Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Prova göra en reklamation istället.

Tack nu har jag lämnat in TVn och de kontrollerade själva felet och tog emot den så får vi se. Man vågar inte ta ut något i förskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affelito:

Tack nu har jag lämnat in TVn och de kontrollerade själva felet och tog emot den så får vi se. Man vågar inte ta ut något i förskott.

Så vad hände, fick du hjälp? Vart lämnade du in den?

Permalänk
Medlem

Tyvärr NetonNet har ställt sig på tvären.

Riktigt riktigt dåligt bemötande.

Efter reklamationen har det varit flera vändor men sammanfattningsvis hänvisar de till Philips 2 års garanti o rentvår sina händer men det är som att avskaffa konsumentköplagens 3 års reklamationsrätt...

Jag besökte personligen varuhuset och hade ett långt samtal med en på deras reklamationavd utan resultat...han lovade överklaga Philips beslut och återkomma...detta var i september och än idag inget svar.

hursom jag hävde köpet i oktober (TVn är ju kvar sedan aug hos de) och jag kommer nu att stämma de vid Attunda tingsrätt!

Något svar på mitt hävande av köpet fick jag inte heller...de slår dövörat till

Det här ska de inte komma undan med. Vi konsumenter har rättigheter enligt lag och att frångå dessa genom att i princip hävda att det är konsumentens fel att titta på TV4 är lika galet som att till en bilist hävda att en ny xc90 inte får köras för lång tid på en 30 väg...

To be continued...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affelito:

Tyvärr NetonNet har ställt sig på tvären.

Riktigt riktigt dåligt bemötande.

Efter reklamationen har det varit flera vändor men sammanfattningsvis hänvisar de till Philips 2 års garanti o rentvår sina händer men det är som att avskaffa konsumentköplagens 3 års reklamationsrätt...

Jag besökte personligen varuhuset och hade ett långt samtal med en på deras reklamationavd utan resultat...han lovade överklaga Philips beslut och återkomma...detta var i september och än idag inget svar.

hursom jag hävde köpet i oktober (TVn är ju kvar sedan aug hos de) och jag kommer nu att stämma de vid Attunda tingsrätt!

Något svar på mitt hävande av köpet fick jag inte heller...de slår dövörat till

Det här ska de inte komma undan med. Vi konsumenter har rättigheter enligt lag och att frångå dessa genom att i princip hävda att det är konsumentens fel att titta på TV4 är lika galet som att till en bilist hävda att en ny xc90 inte får köras för lång tid på en 30 väg...

To be continued...

Lycka till! Om du har reklamerat till Netonnet inom 3 år bör du ha rätten på din sida.

Har du anmält till ARN? Brukar vara ett bra steg att göra innan, då de flesta företag lyssnar på ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affelito:

Tyvärr NetonNet har ställt sig på tvären.

Riktigt riktigt dåligt bemötande.

Efter reklamationen har det varit flera vändor men sammanfattningsvis hänvisar de till Philips 2 års garanti o rentvår sina händer men det är som att avskaffa konsumentköplagens 3 års reklamationsrätt...

Jag besökte personligen varuhuset och hade ett långt samtal med en på deras reklamationavd utan resultat...han lovade överklaga Philips beslut och återkomma...detta var i september och än idag inget svar.

hursom jag hävde köpet i oktober (TVn är ju kvar sedan aug hos de) och jag kommer nu att stämma de vid Attunda tingsrätt!

Något svar på mitt hävande av köpet fick jag inte heller...de slår dövörat till

Det här ska de inte komma undan med. Vi konsumenter har rättigheter enligt lag och att frångå dessa genom att i princip hävda att det är konsumentens fel att titta på TV4 är lika galet som att till en bilist hävda att en ny xc90 inte får köras för lång tid på en 30 väg...

To be continued...

Tack för svar. Jag funderar på samma sak, fast via ARN. Tycker att det är helt orimligt att man kan avskriva sig ansvar på en del av en funktion på en vara. Ja, garantin har gått ut för mig också, men inte reklamationsrätten och detta är ju i min värld ett inbyggt fel. Min sambos farföräldrar köpte samma tv som oss ett halvår efter och deras tv är ännu värre än våran. Det står "Coronaviruset" inbränt i deras tv. En 2+år gammal tv för 17000-30000kr beroende på när man köpte den ska inte ha detta problem.

Permalänk

Jag va sugen på LG CX på Elgiganten men får nog bli en Sony LCD istället efter läst här.

Någon som fått inbränningar på sin LG CX här?

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Ja, jag har liknande fast med YT-symbolerna uppe vid bokmärken, YT-ikonen på YT-hemsidan uppe i vänstra hörnet och liknande till min HTPC då jag använder TV:n främst som en vanlig dator för mediakonsumtion.

Personligen känner jag att OLED är en överkänslig lyxhobby. Den är som däcken på Formel 1-bilar. Du måste byta dem rätt omedelbart så fort du använder dem på grund av hur de används.

Man blir ju riktigt less på hur överkänsligt OLED-apparater är. De känns ju som om det bara är en tidsfråga innan någonting blir inbränt...

Nu är jag ingen TV-byggingenjör eller så, men någonstans är OLED-tekniken INTE tillräckligt mogen för mainstream-bruk, imho.

Jag skulle ALDRIG rekommendera OLED till päronen, i dagsläget, som kan ha TV:n igång (en gammal Samsung LED eller LCD, minns ej) fast ingen är inne i rummet och tittar. Den tycks användas som en radio med bild många gånger...

Vilken OLED modell hade du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niklasjah:

Jag va sugen på LG CX på Elgiganten men får nog bli en Sony LCD istället efter läst här.

Någon som fått inbränningar på sin LG CX här?

Du sitter och läser om de 2 personerna av 10 000 som haft problem dock (påhittade siffror ofc), du måste sätta saker i perspektiv

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du sitter och läser om de 2 personerna av 10 000 som haft problem dock (påhittade siffror ofc), du måste sätta saker i perspektiv

3 av 10 000
Har haft min LG OLED panel utbytt

Permalänk

Japp blir nojig då jag köper ny TV var 10e år bara.

Sony Xh95 13000 kr eller LG CX 20.000 kr är det värt 7000 kr extra?

Är det 7000 kr extra bra bild?

Båda är 65 tum 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du sitter och läser om de 2 personerna av 10 000 som haft problem dock (påhittade siffror ofc), du måste sätta saker i perspektiv

Skrivet av Superthug:

3 av 10 000
Har haft min LG OLED panel utbytt

5 av 10 000. Jag + min sambos farföräldrar.

Lite uppdatering, det står på Philips hemsida att det är 3 års garanti, trodde det var 2 och när jag påtalade det för supporten så sa dom, jaa det är det men inbränningar ingår inte i garantin. Har lämnat ett ärende till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Jag va sugen på LG CX på Elgiganten men får nog bli en Sony LCD istället efter läst här.

Någon som fått inbränningar på sin LG CX här?

Det va jag som skapade denna tråd och den OLED jag fick i utbyte har rullat på i över 2år nu utan problem.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Har alla som haft problem med inbränningar kollat på TV4? Kanske klaga lite på dom istället för tillverkaren?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av m4gnify:

Har alla som haft problem med inbränningar kollat på TV4? Kanske klaga lite på dom istället för tillverkaren?

Det där med coronavirus inbränt låter som första kanalen hos flera ”leverantörer” av skogs-tv...

Bir nog svårt att klaga där och även hos andra lagligare källor. Det är ju faktiskt mer ett problem i tekniken som skapar inbränningar. Synd på så fina bildvisare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Jag va sugen på LG CX på Elgiganten men får nog bli en Sony LCD istället efter läst här.

Någon som fått inbränningar på sin LG CX här?

Det verkar inte vara så vanligt med inbränning på nyare OLEDs. Har LG B9 jag köpte förra mellandagsrean och inte precis varit försiktig med den. Lämnat spel pausade/menyer uppe i timmar och min har ingen inbränning, men då har jag ju inte tittat på TV4

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det verkar inte vara så vanligt med inbränning på nyare OLEDs. Har LG B9 jag köpte förra mellandagsrean och inte precis varit försiktig med den. Lämnat spel pausade/menyer uppe i timmar och min har ingen inbränning, men då har jag ju inte tittat på TV4

För mig kom problemen efter 2,5 år, och då gick det fort.

Permalänk
Medlem

Jobbat med tvs så är lite insatt i både tekniker och garantiärenden. (Insatt som en Svensson inte som Laxpudding )

Jag har diskuterat med Oled förespråkare sedan tekniken kom att de bör lugna sig. Spelar ingen roll om det är på ett forum, bekantskapskrets eller förra jobbet. Att som en papegoja säga till alla (Oled är bättre) som att det är en universal sanning är som att säga till någon att stomipåse är det bästa oavsett om man har några problem.

Oled är överlägsen för den lilla skara som är insatta och har skaffat sig förutsättningar för den.

Att säga till någon som kollar hockey med solsken på TVn att Oled är bättre känns som man inte förstått då någon förklarat VAD Oled är bättre på.

Jag har personligen kastat ett antal Oled efter nekade garantiärenden. Nöjda kunder som ska betala 1000kr i undersökningsavgift för att dom kollat på tv4 eller nåt annat statisk? Inte speciellt.
Detta var några år sen så problemen har minskat men är inte borta.

Oled är grymt, för rätt personer. Att Gösta 78år ska behöva doktorera inom Oled teknik för att kunna använda den rätt är orimligt. Säljare, vi på forum och alla som rekommenderar saker till folk för att vi är intresserade måste säga mer än "Oled är bäst".

PS. Jag gillar Oled, bara inte varför tekniken ibland rekommenderas.

Mvh
/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Japp blir nojig då jag köper ny TV var 10e år bara.

Sony Xh95 13000 kr eller LG CX 20.000 kr är det värt 7000 kr extra?

Är det 7000 kr extra bra bild?

Båda är 65 tum 😛

Jag kan i alla fall rekommendera Sony XH95. Jag är nöjd med min. MEN jag har ingen erfarenhet av OLED att jämföra med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppukuu:

5 av 10 000. Jag + min sambos farföräldrar.

Lite uppdatering, det står på Philips hemsida att det är 3 års garanti, trodde det var 2 och när jag påtalade det för supporten så sa dom, jaa det är det men inbränningar ingår inte i garantin. Har lämnat ett ärende till ARN.

Håller både tummar och tår för dig. Uppdatera gärna hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Håller både tummar och tår för dig. Uppdatera gärna hur det går.

Jag gör det. Men ARN har tydligen mycket att göra i dessa tider så det kan ta tid.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag hävde köpet och skickade en skriftlig skrivelse per post till netonnet i okt. Begärde återbetalning för TVn.

De har inte ens bemödat sig att besvara.

Varning till alla er som går i köptankar hos Netonnet.

Nu har jag vänt mig till ARN.

To be continued.

Permalänk
Medlem

Jag fick inbränningar på min C7 Oled inköpt November 2017 hos Elgiganten. Ringde direkt till Lg, en vecka senare (November 2020) kom en tekniker hem till mig och bytte panelen till en C9-panel, grym service ändå och perfekt bild efteråt. Körde alla testbilder, vissa som inte gamla panelen klarade till 100% som ny ens, men helt klanderfri, antar att panelerna blir bättre och bättre hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skaffade en LG CX under Black Friday och är hel nöjd men som många andra var jag rädd för inbränningar och skaffade därmed förlängd garanti hos Elgiganten som täcker inbränning och pixel fel i 5 år för 1300kr extra vilket jag kan tycka är värt det då några stycken verka få inbränningar efter 2 år. Bara ett tips om man är osäker på skaffa OLED.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej

Har en Philips pos9002 som nu fått en rejäl inbränning. Det är längst ner på TVn och jag har nu identifierat det som en inbränning från Tv4-morgon. Det är den sol och remsa som kommer upp när dom presenterar vad som händer typ så det e ju verkligen inget statiskt som en logga. Ska man acceptera detta eller kan man får detta på garanti???

https://imgur.com/a/0GnwamK

Vilken ljusstyrka har du inställt på tv:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilken ljusstyrka har du inställt på tv:n?

Gammal tråd. Den TVn är utbytt. Tror jag körde den på standard. Nya kör jag dygnet runt på Natt läget.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niklasjah:

Vilken OLED modell hade du?

Jag har OLED55B7V typ 2-3 år gammal. Troligen 3 år gammal om jag minns rätt.

Det är mest inbränning högst uppe i vänstra hörnet i form av YouTube-ikoner samt nere vid Taskbar där genvägsikonen till FireFox legat. Nu kör jag med hidden taskbar på grund av det, även hidden bookmarks nedanför adressfältet i FireFox.

Återigen är OLED fantastisk bildupplevelse samtidigt som den dras med bristande inbränningsproblematik i mitt tycke. Tekniken är inte tillräckligt mogen för den stora massan tycker jag med handen på hjärtat trots att en stor massa redan har köpt tekniken.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har OLED55B7V typ 2-3 år gammal. Troligen 3 år gammal om jag minns rätt.

Det är mest inbränning högst uppe i vänstra hörnet i form av YouTube-ikoner samt nere vid Taskbar där genvägsikonen till FireFox legat. Nu kör jag med hidden taskbar på grund av det, även hidden bookmarks nedanför adressfältet i FireFox.

Återigen är OLED fantastisk bildupplevelse samtidigt som den dras med bristande inbränningsproblematik i mitt tycke. Tekniken är inte tillräckligt mogen för den stora massan tycker jag med handen på hjärtat trots att en stor massa redan har köpt tekniken.

Vad brukar du köra med för ljusstyrka? Har du kört den som datorskärm hela tiden? Läste lite om att folk rekomenderade en "break in" period, kan va intressant att veta om det gör nån skillnad.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anhjo:

Vad brukar du köra med för ljusstyrka? Har du kört den som datorskärm hela tiden? Läste lite om att folk rekomenderade en "break in" period, kan va intressant att veta om det gör nån skillnad.

Jag kör med den standardljusstyrka som ställs in av sig själv när man väljer Game-läget (för lägre latens om man spelar TV-& datorspel). Hur menar du med "break in"-period?

Snarare verkar det som om man INTE skall visa starka statiska färger som rött, gult och orange allt för länge vilket gör exempelvis den kända TV4-solen livsfarlig för pixlarnas välmående.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kör med den standardljusstyrka som ställs in av sig själv när man väljer Game-läget (för lägre latens om man spelar TV-& datorspel). Hur menar du med "break in"-period?

Snarare verkar det som om man INTE skall visa starka statiska färger som rött, gult och orange allt för länge vilket gör exempelvis den kända TV4-solen livsfarlig för pixlarnas välmående.

Har för mig det är 80 då om du inte kört med auto på energispar. Har sett att folk pratar om att ta det lungt med ljusstyrka och statiska bilder de första 100-200 timmarna https://www.soundandvision.com/content/do-oled-tvs-require-br...

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Jag skaffade en LG CX under Black Friday och är hel nöjd men som många andra var jag rädd för inbränningar och skaffade därmed förlängd garanti hos Elgiganten som täcker inbränning och pixel fel i 5 år för 1300kr extra vilket jag kan tycka är värt det då några stycken verka få inbränningar efter 2 år. Bara ett tips om man är osäker på skaffa OLED.

Skulle du kunna länka till denna försäkring är du snäll, jag tycks inte hitta den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2