Veckans fråga: Vad ser du fram emot under 2021?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad ser du fram emot under 2021?

Nytt år, nya möjligheter – men vad ser du mest fram emot i hårdvaruväg under de kommande 359 dagarna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis att det till slut går att köpa produkterna från 2020

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Vikbara telefoner! Jag kommer nog inte köpa en i år men nästa år.
Nyckelbrickorna Samsung Galaxy smart Tags och Apple Air Tags.
Jag har Tile tags och Chipolo tags, båda har sina brister och jag tror Samsung och Apple lyckas bättre.
Med Tile tags så kan man köpa till premium så man samarbeta, det har jag ej gjort. Det jag tycker är tråkigt är att tillverkarna ej samarbetar, för om man tappar nyckeln och söker så gäller det att det finns någon i närheten med denna funktion aktiverad.
Jag tror att Apple Air Tags kommer bli riktigt populär så att den kommer fungera bra på offentliga ställen på stan, men är man på vissa ställen så finns det mer aliens än iPhones. Så de skulle samarbeta vilket de ej kommer att göra. -Det har även med integritet att göra, det är känsliga saker som position och det är problematisk att dela denna. Men helt klart är det lösbart, men det lär inte bli något samarbete om att hitta varandras nyckelbrickor.

Annars Solid state batterier är det riktigt stora, men det känns som grafen. Folk pratar om det jämnt, men i praktiken kommer det aldrig.

*edit*
Dessa tags används på mer än nycklar redan idag. Man kan köpa en platt modell och lägga den i väskan. I framtiden är det kanske inbyggt i ens laptop, surfplatta etc. Så man frågar var är min surfplatta och en telefon några mil bort säger att min granne har den i sitt rum.

Permalänk
Medlem

God of War samt Horizon Zero Dawn till PS5.

Permalänk
Medlem

3070 ti Nvidia original i billigare pris som det brukar vara än andra bolag som kommer tätt efter, och som då kostar lika mycket som ett 3070 idag. Designen ska även ha 2 fläktar och inte enbart en som 3090
Som sedan självklart ska räcka till alla som vill ha, det ser jag fram emot, går det?

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Kryssade i ganska mycket, var meningen att jag skulle bygga helt nytt.. 4k skärmen är redo men ingen graffe inom räckhåll...
Ny processor som jag kan behålla i 4-5 år, fast det är ingen big deal egentligen (i 4k). Viktigare är lagring och NAS som också blev uppskjutet.

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska klar med uppgraderandet för tillfället, men pcie4 nvme SSDer i nya snabbare och svalare varianter är väl kanske det som ska bli mest intressant att se om det dyker upp några under året.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en laptop som fyller alla krav - god byggnadskvalitet, bra skärm i avseenden färgåtergivning och uppdateringsfrekvens, stor och härlig touchpad, 16:10-skärm, bra högtalare och förstås Ryzen 5000. Och som inte är en Macbook, jag kan inte köra de program jag vill där.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

God of War samt Horizon Zero Dawn till PS5.

Du råkar inte mena Horizon Zero West? Jag älskade Dawn, men nya West (som kommer strax) lär bli något alldeles extra!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite fundersam på varför enbart Apple lyckades med ARM. I år borde vi få se mer från andra företag som satsar och gör något vettigt av antingen ARM eller (personlig förhoppning) OpenRISC. Gärna både bärbart och stationärt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Komponenter i lager är ju det självklara

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Själv är jag lite fundersam på varför enbart Apple lyckades med ARM. I år borde vi få se mer från andra företag som satsar och gör något vettigt av antingen ARM eller (personlig förhoppning) OpenRISC. Gärna både bärbart och stationärt.

De har snabba ARM processorer, de satsade ej för tidigt. De har en väldigt enkel kundgrupp som mest kör standardprogram.

Det är konstigt att inte arm lyckas bättre på chromebook. Men det har nog med att qualcomms arm cpuer har fått stryk av intels x86 varianter för ändamålet.

När Microsoft satsade stenhårt på Windows RT år 2012 ,så var det en tid då många körde program lokalt. Avsaknaden att kunna köra x86 program var en så stor brist så folk ville ej köpa dyra datorer med detta. Nu snart 10år efter, ja folk kör mycket mer webblösningar för allt. Nu lär nya windows Arm också vara bättre på att emulera x86 kod, men behovet idag är mycket mindre än för 10 år sedan. Och jag pratar då mindre för i princip alla kundgrupper.

Permalänk
Medlem

Definitivt spelkonsoler och processorer.

Spelkonsoler: Nintendo Switch Pro, rykten har florerat länge nu, så håller tummarna att något dyker upp det här året nu när både Sony och Microsoft har släppt sina nya grejer. Det är dags för en större uppgradering av systemet.

Processorer: Nya APUer från AMD 5000-serien. Behöver en ny htpc, har redan handlat in allt förutom moderkort och processor.

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade lagring då det enda jag kan tänka mig köpa i datorväg under 2021 är en PCIe 4.0-SSD (alternativt en billig NVMe för lagring). Allt annat känns up-to-date.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Just nu har jag snöat in helt på smart hem produkter och dess funktioner och utveckling.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul med lite fler ARM Macs även om det inte är något jag kommer köpa. Det hade varit kul med några Windows ARM laptopar som kan möta sig mot dem, även om det kanske dröjer till nästa år.

Quest 2 dominerar verkligen bland VR-headsets just nu. Jag ser fram emot lite ny konkurrens, speciellt från Samsung i form av ett nytt Odyssey men det finns fortfarande utrymme för fler helt nya aktörer. Vario eller Valve får gärna utforska vad de kan göra i budgetsegmentet istället för den absoluta toppen, gärna i ett samarbete.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

jag Ser fram mot att Nvidia börjar kunna sälja RTX 3000 serien så det finns på lager <3 samt ser fram mot nya Intel Rocket lake-s dvs 11900K Processorn och nya Chipset Z590

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

TBC Classic <3

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gröna pluppar och texten "I lager" bredvid grafikkort och processorer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
99:e percentilen

Blir spännande att se vad Samsung hittar på med sina nya telefoner. Har haft S2, S7 och S9 och vill inte gärna vara utan Samsung Pay. Men när jag provade Googles kameramjukvara på min S9 blev det plötsligt betydligt mindre lockande att köpa en Samsung igen. De har bra hårdvara men Samsung verkar medvetet förstöra bilderna i mjukvara.

Skrivet av Ber:

Designen ska även ha 2 fläktar och inte enbart en som 3090

3090 har två fläktar, men de sitter på olika sidor så de syns oftast inte samtidigt på bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Nya spel, men är rädd att det inte blir mycket bättre än 2 senaste åren, iaf på nintendos fronter vilket är synd men en direkt effekt av deras större fokus på dlc.

Permalänk
Medlem

Ingenting känner mig nöjd fått tag i alla komponenter jag ville ha 2020 5600x och rtx 3070 , nu får det vara bra ett tag

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Kylning 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot spel som kommer släppas under året till PC. De får gärna ha bra RTX implementering

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot allt gnäll om Blackfriday och Mellandagsrean är den sämsta någonsin

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

En uppdaterad switch med bättre hårdvara. Vet ej hur långt borta en sådan är men Nintendo måste ju börja släppa något nytt nu också.

Permalänk
Medlem

Jag kryssade i grafikkort och tangentbord/möss, alltid roligt med grafikkortslanseringar. Och jag ser fram emot Mionix nylansering, vill byta ut min Castor mot något modernare i samma format.

Permalänk
Medlem

Ser bara fram emot en sak. Corona-vaccinet! Så man snart kan få träffa sina nära och kära igen.

Permalänk
Inaktiv

Gratis datorkomponenter för de över 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Gratis komponenter för de över 40

Du har ju näst intill gratis komponenter med tanke på dina 867 000 inköp i fyndhörnan under år 2020 och din nuvarande medlemsnivå på Webhallen. 😉