Permalänk

Ubiquiti Dream Machine

Hej

Jag kör idag en 7 år gammal Asus AC56U på mitt nätverk hemma, har 1gbit fiber in. Bor i en lägenhet på ca 100kvm, har på sista tiden haft en del problem med att wifi kopplar ner. Alltid haft dålig täckning i hörnrummen av lägenheten. Dessutom har Asus slutat uppgradera firmware till min AC56U, så funderar på om det kanske är dags att gå vidare.

Vad tror ni om att köpa en UDM idag, är det dumt med Wifi 6 i antågande?
Jag ser fördelen i att ha systemet den dagen man flyttar till villa, och då kunna köpa till fler APs.

Såg på prisjakt att en del klagade på värmeproblem.
Ni som kör den, är ni nöjda? Är det värt de extra tusenlapparna mot en vanlig "konsumentrouter"?

Permalänk
Medlem

Jag har den inte men har satt upp en UDM pro hos ett åkeri i byn och jag gillar maskinen, verkar väldigt driftsäker.
Lawrence Systems har testat både UDM/UDM pro, han verkar kunna lite.
https://www.youtube.com/user/TheTecknowledge/videos

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Samsung Sverige

De tester som jag har sett hittills på Wifi 6-hårdvara verkar peka på runt 20-30-procentiga prestandaökningar. Jag vet att det diskuterades en del i den stora Unifi-tråden, har du kikat i den?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kan du inte köpa en usg3 och switch med lösa accesspunkter då? Då kan du ju bara byta ut enheter allt eftersom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedbrake88:

Hej

Jag kör idag en 7 år gammal Asus AC56U på mitt nätverk hemma, har 1gbit fiber in. Bor i en lägenhet på ca 100kvm, har på sista tiden haft en del problem med att wifi kopplar ner. Alltid haft dålig täckning i hörnrummen av lägenheten. Dessutom har Asus slutat uppgradera firmware till min AC56U, så funderar på om det kanske är dags att gå vidare.

Vad tror ni om att köpa en UDM idag, är det dumt med Wifi 6 i antågande?
Jag ser fördelen i att ha systemet den dagen man flyttar till villa, och då kunna köpa till fler APs.

Såg på prisjakt att en del klagade på värmeproblem.
Ni som kör den, är ni nöjda? Är det värt de extra tusenlapparna mot en vanlig "konsumentrouter"?

Jag har kört UDM (ej PRO) i lite mer än ett år. Har inte haft ett enda problem, varken med värme eller något annat. Eftersom du får router + AP + cloud key i samma enhet kan du ju alltid komplettera med Wifi 6 APs senare.

Permalänk

Kul att du verkar nöjd med Dream Machine, verkar vara en del olika buggar som många råkar ut för. Har förstått att det är en egen mjukvara som enl många inte riktigt är färdigutvecklad.

Blir kanske att köpa USG 3 begagnad och bygga upp systemet själv den vägen. Detta blir ju dock dyrare än UDM, och 4-5 år "gammal" hårdvara.

Svårt val. Men tack för input så långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedbrake88:

Kul att du verkar nöjd med Dream Machine, verkar vara en del olika buggar som många råkar ut för. Har förstått att det är en egen mjukvara som enl många inte riktigt är färdigutvecklad.

Blir kanske att köpa USG 3 begagnad och bygga upp systemet själv den vägen. Detta blir ju dock dyrare än UDM, och 4-5 år "gammal" hårdvara.

Svårt val. Men tack för input så långt!

Tänk på att USG blir ganska begränsad om du kör med IPS. Dream machine klarar högre, 850 om jag minns rätt med IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedbrake88:

Kul att du verkar nöjd med Dream Machine, verkar vara en del olika buggar som många råkar ut för. Har förstått att det är en egen mjukvara som enl många inte riktigt är färdigutvecklad.

Blir kanske att köpa USG 3 begagnad och bygga upp systemet själv den vägen. Detta blir ju dock dyrare än UDM, och 4-5 år "gammal" hårdvara.

Svårt val. Men tack för input så långt!

Eller så skaffar du en Unifi AP och stänger av Wifi på Asus routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hjälpsam

Kör på en UDM, den dag du saknar Wifi6/AX sätter du upp en sådan AP där det passar dig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI