Permalänk
Medlem

Telias fasta berdband via mobilnätet

Jag undrar om någon här har testat Telias nya (?) tjänst som de f n skickar ut erbjudanden om till fritidsstugeägare?
I den mindre versionen (man kan även köpa en dyrare 100/60 version) köper man 10/1 via ”en stark mottagare som monteras och paras med närmsta mobilmast för en fast stabil uppkoppling via en router som ger tillgång till wifi i hela huset”. Kostnad 49:- per månad (3 första gratis) och ingen bindningstid. Haken är att de tar 7200:- för montering och utrustning (vilket kan köpas på 36 månaders avbetalning till hyggliga villkor).
Jag undrar 1) om någon testat och är nöjd 2) om någon känner till alternativa tjänster som ev. är bättre till landstället i Sörmland samt 3) om ni tror att man kan koppla ytterligare en router till mottagaren som monteras på min fastighet och få wifi i grannkåken också? I s f blir det ju skamligt billigt (men frågan är hur snabbt om flera surfar samtidigt?). Tack!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har fått samma erbjudande, med installationsdatum mellan 2021-02-01 till 2021-10-31 så jag har ingen erfarenhet med just den här installationen. Jag kör dock Telias mobila bredband sedan 2-3 år tillbaka.

För att svara baserat på min erfarenhet:

1)
Telia gör aldrig någon nöjd, men tyvärr är dem oftast dem enda tillgängliga på landsbyggden. Som jag nämnde ovan så har inte just denna installation ännu.

2)
Detta är väldigt mycket beroende på vart man bor och vilka master som är tillgängliga. Jag skulle rekommendera att kontakta andra leverantörer och höra med dem vart deras närmsta mast är relativt till din bostad. Jag rekommenderar även att du sätter upp en riktantenn och ber om ett gradtal så du vet vilken riktning du ska sätta denna för bäst resultat.

2.1) För info:
Operatörer delar 3G och 4G, så i vissa fall kan man köra en annan operatör, även om masten tillhör någon annan. Vid intresse så kan du läsa denna https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

3)
Jag vet inte om man kan splitta en LTE mast till flera 4G routrar. Om du endast vill ha Wi-Fi till grannkåken så räcker det med att du fixar en AP(Access punkt) och kopplar den med en nätverkskabel som du ansluter till din 4G router. Detta innebär dock att ditt hus och grannhuset är på samma nätverk(kan se samma saker som t.ex Chromecast osv). Hastigheten är också beroende på vart du är, men om du har en god anslutning till masten så kan du teoretiskt uppnå 100mbit, vilket räcker gott och väl till streamande med flera personer på samma uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en ompaketering av https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet.
Ordinarie pris är 409 resp. 499 för den tjänsten och då ingår router.
Om de tar 49 kr/mån + 7200 i installation blir det 249 kr/mån om man slår ut det på 3 år.
Tjänsten är obegränsad så det finns ingen soft/sms limit.

Frågan är vad en stark mottagare är för nåt men gissningsvis är det en extern antenn.
Själva tjänsten är geoblockad så simkortet fungerar bara i sommarstugan.
10 Mbit/s skulle jag själv aldrig skaffa. Kör mobilt på sommarstället och har 200/60 med Telia (vanlig telefonsimkort i egen router).

Generellt sätt brukar Telia vara bästa alternativet för 4G men det beror ju var närmsta masten är och hur belastad den är.
Telia har sagt att Bredband via mobilnätet skall prioriteras i masten.
Är inte helt lätt att bilda sig en uppfattning om vilken operatör som är bäst på ett specifikt ställe utan att testa.
Telia, 3 och Telenor/Tele2 är de som har master för 4G.

För att förlänga internet till ett annat hus beror på hur långt det är.
Finns ett antal alternativ:
- En utomhus AP om det är kort avstånd
- Nedgrävd kabel max 100 m
- Radiolänk
- Om delar elcentral kan Powerline fungera

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W