Permalänk

Prestandaproblem

Hej,

Gjorde denna tråd i fel forum först så repostar här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1622771-hjalp-att-tyda...

Kort och gått så tycker jag mig inte få ut den prestanda som jag borde få. Spel flyter inte osv.

Min fråga är om det är något som går att se utifrån mina specs, temperatur, hastigheter, etc, som ser märkligt ut. Det kanske kan ge mig en idé om vart jag kan börja felsöka. Jag är rätt kass på sånt här så all hjälp är välkommen.

https://imgur.com/a/a0xzvj5

Chassit är ett Fractal Design Define R4. Nätagget är ett BeQuiet SU7-700W. Noctua NH-D15 som kyler processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha aktiverat minnesprofilen i BIOS, så dina DDR4-3600-minnen kör i DDR4-2666-hastighet. Det tappar du en del prestanda på i alla fall.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av discoliciouz:

Hej,

Gjorde denna tråd i fel forum först så repostar här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1622771-hjalp-att-tyda...

Kort och gått så tycker jag mig inte få ut den prestanda som jag borde få. Spel flyter inte osv.

Min fråga är om det är något som går att se utifrån mina specs, temperatur, hastigheter, etc, som ser märkligt ut. Det kanske kan ge mig en idé om vart jag kan börja felsöka. Jag är rätt kass på sånt här så all hjälp är välkommen.

https://imgur.com/a/CqpsiPp

Chassit är ett Fractal Design Define R4. Nätagget är ett BeQuiet SU7-700W. Noctua NH-D15 som kyler processorn.

Det står att du har ett RTX3080... men på bilden ser man ett GTX1080.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

Det står att du har ett RTX3080... men på bilden ser man ett GTX1080.

https://i.imgur.com/BnQbf6W.jpg

Bra noterat... Det var fel bild. Uppdaterat nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Slå på XMP, Och sen sätt infinity fabricen på 1800 om du har 3600mhz minnen efter du slagit på XMP profilen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av perost:

Du verkar inte ha aktiverat minnesprofilen i BIOS, så dina DDR4-3600-minnen kör i DDR4-2666-hastighet. Det tappar du en del prestanda på i alla fall.

Det här alltså.. Jag trodde verkligen att jag hade aktiverat dessa i BIOS, kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde.

Men kollar man på första bilden så står det ju längst upp i höger "Memory Clock" och den står på 1796MHz. Och som jag förstått det så är detta x2 (eftersom det är två 8gb-minnen) så då blir det 3592MHz. Vilket borde betyda att de går i rätt hastighet? Eller hur såg du att dessa går i 2666-hastighet?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Du får ju bänka datorn så du ser om din presterar undermåligt, tex userbenchmark som är gratis. Bilderna ser bra ut efter att ha slängt ett getöga på dem.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att uppgradera BIOS också. Lär ju finnas nyare än 2019.

Sen kanske du vill visa någon Benchmark så man ser om det är prestandan som spökar.

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Du får ju bänka datorn så du ser om din presterar undermåligt, tex userbenchmark som är gratis. Bilderna ser bra ut efter att ha slängt ett getöga på dem.

Skrivet av wargreymon:

Kan tipsa om att uppgradera BIOS också. Lär ju finnas nyare än 2019.

Sen kanske du vill visa någon Benchmark så man ser om det är prestandan som spökar.

Benchmark borde jag såklart listat ut själv. Det ska jag göra, tack. BIOS har jag velat undvika att uppgradera då jag hört att det kan ställa till ordentliga problem om strömmen går men det kanske är ett alternativ om inget annat hjälper.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Men kollar man på första bilden så står det ju längst upp i höger "Memory Clock" och den står på 1796MHz. Och som jag förstått det så är detta x2 (eftersom det är två 8gb-minnen) så då blir det 3592MHz. Vilket borde betyda att de går i rätt hastighet? Eller hur såg du att dessa går i 2666-hastighet?

Ah, jag tyckte det var lite konstigt att HWiNFO visade klockfrekvens per modul, men missade att det fanns mer info längre ner. Jag antar att det är SPD-frekvensen som visar i den övre Clock-rutan.

Som du säger så är ca 1800 MHz korrekt för DDR4-3600. Men inte för att det är två moduler, utan för att det är DDR-minne (Double Data Rate) som jobbar två gånger per klockcykel. D.v.s. antalet moduler spelar ingen roll, den effektiva frekvensen är alltid dubbelt så hög som den verkliga när det gäller DDR.

Men i övrigt så säger inte bilderna så mycket. Du kan som sagt köra t.ex. UserBenchmark, det ger en bra överblick över om något är uppenbart fel.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Slå på XMP, Och sen sätt infinity fabricen på 1800 om du har 3600mhz minnen efter du slagit på XMP profilen.

Jag får återkomma om detta då jag verkligen trodde att XMP var påslaget. Hur ser du att de inte är på?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag har ett nytt förslag: Testa att koppla ur alla gamla hårddiskar du har, och kör med EN (1) SSD för att se om saker rullar på smidigare.

Kan du lista vad det inte är som "flyter" i spel? Vilka spel? Vad har du för FPS i dessa spel?

Vad har du för skärm? 60/144hz? är det högre frekvensläget inställt? Är man van vid 144hz upplevs 60hz som jävligt rövigt

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Jag får återkomma om detta då jag verkligen trodde att XMP var påslaget. Hur ser du att de inte är på?

My bad, jag såg nu när ja kollade noga på rätt bild att minnena går i 1800 mhz.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Benchmark borde jag såklart listat ut själv. Det ska jag göra, tack. BIOS har jag velat undvika att uppgradera då jag hört att det kan ställa till ordentliga problem om strömmen går men det kanske är ett alternativ om inget annat hjälper.

Misslyckad BIOS-uppdatering brukar inte vara något problem nu för tiden, moderna moderkort har skydd mot sånt. Ditt moderkort har även stöd för BIOS flashback, så skulle det bli något fel på BIOS:et så kan du bara flasha om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Benchmark borde jag såklart listat ut själv. Det ska jag göra, tack. BIOS har jag velat undvika att uppgradera då jag hört att det kan ställa till ordentliga problem om strömmen går men det kanske är ett alternativ om inget annat hjälper.

Uppdatera ALLTID bios. Hur ofta går strömmen? Undviker du att åka bil med risk för att bli åksjuk också?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Kör gärna cinebench så kan man åtminstone se om cpu presterar som den ska.

Sen valfritt inbyggt för något spel så kan man se om det ser rätt ut. Kanske helt enkelt är så att den presterar.

Xmp har du aktiverat, oroa dig inte över det.

Permalänk
Skrivet av erssn:

Jag har ett nytt förslag: Testa att koppla ur alla gamla hårddiskar du har, och kör med EN (1) SSD för att se om saker rullar på smidigare.

Kan du lista vad det inte är som "flyter" i spel? Vilka spel? Vad har du för FPS i dessa spel?

Vad har du för skärm? 60/144hz? är det högre frekvensläget inställt? Är man van vid 144hz upplevs 60hz som jävligt rövigt

Tack för tipset, det skall prövas. Ska också ominstallera windows och byta till en annan SSD för windows. Då den C-disk jag har nu är rätt gammal samt bara 50GB..

Det jag stör mig mest på är Apex men jag vet också att det spelet inte är felfritt i sig. Dels "dålig optimering" (vilket jag inte riktigt vet vad det betyder) men EAs servrar är ju helt värdelösa också. I Apex är det inte så mycket FPS-drops utan mer att jag får små fryslagg ibland. Som att datorn hoppar en frame eller liknande.

Jag har en 144Hz-skärm och har haft det väldigt länge. G-Sync Compatible.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av erssn:

Uppdatera ALLTID bios. Hur ofta går strömmen? Undviker du att åka bil med risk för att bli åksjuk också?

Haha Nej jag borde såklart inte oroa mig över detta men jag visste inte att BIOS kunde ha så stor påverkan därav har jag undvikt detta. Men då ska jag verkligen prova!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på varför benchmark avfärdas 🤔🤷‍♂️ svårt att veta om det finns ett problem eller om problem snarare bara upplevs.

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Lite nyfiken på varför benchmark avfärdas 🤔🤷‍♂️ svårt att veta om det finns ett problem eller om problem snarare bara upplevs.

Helt rätt. Det är det första jag ska testa. Här avfärdas inget.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Du får ju bänka datorn så du ser om din presterar undermåligt, tex userbenchmark som är gratis. Bilderna ser bra ut efter att ha slängt ett getöga på dem.

Skrivet av wargreymon:

Kan tipsa om att uppgradera BIOS också. Lär ju finnas nyare än 2019.

Sen kanske du vill visa någon Benchmark så man ser om det är prestandan som spökar.

Skrivet av perost:

Ah, jag tyckte det var lite konstigt att HWiNFO visade klockfrekvens per modul, men missade att det fanns mer info längre ner. Jag antar att det är SPD-frekvensen som visar i den övre Clock-rutan.

Som du säger så är ca 1800 MHz korrekt för DDR4-3600. Men inte för att det är två moduler, utan för att det är DDR-minne (Double Data Rate) som jobbar två gånger per klockcykel. D.v.s. antalet moduler spelar ingen roll, den effektiva frekvensen är alltid dubbelt så hög som den verkliga när det gäller DDR.

Men i övrigt så säger inte bilderna så mycket. Du kan som sagt köra t.ex. UserBenchmark, det ger en bra överblick över om något är uppenbart fel.

Skrivet av MrWhizeguy:

Lite nyfiken på varför benchmark avfärdas 🤔🤷‍♂️ svårt att veta om det finns ett problem eller om problem snarare bara upplevs.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/38644843

Verkar som att C-disken inte kan benchas för att den har för lite fritt utrymme. Ska som sagt ominstallera windows på 1TB SSDn.

Även den andra SSDn verkar underprestera. Är det något annat ni kan se om kan vara något problem?
Har aldrig gjort något sånt här så jag är dålig på att tyda resultatet ordenligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/38644843 (länken verkar inte fungera.. försöker fixa)

Verkar som att C-disken inte kan benchas för att den har för lite fritt utrymme. Ska som sagt ominstallera windows på 1TB SSDn.

Även den andra SSDn verkar underprestera. Är det något annat ni kan se om kan vara något problem?
Har aldrig gjort något sånt här så jag är dålig på att tyda resultatet ordenligt.

Även om jag nu inte tycker att userbenchmarks är speciellt bra så ser det ju ut som att du inte har något större prestandaproblem iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/38644843 (länken verkar inte fungera.. försöker fixa)

Verkar som att C-disken inte kan benchas för att den har för lite fritt utrymme. Ska som sagt ominstallera windows på 1TB SSDn.

Även den andra SSDn verkar underprestera. Är det något annat ni kan se om kan vara något problem?
Har aldrig gjort något sånt här så jag är dålig på att tyda resultatet ordenligt.

Alltså du kan ju kasta den där lilla ssdn till C disk
Installera om på ny disk så ska du se att det funkar bättre. I övrigt ser det bra ut.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Skrivet av Erickey:

Alltså du kan ju kasta den där lilla ssdn till C disk
Installera om på ny disk så ska du se att det funkar bättre. I övrigt ser det bra ut.

Ja jag ska nog göra det

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Även om jag nu inte tycker att userbenchmarks är speciellt bra så ser det ju ut som att du inte har något större prestandaproblem iallafall

Du tycker inte att ett ej slutfört test på systemdisken är okej?
Att dessutom ha windows på en 8 år gammal ssd som har hur många procent ledigt(2GB free (System drive) står det) är jättebra?
Själv brukar jag ha minst 20-25% ledigt, och det rekommenderas på just systemdisken iaf.
Koppla ur och lägg bort skulle jag rekommendera https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498571

Sen finns en del biosuppdateringar, "Improve system stability" är ju en bra grej att installera.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det första man slås av är att lagringen är så långsam att spelet kan få problem att ladda in i RAM, den andra möjligheten är att det bitvis finns mycket lite ledigt RAM, annan applikation som äter minne. Zen 2 är ju inte jättebra på intercore latency och memory latency. Det jag dock tror mest på är något som är anslutet till datorn via USB som stundvis bombarderar datorn eller en drivrutin för något USB-tillbehör som är kass. CPU/GPU/RAM prestanda verkar ju grymt bra.

Permalänk
Medlem

Annars visar ju din setup med superkass nära full C-drive varför mer än 16GB RAM kan vara en fördel i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Du tycker inte att ett ej slutfört test på systemdisken är okej?
Att dessutom ha windows på en 8 år gammal ssd som har hur många procent ledigt(2GB free (System drive) står det) är jättebra?
Själv brukar jag ha minst 20-25% ledigt, och det rekommenderas på just systemdisken iaf.
Koppla ur och lägg bort skulle jag rekommendera https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498571

Sen finns en del biosuppdateringar, "Improve system stability" är ju en bra grej att installera.

Hade såklart kunnat förtydliga, snarare cpu och gpu som spåret var på. Blir lite så med många bollar 👌

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Hade såklart kunnat förtydliga, snarare cpu och gpu som spåret var på. Blir lite så med många bollar 👌

Det är därför man inte ska döma ut userbenchmark på en gång, det är inte helt värdelöst att använda

Exempel:
Den här laptopen jag bytte ut hd till ssd visar ju urusla prestanda på userbenchamark men den går faktiskt att surfa med tack vare att den har en ssd och det går att uppdatera windows utan att datorn havererar https://www.userbenchmark.com/UserRun/31023205

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Såhär ser det ut efter ominstallation och ny c-disk.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/38654984

Vad gäller prestanda i spel har jag inte riktigt hunnit testa än. Men Apex kändes helt okej efter det lilla jag spelat. Kräver lite andra tweaks som auto.exec osv.

Tack för er hjälp. Får återkomma med ny tråd om jag har fler frågor eller behöver mer hjälp.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4