - skriv, Google vill köpa mark i Norrland - inget skriv)

Permalänk
Medlem

Kommer väll att bli som Foodora i Kanada man stänger ner områden som vill vara med i facket och skyller på att man inte får acceptabel vinst https://arbetet.se/2020/04/30/foodora-lamnar-kanada-kort-efte... eller så gör google kanske någon liknande taktik som fodoora https://www.foodmonitor.se/index.php/6654-facket-har-svart-at... som gör det svårare för facket att komma åt anställda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det sjukaste var ändå när SweC i praktiken återpublicerade SSUs krönika som hatade på Amazon.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Övermorgon,
227 ex-anställda hos Google lämnar in en class action lawsuit mot Google för att de blev sparkade för att bildat en facklig förening

10 år,
Google drar ut ytterligare på rättegången. Inget annat fack startas under tiden för de väntar på domslutet i denna rättegång.

Google:

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chmat76:

Var det inte nyligen de hade en serie artiklar om regeringens beslut att DH inte är kultur? Det är väl ändå ytterst politiska artiklar om något som faktiskt påverkar vårat dagliga levende ganska lite? Att de sedan går in och HÅRT reglerar vad folk får/inte får säga är bedrövligt.

Nu gäller det här inte specifikt artikeln du hänvisar till, och det svarar inte på politikdiskussioners vara eller icke vara.

Problemet som jag ser med ämnen som handlar om politik är att människor i stort har vissa åsikter som de ogärna vill förändra, kanske för att de anser sig ha en bättre förståelse, eller för att en förändring skulle rubba världsbilden för mycket och skulle skapa för många obekväma frågor. Oavsett så leder oenigheter kring dessa frågor oftare än andra ämnen till att vissa personer tar till sig oenigheter personligt, och blir därför känslomässiga, defensiva, passiv-aggresiva och antagonistiska varpå andra parten reagerar på samma sätt, även om deras initiala agerande inte var menat som en attack. Och så är hela cirkelns sluten och börjar därefter rulla nerför kullen och samtalstonen blir mer och mer bitsk och skapar oproportionerligt mycket modereringsarbete, inte p.g.a. VAD de säger utan p.g.a. HUR de säger det. Att det sedan är några få personer med liknande åsikter som nästan alltid är regelbrytarna kan såklart tolkas som att vissa åsikter regleras. Om det är någon som känner så så rekommenderar jag följande checklista som jag burkar försöka tänka på innan jag klickar på "Skicka meddelande"-knappen:

  1. Svara endast på det sakliga som diskuteras och ignorera otrevliga kommentarer (eller rapportera om de är riktigt otrevliga).

  2. Fundera på ifall inlägget är kopplat till tråden och ifall det bidrar till fortsatt diskussion.

  3. Formulera dig på ett sätt som minimerar risken för missförstånd. Plocka bort överflöd.

Gällande psykologin bakom mycket av dagens politiska (m.fl.) debatter så finns lite intressant kvällsläsning här: https://waitbutwhy.com/2019/08/story-of-us.html

Och i ett försöka att bidra med något som inte är helt off-topic; Intressant att det inte funnits något fackförbund tidigare. Har Google motarbetat det, eller bidragit med någon alternativ bonus ifall medarbetare låter bli att ansluta sig till facken, eller är det bara kulturen rent generellt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker det vore mycket bra om det fanns en livlig it och teknikpolitisk debatt som inte var partipolitisk utan sakpolitisk, jag saknar en site/forum för det och det mesta som idag sker med teknikanknytning har faktisk en stark politisk koppling på nått sätt.
Politik verkar verkligen engagera folk som påstår att de inte bryr sig om det för att de inte verkar förstå att det är politik de engagerar sig i bara för att det inte är klassisk partipolitik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Nu får SweC-redaktionen f** ta och ge sig. Ni kan inte hålla på att dra upp en massa politiska artiklar (för, ärligt, fackföreningars vara eller icke-vara är en ideologisk fråga, och därmed i förlängningen politisk), och sedan varje gång folk börjar diskutera ämnet i tråden rensa den för "lol ingen politik". Nu kanske detta inte hänt i denna tråd än, men Gud vet att det är vad som kommer att hända ifall vi börjar snacka om fack här.

Sweclockers ska vara ett hård/mjukvaruforum och nyhetssite. Jag skiter fullständigt i de anställda på Google skapar fack eller pillar sig i naveln när jag är här. Det jag kommer till SweC för är att få reda på det senaste när det kommer till hård/mjuk-vara, och kringliggande information om det.

Google släpper en ny mobil? SweC-material.
Linus Torvalds säger något roligt om *IT-företag*? SweC-material
Valves undersökning om användarnas hårdvara? SweC-material
CDPR stämda för falska utlåtanden? SweC-material

Hittepå:
ASUS sponsrar Rädda Barnen? Inte SweC-matarial
EA inkluderar gratis tröja med spel? Inte SweC-material
Googles anställda bildar fackförening? Inte SweC-material.

Vill jag läsa om företagsstruktur och dyl. går jag till en ekonomitidning.

Håller med, borde inte skriva heller om t.ex. Trump som stoppar diverse handel med kinesiska bolag så deras telefoner inte längre kan använda standard-program, osv...

Swec borde heller inte skriva om Huawei som blockas från 5G i Sverige och dylikt.

Swec borde inte skriva om hur vissa bolag behandlar sina anställda. Vi ska alla kunna köpa saker utifrån hur bra produkten är, inte ska våra nördhjärnor behöva besudlas med moraliska dilemman när vi köper/stödjer något tvivelaktigt bolag bara för deras "produkt" är bäst/billigast.

Swec borde ta bort all färg på sidan och bara köra svartvitt (jag som vuxen kan inte förväntas göra min skärm svartvitt och filtrera saker själv).

Swec ska bara vara ett "vakuum", en mysig bubbla av recensioner på grafikkort som inte finns tillgängliga förutom på papper.

Visa signatur

There can be only ONE...