Dator fast i en Reboot loop - "Detecting DRAM Size"

Permalänk
Medlem

Dator fast i en Reboot loop - "Detecting DRAM Size"

Hej!

Nu i veckan så har jag slängt ihop en enklare gamingdator åt en familjemedlem med begagnade komponenter. I början så fungerade datorn utmärkt - inga felkoder och datorn startade utan problem. Problemet började efter att jag hade städat upp kabeldragningen och installerat både en intern USB 2.0 till 3.0 adapter och ett led kit. När jag väl startade datorn efter det så gav den ifrån sig följande meddelande innan den stängdes av direkt:

https://ibb.co/VYpB0gW

Efter detta sker så fastnar den i någon slags reboot loop. Datorn rebootas totalt 3 gånger innan den lyckas öppna Windows på fjärde försöket. När Windows väl är igång så fungerar allt felfritt vilket gör det här problemet ännu skummare.

Följande komponenter sitter i datorn:

CPU: i7 920 2.66 GHz (Kyld av en Cooler Master Hyper 212 och överklockad till 2.76 GHz)
GPU: Asus GTX 770
MOBO: Gigabyte GA EX58 UD3R
RAM: 4x2GB DDR3, totalt 8GB (Varav 3 är av Samsung och 1 av Dell, dock går de på samma mhz)
SSD: Kingston A400 240GB
PSU: CORSAIR VX550w

Har bland annat provat dessa lösningar utan framgång:

  • Byta plats på ram minnena

  • Kopplat ut USB 2.0 till 3.0 adaptern och ledden

  • Plockat ut CMOS batteriet i hopp om att återställa BIOS

  • Installerat andra ram stickor. Då hände inget alls på skärmen (1x8GB DDR3)

Jag får känslan av att det är moderkortet som ställer till det. Vad tror ni?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoJo:

Hej!

Nu i veckan så har jag slängt ihop en enklare gamingdator åt en familjemedlem med begagnade komponenter. I början så fungerade datorn utmärkt - inga felkoder och datorn startade utan problem. Problemet började efter att jag hade städat upp kabeldragningen och installerat både en intern USB 2.0 till 3.0 adapter och ett led kit. När jag väl startade datorn efter det så gav den ifrån sig följande meddelande innan den stängdes av direkt:

https://ibb.co/VYpB0gW

Efter detta sker så fastnar den i någon slags reboot loop. Datorn rebootas totalt 3 gånger innan den lyckas öppna Windows på fjärde försöket. När Windows väl är igång så fungerar allt felfritt vilket gör det här problemet ännu skummare.

Följande komponenter sitter i datorn:

CPU: i7 920 2.66 GHz (Kyld av en Cooler Master Hyper 212 och överklockad till 2.76 GHz)
GPU: Asus GTX 770
MOBO: Gigabyte GA EX58 UD3R
RAM: 4x2GB DDR3, totalt 8GB (Varav 3 är av Samsung och 1 av Dell, dock går de på samma mhz)
SSD: Kingston A400 240GB
PSU: CORSAIR VX550w

Har bland annat provat dessa lösningar utan framgång:

  • Byta plats på ram minnena

  • Kopplat ut USB 2.0 till 3.0 adaptern och ledden

  • Plockat ut CMOS batteriet i hopp om att återställa BIOS

  • Installerat andra ram stickor. Då hände inget alls på skärmen (1x8GB DDR3)

Jag får känslan av att det är moderkortet som ställer till det. Vad tror ni?

All hjälp uppskattas!

När du plockade ut batteriet för att nollställa bios, hade du kopplat bort strömmen från nätagget då också?
Annars blir bios inte återställt.

Felet pekar på att det är minnena som spökar.

Permalänk
Medlem

Yes jag kopplade bort strömsladden innan jag plockade ut batteriet och höll också in powerknappen i ungefär 10 sekunder för att säkerhetsställa att ingen ström fans kvar i systemet.

Vad tycker du att jag ska prova nu? Ska jag prova några andra stickor eller ska jag leka runt i bios istället?

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoJo:

Yes jag kopplade bort strömsladden innan jag plockade ut batteriet och höll också in powerknappen i ungefär 10 sekunder för att säkerhetsställa att ingen ström fans kvar i systemet.

Vad tycker du att jag ska prova nu? Ska jag prova några andra stickor eller ska jag leka runt i bios istället?

Tack för ditt svar!

Börja med att plocka bort Dell stickan, vissa system är oerhört känsliga för blandning av ram, kanske t.o.m. skall prova starta endast med 2 stickor för att se om den iaf startar.

Kolla även manualen för moderkortet för att se vilka slot dom rekommenderar vid 2 stickor (förutsätter att alla Samsung minnena är av samma typ), kan även kolla så att minnena är med på moderkortets confirmation list.

Permalänk
Medlem

Ska testa

Tack!