Nvidia uppdaterar Geforce RTX 3000-serien med Resizable BAR

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppdaterar Geforce RTX 3000-serien med Resizable BAR

Nvidia aviserar stöd för PCI Express-standardens tillägg Resizable BAR, som är motsvarigheten till AMD:s Smart Access Memory.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nice!

Mer Rezisable BAR till folket. Då kanske AMD får röven ur ändan och ser till att även alla CPU:er får stöd för detta gällande SAM också.

Så tackar vi AMD för att de såg till att denna funktionen kom upp på agendan och sen räcker det där och vi går vidare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hoppas på stöd för Zen 2.

Jag byggde nämligen en dator med B550 och 3800X parat med ett 3060Ti. Så jag hoppas att även 3000-seriens processorer kommer få stödet.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Gäller detta för desktop? För när de visade upp detta så såg det ut som om det var på bärbart.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nice!

Mer Rezisable BAR till folket. Då kanske AMD får röven ur ändan och ser till att även alla CPU:er får stöd för detta gällande SAM också.

Så tackar vi AMD för att de såg till att denna funktionen kom upp på agendan och sen räcker det där och vi går vidare.

Har jag inte fått det om bakfoten så var det väl en teknisk omöjlighet, finns inte stöd i kislet i äldre AMD-CPUer. Intel har haft teoretiskt stöd sedan Haswell men inte brytt sig om att ta fram det som en feature.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Vad pratar vi om för moderkort?
Jag har ett ROG STRIX Z390-H GAMING med 9900k och 3080.
Eller får jag vänta tills nästa uppgradering tro? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hoppas på stöd för Zen 2.

Jag byggde nämligen en dator med B550 och 3800X parat med ett 3060Ti. Så jag hoppas att även 3000-seriens processorer kommer få stödet.

Tyvärr har inte 3000 serien möjlighet till SAM, CPUn är inte byggd för det helt enkelt.
Lite surt för mig med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Har jag förstått det rätt att SAM/Resizable BAR underlättar för CPU när man ska ladda texturer etc till GPU och att det är därför man får bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Vad pratar vi om för moderkort?
Jag har ett ROG STRIX Z390-H GAMING med 9900k och 3080.
Eller får jag vänta tills nästa uppgradering tro? xD

Typ alla, så länge moderkortstillverkaren implementerar stöd för det. MSI implementerar stöd från H310 hos Intel, och B450 hos AMD t.ex.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tyvärr har inte 3000 serien möjlighet till SAM, CPUn är inte byggd för det helt enkelt.
Lite surt för mig med.

Märkligt för AMD´s senaste BIOS till b450 Tomahawk har de aktiverat stödet. Och det moderkortet har ju inte inte stöd för 5000 seriens CPUer, än i alla fall.

AMI BIOS
Version
7B89v1H1(Beta version)
Release Date
2020-12-22

Description
- Updated AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.1.0.0 Patch D
- Support Re-size BAR function to enhance GPU performance.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Har jag förstått det rätt att SAM/Resizable BAR underlättar för CPU när man ska ladda texturer etc till GPU och att det är därför man får bättre prestanda?

Med BAR kan CPU komma åt allt GPU minne. Utan BAR måste ett 256MB block anges i taget. Det går ju att göra detta snabbt också så klart men mycket smidigare med den nya lösningen (och antagligen mycket snabbare)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hoppas på stöd för Zen 2.

Jag byggde nämligen en dator med B550 och 3800X parat med ett 3060Ti. Så jag hoppas att även 3000-seriens processorer kommer få stödet.

Skrivet av KingCobra:

Tyvärr har inte 3000 serien möjlighet till SAM, CPUn är inte byggd för det helt enkelt.
Lite surt för mig med.

huh? det fungerar redan med de som har nya amd grafikkorten och 3000 serien

https://overclock3d.net/reviews/gpu_displays/smart_access_mem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tyvärr har inte 3000 serien möjlighet till SAM, CPUn är inte byggd för det helt enkelt.
Lite surt för mig med.

Visst fan. Det har jag ju hört. Lite surt, men tanken är ändå att uppgradera till en 5900X om ett par år när folk säljer de begagnade.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Datanisse:

Märkligt för AMD´s senaste BIOS till b450 Tomahawk har de aktiverat stödet. Och det moderkortet har ju inte inte stöd för 5000 seriens CPUer, än i alla fall.

AMI BIOS
Version
7B89v1H1(Beta version)
Release Date
2020-12-22

Description
- Updated AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.1.0.0 Patch D
- Support Re-size BAR function to enhance GPU performance.

Nu har vi inget B450 Tomahawk som jag kan testa med på kontoret, men AGESA ComboAm4v2PI 1.1.0.0 Patch D ska innebära stöd för Ryzen 5000.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Teddis:

Har jag inte fått det om bakfoten så var det väl en teknisk omöjlighet, finns inte stöd i kislet i äldre AMD-CPUer. Intel har haft teoretiskt stöd sedan Haswell men inte brytt sig om att ta fram det som en feature.

Ok ja så är det säkert men det förklarar ju inte varför de inte tillåter SAM på Intel cpu:er. Eller jag det fattar vi ju alla varför men det finns ingen teknisk begräsning och att Nvidia släpper detta för alla göra ju att AMD kommer behöva göra det samma med någon lam ursäkt antagligen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinoman:

Ok ja så är det säkert men det förklarar ju inte varför de inte tillåter SAM på Intel cpu:er. Eller jag det fattar vi ju alla varför men det finns ingen teknisk begräsning och att Nvidia släpper detta för alla göra ju att AMD kommer behöva göra det samma med någon lam ursäkt antagligen.

Det verkar ju som om SAM-konceptet är lite "mer" än bara Resizable BAR. Som i: drivrutinsoptimeringar som är spelspecifika som hjälper till ytterligare något.

Men ja, de borde ju kunna släppa lös Resizable BAR utan de spelspecifika optimeringarna då som en generisk variant kan man tycka. Vilket de väl lär bli pressade till att göra om Nvidia och Intel släpper loss mer generiska versioner.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Citat:

Tekniken definierar gränsen för hur stora minnesblock av grafikkortets minne som är åtkomlig för processorn över PCI Express-bussen.

Nej, BAR definierar hur mycket minne man kan mappa med tex mmap(). Via DMA är redan hela minnet åtkomligt och jag kan inte se hur resizable-BAR kan ge något prestandalyft. BAR används för att läsa/skriva bytes (readb()/writeb()/readl()/writel()) och är långsamt hur stor BAR man än har.

Finns det nån teknisk djupdykning man kan läsa om AMD SMA?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Märkligt för AMD´s senaste BIOS till b450 Tomahawk har de aktiverat stödet. Och det moderkortet har ju inte inte stöd för 5000 seriens CPUer, än i alla fall.

AMI BIOS
Version
7B89v1H1(Beta version)
Release Date
2020-12-22

Description
- Updated AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.1.0.0 Patch D
- Support Re-size BAR function to enhance GPU performance.

Agesa 1.1.0.0 har stöd för Ryzen 5xxx. Det är från 1.0.8.0 som stödet implementerades

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Med BAR kan CPU komma åt allt GPU minne. Utan BAR måste ett 256MB block anges i taget. Det går ju att göra detta snabbt också så klart men mycket smidigare med den nya lösningen (och antagligen mycket snabbare)

Ok, så Resizable BAR borde alltså hjälpa som mest i spel med stora assets/texturer, höga upplösningar eller där CPU är den begränsande faktorn?
Försöker förstå i vilka fall det har som störst påverkan

Permalänk
Datavetare

Från artikeln

"Varför det tog tio år för grafikkortstillverkarna att utnyttja funktionen har ännu inte framgått"

Det har tagit tio år för detta att nå konsumentledet, något som bara delvis går att skylla på Windows då man lagt till erforderligt stöd där för ett gäng år sedan.

Nvidia har haft stödet väldigt länge, sedan Kepler tiden i alla fall, fast begränsat till CUDA under Linux och GPU-modellerna tänkta för datacenter.

Att det inte alltid fungerat smärtfritt kan man se från detta

"On some Tesla-class GPUs a large BAR feature is enabled, e.g. BAR1 size is set to 16GB or larger. Large BARs can pose a problem for the BIOS, especially on older motherbords, related to compatibility support for 32bit operating systems. On those motherboards the bootstrap can stop during the early POST phase, or the GPU may be misconfigured and so unusable. If this appears to be occuring it might be necessary to enable some special BIOS feature to deal with the large BAR issue. Please consult your system vendor for more details regarding large BAR support."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De här ska bli kul och se jämförelsen mellan BAR och SAM, vilken teknik som ge mest effekt ifrån sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av DJ-SAAB:

De här ska bli kul och se jämförelsen mellan BAR och SAM, vilken teknik som ge mest effekt ifrån sig.

Fast de är samma teknik med olika namn?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det verkar ju som om SAM-konceptet är lite "mer" än bara Resizable BAR. Som i: drivrutinsoptimeringar som är spelspecifika som hjälper till ytterligare något.

Men ja, de borde ju kunna släppa lös Resizable BAR utan de spelspecifika optimeringarna då som en generisk variant kan man tycka. Vilket de väl lär bli pressade till att göra om Nvidia och Intel släpper loss mer generiska versioner.

Skrivet av Blackwizard:

Fast de är samma teknik med olika namn?

Se UndaC's svar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Fast de är samma teknik med olika namn?

De må va samma teknik men de kan fortfarande skilja prestanda ifrån om det ens gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ok, så Resizable BAR borde alltså hjälpa som mest i spel med stora assets/texturer, höga upplösningar eller där CPU är den begränsande faktorn?
Försöker förstå i vilka fall det har som störst påverkan

Du tänker ju mest på spel. Där har man klarat sig bra utan BAR. Ladda texturer kan man t.ex. göra vid uppstart och vid "level loading". Moderna är ju också att "streama" ny texturdata i bakgrunden.

Texturna ligger ju på en SSD/HDD och ska läggas in i VRAM.

Det jag ser som en av det främsta styrkorna med BAR är att man kan komma åt olika delar av minnet (samtidigt).
För att koppla till spel kanske man vill komma åt shader data och manipulera texturer samtidigt.

Så för att försöka svara på din fråga så gör det inte så mycket för asset/textur loading. Men kan hjälpa i höga upplösningar och speciellt där CPU står för mycket av post-processing.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Knightmare:

Nej, BAR definierar hur mycket minne man kan mappa med tex mmap(). Via DMA är redan hela minnet åtkomligt och jag kan inte se hur resizable-BAR kan ge något prestandalyft. BAR används för att läsa/skriva bytes (readb()/writeb()/readl()/writel()) och är långsamt hur stor BAR man än har.

Finns det nån teknisk djupdykning man kan läsa om AMD SMA?

/Knight

Formuleringen i nyheten är baserad på Nvidias förklaring:
"Using Resizable BAR, assets can instead be requested as-needed and sent in full, so the CPU can efficiently access the entire frame buffer. And if multiple requests are made, transfers can occur concurrently, rather than queuing."

Men vi borde nog lägga till "effektivt" helt enkelt för att komma närmare källan här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har jag inte fått det om bakfoten så var det väl en teknisk omöjlighet, finns inte stöd i kislet i äldre AMD-CPUer. Intel har haft teoretiskt stöd sedan Haswell men inte brytt sig om att ta fram det som en feature.

Skrivet av Knightmare:

Nej, BAR definierar hur mycket minne man kan mappa med tex mmap(). Via DMA är redan hela minnet åtkomligt och jag kan inte se hur resizable-BAR kan ge något prestandalyft. BAR används för att läsa/skriva bytes (readb()/writeb()/readl()/writel()) och är långsamt hur stor BAR man än har.

Finns det nån teknisk djupdykning man kan läsa om AMD SMA?

/Knight

According to Alex Deucher (AMDGPU maintainer):

Citat:

> Smart Access Technology works just fine on Linux. It is resizeable BAR support which Linux has supported for years (AMD actually added support for this), but which is relatively new on windows. You just need a platform with enough MMIO space. On older systems this is enabled via sbios options with names like ">4GB MMIO".

> I don't know what windows does exactly, but on Linux at least, it will work on any platform with enough MMIO space. I suspect windows would behave the same way (although I think windows has stricter requirements about BAR resizing compared to Linux so you may need a sbios update for your platform to make windows happy).

Lite fundersam till varför AMD säger att detta är endast till 5000 serien kanske just 16gb Vram+ inte är helt enkelt i Windows?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur moderkortstillverkarna kommer hantera det här, kommer bara nyaste värsting modellerna uppdateras eller hela deras sortiment? Kan ju mycket osannolikt med att någon tillverkar skulle uppdatera ända bak till Haswell moderkort.

Kommer visa vilka tillverkar är mer eller mindre konsumentvänliga, vinsten på att gå tillbaka och uppdatera gamla brädor lär ju bara vara good will.

Fast om bara RTX3000 serien får stöd verkar det rimligt om bara nya moderkort uppdateras.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för oss med RTX 2-serien?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Redan fått bios uppdateringen till moderkortet, dock kommer inte Vbios förrän i mars

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB